Pátek 24. září 2021, svátek má Jaromír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 24. září 2021 Jaromír

Se Zastavou je definitivní amen, zbyly po ní miliardové dluhy

  17:23
Legendární jugoslávská automobilka Zastava v srbském Kragujevaci je historií. Definitivní uzavření po dlouhé nečinnosti vyvolalo u mnohých Srbů bolestné vzpomínání na část minulosti, která je teď nenávratně pryč.

Zastava 1100 | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Auta, kdysi oblíbená nejen v bývalé Jugoslávii, se už léta nevyráběla. Ale „zámek na bráně“, který minulý týden přikázal pověsit srbský soud, znamená konečné rozloučení s tím, co podle některých byly „lepší časy“, napsal magazín BalkanInsight.

Na společnost Zastava automobili z Kragujevace byl vyhlášen konkurz ve čtvrtek kvůli hromadícím se dluhům a poté, co byl její bankovní účet zablokován už 701 dní. Obchodní soud v Kragujevaci zahájil konkurzní řízení na návrh ministerstva hospodářství, a sice na základě toho, že záporná hodnota majetku dosáhla 410 milionů eur (11 miliard korun).

„Továrna byla postavena v padesátých letech, po druhé světové válce. A když jsme ji budovali a vyráběli v ní auta, budovala továrna i nás,“ říká bývalý dělník Zastavy Slavoljub Bataveljić, který je předsedou klubu fanoušků jednoho z nejpopulárnějších vozů automobilky, Fića fan klubu. „Měla velký dopad na Kragujevac, který po otevření automobilky začal vzkvétat,“ dodal.

Zastava 750 Fića
Zastava 750 Fića

Zastava 750 Fića

Malá Zastava 750, vyráběná na základě italského modelu Fiat 600 a přezdívaná Fića, se stala symbolem modernizace a úspěchu nové socialistické jugoslávské společnosti. Do roku 1985 sjelo z montovacích linek téměř milion těchto vozů, které obrazně řečeno postavily Jugoslávii na čtyři kola.

Bataveljić přiznává, že definitivní uzavření továrny ho hluboce zasáhlo. Lépe na tom není ani 300 dalších bývalých zaměstnanců automobilové Zastavy, jimž společnost dluží v přepočtu kolem milionu eur za nevyplacené mzdy z let 1997 až 2001. Chtěli konkurzní řízení pozdržet, dokud nebude zjištěna skutečná hodnota celého majetku firmy. Poukazovali přitom na to, že tento majetek je rozsáhlejší, než se tvrdí.

V době uzavření měla společnost pouhé tři zaměstnance. V roce 1989, ještě před uvalením mezinárodních sankcí na Srbsko a vypuknutím války v bývalé Jugoslávii, zaměstnávala 13 500 lidí a vyráběla ročně 220 000 aut. Devadesátá léta, válka a sankce, vše změnily.

V roce 2008 byly majetek a zařízení firmy Zastava automobili převedeny na novou společnost FIAT Srbija, v současné době FIAT Chrysler Srbija (FCA). Dluhy a přebytek pracovníků ale zůstaly Zastavě.

Zastava se stala jedním z velkých symbolů bývalé Jugoslávie, protože vozy, které továrna vyráběla, řídila většina dospělé populace staré Jugoslávie, ale také proto, že tato auta byla oblíbená po celém Balkánu i mimo něj. V regionu je stále řada klubů fanoušků vozidel Zastavy, zejména vozů Fića.

Fotogalerie

Výroba tohoto auta, které bylo vůbec prvním modelem automobilky, začala v roce 1955 a skončila až o 30 let později.

„Lidé si už dneska neumějí představit, jaké velké úsilí vložili dělníci do vybudování této továrny. Když se fabrika otevřela, nikdo nebyl vyučen v práci, kterou jsme dělali, takže jsme se všechno učili za pochodu,“ vzpomíná Bataveljić.

Fićami jezdil po celé Jugoslávii. Dobře si pamatuje, jak se v době prázdnin spakovaly do těchto malých aut celé rodiny a vyrazily k moři nebo někam jinam.

„Organizujeme v Kragujevaci festivaly vozů Fića i jiných modelů Zastavy už 12 let a rozšiřujeme se. Teď se festival jmenuje Balkan Fića Fest. Lidé se na něj sjíždějí ze všech zemí bývalé Jugoslávie, ba i z Francie a Švýcarska,“ chlubí se Bataveljić.

