Dacia Duster dostane sourozence. Ve hře je SUV-coupé, nebo pick-up

aktualizováno 
Dacie Duster je možná nečekaný, ale zato fenomenální úspěch. Zprvu možná vysmívaný vůz, dnes zlaté vejce celé aliance Renault-Nissan. Rumunské SUV patří mezi bestsellery nejen v rámci Evropy. A brzo dostane sourozence.

Kupé SUV Renault Arkana při premiéře na autosalonu v Moskvě | foto: AP

Loni byla Dacia Duster v Evropě druhým nejlépe prodávaným malým SUV po Renaultu Captur. Úspěchy slaví ale i v Rusku, Indii nebo Jižní Americe (na některých z těchto trhů pod logem Renaultu nebo Nissanu). Recept na úspěch byl překvapivě jednoduchý. 

Dacia Duster
Dacia Duster

Duster je ideálním autem pro skupinu zákazníků, kteří nechtějí či nepotřebují nejmodernější technologie a s autem nejezdí jen po těch nejkvalitnějších asfaltkách. K tomhle SUV si nemůžete objednat digitální přístrojový štít nebo sadu jízdních asistentů. Najdete v něm jen technologie, které jsou již zaplacené z jiných aliančních vozů. 

Duster je služebník, který má hodně vydržet, dobře se udržovat a přežít i trochu hrubé zacházení. Je to taková Lada Niva 21. století. Levnější nový vůz s pohonem všech kol neseženete.

Výrobce dlouho hledal cestu, jak tento úspěch využít ještě víc. Jen ve stadiu úvah například zůstala sedmimístná verze Dusteru. Renault nedávno v Rusku představil model Arkana s karoserií SUV coupé. Je ovšem postavený na podvozku Dusteru, ale délkou 4 540 mm ho o 226 mm přerůstá, stejně jako o 90 mm model Kadjar, který v Rusku také stojí na podvozku bestselleru Dacie

Prodloužená délka se promítla i do většího rozvoru, který je 2 721 mm, o 45 mm víc než má Duster. I v interiéru by se našla podobnost s rumunským SUV, i když jsou zde použity o něco kvalitnější materiály a lepší výbava. Pod kapotou budou v Rusku na výběr dva benzinové motory. Základní atmosférický čtyřválec s 1,6 SCe (85 kW) a nový přeplňovaný agregát 1,3 TCe (112 kW, 250 Nm), vyvíjený ve spolupráci s Mercedesem. Silnější agregát může být spojen i s automatickou převodovkou X-Tronic CVT a také s pohonom 4×4. První stokusová série byla vyprodána během tří hodin.

Nyní se objevila naděje, že by se model mohl dostat i na evropský trh, nejspíš pod značkou Dacia nebo minimálně vyjíždějící z rumunské továrny. Tyto úvahy podpořil před několika dny šéf Dacie Christophe Dridi, když v rozhovoru pro místní server News uvedl: „Jsme na Duster velmi hrdí. Prodáváme ho ve 44 zemích a věříme, že je nejlepším ambasadorem Rumunska. Proto si myslíme, že nastal čas, aby naše úspěšné dítě dostalo sourozence.“

Fotogalerie

Kromě zmíněného SUV coupé Arkana by dalším modelem mohl být pick-up. Jeden takový už totiž existuje, a to v Jižní Americe. Tam je na podvozku Dusteru vyráběn model Duster Oroch. Jde ale zatím jen o spekulace novinářů, které automobilka oficiálně nijak nekomentovala.

Téměř jisté je, že Duster dostane sourozence, otázkou je, jaký bude. Je totiž pravdou, že SUV coupé jsou spíš módní záležitostí v luxusním segmentu, v low-cost relaci takové auto zákazníci neočekávají, oblast pick-upů zase není v Evropě příliš rozšířená. Logičtější by tak bylo, kdyby Duster dostal sourozence s klasickou karoserií SUV, který by byl buď menší nebo větší než současný Duster.

Dacia Duster Oroch
Dacia Duster Oroch
Dacia Duster Oroch
Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

Najdete na iDNES.cz