ZANIKLÉ TRATĚ: Hitlerova dráha u Náchoda byla v provozu jen pár dní

V pořadí 71. díl Zaniklých tratí nás zavede na jednu z nejbizarnějších zrušených drah u nás. Přeshraniční trať, o které se mluvilo už od roku 1880, vznikla v posledních dnech druhé světové války a v provozu byla pouhých devět dní. Budeme se věnovat dráze z Náchoda do stanice Kudowa-Zdrój.

Mapa tratě Náchod – Kudowa-Zdrój

Do Náchoda vlaky poprvé dojely v roce 1875, kdy přes toto východočeské město postavila svoji trať Rakouská společnost státní dráhy, StEG. O pár let později oznámily Pruské dráhy, že vybudují železnici z Glatz, dnešního Klodzka, na východ směrem k rakouské hranici. Trať měla vést přes stanici Bad Kudowa, dnešní Kudowa-Zdrój a měla končit o pár kilometrů dál ve stanici Schlaney (Słone Kłodzkie).

Od prohrané prusko-rakouské války existovala mezi oběma státy dohoda o rozšíření železničních hraničních přechodů. Němci proto trať vybudovali ze stanice Schlaney opravdu až ke státní hranici. Doufali totiž, že rakouská strana krátký úsek na svém území postaví co nevidět. Jenže Rakousko nemělo peníze, a tak se obě železniční sítě u Náchoda nespojily.

Meziměstské zhlaví stanice Náchod, odtud by dnes vyrážely vlaky do stanice Kudowa-Zdrój. GPS: 50.4188983N, 16.1776756E

Výstavba trati Náchod–Schlaney se po první světové válce dokonce dostala do článku 373 Versailleské smlouvy. Československé dráhy ve dvacátých letech 20. století nenápadně sondovaly terén. Z roku 1925 se dokonce dochoval návrh grafikonu (za použití motorových vozů) a turnusů vlakových čet. Jenže u toho zase zůstalo.

Návrh grafikonu ČSD z roku 1925 pro úsek Náchod–Schlaney
Návrh služeb vlakových čet pro úsek Náchod– Schlaney z roku 1925

V roce 1925 existovaly plány na propojení stanic Náchod a Schlaney

Teprve na konci druhé světové války Němci rozhodli, že by se jim další trať ve směru východ–západ hodila. Nejprve asi k přísunu jednotek na frontu, později k úprku.

V březnu 1945 se proto začalo stavět. Nejdřív se musela rozšířit trať za stanicí Náchod, před Metují v Bělovsi nasypat poměrně velký násep a hlavně postavit přes Metuji most. Všechno muselo jít velmi rychle. Na stavbu byly nahnány židovské ženy z nedalekého koncentračního tábora Sackisch, váleční zajatci a několik desítek totálně nasazených Čechů.

Česká lokomotiva řady 524.1 v rámci zátěžové zkoušky narychlo postaveného náspu na jaře 1945

Možná úmyslně, možná jen náhodou se první zatěžkávací zkouška konala 20. dubna, tedy na narozeniny Adolfa Hitlera. Proto se od té doby mluví o Hitlerově trati. Zkoušky ovšem dopadly katastrofálně, stoupání k mostu bylo příliš veliké, lokomotivy (německé řady 38 a české 524.1) sotva přes Metuji vyjely samy, o nějaké zátěži nemohla být ani řeč.

Násep se tedy musel upravit tak, aby bylo stoupání pozvolnější. Další zatěžkávací zkouška proběhla úspěšně 3. května. Z tohoto dne existuje také telegram z ředitelství drah ve Vratislavi, že trať může být uvedena do provozu. Takto by podle něj vypadal jízdní řád.

Fiktivní jízdní řád Říšských drah tratě Glatz (Klodzko) – Bad Kudowa – Sackisch (KudowaZdrój) – Náchod z 3. května 1945. Vlaky jezdily ve skutečnosti ad hoc.

Nedá se zjistit, kolik vlaků přesně po trati z Náchoda směrem na Schlaney projelo, ale mluví se pouze o několika soupravách. V každém případě 12. května byl provoz opět zastaven. O poválečném provozu jsou opět jen kusé informace. Údajně přes Náchod a Kudowu-Zdrój vedly trasy repatriačních vlaků, které odvážely Poláky z koncentračních a zajateckých táborů, podle náchodské staniční kroniky se tudy vozily z východního Pruska zásoby.

