Před padesáti roky Rumuni představili dacii, ve výrobě vydržela 35 let

  • 69
Mezi dvěma světovými válkami byla Bukurešť mondénním výstavním městem, říkalo se jí Paříž Východu. Po válce zbídačená země zatoužila po vlastním voze. Od Francouzů získali Rumuni licenci na povedený Renault 12. Jeho dvojče jménem Dacia 1300 vyjela před půl stoletím. Ve výrobním programu vydržela přes 35 let.

Dacia 1300

Rumunsko patřilo v rámci zemí socialistického bloku mezi ty, kde strojírenství nemělo příliš velkou tradici, přesto ale vedení státu toužilo po výrobě vlastního vozu. 

V polovině 60. let minulého století se Rumuni dohodli s francouzským Renaultem. První kus rumunské varianty Dacia 1300 opustil továrnu u města Pitesti 23. srpna 1969.

Renault 12 z roku 1971, který českoslovenští motoristé znali spíše pod licenční značkou Dacia. Rumunská automobilka tento model označila stroze podle kubatury motoru, tedy 1300.

Ještě předtím, než se začal vyrábět na svou dobu pokrokový sedan s motorem vpředu a pohonem předních kol, který skončil třetí v anketě o evropský Automobil roku 1970, si Rumuni vyzkoušeli produkci osobního renaultu s modelem Dacia 1100. 

Dacia 1100

To byl ve skutečnosti Renault 8 - hranatý vůz s motorem vzadu a pohonem zadních kol - skládaný zpočátku prakticky kompletně z dovezených dílů. Až časem přibyly domácí pneumatiky nebo další díly. Během tří let (1968 až 1971) vzniklo přes 30 tisíc kusů.

V létě 1969 pak začala produkce rumunské verze „er dvanáctky“, a to prakticky ve stejné době, kdy ve Francii začali vyrábět originál. Také Dacia 1300 se první roky neobešla bez dílů dovážených z Francie, postupem času ale jejich podíl klesal. Podobně jako další východoevropské automobilky - třeba jugoslávská Crvena Zastava - ale rumunská továrna doplatila na málo výkonné hospodářství a nedostatek peněz na inovace a vývoj (či alespoň koupi licence) zbrusu nového vozu.

Ve Francii vyjela poslední "dvanáctka“ z továrny v roce 1980, kdy už byl na trhu jeho nástupce R18, a v červenci 2004, kdy v Rumunsku končila výroba původní dacie, už byla na trhu v této kategorii druhé generace Renaultu Laguna (případně o něco menší také druhá generace modelu Mégane). 

Dacia 1300

Rumuni během let u dacie provedli spíše kosmetické změny, měnila se přední část, kromě sedanu a kombi se vyrábělo i kupé, hatchback nebo pick-up, základ ale až do konce výroby zůstával stejný jako v roce 1969.

Továrna sice od 80. let vyvíjela nový vůz, který se později na trhu objevil v roce 1995 pod názvem Dacia Nova a ze kterého vznikly i typy SuperNova a Solenza, nový impuls jí dal ale spíše příchod Renaultu před 20 lety. 

Dacia 1300 pick-up

Pod taktovkou nového majitele nejen v roce 2006 skončila produkce původního vozu (posledním ze zhruba 2,5 milionu exemplářů byl pick-up), ale hlavně se začalo s výrobou novodobých dacií, které na trhu slaví úspěch díky kombinaci osvědčené techniky a příznivé ceny.

Novodobá historie Dacie je jedním z nejzajímavějších příběhů v autoprůmyslu vůbec (analýzu čtěte zde). 

Dacia Duster

,