Prudce přitáhnout knipl k sobě, přidat plyn, rychle přeladit rádio. A znovu: posunout knipl, šlápnout na pedál a zase pracovat s ovladači vysílačky. To není popis práce pilota uprostřed vzdušného souboje na nebi studené války nebo manévrů ve stylu Top Gun. Tak si užívá pětiletý kluk, když se posadí do kokpitu Fiatu G-91.
Jsme v Leteckém muzeu v Mnichově a přední pilotní prostor, který je přístupný po žlutých schůdcích, je s přehledem největší dětskou atrakcí moderní expozice na severním okraji města.
Aby ne, Fiat G-91 byl ve výzbroji Luftwaffe od šedesátých let a tak je dokonale analogový. Sedadlo pilota je obklopeno ze všech stran černobílými budíky, páčkami, přepínači a knoflíky… Kdyby pod žlutými schody nestála německy disciplinovaná fronta rodičů s dětmi, junior by uvnitř kvedláním s kniplem a cvakáním přepínačů zcela jistě strávil desítky minut.
Pro tatínky expozice nabízí letadla, která znají z filmů. Od druhoválečného bombardéru Heinkel He 111 s esteticky vytříbeným eliptickým křídlem přes slavný Douglas DC-3 Dakota až po unikátní kolekci experimentálních letadel s kolmým vzletem a přistáním, na kterých němečtí technici pracovali od šedesátých let minulého století.
Když návštěvníkům vyhládne, mají dvě možnosti. Před šatnami je několik stolů, kde je možné konzumovat vlastní občerstvení, rodiny s malými dětmi je hojně využívají. My jsme šli vyzkoušet muzejní kavárnu. Junior zvolil vídeňské párky s kečupem za 3,95 eura (98 korun). Vzhledem k tomu, že si objednal i druhou porci, to byla trefa do černého.
Dvojitá porce bavoráků
Delikatesou pro opravdové labužníky je v mnichovském leteckém muzeu kolekce leteckých motorů. Není divu, jsme v Mnichově a firma Bayerische Motoren Werke AG, kterou dnes známe hlavně jako producenta prémiových automobilů BMW, začínala jako výrobce leteckých motorů. Proto další atrakcí, kterou míříme prozkoumat, je oficiální muzeum této značky nedaleko olympijského parku.
Vzhledem k tomu, že pobýváme na samém jihu mnichovské aglomerace, využíváme služeb S-Bahn a metra. Vstupenky do muzea BMW kupujeme raději online a přicházíme hned na desátou hodinu, kdy se otevírá. Je to dobrá volba, protože o dvě hodiny později se před vchodem táhne opravdu dlouhá fronta.
Mnichovská firma si v roce 2023 připomínala sto let od zahájení výroby motocyklů s emblémem točící se vrtule. Junior ocenil, že na konci spirálovitě uspořádané expozice si mohl osedlat motocyklového veterána i absolutní modernu.
Část věnovaná automobilům ukazuje nejen ikonická auta, ale i to, jak se tvoří. V expozici tak stojí hliněná maketa karoserie v měřítku 1:1 nebo řez čtyřválcovým benzinovým motorem v pohybu.
Dětské oči však nejvíc zaujal projekt mnichovské automobilky BMW Art Cars, která od poloviny sedmdesátých let spolupracuje s renomovanými výtvarníky.
Doslova přes ulici se nachází obří showroom BMW Welt. Budovu zvící pražského kongresového centra spojuje s muzeem lávka. Tady automobilka ukazuje svou současnou produkci včetně dalších značek z portfolia. Pokud si potřebujete udělat selfie třeba s autem Rolls-Royce, tady jste na správné adrese.
V údolí řeky Isar
Parkujeme obytňák na P+R u vlakové stanice Höllriegelskreuth. Chceme si prohlédnout údolí řeky Isar nad Mnichovem. Přímo kolem zelené vody přitékající z Alp vede cyklostezka, putovat se dá i po dlouhém ostrově.
Pro zpáteční cestu volíme značenou trasu vedoucí nad okrajem hlubokého údolí, kde jsou krásné výhledy na řeku, panorama Alp v odpoledním slunci a hrad Grünwald na protějším břehu. Zároveň trasa vede přímo středem obce Pullach, kde vyhrává dechovka.
Z několika místních podniků si na občerstvovací zastávku zvolíme Collectors Atelier. Jestli našim západním sousedům něco jde, tak jsou to dorty a káva. Přesvědčili jsme se o tom při letních cestách do Bremerhavenu a do Brém. I v Collectors tuto zkušenost potvrzují, zdejší mrkvový dort je prostě oslnivý. Dobré pečivo, chutný chléb i zákusky jsou podle našich zkušeností německý standard, na který se snadno a rychle zvyká.
Mohlo by se hodit
|
Dodávkou s dětmiS „garsonkou na kolech“ cestujeme už od roku 2010, kdy jsme vyrazili na expedici do východního Turecka. Když se nám narodil první potomek, nechtěli jsme nezávislé cestování na čtyřech kolech opustit, naopak jsme začali plánovat několikaměsíční cestu po Evropě. Tu jsme absolvovali v roce 2021 vozem Weinsberg CaraBus 630 ME, kterým cestujeme dodnes. Jedná se obytnou vestavbou do dodávky Fiat Ducato. Motor má výkon 160 koní, uvnitř mohou cestovat čtyři lidé. Proti sériovému provedení jsme přidali na střechu solární panel a k němu měnič napětí se zdvojenou nástavbovou baterii. Vozidlo je servisováno v Karavan Centru Morava. |