Se Zastavou je definitivní amen, zbyly po ní miliardové dluhy

  17:23aktualizováno  17:23
Legendární jugoslávská automobilka Zastava v srbském Kragujevaci je historií. Definitivní uzavření po dlouhé nečinnosti vyvolalo u mnohých Srbů bolestné vzpomínání na část minulosti, která je teď nenávratně pryč.

Zastava 1100 | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Auta, kdysi oblíbená nejen v bývalé Jugoslávii, se už léta nevyráběla. Ale „zámek na bráně“, který minulý týden přikázal pověsit srbský soud, znamená konečné rozloučení s tím, co podle některých byly „lepší časy“, napsal magazín BalkanInsight.

Na společnost Zastava automobili z Kragujevace byl vyhlášen konkurz ve čtvrtek kvůli hromadícím se dluhům a poté, co byl její bankovní účet zablokován už 701 dní. Obchodní soud v Kragujevaci zahájil konkurzní řízení na návrh ministerstva hospodářství, a sice na základě toho, že záporná hodnota majetku dosáhla 410 milionů eur (11 miliard korun).

„Továrna byla postavena v padesátých letech, po druhé světové válce. A když jsme ji budovali a vyráběli v ní auta, budovala továrna i nás,“ říká bývalý dělník Zastavy Slavoljub Bataveljić, který je předsedou klubu fanoušků jednoho z nejpopulárnějších vozů automobilky, Fića fan klubu. „Měla velký dopad na Kragujevac, který po otevření automobilky začal vzkvétat,“ dodal.

Zastava 750 Fića
Zastava 750 Fića

Zastava 750 Fića

Malá Zastava 750, vyráběná na základě italského modelu Fiat 600 a přezdívaná Fića, se stala symbolem modernizace a úspěchu nové socialistické jugoslávské společnosti. Do roku 1985 sjelo z montovacích linek téměř milion těchto vozů, které obrazně řečeno postavily Jugoslávii na čtyři kola.

Bataveljić přiznává, že definitivní uzavření továrny ho hluboce zasáhlo. Lépe na tom není ani 300 dalších bývalých zaměstnanců automobilové Zastavy, jimž společnost dluží v přepočtu kolem milionu eur za nevyplacené mzdy z let 1997 až 2001. Chtěli konkurzní řízení pozdržet, dokud nebude zjištěna skutečná hodnota celého majetku firmy. Poukazovali přitom na to, že tento majetek je rozsáhlejší, než se tvrdí.

V době uzavření měla společnost pouhé tři zaměstnance. V roce 1989, ještě před uvalením mezinárodních sankcí na Srbsko a vypuknutím války v bývalé Jugoslávii, zaměstnávala 13 500 lidí a vyráběla ročně 220 000 aut. Devadesátá léta, válka a sankce, vše změnily.

V roce 2008 byly majetek a zařízení firmy Zastava automobili převedeny na novou společnost FIAT Srbija, v současné době FIAT Chrysler Srbija (FCA). Dluhy a přebytek pracovníků ale zůstaly Zastavě.

Zastava se stala jedním z velkých symbolů bývalé Jugoslávie, protože vozy, které továrna vyráběla, řídila většina dospělé populace staré Jugoslávie, ale také proto, že tato auta byla oblíbená po celém Balkánu i mimo něj. V regionu je stále řada klubů fanoušků vozidel Zastavy, zejména vozů Fića.

Fotogalerie

Výroba tohoto auta, které bylo vůbec prvním modelem automobilky, začala v roce 1955 a skončila až o 30 let později.

„Lidé si už dneska neumějí představit, jaké velké úsilí vložili dělníci do vybudování této továrny. Když se fabrika otevřela, nikdo nebyl vyučen v práci, kterou jsme dělali, takže jsme se všechno učili za pochodu,“ vzpomíná Bataveljić.

Fićami jezdil po celé Jugoslávii. Dobře si pamatuje, jak se v době prázdnin spakovaly do těchto malých aut celé rodiny a vyrazily k moři nebo někam jinam.

„Organizujeme v Kragujevaci festivaly vozů Fića i jiných modelů Zastavy už 12 let a rozšiřujeme se. Teď se festival jmenuje Balkan Fića Fest. Lidé se na něj sjíždějí ze všech zemí bývalé Jugoslávie, ba i z Francie a Švýcarska,“ chlubí se Bataveljić.

Aut Fića bylo celkem vyrobeno téměř milion a zaslouží si svůj pomník, protože jejich dopad na kulturu a ekonomiku v Jugoslávii byl tak velký, říká.

Jeho klub fanoušků již shromáždil více než 3000 podpisů pod petici žádající, aby tento symbol již dlouho zaniklé země a její kultury byl zvěčněn na jednom z náměstí Kragujevace.

Autoři: ,

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Další z rubriky

OBRAZEM: Perly značky Bugatti jsou k vidění v Brně

Instalace výstavy Žijeme Bugatti

Bugatti patří k nejslavnějším automobilovým značkám světa. Výstava k příležitosti 110 let od založení francouzské...

OBRAZEM: Nádherná alfa hvězdou Paříže

Alfa Romeo 8C 2900B Touring Berlinetta na veteránském veletrhu Retromobile v...

Autosalon Retromobil patří mezi nejdůležitější veteránské akce Evropy, je to jednou z největších svého druhu. Letos se...

Autonarozeniny: Regata představila světu start-stop systém v Brně 1983

Fiat Regata

Před 35 lety vyrazily statisíce lidí na brněnský strojírenský veletrh obdivovat modernizovanou řadu škodovek. Čekalo je...

Najdete na iDNES.cz