ZANIKLÉ TRATĚ: Tajemná dráha do Močovic je stále plná otazníků

Seriál
V pořadí 69. díl Zaniklých tratí nás zavede do středních Čech. Zmapujeme tak trochu tajemnou dráhu, která sloužila jen nákladní dopravě, a o které je dodnes pramálo informací. A to i přesto, že zhruba třetina kolejí leží i po téměř 60 letech na svém místě. Zamíříme na trať z Čáslavi do Močovic.

Mapa trati Čáslav–Močovice

Když v roce 1880 začala Rakouská společnost místních drah (ÖLEG) budovat trať z Čáslavi přes Žleby do dnešní Třemošnice s odbočkou do stanice Vrdy-Bučice, měla jednu hlavní myšlenku: propojit dráhou tři tamní cukrovary, umožnit tím jejich rozvoj a samozřejmě přijít k penězům.

Nedaleko Čáslavi byl ještě jeden cukrovar, v Močovicích. I po něm začala Rakouská společnost místních drah pokukovat. Stavbu trati Čáslav–Močovice povolil František Josef I. vyhláškou z 30. července 1881 s tím, že dráha o délce čtyři kilometry a dvě stě metrů má být hotova nejpozději 1. října 1882.

Souprava připravená k odjezdu do Třemošnice ze stanice Čáslav místní nádraží. Vyfoceno před rokem 1909. GPS: 49.9152853N, 15.3963772E

Stalo se, první vlaky se do Močovic rozjely 25. října 1882. V koncové stanici vznikla poměrně velká výpravní budova a pláň s nejméně třemi kolejemi. Existovala totiž vize, že by se dráha napojila na lokálku z Kutné Hory města do Zruče nad Sázavou, jenže zůstalo jen u plánů. A tak do Močovic jezdily jen vlaky nákladní, největší frekvence dopravy byla samozřejmě během řepné kampaně.

Příručka k přednáškám o stavbách nádražních Josefa Kuglera z roku 1925 přinesla i zajímavé porovnání fluktuace nákladové dopravy v krajích hospod. průmyslových v letech 1913 a 1923. Mezi porovnávanými stanicemi jsou i Močovice.

V roce 1889 převzala dopravu Rakouská severozápadní dráha (ÖNWB) na účet majitele. Po zestátnění ÖLEG se trať ocitla v majetku státních drah (kkStB), po znárodnění ÖNWB v roce 1909 začaly státní dráhy vlaky z Čáslavi do Močovic také samy provozovat. No, a po roce 1918 se na močovickou trať dostala vozidla ČSD.

O provozu do Močovic trati toho víme velmi málo. Traduje se, že do koncové stanice jezdily i neveřejné osobní vlaky se zaměstnanci cukrovaru. Jisté je například to, že v prosinci 1914 byla na trati zastavena doprava civilního zboží, že dráha byla v provozu i po zrušení cukrovaru v roce 1930 a že ve druhé polovině 50. let byla trať změněna na vlečku.

V prosinci 1914 denní tisk zaznamenal, že na řadě místních tratí, včetně dráhy Čáslav–Močovice, byla zastavena doprava civilního zboží.

Definitivní konec močovické trati nastal 31. prosince 1965, dráha už v té době nedokázala v nákladní dopravě konkurovat nákladním autům. Koleje byly ze dvou třetin sneseny a staniční budova v Močovicích se přeměnila v bytový dům.

Část tratě naštěstí funguje dodnes. Úsek z čáslavského místního nádraží nejprve sloužil jako vlečka do někdejší továrny Kosmos, později Zenit. Dnes vlečku odkoupilo Muzeum technických zajímavostí, které má na kolejích depozitář svých historických vozidel.

Areál využívá Muzeum technických zajímavostí jako svůj depozitář. GPS: 49.9173164N, 15.3807856E

Krok po kroku, střípek po střípku

Natáčení v terénu předcházejí důkladné rešerše v archivech a u místních sběratelů. Z provozu močovického nádraží nebyly dosud zveřejněny žádné kvalitní fotografie, nám se podařilo jich několik získat. Technickou nedokonalost bohatě vyvažuje jejich unikátnost.

Konečně třeba víme, jak vypadalo skladiště, které navazovalo na močovickou staniční budovu. Dokážeme si udělat představu o rozložení kolejí nebo to, jak vypadala tamní kolejová váha.

Další unikátní snímek močovického nádraží. K budově přiléhalo poměrně velké hrázděné skladiště s nakládací rampou, které se do dneška bohužel nedochovalo. GPS: 49.9087097N, 15.3545239E

Některé snímky přinesly další otazníky. Fotografie mají pocházet přímo od strojvedoucího, který do Močovic jezdil. Podle něj tam při různých oslavách zajížděl vlak s osobními vagony. Je ovšem možné, že titulní snímek dnešního článku unikátní parní lokomotivy M112.0 s osobním vozem pochází opravdu z Močovic? Tato souprava jezdila turnusově z Čáslavi na trať Skovice–Vrdy–Bučice, takže její pobyt na močovické trati možný je.

V reportáži vám samozřejmě ukážeme, jak vypadá trať po téměř šedesáti letech od ukončení provozu. Projdeme a projedeme se po dochovaných kolejích, ukážeme vám, kde se v roce 1930 střetl vlak s autobusem. Zjistíme, že poslední výhybka močovické trati stále funguje.

