ZANIKLÉ TRATĚ: O Slavíčském tunelu kolují fantastické legendy

Sedmdesátý druhý díl seriálu Zaniklé tratě nás zavede na nejstarší parostrojní trať u nás, Severní dráhu císaře Ferdinanda. Když se na konci 19. století začala zdvoukolejňovat, musely se některé úseky opustit. A to je případ i Slavíčského tunelu, o kterém stále kolují fantastické legendy.

Původní trať KFNB zakreslená do mapy II. vojenského mapování

Společnost Severní dráha císaře Ferdinanda (KFNB) vznikla ve Vídni v roce 1836, aby z Bochnie v Haliči dovážela do monarchie sůl. První parní vlak dojel z Vídně do Břeclavi 6. června 1839 a stavba rychle pokračovala dál. Už o dva roky později dojely vlaky do Přerova a nakonec až do Lipníku nad Bečvou. Tam se práce zastavily, vypukla krize a společnosti došly peníze.

O čtyři roky později Salomon Rotschild sehnal nový kapitál, a stavba mohla pokračovat, ovšem za cenu značných úspor. Pod obcí Slavíč měl původně vést 600 metrů dlouhý tunel, po osekání rozpočtu se projekt změnil na 12 metrů hluboký zářez.

Ale ouha, geologické poměry byly u Slavíče a vůbec v celém úseku Lipník–Hranice velmi špatné, výkopy se neustále sesouvaly. A tak se projekt měnil podruhé, opět na tunel, teď už jen 258 metrů dlouhý.

Bohumínský portál Slavíčského tunelu na unikátním snímku před rokem 1895 GPS: 49.5447672N, 17.6562844E

Vlaky Slavíčským tunelem jezdily od 1. května 1847. Když se v začátkem 70. let 19. století začalo uvažovat o zdvoukolejnění dráhy, bylo jasné, že se do tunelu dvě koleje nevejdou. Druhá kolej proto v roce 1873 Slavíč obloukem obešla. Vlaky do Vídně pak jezdily stále tunelem, vlaky opačným směrem po nové trati.

Zaniklé tratě

Jenže tunel pomalu chátral a když si jeho majitel spočítal, kolik by stála rekonstrukce, rozhodl se první kolej položit na přeložku z roku 1873. To se stalo v roce 1895, od té doby je tunel opuštěný.

Tunel v zajetí mýtů a nepravd

Řadu pověstí o vzniku Slavíčského tunelu si vymysleli laikové, kteří neznali složité geologické poměry v okolí Slavíče. Podle nich nebyl důvod stavět tunel v naprosté rovině. A tak vznikl mýtus o tom, že si tunel přál vybudovat sám císař Ferdinand Dobrotivý, protože na celé jeho dráze žádná taková stavba nebyla.

Korunu všemu nasadila komunistická propaganda. Podle filmového týdeníku z roku 1963 tunelem nikdy vlaky ani nejezdily. A jen díky tomu, že v něm JZD Slavíč skladuje brambory, našel konečně využití. Prostě lež jako věž.

Vídeňský portál Slavíčského tunelu GPS: 49.5438047N, 17.6529531E

Další zbořené a opuštěné stavby

Slavíčský tunel není jedinou stavbou, která na Severní dráze císaře Ferdinanda mezi Lipníkem nad Bečvou a Hranicemi na Moravě zůstala opuštěná. V reportáži vám ukážeme třeba místo, kde stával monumentální Drahotušský viadukt.

Likvidace Drahotušského viaduktu v roce 1911 byla pro místní velká událost. GPS: 49.5570022N, 17.7023003E

Hranický viadukt na snímku z počátku 20. století GPS: 49.5613311N, 17.7269217E

V roce 1873 se při budování druhé koleje totiž ukázalo jako lepší varianta vést trať o něco severněji. Podloží tam bylo stabilnější, stačilo jen postavit výrazně menší kamenný most. Ten ostatně slouží dodnes. Starý most vojáci v roce 1911 odstřelili v rámci svého cvičení, což vyvolalo poprask a shluk lidu z okolí.

A víte, že jako opuštěnou stavbu Ferdinandky můžeme považovat také nejstarší Hranický viadukt z roku 1846? Ano, ten s cihlovými klenbami, nejblíže k městu. Po něm totiž už řadu let taky vlaky nejezdí. Zkrátka, jestli se chcete dozvědět leccos zajímavého o Severní dráze císaře Ferdinanda, pusťte si nový díl seriálu Zaniklé tratě.

Pomozte nám se Zaniklými tratěmi

Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme.

