Zemědělec Agnelli zakládal Fiat v kavárně, vládl mu pak přes 40 let

  9:52aktualizováno  9:52
Pocházel ze statkářské rodiny, v mládí byl vojákem, později obchodoval se zemědělskými stroji, dělal starostu v rodném Villar Perosa nedaleko Turína - a koncem 19. století stál u zrodu Fiatu. Giovanni Agnelli se narodil 13. srpna 1866 před 150 lety. Založil slavnou italskou průmyslovou dynastii a turínské automobilce vládl přes 40 let.

Giovanni Agnelli | foto: FCA

Už jako důstojník se Agnelli zajímal o technické novinky a koncem 19. století stál u zrodu turínské automobilky Fiat, kterou jeho potomci ovládají dodnes. Budoucí průmyslový magnát vzešel ze zemědělského prostředí, jeho rodině patřily rozsáhlé pozemky. Už Agnelliho otec Edoardo se díky svému vlivu stal starostou a vypadalo to, že i syn půjde v jeho stopách.

Během služby u tehdy prestižního jezdectva jej ale fascinovala technika a když v 27 letech Giovanni Agnelli svlékl uniformu, zkoušel kromě obchodu s dřevem a osením podnikat také v průmyslu. Přestože měl za sebou studium na technické škole v Pinerolu, moc se mu to nedařilo.

Nadzvukový Fiat 8V byl prodejní propadák

Teď ho koupili za 43 milionů

Fiat 8V Supersonic Ghia, který se prodal v přepočtu za více než 40 milionů...

Podnikavý duch však Agnelliho táhl dál, a tak se přestěhoval do rušnějšího Turína, rodícího se centra italského průmyslu (dál ale zvládal být starostou rodného města). Zámožný a stále ještě mladý obchodník patřil k častým hostům turínské kavárny Burello, kde se scházeli nadaní technici, aristokraté i bohatí kupci jako on. A byla to právě tato kavárna, situovaná nedaleko nádraží, kde se v červenci roku 1899 zrodila firma, nazvaná Fabbrica Italiana Automobili Torino.

Zkratka FIAT přišla po sedmi letech

Italská továrna na automobily Turín, jak zní český překlad jména, se brzy proslavila a zkratka jejího názvu FIAT (už od roku 1906 psáno Fiat) se stala známou po celé Evropě. A Agnelli, který byl zpočátku jen jedním ze společníků, postupem času získal ve společnosti hlavní slovo i majoritu. Cesta ke slávě přitom začala skromně, výrobou čtyřkoňového vozíku podle konstrukce bratrů Ceiranových, který více než automobil opravdu spíše připomínal kočár bez koní.

Turínský výrobce byl navíc jen jednou z mnoha firem, které se ve své době snažily uspět na trhu. Už v roce 1910 se i díky Agnelliho zápalu stal největší italskou automobilkou, záběr jeho činnosti byl ale mnohem širší než jen výroby osobních vozů. Turínská továrna vyráběla také letecké motory, traktory či nákladní automobily, v roce 1917 přidala také železniční strojírny. To vše pod vedením Giovanniho Agnelliho, který v čele firmy vydržel přes 40 let.

Fotogalerie

V jeho éře se také automobilka poprvé vydala na cestu, která je pro Fiat dodnes typická, tedy výrobu malých vozů pro masy. V roce 1925 představil turínský výrobce model 509 s motorem o obsahu necelého litru. Skutečná revoluce přišla o 11 let později, když se na silnicích objevil maličký Fiat 500 Topolino. Dítě geniálního konstruktéra Danteho Giacosy se vyrábělo až do poloviny 50. let a z bran továrny Fiat vyjelo za tu dobu přes půl milionu vozítek.

Dnes velí Fiatu vnuk vnuka

Konce výroby auta pojmenovaného podle italského označení myšáka Mickeyho se ale Giovanni Agnelli nedožil, zemřel v prosinci 1945 ve věku 79 let. Konec továrníkova života přitom nebyl příliš šťastný, a to kvůli vyšetřování jeho spojení s fašistickým režimem a Benitem Mussolinim. Už v roce 1923 se stal Agnelli senátorem, jeho Fiat také pomáhal vyzbrojovat italskou armádu. Po Mussoliniho pádu byl proto z ředitelské funkce odvolán, až těsně před smrtí mu soud povolil návrat.

Po smrti zakladatele firmy stál dvě dekády v čele Fiatu zkušený obchodník Vittorio Valletta, jehož na postu prezidenta firmy v roce 1966 vystřídal Giovanniho stejnojmenný vnuk, přezdívaný Gianni nebo také Avvocato (právník). Tato mimořádně charismatická osobnost vedla Fiat přes 30 let a do jeho chodu zasahovala až do své smrti v roce 2003. Dnes zastupuje rodinu Agnelliů v čele Fiatu (dnes Fiat Chrysler Automobiles) Gianniho vnuk John Elkann.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

Podívejte se, jak pracuje autobilová klimatizace

Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Další z rubriky

Auta našeho mládí: sraz socialistických vozidel přivítal opravdové perly

6. sraz socialistických vozidel v Hnačově na Klatovsku

Šestý sraz socialistických vozidel v Hnačově na Klatovsku o uplynulém víkendu přivítal 961 aut a přes tři tisíce...

VIDEO: Veteráni uhání Československem. Takhle startovali z Prahy

Historická vozidla se shromáždila 12. června 2019 v pražské Opletalově ulici,...

Z pražské Opletalovy ulice ráno odstartoval první vůz do veteránského závodu historických vozidel 1000 mil...

Trabant pro plážové šviháky. Soudruzi z NDR si mohli nechat zajít chuť

Trabant Tramp

Otevřený Trabant Tramp pro volný čas a zábavu byl určen především pro export do kapitalistických zemí. Na počátku...

Najdete na iDNES.cz