Dodávkou s dětmi: pátráme po českých stopách v Kamnicko-Savinjských Alpách

Slovinci a Češi mají podobnou historickou zkušenost, pod vládnou Vídně a Habsburků strávili pěkných pár století. Není divu, že po sobě oba národy v časech národního obrození pokukovaly. A výsledek průniku společných zájmů stojí vysoko ve slovinských horách dodnes.
Češka koča v Kamnicko-Savinjských Alpách ve Slovinsku

Češka koča v Kamnicko-Savinjských Alpách ve Slovinsku | foto: Adamova velká cesta

Cesta ze slovinského Jezerska nejprve pozvolna stoupá kolem horské říčky. U posledních hospodářství asfalt střídá štěrk. Po obou stranách kvete horská louka a na konci doliny se tyčí šedý skalní masiv. Pohled na mapu naznačí, že tady začíná ta těžší část výstupu.

Cesta vypadá jako první šev učně s rozklepanou rukou – kličkuje cikcak po úbočí a nabírá výškové metry pekelným tempem. Tam, kde v Čechách zpravidla končíme na vrcholu, se cesta mění ve vyšlapaný chodník, který urputně stoupá výš a výš. Když je sráz příliš prudký, pomáhají chodci ocelová lana. Když je skalní zub nebezpečný, přijde na řadu dřevěný žebřík.

Jezersko – pohled na Kamnicko-Savinjské Alpy přes jezero

Dno údolí se rychle vzdaluje, les řídne, na roztroušené chalupy v dáli už je pohled jako z letadla. Na plošině náhle vykoukne zpoza vegetace: jednoduchá dřevěná chalupa. Češka koča – cíl naší cesty. Stojí v nadmořské výšce 1 542 metrů už od roku 1900.

Povodně ve Slovinsku

Slovinsko se vyrovnává se záplavami. Řádění živlů postihlo především severní a střední část země a postupně se záplavová vlna sunula směrem na jihovýchod. Postiženými regiony a místy byly především oblast měst Kamnik, Škofja Loka, Medvode, Idrija a celá oblast horního údolí řeky Savinja, také rozsáhlá část slovinských Korutan (Koroška), především pak oblast kolem městečka Črna na Koroškem. Ale na většině území je dopravní situace úplně bez komplikací. Všechny dálnice a hlavní tahy jsou sjízdné a otevřené. Pro podrobnější informace sledujte oficiální turistický web Slovinska. Pokud chcete přispět na obnovu země, je to možné prostřednictvím Červeného kříže: Číslo účtu: 333999/2700, v. s. 2302.

Budete si tu připadat skoro jako doma na horách. Uvnitř najdete jednoduchý dřevěný nábytek. V hlavní místnosti stojí masivní zelená kachlová kamna. Na stěnách visí staré obrázky z éry Rakouska-Uherska, dobové mapy a archivní černobílé fotky. Na jedné z nich je zachycen ctihodný profesor Karel Chodounský v pohorkách a pumpkách. Není divu. Tento Purkyňův žák, uznávaný lékař, byl velkým milovníkem vysokých hor a svou vášeň přenesl i na své děti. V roce 1897 skupina kolem Chodounského zakládá Český odbor Slovinského alpského družstva („Češka podružnica Slovenskega planinskega društva“), tedy první organizaci, která sdružovala Čechy se zájmem o vysoké hory a o lezecký pohyb v horách. O tři roky později už Chodounský a spol. otevírali Českou chatu pod Grintovcem.

Češka koča ve Slovinsku vznikla zásluhou českých vysokohorských turistů v roce 1900.

„Může to znít sice trochu příznačně pro národ Járy da Cimrmana, že za první českou horolezeckou organizaci považujeme slovinský spolek, nicméně jednak se ocitáme v době, kdy byly oba národy součástí stejného státu, jednak byla benevolencí lublaňského ústředí ponechána Českému odboru rozsáhlá autonomie v rozhodování a financování, včetně vydávání vlastního časopisu v českém jazyce pod názvem Alpský věstník, takže šlo o do velké míry skutečně autonomní českou organizaci,“ uvádí spisovatel Martin Mašát, který zabývá historií česko-slovinských horolezeckých vztahů.

Dodnes je Češka koča ideálním východiskem pro vysokohorskou turistiku v Kamnicko-Savinjských Alpách. Pokud si myslíte, že vyšlápnout na Sněžku v žabkách je dobrý nápad, sem se nevydávejte. Nejvyšší vrch masivu Grintovec má vrchol v 2 588 metrech nad mořem. Na skalnatých plotnách leží i v létě sníh.

Během našeho pobytu musel záchranářský vrtulník vyrazit pro dvě neopatrné turistky. Dlouhé minuty se jeho tečka posunovala podél skalní stěny a do údolí se odráželo rachocení motorů. Místní v údolí celou operaci bedlivě sledovali s dalekohledy v rukou, když z vysílačky naladěné na záchranářskou frekvenci poslouchali komunikaci vrtulníku.

Jezersko

Ideálním východiskem pro cestu k Češke koče je Jezersko – poslední vesnice rozložená v ledovcovém údolí u hranic s Rakouskem, která je opentlená sítí turistických tras a cyklostezek. Údolím se rozléhá cinkání ovčích zvonců, bučení krav a pravidelné odbíjení z věže kostela svatého Ondřeje. Mimochodem, v jeho interiéru se našly fresky ze 14. století.

Jezersko – pohled na kostel sv. Ondřeje

Pokud cestujete s dětmi, zastavte se na farmě Šenkova domačija, kterou vede rodina Karničarů. Šéfku podniku, usměvavou Polonu, ráno potkáte, jak pomáhá zvládnout nápor hostů mířících na vyhlášenou snídani. Zdejší míchaná vajíčka by měl opravdu ochutnat každý. Večer, když se šouráme k dodávce zaparkované na louce, Polona trhá bylinky ve skleníku.

