ZANIKLÉ TRATĚ: Lokálce do Fryštátu se nehody nevyhýbaly

V 74. díle Zaniklých tratí se vrátíme na Ostravsko. Podíváme se na meziměstskou lokálku o rozchodu 760 mm, které se podle historických snímků nevyhýbaly hrozivé nehody. Vydáme se po stopách tratě Bohumín–Fryštát s odbočkou do Orlové.

Mapa původní stopy místní dráhy Bohumín - Fryštát s odbočkou do Orlové

V Ostravě a v jejím okolí jsme se už seznámili s dráhou do Karviné a také s úzkokolejkou do Bohumína. Ale tratí s rozchodem 760 mm bylo ještě víc. Všechny vznikly jako místní dráhy, a přestože na nich jezdily motorové vozy velmi podobné tramvajím, pořád mluvíme o železnici. Tyto tratě sice později splynuly s ostravským dopravním podnikem, ale dodnes se o nich na Ostravsku občas mluví jako o lokálkách.

Trať z Bohumína do Fryštátu s odbočkou do Orlové vznikla jako odpověď Slezských zemských drah na vybudování místní dráhy Ostrava–Karviná (MDOK). V říjnu 1912 se vlaky rozjely z náměstí ve Fryštátu ke Košicko-bohumínské dráze, kousek od karvinského nádraží. Koncem května 1913 začaly motorové vozy jezdit přes Kopaniny do Orlové, v srpnu už do Německé (dnes Dolní) Lutyně a začátkem prosince až k bohumínskému nádraží.

Elektrické motorové vozy Slezských zemských drah před nádražím v Bohumíně GPS: 49.9011836N, 18.3588494E

Slezské zemské dráhy měly sice ambiciozní plán, nicméně fryštátská trať byla v jejich síti nejméně využívaná. Důvod byl jednoduchý, dráha sice vedla zastavěnou oblastí, ale míjela doly a velké podniky, do kterých by lidé jezdili každodenně za prací. Kvůli tomu na trati ani nepanovala velká frekvence nákladní dopravy.

Cestující si na pohodlí elektrických motorových vozů z kopřivnické vagonky nakonec zvykli. Trať byla jednokolejná s mnoha výhybnami, cesta z Bohumína na fryštátské náměstí trvala hodinu a půl. Bohužel se dráze nevyhnula řada nehod. V klesání mezi zastávkou Výšina (Landskrone) a Německou Lutyní v roce 1925 vypověděly motorovému vozu všechny brzdy, navíc začalo u strojvedoucího hořet. Vlak pod kopcem ve velké rychlosti vykolejil a zůstal ležet na boku. Zemřelo tehdy pět lidí.

Celkem pět mrtvých a osm raněných si vyžádala 1. prosince 1925 ráno nehoda motorového vozu číslo 5 v Německé Lutyni, který se díky nepřiměřené rychlosti převrátil v oblouku na konci dlouhého spádu dosahujícího až 68 ‰. Jednalo se o nejtragičtější nehodu v historii úzkorozchodných drah na Ostravsku a Karvinsku. GPS: 49.8984208N, 18.4318425E

Po druhé světové válce se ostravské úzkokolejky dostaly mezi mlýnské kameny. Na jednu stranu se fryštátská trať v roce 1953 prodlužovala k tehdejšímu sídlišti Stalingrad, na druhou stranu se už vědělo, že úzkorozchodný dopravní systém nebude podporován.

Nový úsek vydržel v provozu pouhých osm let. Poslední tramvaj z Fryštátu do Karviné 2 odjela 31. května 1961, rušení potom pokračovalo přes Kopaniny a Orlovou směrem k Bohumínu. Poslední spoj z Dolní Lutyně do Bohumína odjel na začátku roku 1971. O dva roky později skončily úzkokolejné dráhy na Ostravsku definitivně.

Motorový vůz Slezských zemských drah číslo 5 v km 1,9 poblíž provozní výhybny Stonávka při technicko-policejní zkoušce stavebního úseku Karviná–Fryštát dne 27. září 1912. GPS: 49.8495606N, 18.5130042E

Zbytky na území nikoho

Každé natáčení na Ostravsku a především na Karvinsku připomíná detektivní práci. Původní terén, kde by se daly za běžných okolností zbytky tratí najít, neexistuje. Poddolované území se o desítky metrů propadlo, někdejší obydlené oblasti jsou dnes liduprázdné, zkrátka nezůstal tam kámen na kameni.