Aktuálně sháníme podklady k těmto tratím:

  • Svídnická údolní dráha
  • Bohumín–Karviná
  • Holešovická přístavní dráha
  • Malodráha Králův Dvůr – Beroun – Koněprusy
  • Bošice–Svojšice
  • Vlečka Zbrojovky Vsetín
  • Tunel Litoměřice
  • Stará Tišnovka, úsek Česká–Tišnov
  • Hostivice–Středokluky
  • Dobronín–Polná
  • Úzkokolejka hraběte Chorinského ve Veselí nad Moravou
  • Studénka–Sedlnice
  • Slezská Ostrava – Michálkovice
  • Drobná dráha Vítkovice–Zábřeh, pískové doly
  • Petrovice u Karviné – Karviná
  • Vlečka Bohušovice nad Ohří – Terezín
  • Vlečka letiště Žatec

Náš e-mail je zanikletrate@idnes.cz

Vlaky na kolejích
Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se mikulášskými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  1.12 22:31

Hromadný výstup na Sněžku v šortkách. Pro amatéry risk, varuje Horská služba

Horští záchranáři v Krkonoších varují nezkušené lidi před otužileckým výstupem na Sněžku. Svolávají ho na 14. prosince příznivci chladové terapie. Chtějí ustanovit český i světový rekord v počtu...

29. listopadu 2024  11:08

Z Plzně do Bavorska na kole po trase bez aut. Chataři nadšení nesdílejí

Dojet na kole pohodlně z Plzně přes Domažlice až k státní hranici? To je plán Plzeňského kraje. Jedná se o úsek od okraje katastru Plzně až na hranici s Bavorskem po části cyklotrasy C3. Ta celá vede...

30. listopadu 2024  8:46

Výzva pro milovníky kol. Nová cyklostezka Trans Dinarica propojila Balkán

Nová dálková cyklostezka Trans Dinarica, která byla oficiálně otevřena v červenci 2024, spojuje balkánské země a jejich přírodní krásy. Tato 5 500 kilometrů dlouhá trasa prochází osmi státy Balkánu,...

1. prosince 2024

Džungle zločinu v Guyaně. V těchto městech pojem člověk nic neznamená

Toužíte po opravdu silném dobrodružství? Pak by jihoamerická Guyana mohla být zemí pro vás. Adrenalinu možná nabízí až příliš. Policie ve městech zákon nevymáhá a otrlí kriminálníci to vědí. V dalším...

30. listopadu 2024

Turistika je naše ropa. Je jen na nás, jestli ji budeme těžit, říká Jan Herget

Cestování a turismu se Jan Herget věnuje celý profesní život. Bývalý generální ředitel agentury CzechTourism je také investorem v oblasti sportu a cestovního ruchu, o kterém zároveň přednáší na...

4. prosince 2024

Rakouské skiareály se otevírají. Na zimní turistiku lákají i nelyžaře

Rakouské skiareály otevírají své brány nejen lyžařům, ale i těm, kteří hledají zimní relaxaci, dobrodružství nebo jedinečné zážitky mimo sjezdovky. Samotná země se stává velmi populární destinací...

3. prosince 2024  18:26

Město plné Amadea. Salcburk kromě hudby zdobí i výhledy a vyhlášené delikatesy

Premium

Před 268 lety tu přišel na svět největší hudební génius všech dob, Wolfgang Amadeus Mozart. Ač se dožil jen pětatřiceti, jeho sláva je věčná. Ale věčný je i Salcburk, stejně oslnivý a vzletný jako...

3. prosince 2024

Val Gardena – lyžařské safari i tajná zákoutí s nejhezčími výhledy světa

Advertorial

Zahájení lyžařské sezony v italských Dolomitech je za dveřmi, a pokud vás láká spojení sjezdovek světového formátu i výletní lyžařské trasy po slavném okruhu Sella Ronda, dejte si do hledáčku...

3. prosince 2024

Kvůli milence se rozvádět nebudu, nejsem blázen, říká Simona Krainová

Nepije alkohol, nejí přílohy, běhá a posiluje. Karel Vágner šel do sebe. Zhubl už víc jak deset kilo. Jeho manželka...

Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková

Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje účinkování v taneční...

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje...

Alena Zárybnická žije na čtyřech kolech. Obytňák využívá na práci i odpočinek

Česká meteoroložka a moderátorka Alena Zárybnická je doma ve Špindlerově Mlýně. Ke svému skromnému bydlení ve...

Profesionální společnice líčí strasti své práce, sexu je málo

Jade Blairová je profesionální společnicí. Muži si ji najímají, aby jim dělala společnost. Většina lidí si myslí, že...