Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak začínala Zastava. Bitvu o Terst vyhrál zapomenutý frajer z Itálie

Exkluzivně
Limuzína značky Fiat sviští po dálnici z Milána směr Terst, dál bude pokračovat do Lublaně. Píše se rok 1976, vedle šoféra sedí Riccardo Chivino, prezident divize výroby traktorů koncernu Fiat. Jede do Jugoslávie vyřešit problém s kontraktem na licenční výrobu zemědělské techniky, který se ne a ne hnout z místa.

Riccardo Chivino byl totiž specialista Fiatu na vyjednávání přes železnou oponu a Jugoslávie byla jeho doménou, nikdo jiný neměl větší zkušenosti než on. Bývalý šéf oddělení speciálních operací Fiatu dojednával se zeměmi východního bloku velké projekty na licenční výrobu italských aut. Chivinovou zásluhou vyráběli fiaty Poláci, on domluvil kontrakt s Rusy na stavbu města na auta Togliatti a výrobu „žigulíků“.

Riccardo Chivino

Chivinovou zásluhou také vznikly srbské klony fiatů jménem zastava. Ve svých vzpomínkách popisuje jednání, která se vedla v napjaté atmosféře vyjednávání vůdce maršála Tita se zbytkem světa o Terst.

Ten elegantní přístav, kde vedle sebe žili Italové, Slované a rakouští Němci, patřil po staletí k Rakousko-Uherské monarchii. Po první válce patřil Itálii, po té druhé si na něj dělala nárok Jugoslávie. Definitivně je ale Terst italský až od roku 1963, smlouva vypořádávající italské a jugoslávské nároky na území vešla v platnost dokonce až v roce 1977.

Chivino, velmi zdatný vyjednavač, právník, student Luigiho Einaudiho, prezidenta Itálie z let 1948-1955, tak jezdil do Srbska domlouvat kontrakt s generály, kteří vedli fabriku v Kragujevaci. A viděl konvoje a vojenské vlaky s naloženými tanky a dalším arzenálem, jak se šikují k boji o Terst, který se nakonec konal u vyjednávacího stolu. Psal se rok 1954 a situace se vyhrotila, právě v té třaskavé době Chivino vyjednával o licenční výrobě fiatů v Kragujevaci.

Canal Grande v Terstu

V Srbsku měli s průmyslovou výrobou dlouhou zkušenost, vojenský arzenál vyráběli v Kragujevaci už od poloviny 19. století.

První auta postavili v Kragujevacké továrně už ve třicátých letech, byly to náklaďáky v licenci amerického Chevroletu. Po druhé světové válce zas postavili 163 kusů Jeepu Willys, 26. srpna 1953 se ovšem rozhodlo, že se bude pro továrnu hledat partner pro výrobu aut. Mezi kandidáty byli mimo jiné britské značky Rover a Austin, pak Renault a taky Alfa Romeo.

Svobodné území Terst zůstalo rozděleno na okupační zóny, o jejichž správu se dělili Britové a Američané s jugoslávskou armádou. Zrovna kontrakt s Italy tedy nebyl politicky úplně vhodný, aspoň navenek. Na druhou stranu právě ti, kdo o výběru partnera rozhodovali, byli od začátku rozhodnuti, že není pro novou srbskou automobilku nikdo lepší než Fiat.

Blížilo se datum podpisu předběžné dohody a napětí mezi Římem a Bělehradem se stupňovalo. První termín podpisu nakonec odložili, nařídilo to jugoslávské vedení i přesto, že mělo ve výhledu důležité strategické partnerství s automobilkou, která byla v poválečné době jednou z nejvýznamnějších v Evropě.

Následně zamířila vyjednávací skupina vyslaná Bělehradem do Turína. Fiat jim pronajal byt s kanceláří, protože bylo jasné, že se zdrží několik měsíců. „Pokračujte v jednáních, nespěchejte, ale neukončujte je,“ nějak tak zněly instrukce „profesora“ Vittoria Valetty, šéfa automobilky Fiat pro vzdělaného charismatického elegána Chivina.

Jednání dovedl k úspěšnému podpisu smlouvy Chivino s jugoslávským válečným hrdinou, generálem Vojou Radicem, který se pak stal prvním šéfem automobilky Zavodi Crvena Zastava.

Zastava 750 Fića
Zastava 750 Fića
Zastava 750 Fića

Zastava 750 Fića

Nejznámější zastavy jsou modely 750 (původně Fiat 600), kterému Jugoslávci říkali láskyplně Fića a hlavně v roce 1971 uvedená Zastava 101 "Stojadin“ (pro export označené jako Zastava 1100), což je upravený Fiat 128. Výroba licenčních fiatů v Kragujevaci ale začínala s terénním AP-55 Campagnola a sedany 1100 B a 1400. Jugoslávci měli velký zájem také o malý náklaďák Fiat 615, který se zúčastnil náročných testů na srbských cestách-necestách a jasně předčil další přizvanou konkurenci.

Pátého října 1954 Spojené království, Spojené státy, Itálie a Jugoslávie vyhlásily v Londýně memorandum o porozumění, které nahradilo vojenskou správu v Terstu civilní správou.

