Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

  16:43
Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s historickým tankem. Za usmrcení a těžké ublížení na zdraví z nedbalosti hrozí šoférovi šest let vězení. Moderní tahač vybavený dnes povinnými asistenčními systémy by přitom nehodě dost pravděpodobně dokázal zabránit.

Nehoda se stala v sobotu ráno po půl deváté na 377. kilometru dálnice D1 směrem na Polsko a na více než dvanáct hodin dálnici zcela uzavřela. Auto za tahačem s tankem zastavilo. Kamion už ne a osobák sešrotoval.

Policisté se domnívají, že Litevec vůbec netušil, že před ním v pravém pruhu zastavil tahač s historickým tankem a za ním pak osobní doprovodné vozidlo s majiteli tanku.

Tahač s tankem mířil na ukázkovou vojenskou akci u Bohumína. Na dálnici zastavil, protože z ní chtěl sjet k vojenskému opevnění, kde se přehlídka konala. Čekal, až se mu zvedne závora u sjezdu z dálnice.

Na videu, které koluje po sociálních sítích, je vidět, že na rovném úseku kamion za stojícími vozidly podle všeho vůbec nebrzdí. Červené osobní auto tedy smetl v plné rychlosti a natlačil ho na kamion s tankem.

Policie obvinila řidiče kamionu za smrtelnou nehodu na D1, hrozí mu až šest let

Modrý bourající tahač byl dost starý, dá se předpokládat, že kdyby obviněný šofér řídil moderní kamion, nehoda by se nestala. Dnešní tahače vybavené moderními bezpečnostními systémy a asistenty totiž dokážou řidiči velmi efektivně pomáhat a zabránit problémům.

Náklaďáky jsou v zavádění technologií a nové legislativy často ještě před osobními auty.

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

Systémy, které pomocí dat z radarů a kamer zabrání srážce, jsou v nákladních automobilech nad 3,5 tuny v Evropské unii povinné již od roku 2013 pro nově homologovaná auta a od roku 2015 pro všechna nově vyrobená.

Zastavení kamionu a zmírnění následků umí efektivně pomoci takzvaný Advanced Emergency Braking systém, zkráceně AEB.

„AEB je systém pokročilého nouzového brzdění, který používá kameru a radar ke sledování dopravní situace před vozidlem. Účelem tohoto systému je pokud možno zabránit kolizi s vepředu jedoucím vozidlem,“ popisuje pro iDNES.cz Martin Přibyl, mluvčí českého zastoupení automobilky Scania.

Upozorňuje ale, že předpisy nevyžadují schopnost úplného zastavení před statickou překážkou. „Je tedy otázka, zda kamion jedoucí maximální povolenou rychlostí pro nákladní vozidla, která je v Česku 80 km/h, by systém dokázal sám o sobě plně zastavit za stojícím vozem. Určitě by však zmírnil sílu nárazu a upozornil řidiče na překážku,“ dodává.

„Předpisy jsou nicméně jen nutné minimum. Moderní nákladní vozidla lze vybavit a naspecifikovat tak, aby při dojíždění stojícího vozidla v případě správného nastavení sama zastavila. S ohledem na celkovou cenu nákladního auta se přitom jedná o relativně zanedbatelný příplatek,“ vysvětluje Přibyl s tím, že s jistotou by v takové situaci zabránilo střetu se statickou překážkou vozidlo vybavené adaptivním tempomatem se schopností regulace rychlosti od 0 km/h.

Pokud řidič nereaguje na pomalejší vozidlo nebo překážku před sebou, systém ho nejprve akusticky a blikající ikonkou varuje před blížícím se nárazem a v případě, že šofér ani pak nic neudělá, začne naplno brzdit. Kolizi tak může zcela zabránit nebo zmírnit její následky.

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Systém záchranného brzdění vyvine maximální brzdnou sílu 8 m/s² a s nejvyšší intenzitou zpomaluje až do úplného zastavení. Systém se aktivuje při překročení patnáctikilometrové rychlosti a podle testů Volva dokáže za dobrých podmínek (suchá silnice) většině střetů zabránit nebo zmírnit jejich následky.

Berlínský masakr: bezpečnostní systém kamionu zmírnil řádění teroristy

Velkou výhodou proti živému řidiči je to, že systém dokáže vyvinout v nejkratším možném čase maximální intenzitu brzdění a udržet ji po celou dobu (instruktoři bezpečné jízdy mají zkušenost, že běžní řidiči obecně nedokážou maximálně brzdit – rozpakují se pořádně dupnout na pedál).

V konkrétním případě víkendové nehody u Ostravy by systém řidiče, který pravděpodobně nedával pozor, varoval před překážkou a pak sám začal brzdit.

