Podle průzkumu z roku 2022 se mladá generace považuje za tzv. foodies, tedy lidi, kteří si potrpí nejen na chuť, ale i na kvalitu surovin, servírování a originalitu pokrmů. Řada z nich má ambice se stát skvělými amatérskými kuchaři, jako inspirace 53 % dotazovaných slouží videa na sociálních sítích, především TikToku.
Více než polovina dotazovaných odpověděla, že jídlo, které přijímají, je neodmyslitelnou součástí jejich osobnosti. Spíš než na kalorie a jednoduché rozdělení na „dobré“ a „špatné“ potraviny se přitom soustředí na výživovou hodnotu a také na dopad stravy na své psychické zdraví.
Čím jednodušší recept, tím lépe
Jako mnoho jiných trendů ve světě módy a životního stylu, i tento ovlivnila pandemie covidu. Větší pozornosti se tehdy dostalo obyčejným věcem, jako třeba právě jídlu. Mladí se přestali odbývat fastfoody a zavření doma bez čehokoliv smysluplnějšího na práci se naučili i vařit a péct.
Když se obchody a restaurace zase otevřely, začali mnozí z nich experimentovat. Dopřávají si nevšední gastro zážitky a obzvláště si cení malých podniků s příběhem. Do restaurace však vyrážejí asi o 10 % méně často než mileniálové (narození mezi lety 1981 a 1995).
Módní ikony mladých se nebojí výstřednosti. Ke komu vzhlíží generace Z |
Zároveň raketově vzrostla obliba food influencerů, kteří nám už nepředvádějí vybalování bot ani účinnost sér s kyselinou hyaluronovou, nýbrž upozorňují na prospěšnost či škodlivost některých potravin, způsoby jejich uskladnění a samozřejmě sdílejí i moderní recepty. Drtivá většina z nich je jednoduchá na přípravu.
Průzkumy ukazují, že čím mladší člověk je, tím více si cení nenáročných pokrmů. Na druhou stranu však mladí rádi experimentují s kořením a různými cizokrajnými ingrediencemi. Citronová tráva, yuzu, kombucha či tamarind pro ně nejsou jen zapeklitá slova v křížovce. Víc než u jakékoliv jiné generace v nich rezonují označení „bio“, „organický“, „z volného chovu“ či „lokální“.
Zároveň generace Z klade velký důraz na nápoje. Že je její příslušníci třímají v rukou na ulici jako symbol luxusu, přitom není jen pouhý stereotyp. Nemusí se jednat jen o Starbucks nebo Costa Coffee, především na západě se dostalo obrovské popularity řetězci Erewhon, kde smoothie stojí 25 dolarů (asi 550 Kč).
Lupínky z medúz, jedlé lahve i tištěný burger. To je jídelníček budoucnosti |
Snídaně u Gucciho
Firmám spojovaným primárně s oděvním průmyslem tento trend neunikl. Po světě tak začaly vznikat restaurace a jiné gastro podniky spojené se jmény slavných módních domů.
Caffé Prada letos otevřelo své brány v obchodním domě Harrods v Londýně, kam chodí nakupovat především smetánka. Jeho interiér vybavený světle zeleným nábytkem odkazuje na nejstarší butik firmy z roku 1913 v milánské galerii Viktora Emanuela II.
Celkem čtyři restaurace – ve Florencii, Beverly Hills, Tokiu a Soulu – provozuje i Gucci. Komu je jedno odpoledne v luxusu málo, může se ubytovat v hotelu Louis Vuitton v Paříži, jehož součástí bude i kavárna. Kromě toho se jménem Louis Vuitton honosí i restaurace v Soulu a Saint Tropez.
Otvírání podobných podniků a rozšiřování služeb do gastro sféry je logickým krokem ve vývoji těchto starodávných značek – prostě a jednoduše se přizpůsobují generaci, která vstupuje na trh s ohromným kupním potenciálem.
Její příslušníci a jejich účty na sociálních sítích jsou navíc skvělým marketingovým nástrojem. Ruku na srdce: dovedete si snad představit lepší místo pro fotku luxusní kabelky než kavárnu stejné značky?