VIDEO: Zaniklé tratě v Česku. Cukrovarská dráha rezignovala až před autobusy

Seriál aktualizováno 
V jedenáctém díle Zaniklých tratí zamíříme do východních Čech. Ukážeme vám krátkou lokálku, která se 95 let proplétala mezi poli podél říčky Cidliny. Kromě místních svážela hlavně cukrovou řepu do cukrovaru hraběte Paara. Podíváme se na trať 4b ze Smidar do Vysokého Veselí.
Zaniklé tratě

První vlaky projely po 7,5 kilometrů dlouhé trati v listopadu 1881. Dělníci pospíchali, hraběcí cukrovar chtěl stihnout probíhající řepnou kampaň. Povedlo se na poslední chvíli. Cestující se ale svezli až o čtvrt roku později.  

Po celou dobu existence tratě počet spojů stoupal. V roce 1900 jezdily mezi koncovými stanicemi dva páry vlaků denně a provoz neustal ani po uzavření cukrovaru v roce 1932. Ve chvíli, kdy byl provoz zastaven, v roce 1976, zde jezdilo dokonce deset párů. Přesto byla dráha označena jako neefektivní a úřady rozhodly o jejím zrušení.

Získali jsme unikátní barevné fotografie z posledního dne provozu, 29. května 1976. Podíváte se do tváře tehdejších cestujících i vlakových čet a seznámíte se stroji, které projely veselskou trať jako poslední. Zjistíte, že jeden z nich stále existuje a jezdí po východočeských kolejích.

Jako první zveřejňujeme také exkluzivní filmové záběry z roku 1981, na kterých uvidíte trať pět let po jejím zrušení. Dozvíte se z nich třeba i to, v jakém stavu byly tehdy staniční budovy.

Samozřejmě jsme pátrali i po pozůstatcích dráhy v současnosti. Projděte ji s námi a objevte pražce i zbytky mostků, opuštěné zastávky i vybydlené nádraží. 

Zaniklá trať 4b Smidary - Vysoké Veselí

Líbí se vám náš seriál? Chtěli byste nám s ním pomoci? Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí? Pracovali jste na nich? Napište nám a podělte se o vzpomínky. Rádi je uveřejníme. Pište na e-mail: zanikletrate@idnes.cz.

Autor:

Nejčtenější

Hitem byla sekaná se svíčkovou a růžová tatarka. Jak se jedlo v roce 1989

Pohled do Gril Baru ve Slovanském domě (1968)

Škrtněte posledních třicet let a přesuňte se s námi zpátky do roku 1989. Vzpomenete si, jaká byla nabídka tehdejších...

Nejkrásnější jarní vodopády. Neuvěříte, kolik jich v naší zemi máme

Vodopád pod Dlouhými stráněmi v Jeseníkách

Mnoho krásných vodopádů se za příznivých okolností objevuje i v naší domovině. Kromě Krkonoš, kde jsou ty nejznámější a...

Za lány bledulí míří tisíce turistů, ze vsi se na měsíc stalo parkoviště

Když vyjde počasí, vypadá to v rezervaci zhruba takto. Mezi lány bledulí se...

Poslové jara jsou tady, hlásí lidé z Chlébského na Bystřicku. Vesnička na pomezí Vysočiny a Jihomoravského kraje se...

Nenápadná výzva Perského zálivu. Nedostupný Bahrajn se otevírá světu

Amwaj Islands. Centrální marína

Za hranice všedních dnů. Tak zní otřepané klišé, které se ale pro výlet do Bahrajnu, malé ostrovní země v Perském...

Tři tisíce kilometrů za 55 tisíc. Jízda po Novém Zélandu se ale vyplatí

Abel Tasman Trek

V Queenstownu, malebném městečku u jezera na jižním novozélandském ostrově, jsme už nějaký čas. Máme v nohou pár treků...

Další z rubriky

Jak se hledají nejstudenější místa v Česku. Překoná lovec mrazů rekord?

Antonín Vojvodík už desítky let hledá nejstudenější místa republiky.

Antonín Vojvodík už desítky let hledá nejstudenější místa republiky. Měří tam teplotu s vírou, že jednou překoná český...

Třicet tun, které nedají turistům spát. Kadovský viklan shodili několikrát

Kadovský viklan a okolní útvary byly vymodelovány při zvětrávání granodioritu.

Zřejmě nejzajímavější viklan v Česku se schovává pod korunami porostu za zástavbou jihočeského Kadova. Obdivovat jeho...

Na co zírá mašinfíra: Nádherný Pražský Semmering včera a dnes

Lokomotiva společnosti Zababa - Výtopna Zlíchov v čele zážitkového vlaku zbrojí...

V seriálu Na co zírá mašinfíra se projedeme nejmalebnější tratí v české metropoli. Dráha mezi nádražím Praha-Smíchov a...

Najdete na iDNES.cz