Aut Fića bylo celkem vyrobeno téměř milion a zaslouží si svůj pomník, protože jejich dopad na kulturu a ekonomiku v Jugoslávii byl tak velký, říká.

Jeho klub fanoušků již shromáždil více než 3000 podpisů pod petici žádající, aby tento symbol již dlouho zaniklé země a její kultury byl zvěčněn na jednom z náměstí Kragujevace.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Chyták v nových otázkách pro autoškoly: tramvaj nemá vždy přednost

Do závěrečných testů uchazečů o řidičský průkaz postupně přibude 120 nových otázek. Redakce iDNES.cz zveřejnila prvních...

Čínská auta přijíždějí do Česka. Startují s benzinovými a elektrickými SUV

Další pokus uvést na český trh auta z Číny začíná, nově bude osobní vozy značky Dongfeng na českém trhu nabízet...

Přechod na elektropohon v Česku: dodavatelé se chystají, Tatra zkusí vodík

Většina ze zhruba 80 tuzemských firem, jejichž produkce byla dosud závislá na výrobě aut se spalovacími motory, si...

Ekologové žalují BMW a Mercedes kvůli výrobě aut se spalovacím motorem

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) zažalovala automobilky BMW a Mercedes-Benz. Chce tyto německé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vylepšená Dacia Duster vyjíždí. Vyzkoušeli jsme plyn i vrchol s automatem

Za jedenáct let vyjelo na dva miliony dusterů. Automobilka volí postupnou evoluci v technice i designu, druhá generace...

Talent funguje, když se nastartuje v mozku. Odemkněte ho, radí Jan Mühlfeit

Premium Dvaadvacet let pracoval ve firmě Microsoft po boku Billa Gatese. V byznysu se dostal na vrchol, ale také zažil strmý...

„Očkovat sa nechcu, je v tom sajrajt.“ Reportáž z obce, kde odmítají vakcínu

Premium Vyškovec je obec, kde se nejméně lidí z celé země nechalo očkovat proti koronaviru – jen necelých sedmnáct procent. V...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...

  • Další z rubriky

Krásná Michéle zkrotila monstra. Nejslavnější žena uměla vyhrávat se vším

V nejdivočejší éře rally přišla mladá dívka z Francie a ukázala mužům, jak se to má dělat. Přečtěte si příběh...

Autofotka týdne: První praoctavia měla obytný kufr v základní výbavě

Octavia, tradiční bestseller Škody se ve variantě Combi začal vyrábět před 60 lety, v létě 1961. Kromě dalších výhod...

Toyota Celica: legendární drsňácké kupé ukončilo kariéru před 15 lety

Premium Toyota Celica je aktuálně mrtvé auto, i když její návrat může být jen otázkou dobře načasovaného marketingu. Projeli...

OBRAZEM: Nejúspěšnější český závoďák je v muzeu. Pumu krotil Monsieur Dakar

V Národním technickém muzeu je v Dopravní hale nově k vidění nejúspěšnější soutěžní speciál Karla Lopraise Tatra T815...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Anife Vyskočilová má chatu v Suchdole s krásným výhledem na Prahu

Vzpomínáte si na poslední díl seriálu Sanitka, natočený podle skutečné události, kde na zahrádkářskou kolonii v...

Nechávat teď ležet peníze na účtu v bance je holý nerozum

S rostoucí inflací si teď láme hlavu nejedna domácnost s volnými penězi. Řeší otázku, kam peníze uložit, jak je...

Zhubla téměř 50 kilo, teď se zpěvačka Adele pochlubila novou láskou

Během posledních tří let se zpěvačce Adele (33) podařilo zhubnout téměř padesát kilogramů. Britka prožila od rozvodu s...

Lucie Šafářová a Tomáš Plekanec se vzali, ukázali fotky z veselky

Přestože na jaře prohlašovali, že kvůli drahému rozvodu hokejisty Tomáše Plekance do svatby nebudou investovat,...

Obří dluhy čínského developera straší celý svět, už klesly akcie v USA

Čínský realitní kolos Evergrande zápasí s bilionovými dluhy. Kvůli tomu v pondělí výrazně klesaly indexy amerických i...