Před padesáti roky Rumuni představili dacii, ve výrobě vydržela 35 let

  10:00aktualizováno  10:00
Mezi dvěma světovými válkami byla Bukurešť mondénním výstavním městem, říkalo se jí Paříž Východu. Po válce zbídačená země zatoužila po vlastním voze. Od Francouzů získali Rumuni licenci na povedený Renault 12. Jeho dvojče jménem Dacia 1300 vyjela před půl stoletím. Ve výrobním programu vydržela přes 35 let.
Část 1/3
Dacia 1300

Dacia 1300

Rumunsko patřilo v rámci zemí socialistického bloku mezi ty, kde strojírenství nemělo příliš velkou tradici, přesto ale vedení státu toužilo po výrobě vlastního vozu. 

V polovině 60. let minulého století se Rumuni dohodli s francouzským Renaultem. První kus rumunské varianty Dacia 1300 opustil továrnu u města Pitesti 23. srpna 1969.

Renault 12 z roku 1971, který českoslovenští motoristé znali spíše pod licenční...

Renault 12 z roku 1971, který českoslovenští motoristé znali spíše pod licenční značkou Dacia. Rumunská automobilka tento model označila stroze podle kubatury motoru, tedy 1300.

Ještě předtím, než se začal vyrábět na svou dobu pokrokový sedan s motorem vpředu a pohonem předních kol, který skončil třetí v anketě o evropský Automobil roku 1970, si Rumuni vyzkoušeli produkci osobního renaultu s modelem Dacia 1100. 

Dacia 1100

Dacia 1100

To byl ve skutečnosti Renault 8 - hranatý vůz s motorem vzadu a pohonem zadních kol - skládaný zpočátku prakticky kompletně z dovezených dílů. Až časem přibyly domácí pneumatiky nebo další díly. Během tří let (1968 až 1971) vzniklo přes 30 tisíc kusů.

Autoři: ,

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické infrastruktury vázne, rvačka...

První škodovka na elektřinu startuje na 430 tisících korunách

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Malý elektrický Citigo bez stokoruny za 430 tisíc a hybridní Superb iV s cenou začínající na 876 900 korunách. Škoda na...

„Čínské tesly“ přijely do Evropy po svých, zahajují autosalon ve Frankfurtu

Aiways U5

Čínský start-up Aiways chce být čínskou Teslou. Prototypy prémiového elektrického SUV dojely po vlastní ose ze Si-anu...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Další z rubriky

Porsche 917 byl první Piëchův pomník. Dalo vzniknout hypersportům dneška

Porsche 917

Jeden z nejslavnějších závodních vozů automobilové historie Porsche 917 by nikdy nevzniklo, nebýt umanutého Ferdinanda...

Rachotiny dorazily do Prahy, cestou podojily krávu a střílely plechovky

Jízda rachotin napříč Evropou

Jízda starých aut napříč Evropou má za sebou první polovinu. Recesistická spanilá jízda Rammelbakken Reis z Nizozemska...

Před padesáti roky Rumuni představili dacii, ve výrobě vydržela 35 let

Dacia 1300

Mezi dvěma světovými válkami byla Bukurešť mondénním výstavním městem, říkalo se jí Paříž Východu. Po válce zbídačená...

Najdete na iDNES.cz