Motory V12 jsou ohroženým druhem. V poslední době se jich automobilky vzdávají na úkor downsizingu a elektrifikace. V Maranellu se také chystají na elektrickou éru, ale nyní právě představili hi-tech auto v klasickém hardcore pojetí, které ocení všichni tradicionalisté.
Flavio Manzoni, šéfdesignér Ferrari to vysvětluje: „Chtěli jsme vytvořit auto, které bude respektovat naši tradici, ale také jsme chtěli vytvořit něco, co bude velmi moderní.“
Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40 |
Pro Enza Ferrariho byl dvanáctiválcový motor, nejlépe vpředu pod dlouhou kapotou, charakteristickým prvkem jeho sportovních vozů. Koncem 40. let tak navrhl první Ferrari 125 a v průběhu desetiletí štafetový kolík tohoto klasického uspořádání i nesly legendární modely 250, 330, 550 Maranello a Ferrari 812 Superfast. Italové nyní podle stejného receptu postavili klasiku pro 21. století, která nese jednoduché, ale všeříkající označení 12Cilindri (Dodici Cilindri) – Dvanáctiválec.
Stejně jako u legendární Daytony, i v případě novinky lze volit mezi kupé a otevřenou verzí Spider. Karoserie novinky má 4,73 metru na délku, 2,18 metru na šířku a je 1,29 metru vysoká. Rozvor je přitom dlouhý plných 2,70 metru, tedy o dva centimetry méně než u předchůdce.
Autofotka týdne: Ferrari za 1,2 miliardy? Je to nový rekord, ale i zklamání |
Pod přední kapotou má maranellská novinka vysokootáčkový atmosférický motor V12 o objemu 6,5 litru, který po úpravách převzala od modelu 812 Competizione. Agregát s kódovým označením F140HD má svůj původ ještě v motoru, který poháněl Ferrari Enzo. Jedná se o nejvýkonnější atmosféricky plněný sériově vyráběný motor Ferrari v historii.
Disponuje výkonem 830 koní a odvádí točivý moment 678 Nm, jehož 80 % je k dispozici již ve 2 500 otáčkách. Není překvapením, že vrchol show se odehrává úplně nahoře, protože červená zóna vrcholí na hranici 9 500 1/min. Motor se díky použití titanových ojnic, které snižují rotující hmotu o 40 %, velmi ochotně vytáčí.
Dvanáctiválcové ferrari je rodinný supersport. Prohnali jsme ho přes Alpy |
Poprvé byl spojen s osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, která zkracuje časy řazení o téměř o třetinu. Výsledkem je zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,9 sekundy, méně než 7,9 sekundy potřebných na dosažení dvoustovky a maximální rychlost přes 340 km/h. Spider to zvládne jen o trochu pomaleji – za 2,95 sekundy a 8,2 sekundy. Oproti 1 560 kg vážícímu kupé je totiž o 60 kg těžší. Konstruktéři dosáhli téměř rovnoměrného rozložení hmotnosti (48,3/51,7).