Společný násep Báňské dráhy (vyšší) a místní dráhy Bohumín–Karviná (nižší). GPS: 49.8437214N, 18.4343378E

Přesto se nám leccos najít podařilo, o čemž svědčí stopáž tohoto dílu Zaniklých tratí. V reportáži vám ukážeme třeba bohumínskou specialitu – hektometrovník vytesaný přímo do žulového obrubníku. Podíváme se na místo, kde se stala kuriózní nehoda, kde do soupravy místní dráhy narazila lokomotiva elektrické vlečky do cihelny. Zvítězila lokomotiva, vlečný vůz si lehl na bok.

Ukážeme vám i těleso dráhy a dodnes viditelné stavby, několik propustků, zbytky mostu nebo upálené patky příhradových stožárů trakčního vedení. Podíváme se také, zda se dá v terénu najít umístění někdejších výhyben.

Původní hraniční kámen Slezských zemských drah

Zamíříme také na fryštátské náměstí, kde původně dráha končila. Víte, že soupravy musely těsně před koncovou stanicí překonat stoupání až 83 promile? Dnes by tady nikdo pokládku asi nedovolil. No, a naše pátrání zakončíme na místě bývalé smyčky na sídlišti Stalingrad. Dnes je na jejím místě park.

Od odjezdu poslední soupravy se čas od času v regionu objevují nápady meziměstskou tramvajovou trať mezi Bohumínem, Karvinou a Ostravou obnovit, a to především před volbami. S konkrétními plány ovšem ještě nikdo nepřišel. Než se něco změní, aspoň si můžeme zavzpomínat na původní lokálku.

Pomozte nám se Zaniklými tratěmi

Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme.

Aktuálně sháníme podklady k těmto tratím:

    • Tunel Litoměřice
    • Stará Tišnovka, úsek Česká–Tišnov
    • Úzkokolejka hraběte Chorinského ve Veselí nad Moravou
    • Vlečka Bohušovice nad Ohří – Terezín
    • Drobná dráha Vítkovice – Zábřeh pískové doly
    • Místní dráha Mariánské Hory – Brušperk
    • Rudná u Prahy – Středokluky
    • Holešovická přístavní dráha
  • Malodráha Králův Dvůr – Beroun – Koněprusy
  • Dolní Lipka - Międzylesie (Mittelwalde)
  • Bošice–Svojšice
  • Vlečka Zbrojovky Vsetín
  • Dobronín–Polná
  • Studénka–Sedlnice
  • Slezská Ostrava – Michálkovice
  • Petrovice u Karviné – Karviná
  • Vlečka letiště Žatec
  • Původní úseky Severní státní dráhy

Náš e-mail je zanikletrate@idnes.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Unikátní přírodní úkaz na Litovelsku: povodně protrhly meandr řeky Moravy

19. dubna 2024  13:10

Odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) a vědci z katedry geoinformatiky Univerzity...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Biologické zbraně, hadi a plyn. Ostrovy, které jsou plné podivností

20. dubna 2024

Některé byste nejspíš ani vidět nechtěli, jiné zase vidět nesmíte. Další mizejí z atlasů, objevují...

Český výletník: Kde Československo nezaniklo. Hranice roztrhala dvě obce

27. dubna 2024

Vždycky mě lákalo vidět, jak vypadá osada Sidonie na Zlínsku, jejíž část se „stěhovala“ na...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Nevzdávejte cestovatelská předsevzetí. Jaro jen ten pravý čas procestovat Evropu

26. dubna 2024

Advertorial Evropské metropole jsou známé tím, že jsou v létě plné turistů. Předběhněte je a vydejte se na...

Poutní místa v Česku zažívají renesanci, říká autor populární knihy

26. dubna 2024

Lidé stále častěji hledají lokality, kde mohou uniknout před dnešním komplikovaným světem. Návod na...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...