Objevíme původní pražec s kovovou podkladnicí, připevněnou ještě hřeby. Ve spolupráci s TV Čáslav vám také část trati ukážeme i z leteckých záběrů. Zjistíme, že za městem je těleso dráhy krásně patrné.

Těleso dráhy do Močovic je dodnes patrné. Je to onen pás křovin, který obchází čáslavskou skládku. GPS: 49.9127600N, 15.3726128E

No a na konec si samozřejmě ukážeme, jak dnes vypadá močovické nádraží. Přestavba z devadesátých let budově na kráse rozhodně nepřidala, zmizela například některá okna i štuková výzdoba.

Přestože o trati z Čáslavi do Močovic je jen málo informací, můžeme neskromně říci, že se nám podařilo tuto dráhu zmapovat celkem podrobně. Ostatně posuďte sami.

Pomozte nám se Zaniklými tratěmi

Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme.

Aktuálně sháníme podklady k těmto tratím:

  • Slavíčský tunel a původní stopa KFNB do Hranic
  • Náchod – Kudowa Zdrój
  • Bohumín–Karviná
  • Stará Tišnovka, úsek Brno-Královo Pole – Česká
  • Svídnická údolní dráha
  • Holešovická přístavní dráha
  • Malodráha Králův Dvůr – Beroun – Koněprusy
  • Bošice–Svojšice
  • Vlečka Zbrojovky Vsetín
  • Tunel Litoměřice
  • Stará Tišnovka, úsek Česká–Tišnov
  • Hostivice–Středokluky
  • Dobronín–Polná
  • Úzkokolejka hraběte Chorinského ve Veselí nad Moravou
  • Studénka–Sedlnice
  • Slezská Ostrava – Michálkovice
  • Drobná dráha Vítkovice–Zábřeh, pískové doly
  • Petrovice u Karviné – Karviná
  • Vlečka Bohušovice nad Ohří – Terezín
  • Vlečka letiště Žatec

Náš e-mail je zanikletrate@idnes.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se mikulášskými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  6.12 9:40

Severoamerické kosatky nosí na hlavě mrtvé lososy. Už zase. Proč to dělají?

Kdybyste začali chodit po ulici s mrtvou rybou na hlavě, nejspíš by vás lidé považovali za blázny. Mezi kosatkami z okolí Pudgetova zálivu to zjevně neplatí. Nosí rybí klobouky už podruhé. Zoologové...

5. prosince 2024

Z Plzně do Bavorska na kole po trase bez aut. Chataři nadšení nesdílejí

Dojet na kole pohodlně z Plzně přes Domažlice až k státní hranici? To je plán Plzeňského kraje. Jedná se o úsek od okraje katastru Plzně až na hranici s Bavorskem po části cyklotrasy C3. Ta celá vede...

30. listopadu 2024  8:46

Výzva pro milovníky kol. Nová cyklostezka Trans Dinarica propojila Balkán

Nová dálková cyklostezka Trans Dinarica, která byla oficiálně otevřena v červenci 2024, spojuje balkánské země a jejich přírodní krásy. Tato 5 500 kilometrů dlouhá trasa prochází osmi státy Balkánu,...

1. prosince 2024

Džungle zločinu v Guyaně. V těchto městech pojem člověk nic neznamená

Toužíte po opravdu silném dobrodružství? Pak by jihoamerická Guyana mohla být zemí pro vás. Adrenalinu možná nabízí až příliš. Policie ve městech zákon nevymáhá a otrlí kriminálníci to vědí. V dalším...

30. listopadu 2024

KVÍZ: Jak se vyznáte v mořích a oceánech?

Soutěž

Drtivá většina veškerého života se odehrává pod hladinou moří a oceánů. Jak moc se v nich vyznáte? Otestujte si své znalosti v našem dnešním kvízu. Zeptáme se vás na všeobecné znalosti ze zeměpisu, u...

vydáno 7. prosince 2024

Svařák na pláži či ledový betlém? Tipy na nejlepší vánoční trhy u sousedů

Premium

Zodpovědět si tuhle otázku v Čechách není až tak těžké, krásné trhy má snad každé větší město i řada těch malých. Kam se ale vypravit za hranicemi, v Německu, Polsku nebo Rakousku?

6. prosince 2024

Svezte se mikulášskými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  6.12 9:40

Vrátíme se k vlakům a pojedeme do chladu. Cestovatelské trendy pro rok 2025

Společnost Expedia zveřejnila předpovědi ohledně chování cestovatelů v roce 2025. Servery Expedia, Hotels.com a Vrtbo sesbíraly data od 25 000 spotřebitelů a přinášejí zajímavou inspiraci.

6. prosince 2024

Kvůli milence se rozvádět nebudu, nejsem blázen, říká Simona Krainová

Nepije alkohol, nejí přílohy, běhá a posiluje. Karel Vágner šel do sebe. Zhubl už víc jak deset kilo. Jeho manželka...

Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková

Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje účinkování v taneční...

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje...

Hrála v pornu, tak skončila. Solfronk se v Bacheloru rozloučil s další účastnicí

Odhalení o minulosti soutěžící Denisy Veselé a jejím natáčení pornovideí výrazně zamávalo atmosférou v sídle Bachelora....

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském...