ZANIKLÉ TRATĚ: Litoměřickému tunelu je 150 let, využívají ho motorkáři

Seriál
Sedmdesátý pátý díl seriálu Zaniklé tratě nás zavede na historický úsek Rakouské severozápadní dráhy, který začal fungovat přesně před 150 lety. Vedl skrz Litoměřice tunelem přímo pod centrem města. Kvůli zdvoukolejnění a elektrifikaci byla trať po 84 letech provozu opuštěna.

Mapa centra Litoměřic z roku 1939. Je na ní vidět původní stopa Rakouské severozápadní dráhy.

Společnost Rakouská severozápadní dráha (ÖNWB) odjakživa profitovala na rivalitě mezi Severní dráhou císaře Ferdinanda a Rakouskou společností státní dráhy. A když se dva perou, třetí se směje. Severozápadní dráha se tak dostala ke koncesím na zajímavé železniční tratě. Jednou z nich byla i Pravobřežka, úsek podél Labe z Nymburka přes Mělník do Děčína a Prostředního Žlebu.

Trať se začala stavět v roce 1872, hotova měla být o dva roky později. V Litoměřicích měly koleje vést přímo na břehu Labe, jenže za oběť by ji tehdy musela padnout místní část Rybáře. A nejenom to, měšťané se báli, že severozápadní dráha odřízne přístup Litoměřic k řece. Projektanti proto museli naplánovat tunel, který vedl jen několik metrů pod zastavěným územím.

Postavit 300 metrů dlouhý tunel se podařilo, u obou portálů je hloubený, uprostřed vylámaný ve skále. Jako všechny ostatní stavby ÖNWB byl i litoměřický tunel připravený pro dvě koleje, nakonec v něm byla položena jen jedna.

Stanice Litoměřice dolní nádraží na počátku 20. století. GPS: 50.5323297N, 14.1549586E

Deset let po zahájení provozu si Litoměřičtí vyvzdorovali stavbu zastávky blíž k městu, stanice Litoměřice dolní nádraží totiž stála víc než kilometr za hradbami. Vznikla tak zastávka Litoměřice město, jedna z nejvýstavnějších zastávek v síti ÖNWB.

Už ve třicátých letech se Pravobřežka začala zdvoukolejňovat, ale jediný úsek mezi stanicemi Litoměřice dolní nádraží a Velké Žernoseky zůstal jednokolejný. Možná proto, že průjezdný profil tunelu byl na dvou místech zúžen železobetonovou výztuhou.

Po druhé světové válce, v době masivní elektrifikace tratí, padlo definitivní rozhodnutí opustit v Litoměřicích starou trať a postavit přeložku. V prosinci 1958 projely vlaky litoměřickým tunelem naposledy. O osm let později byla zrušena osobní doprava i ve stanici Litoměřice dolní nádraží.

Pohled na západní (děčínský) portál litoměřického tunelu GPS: 50.5321406N, 14.1322767E

Zachráněné památky

Tunel byl po zrušení tratě využíván jako skladiště, město dokonce uvažovalo, že jej přebuduje na parkovací dům. Před pár lety si ho vzali pod svoje křídla motorkáři a vybudovali v něm místo pro svoje setkávání. Tunel je vyčištěný, omítnutý, má nové osvětlení, jsou v něm mobilní toalety a nakonec i bar. Od jara do podzimu se v podzemí konají motorkářské srazy, ale i nejrůznější hudební akce.

Na dvou místech je tunel vyztužen železobetonem – jednou pod Jezuitskou kolejí, podruhé pod Mosteckou ulicí. GPS: 50.5324914N, 14.1340914E

Druhou zachráněnou a vzkříšenou památkou je budova zastávky Litoměřice město. Po opuštění staré tratě se z ní staly kanceláře, na přelomu tisíciletí začala chátrat. Neorenesanční stavbu s prvky začínající secese si vyhlédli manželé Plíhalovi, celou ji zrekonstruovali a udělali v ní poetickou železniční kavárnu. Na části kolejové pláně je dokonce modelové kolejiště s litoměřickými pamětihodnostmi.

