Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvTratě v širokém okolí Mladé Boleslavi spojily svůj osud s cukrovou řepou. A je to i případ naší lokálky. Nejdřív vznikla její jižní část mezi Chotětovem a Dolním Cetnem. Právě tam, v hlubokém údolí Strenického potoka, stál cukrovar, který chtěl vyřešit problém s dopravou stavbou vlečky. První vlak se sladkou surovinou se po ní rozjel v září 1881.
Okolní obce a místní podnikatelé však chtěli spojit kraj se světem veřejnou drahou, začali tak stavět trať Mšeno - Dolní Cetno. Nakonec se propojila s cukrovarskou vlečkou a v roce 1897 začaly jezdit smíšené vlaky po celé trase. Kromě podzimu, kdy vypukla řepná kampaň, ale nebyla lokálka příliš využívána. Jezdily po ní dva či tři páry vlaků denně.
V roce 1958 cukrovar zanikl a v té době začal definitivní zánik tratě 7h. Poslední pravidelný vlak po ní projel 31. května 1970. Většina kolejí byla vytrhána v roce 1974. Zůstaly dva úseky, které využívala mladoboleslavský automobilka pro odstavování plošinových vozů. Až do 90. let stály mezi Chotětovem a Beznem a mezi Skalskem a Podkování.
Dodnes se podél někdejší trati dochovaly téměř všechny nádražní budovy. Většinou jsou využívány pro bydlení. V novém díle našeho seriálu uvidíte, kde ještě můžete najít zbytky kolejí, dozvíte se, proč v úseku za Starým Skalskem nenajdete ani jeden pražec, nebo kde stále stojí ocelové mostky.
Ukážeme vám parní lokomotivu, která byla vyrobena speciálně pro cetenský cukrovar. Prozradíme, v jakém je dnes stavu a kam se na můžete přijít podívat.
Zaniklá trať 7h Skalsko - Chotětov |
Líbí se vám náš seriál? Chtěli byste nám s ním pomoci? Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí? Pracovali jste na nich? Napište nám a podělte se o vzpomínky. Rádi je uveřejníme. Pište na e-mail zanikletrate@idnes.cz.