Čína školí světový automobilový průmysl poměrně nemilosrdnými lekcemi. Ani ne před měsícem se dočkal odhalení jeden z chytrých triků, které tamní automobilky už druhým rokem uvádí v život v evropských přístavech. Zaplavují je svými vozy, dělají si z doků jedno velké parkoviště, odkládají si je tu pro nejistou budoucnost. Proč? Pokud by Evropa ve snaze ochránit vlastní výrobce elektromobilů výrazně zvýšila dovozová cla, na vozy naskladněné v přístavech by se už neuplatňovala.
Druhou takovou lekcí je poznání, že do Evropy z Číny primárně nemíří elektromobily s předem smluveným odkupem, ale takové, které se jim doma, na opačné straně planety nedaří prodat. Ten podivný vývoz prozatím nechtěného zboží jim ale umožňuje nechat vlastní výrobu běžet na plné obrátky a dál velkokapacitní lacinou produkcí sytit svůj národní trh. A když se v Evropě podaří najít potenciální zájemce? Pak následuje lekce třetí…
Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech![]() |
Čínské automobilky jako BYD tu zkouší prorazit s cenou dvakrát až třikrát vyšší, než za jakou uvádí své vozy na domácí trh.
Že prodávat dráž, když se nově pokoušíte uchytit v zahraničí, nedává moc smysl? Bohužel dává. Je to jen otázka perspektivy. Toho, jak vnímáme sami sebe – a jak nás nyní vnímají oni. Evropský trh totiž není pro Čínu výzvou a evropský automobilový průmysl, závislý na technologiích a především surovinách z Číny, pro ni není důstojným konkurentem.