Když v roce 2017 tuniský atentátník najel kamionem do návštěvníků berlínského vánočního trhu, objevily se návrhy na dodatečnou montáž systémů i do starších vozidel (tzv. retrofitting), což je ovšem velice nákladné. Prý by to stálo až 200 000 Kč na jedno auto.

Auta z pěny a chodci za miliony. Natáčeli jsme na polygonu Škody

Od letošního května povinný i pro osobáky

V Evropské unii je pokročilý systém nouzového brzdění vyžadován zákonem u nových modelů osobních vozidel od května 2022. Od května 2024 je povinný pro všechna nově prodaná auta (i ta uvedená na trh dříve).

Asistenční a bezpečnostní systémy pro auta se vyvíjejí a ladí i v Česku.

V Česku funguje další místo pro testování autonomních systémů aut

Nejčtenější

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

Konstruktérka motorů rallyových škodovek: Evropě chybí asijský hlad po práci

Premium

S nakažlivým nadšením dvacet minut vypráví o ventilových pružinách, dokonale srozumitelně, poutavým zasvěceným vyprávěním zaujme i naprostého laika. Když pak obcházíme model rallyové fabie, všechno...

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

IFA vozila i sličné brigádnice, fungl nová kuřátka a hodně sajrajtu na pole

IFA W50, která vznikla v bezpočtu účelových verzích, byla nejpočetnějším užitkovým automobilem východoněmecké provenience. Vyráběla se od poloviny šedesátých let až do skonání NDR. Připomeňme si...

Aby dovolená nebyla pod psa. Takovou dodávku si čtyřnozí zamilují

Dlouhá cesta za dovolenou umí být úmorným zážitkem pro pasažéry lidské, natož pak pro ty zvířecí. Snížit jejich stres z převozu na velké vzdálenosti a zvýšit komfort bezpečné přepravy se pokouší...

20. dubna 2025

O pomlázce pozor. Alkohol za volantem znamená průšvih u policie i pojišťovny

Velikonoce a hned v závěsu letní prázdniny. To s sebou pro řadu lidí nese řadu posezení s přáteli nebo po práci spojené s popíjením. Na cestu domů se pak ovšem nevydávejte za volantem auta, taková...

20. dubna 2025

Vzhůru do sedel. Nejkrásnější motorkářské trasy v Evropě

Některé vás budou rozmazlovat nádhernými scenériemi hned od začátku, a užijí si je i začátečníci. Kvůli jiným budete muset vystoupit daleko ze své komfortní zóny a prověří vaše motoristické...

19. dubna 2025

Veterány déšť nezastavil. Rally Praha revival zavítá i do Německa

Čtrnáctý ročník tradiční veteránské Rallye Praha Revival opět odstartoval, tentokrát z metropole skrápěné deštěm. Slavnostní start se uskutečnil na Velký pátek na náměstí Jana Palacha před Rudolfinem...

18. dubna 2025,  aktualizováno  18:02

Před 130 lety Benz ukázal světu první autobus. Patnáct kilometrů jel hodinu

Premium

Na celém světě se v současnosti prodá ročně přes milion nových autobusů. Podle odhadů číslo poroste. Mnohamiliardový byznys se narodil před 130 lety, kdy v Německu vyjel na trasu historicky první...

18. dubna 2025

V Mostě naposledy. Sraz vytříbených bavoráků čeká stěhování, změní i název

Letošní BMW ///M Day na Autodromu Most byl velkolepý. Na devátý ročník srazu vytříbených bavoráků zavítal rekordní počet majitelů vozů BMW M a M Performance. Rekordní byla i tradiční spanilá jízda po...

18. dubna 2025

Šmírák nebo pomocník? Tesla aktivovala kabinový radar v Ypsilonech

Pokud disponujete novějším modelem Tesla, možná jej máte též. Co? Interiérový radar. Automobilka jej nechala osadit do kabin některých svých vozů. Aby ho teď, po třech letech vyčkávání, konečně...

17. dubna 2025

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

17. dubna 2025

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

17. dubna 2025

S vlakem auto vždy prohraje. Když uváznete mezi šraňkami, nepanikařte

Šraňky mají chránit, ale řidiči je stále ignorují. Souboj nad projíždějícím vlakem přitom jen tak nevyhrají. Víte, jakou rychlostí se může jezdit před přejezd? A umíte zjistit, na jakém přejezdu se...

16. dubna 2025

Růžová mu sluší. Chlapácký Mercedes G upravili pro Barbíny

Posadit se za volant Mercedesu třídy G obvykle znamená, že na ulici nezůstanete bez povšimnutí. Vytvoříte tím o sobě jistý dojem. Ovšem v případě, že u téhož modelu vsadíte na značkovou úpravu Carlex...

16. dubna 2025

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

16. dubna 2025