ZANIKLÉ TRATĚ: O Slavíčském tunelu kolují fantastické legendy

Sedmdesátý druhý díl seriálu Zaniklé tratě nás zavede na nejstarší parostrojní trať u nás, Severní dráhu císaře Ferdinanda. Když se na konci 19. století začala zdvoukolejňovat, musely se některé úseky opustit. A to je případ i Slavíčského tunelu, o kterém stále kolují fantastické legendy.

Původní trať KFNB zakreslená do mapy II. vojenského mapování

Společnost Severní dráha císaře Ferdinanda (KFNB) vznikla ve Vídni v roce 1836, aby z Bochnie v Haliči dovážela do monarchie sůl. První parní vlak dojel z Vídně do Břeclavi 6. června 1839 a stavba rychle pokračovala dál. Už o dva roky později dojely vlaky do Přerova a nakonec až do Lipníku nad Bečvou. Tam se práce zastavily, vypukla krize a společnosti došly peníze.

O čtyři roky později Salomon Rotschild sehnal nový kapitál, a stavba mohla pokračovat, ovšem za cenu značných úspor. Pod obcí Slavíč měl původně vést 600 metrů dlouhý tunel, po osekání rozpočtu se projekt změnil na 12 metrů hluboký zářez.

Ale ouha, geologické poměry byly u Slavíče a vůbec v celém úseku Lipník–Hranice velmi špatné, výkopy se neustále sesouvaly. A tak se projekt měnil podruhé, opět na tunel, teď už jen 258 metrů dlouhý.

Bohumínský portál Slavíčského tunelu na unikátním snímku před rokem 1895 GPS: 49.5447672N, 17.6562844E

Vlaky Slavíčským tunelem jezdily od 1. května 1847. Když se v začátkem 70. let 19. století začalo uvažovat o zdvoukolejnění dráhy, bylo jasné, že se do tunelu dvě koleje nevejdou. Druhá kolej proto v roce 1873 Slavíč obloukem obešla. Vlaky do Vídně pak jezdily stále tunelem, vlaky opačným směrem po nové trati.

Zaniklé tratě

Jenže tunel pomalu chátral a když si jeho majitel spočítal, kolik by stála rekonstrukce, rozhodl se první kolej položit na přeložku z roku 1873. To se stalo v roce 1895, od té doby je tunel opuštěný.

Tunel v zajetí mýtů a nepravd

Řadu pověstí o vzniku Slavíčského tunelu si vymysleli laikové, kteří neznali složité geologické poměry v okolí Slavíče. Podle nich nebyl důvod stavět tunel v naprosté rovině. A tak vznikl mýtus o tom, že si tunel přál vybudovat sám císař Ferdinand Dobrotivý, protože na celé jeho dráze žádná taková stavba nebyla.

Korunu všemu nasadila komunistická propaganda. Podle filmového týdeníku z roku 1963 tunelem nikdy vlaky ani nejezdily. A jen díky tomu, že v něm JZD Slavíč skladuje brambory, našel konečně využití. Prostě lež jako věž.

Vídeňský portál Slavíčského tunelu GPS: 49.5438047N, 17.6529531E

Další zbořené a opuštěné stavby

Slavíčský tunel není jedinou stavbou, která na Severní dráze císaře Ferdinanda mezi Lipníkem nad Bečvou a Hranicemi na Moravě zůstala opuštěná. V reportáži vám ukážeme třeba místo, kde stával monumentální Drahotušský viadukt.

Likvidace Drahotušského viaduktu v roce 1911 byla pro místní velká událost. GPS: 49.5570022N, 17.7023003E

Hranický viadukt na snímku z počátku 20. století GPS: 49.5613311N, 17.7269217E

V roce 1873 se při budování druhé koleje totiž ukázalo jako lepší varianta vést trať o něco severněji. Podloží tam bylo stabilnější, stačilo jen postavit výrazně menší kamenný most. Ten ostatně slouží dodnes. Starý most vojáci v roce 1911 odstřelili v rámci svého cvičení, což vyvolalo poprask a shluk lidu z okolí.

A víte, že jako opuštěnou stavbu Ferdinandky můžeme považovat také nejstarší Hranický viadukt z roku 1846? Ano, ten s cihlovými klenbami, nejblíže k městu. Po něm totiž už řadu let taky vlaky nejezdí. Zkrátka, jestli se chcete dozvědět leccos zajímavého o Severní dráze císaře Ferdinanda, pusťte si nový díl seriálu Zaniklé tratě.

Pomozte nám se Zaniklými tratěmi

Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme.

Aktuálně sháníme podklady k těmto tratím:

  • Svídnická údolní dráha
  • Bohumín–Karviná
  • Holešovická přístavní dráha
  • Malodráha Králův Dvůr – Beroun – Koněprusy
  • Bošice–Svojšice
  • Vlečka Zbrojovky Vsetín
  • Tunel Litoměřice
  • Stará Tišnovka, úsek Česká–Tišnov
  • Hostivice–Středokluky
  • Dobronín–Polná
  • Úzkokolejka hraběte Chorinského ve Veselí nad Moravou
  • Studénka–Sedlnice
  • Slezská Ostrava – Michálkovice
  • Drobná dráha Vítkovice–Zábřeh, pískové doly
  • Petrovice u Karviné – Karviná
  • Vlečka Bohušovice nad Ohří – Terezín
  • Vlečka letiště Žatec

Náš e-mail je zanikletrate@idnes.cz

Vlaky na kolejích
Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

Velká čínská zeď začíná dračí hlavou v moři. K vidění je v Laolongtou

22. dubna 2024

Žíznivý drak přistál na břehu moře, aby se napil vody. Křivky jeho nekonečného těla dál opisují...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na co zírá mašinfíra: Parní babičkou z Vrchlabí s Krakonošem v zádech

21. dubna 2024

Dnešní Mašinfíra nás zavede na krátkou trať, která vede přímo do krkonošské metropole, do Vrchlabí....

Na co zírá mašinfíra: S chebským Hurvínkem po nejzápadnější trati v Česku

28. dubna 2024

Dnes se svezeme po nejzápadnější dráze v České republice. Kdysi vedla až do Německa, od roku 1945...

Český výletník: Kde Československo nezaniklo. Hranice roztrhala dvě obce

27. dubna 2024

Vždycky mě lákalo vidět, jak vypadá osada Sidonie na Zlínsku, jejíž část se „stěhovala“ na...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Nevzdávejte cestovatelská předsevzetí. Jaro jen ten pravý čas procestovat Evropu

26. dubna 2024

Advertorial Evropské metropole jsou známé tím, že jsou v létě plné turistů. Předběhněte je a vydejte se na...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...