U začátku i konce Zastavy stál Fiat, poslední vyrobili před deseti lety

  10:34aktualizováno  10:34
Model s označením 101 přežil ve výrobním programu srbské Zastavy nástup modernějších vozů, ekonomické sankce proti Miloševičově Jugoslávii i bombardování továrny v roce 1999. Po sedmatřiceti letech výroby se mu stala osudnou až dohoda srbské vlády s Fiatem, který převzal zastaralou továrnu v jihosrbském městě Kragujevac.

Poslední kus Zastavy 101 opustil výrobní linku před deseti lety, 21. listopadu 2008. Spolu s vozem, přezdívaným „stojadin“ nebo „kec“, definitivně tehdy skončily i další dva letité modely, Koral a Florida. Ty se však začaly vyrábět poměrně nedávno, první z nich v roce 1981 a ve své době elegantní Florida ještě o šest let později. 

Zastava 101 přitom patří k několika málo vozům, které v Evropě po druhé světové válce vydržely ve výrobě tak dlouho. Mezi dodnes vyráběné patří už jen ruská Lada Niva (od roku 1977), a pak malosériové vozy jako Morgan 4/4 nebo Caterham Seven.

Jak začínala Zastava

Bitvu o Terst vyhrál zapomenutý frajer z Itálie

Příběh Riccarda Chivina, specialisty Fiatu na vyjednávání přes železnou oponu čtěte ZDE

První kusy Zastavy 101 opustily výrobní pás 15. října 1971 (jeho předobraz Fiat 128 se však poprvé objevil ještě o dva roky dříve) a během téměř čtyř desítek změn vůz prošel jen drobnými modifikacemi. Srbský zákazník si ještě před deseti roky mohl v přepočtu zhruba za sto tisíc korun koupit auto, které se od začátku 70. let příliš nezměnilo. Jen originální kulatá světla vystřídala hranatá a interiér ovládl místo původní koženky plast, jenž nahradil i chrom na náraznících a vnějších zrcátkách.

Zastava 1100

Jinak si člověk v novém „stojadinu“ připadal jako ve stroji času. Místo vstřikování měl motor až do konce tradiční karburátor a airbag nebyl ani v příplatkové výbavě. Změn se během výroby nedočkala ani diskutabilní kvalita. V jugoslávském časopisu Auto Revija se už v srpnu 1972 objevily kritické ohlasy majitelů - Ivica Krašovec ze Záhřebu kupříkladu psal, že se mu u zcela nového vozu třikrát po sobě zablokovaly brzdy, Dušan Ćurčić z Bělehradu si zase stěžoval na elektroinstalaci.

Od roku 1971 se vyrobilo přes milion „stojadinů“, z výrobního pásu v Kragujevaci sjelo ještě 250 000 vozů Zastava 128, což je původní sedan Fiat. V posledních letech výroby továrnu opouštělo jen kolem dvou tisíc vozů ročně, celková výroba dosahovala pouhých dvacet tisíc aut. Krátce po přelomu století se továrna pokusila uspět s licenčním Fiatem Punto, přejmenovaným na Zastavu 10, skutečný impuls však přinesli až Italové, kteří v Kragujevaci od roku 2012 vyrábějí Fiat 500L.

Zastavu 101 (s označením 1100) je možné potkat i v České republice, ve druhé polovině 70. let ji prodávala Mototechna. Auto za 65 000 korun tehdy patřilo k těm dražším, stejně stála Lada 1300, Škoda 120 byla o sedm tisíc levnější. 

Na kvalitu zpracování si stěžovali i recenzenti tehdejších časopisů Automobil a Svět motorů. Druhý z nich v roce 1977 v závěru napsal: „Máme-li jmenovat pořadí, v jakém by se měl výrobce věnovat zlepšování vozu, pak se o první dvě místa dělí kvalita dílenské práce a snižování hluku.“

Fotogalerie

V Československu se mezi roky 1976 a 1980 prodalo jen deset tisíc „stojadinů“, které se z Jugoslávie dovážely v rámci barterového obchodu. V českém registru jich zůstává necelá tisícovka, ještě před deseti roky to byl dvojnásobek. A kolik z nich opravdu jezdí, se přitom nedá zjistit. Občas se zachovalý vůz ještě dá potkat na silnici a existují také webové či facebookové stránky věnované Zastavě 101.

„Stojadin“ je docela populární i v bývalé Jugoslávii, přestože není tak kultovním vozítkem jako jeho předchůdce ve výrobním programu kragujevacké automobilky - „fićo“, tedy jugoslávská verze Fiatu 600, která se vyráběla v letech 1955 až 1985. Známá kapela Hladno pivo třeba zpívá, že „ty nové značky padají z pásů/jsou to jen vraky bez duší/ten můj (stojadin) je čistá ruční práce/od nárazníku k výfuku“.

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

BMW našlo lék na design u génia ve výslužbě a jeho ztracené studie

BMW Garmisch

Vyznavači mnichovské produkce se dnes přou, jsou-li ledvinky na přídích nových BMW majestátní, nebo prostě jen obludně...

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

Podívejte se, jak pracuje autobilová klimatizace

Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Další z rubriky

Místo kola větev a srážka s baronem. Tak vznikal malý vůz pro velké cesty

Aero 10 HP

Na přelomu dvacátých a třicátých let se na tuzemském trhu objevil malý automobil Aero 10 HP. Jeho zaváděcí cena 18 800...

BMW našlo lék na design u génia ve výslužbě a jeho ztracené studie

BMW Garmisch

Vyznavači mnichovské produkce se dnes přou, jsou-li ledvinky na přídích nových BMW majestátní, nebo prostě jen obludně...

Automobilové perly na spanilé jízdě Československem

Start veteránského závodu 1000 mil československých

Víc než sto automobilových veteránů vyrobených před rokem 1939 pádí Československem v tisícimílové připomínkové jízdě,...

Najdete na iDNES.cz