Když se staví nové ohrady kolem luk, tak kluci Karničarovi nejprve vyjedou do hor patřičně obouchaným pick-upem a porazí stromy, aby je sami zbavili kůry, opálili jejich konce nad ohněm a pak zatloukli do země. Nad vstupním portálem do domu je datum 1521 a zaklenutý mázhauz, ve kterém je dnes recepce, napovídá, že jádro farmy může být ještě starší. Více informací si můžete přečíst zde.

Dodávkou s dětmi

S „garsonkou na kolech“ cestujeme už od roku 2010, kdy jsme vyrazili na expedici do východního Turecka. Když se nám narodil první potomek, nechtěli jsme nezávislé cestování na čtyřech kolech opustit, naopak jsme začali plánovat několikaměsíční cestu po Evropě. Tu jsme absolvovali v roce 2021 vozem Weinsberg CaraBus 630 ME, kterým cestujeme dodnes. Jedná se obytnou vestavbou do dodávky Fiat Ducato. Motor má výkon 160 koní, uvnitř mohou cestovat čtyři lidé. Proti sériovému provedení jsme přidali na střechu solární panel a k němu měnič napětí se zdvojenou nástavbovou baterii. Vozidlo je servisováno v Karavan Centru Morava

Hlavní lákadlo pro dětskou část posádky se neorganizovaně pohybuje po celé farmě. Kromě slepic a kachen tak za stodolou můžete potkat dvojici ovcí místního plemene Jezersko-solčavská ovce, které se nechají pohladit. V ohradě u zeleninové zahrady přebývají čtyři prasátka a nedaleko králikárny sídlí dvě kozy. Další ovce farmáři na léto vyhánějí na pastvu do hor. Není divu, že náš junior vstává v dodávce s otázkou: „Půjdeme se podívat na prasátka?“ Stačí jen obout gumáky a jít…

„Zapojili jsme se do programu, jehož cílem je zachovat tradiční místní druhy hospodářských zvířat. Právě proto chováme třeba Jezersko-solčavskou ovci,“ vysvětluje Polona Karničarová.

Šenkova domačija ve Slovinsku – pohled na farmu s hřebenem Kamnicko-Savinjských Alp při západu slunce

Farmaření se tady volně prolíná s turistickým ruchem. Zatímco v jedné ze stodol, která má charakteristikou střechu z několika vrstev prken, mizí jeden balík sena za druhým, v druhé jsou sprchy a sociální zařízení pro kemp. Do nejstarší budovy farmy pak Karničarovi vestavěli apartmány. Více informací najdete zde.

Nedávné povodně, které tvrdě zasáhly hlavně sever Slovinska, se naštěstí oblasti Jezerska vyhnuly. Jezersko je přístupné z obou směrů: tedy ze slovinského vnitrozemí po silnici, která kopíruje říčku Kokru. Otevřená je i silnice B82 z Rakouska, která vede přes hory z Eisenkappelu.

Naše náklady na cestu do Slovinska

Ve Slovinsku je téměř všude možné platit kartou, a to včetně horských údolí, kde končí silnice.

K cestě do oblasti Kamnicko-Savinjských Alp jsme v červnu zvolili trasu přes Vídeň, Graz, Maribor a Celje. Prakticky celá cesta vede po dálnicích, což je výhodné z hlediska spotřeby paliva. Navíc se zde neplatí žádné dodatečné mýto za průjezd tunely.

Tankujeme plnou nádrž až „po špunty“ na benzince Tank Ono v Popovicích jižně od Brna, kde se 11. června prodával litr nafty za 29,50 Kč. Navigace ukazuje vzdálenost 461 kilometrů do našeho prvního cíle: kempu Menina. Na tempomatu nastavuji rychlost 100 kilometrů v hodině. Po příjezdu do Meniny je ukazatel paliva přesně na polovině, spotřebovali jsme tedy 40 litrů nafty v ceně 1 180 Kč, průměrná spotřeba dodávky tedy byla 8,67 litru nafty na sto kilometrů. K tomu je nutné připočítat desetidenní rakouskou dálniční známku pro vozidla do 3,5 tuny za 9,90 eura a slovinskou dálniční známku pro dodávky za 60 eur, kterou jsme kupovali online s délkou platnosti měsíc (celkem jsme plánovali na cestě strávit 3 týdny). Při kurzu 24 Kč za euro dělají celkové náklady na cestu tam 2 857 korun. Všechny platby proběhly bezhotovostně pomocí karty.

Partnerem cesty byla Visa

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

Velká čínská zeď začíná dračí hlavou v moři. K vidění je v Laolongtou

22. dubna 2024

Žíznivý drak přistál na břehu moře, aby se napil vody. Křivky jeho nekonečného těla dál opisují...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Poutní místa v Česku zažívají renesanci, říká autor populární knihy

26. dubna 2024

Lidé stále častěji hledají lokality, kde mohou uniknout před dnešním komplikovaným světem. Návod na...

Království mechu a červených bran. Fušimi Inari je portálem do japonské pohádky

29. dubna 2024

Kilometry tunelů z červených bran torii, hustý les, v němž vládne mech a divoká prasata, tajuplné...

Na co zírá mašinfíra: S chebským Hurvínkem po nejzápadnější trati v Česku

28. dubna 2024

Dnes se svezeme po nejzápadnější dráze v České republice. Kdysi vedla až do Německa, od roku 1945...

Český výletník: Kde Československo nezaniklo. Hranice roztrhala dvě obce

27. dubna 2024

Vždycky mě lákalo vidět, jak vypadá osada Sidonie na Zlínsku, jejíž část se „stěhovala“ na...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...