Geniální koncept Fiatu: Centoventi je festival skvělých nápadů

  13:00aktualizováno  13:00
Ženeva (od zpravodajů iDNES.cz) - Designéři Fiatu se po letech zahálky rozhoupali k akci. A stojí to za to. S velkou parádou vysvětlují, co má být automobilový koncept: je to zhmotněná vize nejen vozu, ale i všech věcí kolem. Fiat Centoventi je překvapení celého autosalonu, protože zůstal do posledních chvil utajený. A hlavně je plný nápadů.

Publikum se nemůže v Ženevě rozhodnout, jestli je Centoventi praktická ukázka utilitárního stylingu, nebo připomínka nejlepších časů italského designu, který pracoval nejen s estetikou, ale taky s nápady a technickými řešeními. Centoventi zase objevuje pravý smysl automobilových konceptů, které publiku představují budoucnost.

Fiat vytvořený a pojmenovaný na oslavu sto dvacátého výročí italské značky (centoventi - italsky „sto dvacet“) připomíná svým pojetím koncepty z báječných let, kdy designéři představovali často zcela převratné futuristické nápady, které okouzlily svou nápaditostí a vizionářstvím.

Ano, mnohým připomene spíš mixér nebo kuchyňského robota, ale v tom je to kouzlo. V záplavě agresivních svalovců zaměřených na výkon zaujme jinakostí. Znalci vzpomenou na dekády staré Giugiarovy a Pininfarinovy kreace, které měly myšlenku (vygooglujte si dvacet let starou studii Pininfarina Metrocubo). Centoventi v duchu staré dobré italské školy nabídne nejen estetický zážitek, ale také celou koncepci. Nesnaží se jen poutavě obalit techniku, ale zdůraznit její funkci a zasadit vše do souvislostí.

Fotogalerie

Italům připisujeme vlastnosti jako fanfarónství, důraz na estetiku a potřebu ohromovat, autům však uměli vždy dávat jednu zásadní vlastnost: prostornost. I malé auto uměli postavit tak, že bylo uvnitř velké, architekturu kabiny otevřeli na maximum tak, aby pohostila posádku, ať to byl Fiat Tipo, nebo Multipla. Také Centoventi má přesně ten formát pasující do křivolakých uliček italských měst. Na 368 x 174 centimetrech plochy zase rozehrává festival nápadů a ukazuje, jak využít prostor „all´italiana“.

A tu nápaditost spojenou s citem pro hravou estetiku právě Centoventi spojuje dokonale. Auto přece nemusí v reálu ani na pohled jezdit nutně dvě stě padesát a driftovat. Zvlášť když je to maminkovský speciál pro obsluhu domácnosti nebo auto pro penzisty. Skvělý je třeba nápad se samostatně stojící na místě spolujezdce uchycenou dětskou autosedačkou.

AUTOSALON Ženeva 2019

V Centoventi hledají Italové nástupce Pandy, která je stále nejprodávanějším autem v Itálii a asi jako jedna z mála konvenčních automobilových bonsají bude díky své nátuře schopná odolat atakům emisního šílenství, které zabíjí právě ta nejmenší auta.

Centoventi má být „pionýrem demokratické mobility“, už to není stavění národů na kola jako před lety. Tentokrát chce Fiat zpřístupnit elektromobilitu masám (čímž vlastně poukazuje na to, jak jsou dnes elektromobily cenově nedostupné). Pikantní na tom je, že ještě donedávna elektromobilitu Italové spíše odmítali.

Centoventi má být skládačkou, kterou si zákazník v nebývalém rozsahu poskládá podle svého. Základem bude „čisté bílé plátno“, zákazník si vybere mezi barvami střechy, nárazníků, krytů kol a vnějších polepů. Zvolí konfiguraci interiéru, vybere doplňky a zařídí si tak pojízdný obývák podle svých požadavků. Každé auto bude originál.

Komponenty z tiskárny

Celkem to je 120 různých dílů do interiéru i exteriéru, které si majitel sám namontuje. Podle představ tvůrců to má být takové automobilové Lego pro dospělé. Fiat si představuje, že postupem času budou výměnné komponenty přibývat, vyrábět je budou na 3D tiskárnách samotní dealeři/servisy. Objednávat se budou online a mezi majiteli se s nimi rozvine druhotný obchod - budou si je vyměňovat, půjčovat, prodávat.

Sedačky odhalují svou konstrukci a majitel na ně uchycuje polštáře podle nálady a šatníku - na výběr má být kromě různých potahových materiálů přirozeně celá duha barev.

Fiat Centoventi

Fiat Centoventi

Fiat tak vlastně chce využít flexibility, kterou umí architektura elektrického pohonu nabídnout - místo klasické konfigurace s velkým agregátem u vozů se spalovacím motorem se dají elektromotory a akumulátory v autě různě poschovávat.

Ze stovky na pět set

Fiat Centoventi v číslech

  • délka: 3680 mm
  • výška: 1527 mm
  • šířka: 1740 mm
  • rozvor: 2430 mm
  • přední převis: 658 mm
  • zadní převis: 592 mm

Zajímavý je také nápad s přídavnými akumulátory. Technologie vyvinutá Samsungem umožní prodloužit dojezd ze základní stovky až na pět set kilometrů. Do speciálních slotů se budou přidávat bateriové moduly, které přidají další kilometry akčního rádiusu. Fiat navrhuje, že by se powerbanky prodávaly nebo pronajímaly.

Na střeše má Fiat Centoventi solární panel, který ovšem nedobíjí trakční akumulátory, ale živí lednici, kam uložíte nákup nebo svačinu, a také velký displej na zádi, kterým můžete posílat zprávy okolí. Od upozornění, že jste začátečník nebo vezete dítě, až po reklamu - třeba si tak budete moci přivydělávat pronájmem reklamní plochy.

Konektivitu na palubu zase dodal Apple. Majitel dostane přístup do banky hudby a dalších služeb.

Fiat Centoventi

Fiat Centoventi

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

VIDEO: Tesla řízená autopilotem raketově startuje pornohereččinu kariéru

Pornoherečka pořádně využila autopilota Tesly (13. května 2019)

„Ukázalo se, že existuje více způsobů využití autopilota, než jsme si představovali,“ reaguje Elon Musk na video, které...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Další z rubriky

Veleúspěšnou fabii pro rally vylepšili. Premiéra je v Českém Krumlově

Nová Škoda Fabia R5 v testovacích jízdách

Za uplynulé čtyři sezony se Škoda Fabia R5 stala nejúspěšnějším rallyovým vozem kategorie WRC 2 a kromě tří světových...

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky účastníků s...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Jak jste na tom se znalostmi zdravovědy?

Ilustrační snímek

Dokázali byste správně poskytnout první pomoc při autonehodě? Vaše vědomosti prověří dvanáctý test seriálu MF DNES a...

Najdete na iDNES.cz