Ještě v roce 1946 se uvažovalo o definitivním zprovoznění dráhy, zůstalo ovšem jen u toho, že se za Náchodem začal rozšiřovat násep pro druhou kolej. Problém byl možná v tom, že koleje už na polské straně si s sebou vzala Rudá armáda jako válečnou kořist. Dráha na českém území byla pro špatný stav úředně zrušena ke konci roku 1949. Dřevěný most byl snesen.

Provizorní dřevěný železniční most přes Metuji na jaře 1945 GPS: 50.4289653N, 16.1978792E

Poslední trať z Česka do Polska

Zaniklá dráha mezi Náchodem a stanicí Kudowa-Zdrój je poslední přeshraniční trať mezi Českem a Polskem, kterou jsme zmapovali. Celkem jsme jich natočili devět, plus jednu nedostavěnou trať.

Naši reportáž začneme na meziměstském zhlaví stanice Náchod. Ukážeme vám rozšířený násep směrem k polské hranici. Samozřejmě se zastavíme i na místě provizorního dřevěného mostu přes Metuji, ale tam se nezachovalo vůbec nic.

O to větší překvapení nás čeká na polské straně. Natočili jsme dva krásně dochované kamenné mosty, které Němci postavili už v roce 1905. Na obou jsou dodnes původní secesní zábradlí.

Původní zábradlí GPS: 50.4331392N, 16.2027247E

Ve stanici Schlaney (Słone Kłodzkie) jsme také objevili staré patníky, které ohraničovaly kolejovou pláň. Jsou na stejném místě jako před sto lety, ostatně posoudit to můžete sami na fotografiích.

Stojí také staniční budova ve Schlaney. Oproti článku z roku 2017, kdy si s naší kolegyní povídala tehdejší majitelka (najdete ho zde), dnešní vlastník nemá drážní archeology rád.

V reportáži se dále dozvíte, proč je dnes obnova trati prakticky nemožná, ukážeme vám další dochované stavby na polském území a zjistíme, že se ve stanici Kudowa-Zdrój při její rekonstrukci modrým zábradlím rozhodně nešetřilo.

Během rekonstrukce stanice Kudowa-Zdrój se modrým zábradlím rozhodně nešetřilo. Odjezdové návěstidlo do stanice Słone Kłodzkie je trvale na stůj. GPS: 50.4301133N, 16.2434514E

Na to, že Hitlerova trať byla v provozu jen krátce, a že měří jen pár kilometrů, jsme zbytků po drážním provozu našli docela dost. A možná, kdyby během natáčení nelilo jako z konve, měli bychom trpělivost na podrobnější pátrání.

Pomozte nám se Zaniklými tratěmi

Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme.

Aktuálně sháníme podklady k těmto tratím:

  • Slavíčský tunel a původní stopa KFNB do Hranic
  • Svídnická údolní dráha
  • Bohumín–Karviná
  • Holešovická přístavní dráha
  • Malodráha Králův Dvůr – Beroun – Koněprusy
  • Bošice–Svojšice
  • Vlečka Zbrojovky Vsetín
  • Tunel Litoměřice
  • Stará Tišnovka, úsek Česká–Tišnov
  • Hostivice–Středokluky
  • Dobronín–Polná
  • Úzkokolejka hraběte Chorinského ve Veselí nad Moravou
  • Studénka–Sedlnice
  • Slezská Ostrava – Michálkovice
  • Drobná dráha Vítkovice–Zábřeh, pískové doly
  • Petrovice u Karviné – Karviná
  • Vlečka Bohušovice nad Ohří – Terezín
  • Vlečka letiště Žatec

Náš e-mail je zanikletrate@idnes.cz

Nejčtenější

OBRAZEM: Zkusili jsme v Chorvatsku najít dobré pivo

Chorvatsko je jedním z nejoblíbenějších letních dovolenkových cílů Čechů. Mořská havěť, pršut, kulen, pljeskavica, čerstvá zelenina i ovoce už se do povědomí našinců dostaly; řízky a konzervy z...

Zchátralý, rozstřílený. Dům slavného fotbalisty Modriče je mementem tragédie

Zničený, zbořený, rozstřílený. Dům, v němž prožil dětství slavný fotbalista Luka Modrič, připomíná tragédii, která brutálním způsobem obrátila život malého chlapce, jež se poté vypracoval v ikonu...

Místo, které se zaryje do vašich vzpomínek z dovolené. Rypadlo 1452

Pokud vás mrzí, že jste se nestihli podívat na obří rypadlo přezdívané Březenský drak v Březně na Chomutovsku, které pyrotechnici na začátku června odstřelili, máme tu pro vás tip na výlet. Nedaleko...

KVÍZ: Jak dobře znáte československé lokomotivy?