Areál bývalé zastávky Litoměřice město GPS: 50.5317300N, 14.1313233E

Nesmíme zapomenout na parní mašinku, která před zastávkou stojí. Má totiž také souvislost se zaniklými tratěmi. Lokomotiva Krauss München 3625 byla vyrobená pro cukrovar v Dolním Cetně na trati Skalsko–Chotětov. Ani cukrovar, ani trať už dnes neexistují, zabývali se jimi ve dvanáctém dílu Zaniklých tratí.

Kromě tunelu a zastávky vám v reportáži ukážeme i stanici Litoměřice dolní nádraží. Nádražní budova nedávno přišla o svoje nádherné hrázděné přístavby a vypadá, jako by byla na konci svojí cesty. Podíváme se i na opačnou stranu staré tratě, zašli jsme k místu, kde se od ní odpojuje novodobá přeložka.

Lokomotiva Krauss München 3526 jako pomník ve stanici Mladá Boleslav město v...
Parní lokomotiva Krauss München 3625 byla vyrobena pro cukrovar Dolní Cetno na...

Lokomotiva Krauss München 3625 na pomníku ve stanici Mladá Boleslav město v roce 1977 a dnes před zrušenou zastávkou Litoměřice město.

Původní stopa Rakouské severozápadní dráhy v Litoměřicích, či spíše největší stavební památky na ní, jasně dokazují, že se ne všechno staré musí nutně bourat. Když totiž chcete, dokážete vdechnout nový život i 150 let starému tunelu nebo zastávce.

Pomozte nám se Zaniklými tratěmi

Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme.

Aktuálně sháníme podklady k těmto tratím:

  • Stará Tišnovka, úsek Česká – Tišnov
  • Úzkokolejka hraběte Chorinského ve Veselí nad Moravou
  • Vlečka Bohušovice nad Ohří – Terezín
  • Drobná dráha Vítkovice – Zábřeh pískové doly
  • Místní dráha Mariánské Hory – Brušperk
  • Rudná u Prahy – Středokluky
  • Holešovická přístavní dráha
  • Malodráha Králův Dvůr – Beroun – Koněprusy
  • Dolní Lipka – Międzylesie (Mittelwalde)
  • Bošice – Svojšice
  • Vlečka Zbrojovky Vsetín
  • Vlečka Letu Kunovice
  • Dobronín – Polná
  • Studénka – Sedlnice
  • Slezská Ostrava – Michálkovice
  • Petrovice u Karviné – Karviná
  • Vlečka letiště Žatec
  • Původní úseky Severní státní dráhy

Náš e-mail je zanikletrate@idnes.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  21.5 14:36

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Zahoďte tlustý bajk. Obratný štěrkolet je univerzál a sluší i holkám

19. května 2024

Móda gravelových kol nabírá novou sílu. „Silničky“ na tlustých pláštích pro pohodlné jízdy ve...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2024: Kdo umí řídit, dojede dál a šetrněji

21. května 2024

Přemýšlíte o nákupu univerzálního horského elektrokola? Nechte se inspirovat testem, který pro...

TEST ELEKTROKOL 2024: Německá kvalita i české překvapení

21. května 2024

Premium Tucet terénních elektrokol s pevnou zadní stavbou prošel obsáhlým testem. Zkušení jezdci i naprostí...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Život v nejvýše položeném městě světa: Lidé se tu mění v trosky, pokud přežijí

16. května 2024

Premium Extrémní podnebí, zdevastované životní prostředí, katastrofální hygienické a pracovní podmínky....

Divoký sever je plný krásy. Šluknovský výběžek vás naloží do klidu

23. května 2024

Šluknovský výběžek byl dlouhou dobu spíše na periferii návštěvnického zájmu. Místo, kde se Česká...

První Angličan v Japonsku. Kniha a seriál Šógun mají historický předobraz

23. května 2024

Román Šógun Jamese Clavella, podle kterého byl nedávno natočen seriál, je jen s trochou nadsázky...

Barcelony s dětmi se nebojte. Na malé zvědavé cestovatele tu myslí

22. května 2024  13:40

Barcelona, to jsou pláže, krásné holky, noční život, pochoutky z tapas barů a sangria popíjená po...

Kdo zkusil elektrokolo, už se ke klasickému nevrátí, říká jejich propagátor

22. května 2024

Premium Osm let už testujeme elektrokola, letos byly v testu elektrické hardtaily – horská kola s pomocným...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...