Před třemi lety se dala Škoda Motorsport dohromady se společnostmi Kreisel Electric a Baumschlager Rallye & Racing. Výsledkem byl experimentální koncept čistě elektrického soutěžního speciálu Škoda RE-X1 Kreisel. Ten vycházel z Fabie Rally2 evo, jeho standardní zážehový turbomotor o objemu 1,6 litru ale nahradil elektromotor od Kreisel Electric s maximálním výkonem 260 kW a točivým momentem 600 Nm. Auto se účastnilo rallyového mistrovství Rakouska, kde při Rallye Weiz dojelo v benzinové konkurenci celkově třetí.
Letos se Škoda Motorsport rozhodla spolehnout na vlastní síly a staví ve vlastní režii elektrický koncept Enyaq RS Race. Oznámení o návrhu závoďáku na základě elektrického SUV Enyaq Coupé RS v květnu vzbudilo velkou pozornost a mnohé otázky.
„Enyaq RS Race není designová studie, která zůstane jen na papíře; bude to opravdové auto,“ ujišťoval tehdy Daniel Petr, senior designér Škody. „Bude nižší, širší, lehčí a hlavně dynamičtější. Takže od začátku bylo jasné, že design musí být agresivní se silnou závodní DNA.“
OBRAZEM: Barumka má po deseti letech nového vítěze, jezdcům z kraje se dařilo |
Ke stavbě vozu, byl na první pohled inspirován Fabií RS Rally2, přistupoval tým stejně jako ke stavbě soutěžního speciálu. Platforma vozu s integrovanou baterií v podlaze byla vyztužena. „Auto má zesílenou strukturu karoserie a integrovaný bezpečnostní rám, který stejně jako u našeho soutěžního vozu odpovídá aktuálním předpisům FIA,“ popisuje změny ve struktuře auta Jakub Jareš ze Škody Motorsport. „V oblastech jízdních vlastností i funkčnosti interiéru jsme se chtěli co nejvíce přiblížit závodnímu speciálu Fabia RS Rally2.“
Nabouchaný frajírek
Koncept staví na vzhledu s agresivními zadními okenními lamelami, nepřehlédnutelným křídlem a velkým difuzorem. Širší blatníky ukrývají velká kola, která vypadají jako karikatury ráfků Alpina z konce 70. let.
Atmosféru v kabině ještě umocňují závodní skořepinové sedačky a na míru vyrobená palubní deska z bio kompozitu. Ve správném soutěžním interiéru samozřejmě nemůže chybět ani páka hydraulické ruční brzdy, která je pro mnoho jezdců synonymem zábavy při řízení rallyového vozu.
VIDEO: Jak se chystá rallyový speciál. Vše rozhodne šotolina |
Pohonné ústrojí konceptu ale zůstalo beze změn, koncept totiž vychází ze sériového Enyaqu Coupé RS. Má tedy pohon všech kol s dvojicí elektromotorů o celkovém výkonu 340 koní a baterii o celkové kapacitě 82 kWh (použitelná je 77 kWh). To není mnoho. Kupříkladu nový sériový Smart #5 disponuje stejným výkonem v základní jednomotorové verzi (a k tomu má 100kWh baterii).
Podstatnou změnou oproti sériovému enyaqu jsou však mechanické samosvorné diferenciály na obou nápravách, dovolující maximálně přenést výkon a točivý moment na povrch pod koly. Upravena byla také konstrukce a uložení obou náprav, a hlavně brzdový systém.
VIDEO: Podívejte se, jak trénuje rallyový speciál na rozbité české cesty |
Na obou nápravách jsou použity karbon-keramické brzdy a spolu s lehkými koly tak inženýři dosáhli významné úspory neodpružené hmotnosti, což je jeden z klíčových faktorů pro lepší jízdní vlastnosti celého vozu. Mimochodem celá pedálová skupina je, vyjma spojkového pedálu, použita právě ze soutěžního speciálu skupiny R5.
Len místo karbonu
Kromě maximální možné příbuznosti se soutěžním speciálem z pohledu designu a jízdních vlastností byla jedním z cílů vývoje konceptu Enyaq RS Race také úspora hmotnosti. Klíčovou roli v ní hraje použití udržitelných materiálů na bázi přírodního lnu. Jejich použití v porovnání s karbonem dramaticky snižuje uhlíkovou náročnost. Tým Škoda Motorsport má tento materiál připraven k použití na soutěžním voze u několika interiérových komponentů a testuje možnosti dalšího využití.
VIDEO: Enyaq RS má větší výkon, než Škoda uvádí. Pro jistotu |
Jeden z vývojových inženýrů projektu, Miloš Vrba, vysvětluje podrobnosti: „Použití těchto materiálů nám umožnilo výrazné úspory hmotnosti. Jejich výroba má podobný proces jako u karbonového kompozitu, ale jsou výhradně na přírodní bázi, což je pro projekt Enyaq RS Race velmi důležité. Použili jsme je na obou náraznících, křídle, střeše, blatnících, prazích, ale i v interiéru vozu.“
Škoda navíc již brzy slibuje zprostředkovat dojmy některého ze soutěžních jezdců. Na typický ryk soutěžní fabie si musíme nechat zajít chuť, ale zato mu bude i za jízdy dobře rozumět.