Soutěž

Pro šotouše a milovníky železnice bude tento kvíz procházka růžovým sadem. Jak dobře se vyznáte v lokomotivách, které jste mohli nebo stále můžete potkávat na kolejích v Česku? U některých otázek si...

Jizvy po požáru Českého Švýcarska se hojí. Cháronovo bidlo zase čeří vody Kamenice

Převozník zapichuje bidlo do dna řeky Kamenice a posouvá pramici po vodě. Stejně jako jeho šaramantní benátský kolega gondoliér vyvažuje náklon lodi a manévruje v úzkém kanále obehnaném skalami. Z...

Národní parky Itálie ohromují od vrcholků Dolomit až po písčité pláže

Průměrné stáří českých národních parků je devětatřicet let. To v Itálii je průměrem let padesát, a nachází se tam nemálo chráněných území, která dotahují na sté jubileum. Čím překvapí? Především...

19. července 2025

Jizvy po požáru Českého Švýcarska se hojí. Cháronovo bidlo zase čeří vody Kamenice

Převozník zapichuje bidlo do dna řeky Kamenice a posouvá pramici po vodě. Stejně jako jeho šaramantní benátský kolega gondoliér vyvažuje náklon lodi a manévruje v úzkém kanále obehnaném skalami. Z...

18. července 2025  9:21

Pustevny na kole snadno a rychle. Vyzkoušejte cyklobusy pro pohodové výlety

Jak si naplno užít jedinečné cyklistické zážitky v srdci Beskyd? Také v roce 2025 vyjíždějí oblíbené cyklobusy ve Zlínském kraji, které vás i s vaším kolem pohodlně dopraví na Pustevny, jednu z...

18. července 2025

Revolver už na medvěda nestačí. Kolem stanu si dělám ohrádku z petard, líčí polárník

Premium

Při jedné z prvních výprav na nejvyšší horu Ameriky přišel Miroslav Jakeš málem o život a omrzlo mu pět prstů na noze. Skončil v nemocnici v argentinské Mendoze a prošvihl tak dva termíny vlastní...

18. července 2025

OBRAZEM: Zkusili jsme v Chorvatsku najít dobré pivo

Chorvatsko je jedním z nejoblíbenějších letních dovolenkových cílů Čechů. Mořská havěť, pršut, kulen, pljeskavica, čerstvá zelenina i ovoce už se do povědomí našinců dostaly; řízky a konzervy z...

18. července 2025

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  17.7 21:18

Klause jsem naštval, Kalousek mi chtěl jednu vlepit, vypráví Pavel Dumbrovský

Premium

Někdejší populární tvář televizních obrazovek, redaktor a moderátor Pavel Dumbrovský, žije už roky v mediálním ústraní. Na léta před kamerou i na karamboly s českými politiky ale vzpomíná rád. Jeho...

17. července 2025

Zaniklé tratě v Praze: Těšnov, Žižkov i Modřanská dráha zmizely z mapy železnic

Letos je to přesně čtyřicet let, co se slehla zem po kdysi významném pražském dopravním uzlu. Nádraží Praha–Těšnov bývalo jedním ze tří za městskými hradbami. O něco později zmizela i samotná dráha....

17. července 2025

Obří jeskyně, kaňony a krásné vodopády. Objevte přírodu na severu Bulharska

Hlavní tah k černomořskému pobřeží u bulharské Varny protíná v centrální části země Lovečskou oblast. Ta vybízí k vybočení z nudné cesty a cestovatelům přinese parádní poznávací zastávky. Zároveň je...

17. července 2025

Ztratili jste doklady v Chorvatsku. Návod vám pomůže vyřešit situaci

Představte si pohodovou dovolenou v Chorvatsku. Slunce, moře… A pak to přijde. Panika, stres a prázdná peněženka nebo taška. Ztráta dokladů v zahraničí je noční můrou každého cestovatele. Občanský...

16. července 2025

Beskydy pro začátečníky. Kde hledat krásná místa a kam určitě vyrazit

Na pomezí Česka, Polska a Slovenska leží členitá krajina Beskyd. Tyto karpatské hory jsou mladší než zbylá pohoří Českého masivu, a proto v nich najdeme velké výškové rozdíly, strmé svahy a bezpočet...

16. července 2025

OBRAZEM: Za socialismu se cestovalo jinak. Čedok byl brána do světa

Do ciziny s Čedokem, s mizivým kapesným a valutami tajně zastrkanými třeba k zubní pastě, i tak se cestovalo za socialismu. Nejčastější zahraniční destinací byla Německá demokratická republika, na...

15. července 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.