Padly uměle vytvořené zóny a Italové podle vzpomínek Chivina zaplavili Jugoslávii. V tu chvíli ho napadlo, jak moc by se zemi hodilo malé auto typu Fiatu 600. Právě s uzavřením dohody o licenční výrobě a otevřením nové fabriky na Fiću začíná ta pravá historie Zastavy. Zastava 600 (později se zvětšováním motoru Zastava 750 a Zastava 850) zůstala ve výrobě až do roku 1985, vzniklo jich skoro milion.

Podpis na smlouvě o tom, že se v Kragujevaci budou vyrábět licenční fiaty, zasychal od 12. srpna 1954. O šedesát let později, v létě 2016 se historie srbské automobilky Zastava definitivně uzavřela. Zbyly po ní vzpomínky pamětníků a jedenáct miliard dluhů (více čtěte zde).

  • Nejčtenější

Studenti ČVUT porazili celý svět. Jejich autonomní auto vyhrálo soutěž

Studenti z Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení technického v Praze (FEL ČVUT) získali první místo v soutěži autonomních vozidel v kanadském Torontu. Jejich autonomní vozidlo prokázalo...

30. srpna 2024

Škodovka převlečená za volkswagen. Poznáte auta nabízená pod jinými jmény?

Sdílení aut mezi lidmi je teprve v plenkách, mezi mnohdy konkurenčními automobilkami se však vozy „sdílejí“ už dlouhá léta na plné obrátky. Mnoho řidičů možná nevědomky jezdí v autě původně zcela...

27. srpna 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slavný koncept shořel. Majitel věří v jeho vzkříšení

Jedinečný koncept Fordu lehl popelem při převozu z automobilového festivalu v Pebble Beach. Futuristický show car, který psal dějiny, chce jeho majitel vzkřísit.

25. srpna 2024

Nejrychlejší dítě za volantem. Pětiletý kluk jel 312 km/h, a dal si „koblihy“

Jak nejrychleji jste jeli autem? Jen málokdo v životě dosáhl 300 km/h. Zayn Sofuoglu tuto metu pokořil v 5 letech a 128 dnech. S Lamborghini Revueltem svého otce na letištní dráze jel ještě o 12...

26. srpna 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

První jízda: Tuningové svaly italské novinky schovávají čínskou techniku

Exkluzivně

Vypadá, jako by šlo o ostré italské SUV s výkonem tři sta koní. Přitom je z Číny, pod kapotou má obyčejnou přeplňovanou patnáctistovku a patří k nejlevnějším autům své kategorie na trhu.

26. srpna 2024

Elektro říznuté emocemi. Koncept Škody ukazuje „udržitelný závoďák“

Soutěžní Škoda Fabia v několika svých generacích kraluje závodům rallye a divize Škoda Motorsport již přemýšlí o budoucnosti. V ní bude v rámci firemní filozofie bojovat nejen o metry a vteřiny, ale...

1. září 2024

Autozápisník: Bílá paní na rollsech, Jezza hospodským a vosa chce bzučet

Rolls-Royce hlásí výskyt bílé paní, zatímco v USA straší obří Elon Musk. Super superb prohání BMW M3 a Ford Mustang radši míří do jedné stopy. Jeremy Clarkson čepuje pivo a elektromobily dostaly...

31. srpna 2024

Vodíkové fiasko. Česko přehodnotilo plány rozvoje na méně než desetinu

Stát výrazně snížil budoucí předpokládaný počet vodíkových aut na českých silnicích. V roce 2030 by mělo být v Česku registrováno okolo 3 tisíce vodíkových osobních vozů a 800 lehkých užitkových....

31. srpna 2024

Policie tasí radary a alkotestery. Při zátahu dohlédne na návrat z prázdnin

Na bezpečnost a plynulost dopravy dohlédnou policisté v průběhu pátku i nadcházejícího víkendu v rámci celorepublikové dopravně bezpečnostní akce „Konec letních prázdnin“. Zaměří se na dodržování...

30. srpna 2024

Porodnice roku je zpět! Zahrajte si o ceny v hodnotě 280 000 Kč
Porodnice roku je zpět! Zahrajte si o ceny v hodnotě 280 000 Kč

Rodila jste v letech 2019 až 2024? Zapojte se do naší soutěže, vložte recenzi na porodnici a ovlivněte budoucího vítěze Porodnice roku 2024....

Domácí násilí a útěk se sedmi dětmi. Nečekaná zpověď ekonomky Šichtařové

Premium Zákazy, výhrůžky, křik, záchvaty vzteku, rozbíjení nádobí, nože v ruce… Neustálý strach z něčeho děsivého, co může...

Hell’s Kitchen ukázala, jak se pracuje s Kašpárkem. Vyhodil z kuchyně oba týmy

Šestnáct soutěžících se v úvodním dílu soutěžního pořadu nejprve představilo pokrmem, který by je měl charakterizovat a...

Syn filmové hvězdy dostal v Thajsku doživotí za rozčtvrcení svého přítele

Daniel Sancho Bronchalo (30) je synem hvězdného španělské herce Rodolfa Sancha Aguirreho (49) a ve své zemi taky známý...

Osočovali mě ze šikany manžela. Proto jsem promluvila, říká Šichtařová

Rozstřel Tři roky po odchodu od manžela se známá ekonomka Markéta Šichtařová rozhodla v magazínu Ona DNES promluvit o...

KOMENTÁŘ: Zemřel herec. Co důležitějšího ještě chceme vědět a proč?

Premium Zemřel. Tečka, stopka, konečná, definitivum, prostě dost. Není co dodat, jasnější a výmluvnější slovo než „zemřel“ snad...