RECENZE: Otrava Litviněnka i sovětská nostalgie. Dva pohledy do ruské duše
Příliš drahý jed
Podzimní novinka pražského Švandova divadla se přitom současného dění dotýká přímo. V kusu, který dle předlohy Lucy Prebble zrežíroval Thomas Zielinski, totiž před diváky ožije příběh bývalého ruského agenta Alexandra Litviněnka a jeho otravy.
Příliš drahý jed přitom nestojí pouze na dramatu finální fáze Litviněnkova života a na detektivním vyšetřování týkající se otravy poloniem. Vrací se do 90. let, kde ukazuje nejen Litviněnkův život a motivace, ale i reálie tehdejších nejvyšších pater ruské společnosti.
Příliš drahý jedŠvandovo divadlo premiéra 6. listopadu 2021 režie: Thomas Zielinski hrají: Petr Lněnička, Anna Stropnická, Robert Jašków, Tomáš Červinek, Matěj Anděl, Martin Veliký, Tomáš Petřík, David Punčochář, Bohdana Pavlíková, Andrea Buršová, Petr Buchta, Miroslav Hruška, Vlastimil Žwak, Kristýna Jedličková, Simona Lewandowska |
Vykresluje tak vedle Litviněnka i další postavy doby, jako jsou miliardář Boris Berezovskij (Tomáš Petřík) a samozřejmě Vladimir Putin (Robert Jašków), které oba herci podávají s gustem. Důsledně se své role starostlivé ženy Mariny zhostila i Anna Stropnická.
Zielinski si s náročným dokumentárně laděným textem poměrně pohrál, nebojí se využívat kamery, která na plátno promítá dění odehrávající se mimo jeviště.
Zvláště první polovina představení má švih, kamera navíc dodává scénám z minulosti potřebnou patinu. Příliš drahý jed se přitom rozkročil hodně zeširoka, vedle samotného Litviněnkova osudu totiž popisuje i Putinův vzestup a vůbec Rusko přelomu tisíciletí; včetně útoku v moskevském divadle na Dubrovce.
Samotné vyšetřování Litviněnkovy otravy však patrně pro tolik odboček příliš nevyzní a působí jako laciná detektivka. Znát je to zejména v kontrastu k představení Dejvického divadla Vražda krále Gonzaga, které ztvárnilo tu samou událost mnohem méně popisně a které je přitom nesrovnatelně víc strhující.
I tak ale stojí Příliš drahý jed za vidění. Už jen proto, že Vladimira Putina vykresluje v patrně trefném tragikomickém světle. To, co ještě na podzim vypadalo jako třeskutá nadsázka, se totiž v kontextu aktuálních tragických událostí jeví jako zcela přesné. Bohužel.
Konec rudého člověka
Za zcela jiný konec to vzali v pražském Divadle v Dlouhé, kde tento měsíc uvedli novinku dle knihy Světlany Alexijevičové, již zdramatizoval Daniel Majling.
I Konec rudého člověka se v režii Michala Vajdičky vrací do 90. let, cílí však na život obyčejného Rusa té doby, respektive někoho, kdo se za časů SSSR měl lépe než v době demokracie.
Konec rudého člověkaDivadlo v Dlouhé premiéra 3. března 2022 režie: Michal Vajdička hrají: Jan Vondráček, Johanna Tesařová, Tomáš Turek, Magdalena Zimová, Jan Sklenář, Štěpánka Fingerhutová, Pavel Neškudla, Miroslav Zavičár, Marie Poulová, Samuel Toman, Martin Matejka, Klára Sedláčková-Oltová, Antonín Brukner / Jan Staněk, Daniel Deutscha / Tomáš Zvědělík |
Dozvuky pádu sovětského impéria zde symbolizuje Leninova busta i komentáře otce rodiny v podání Jana Vondráčka.
Zdejší výrazná tvář opět bere na svá bedra tíhu celého představení; jeho podání vysloužilého sovětského důstojníka, který topí své stáří v alkoholu, vystačí divákovi samo o sobě.
Kus se může opřít i o zajímavou scénu Pavola Andraška: celý rodinný příběh totiž lze zabalit do bedny s nápisem křehké a převézt kamkoli po širé Rusi.
Novinka v Dlouhé však trpí přehršlí postav a přílišnou délkou, ne všechny scény popisující bezvýchodnost a postsovětskou bezradnost ruské mentality bylo třeba tak natahovat. I přes zajímavou předlohu se patrně Majlingovi z textu Alexijevičové nového Čechova vytvořit nepodařilo.
Tipy z televizního programu
Recenze: Kukuřičný ostrov 65 %, Zúčtování 60 %, RED 2 65 %, Zkrocená hora 80 %, Tátova volha 60 %, Kuciak: Vražda novináře 60 %, Sedm statečných 55 %, Osm hrozných 65 %, Blízko od sebe 70 %, Sherlock Holmes: Hra stínů 50 %, Neviditelný 65 %, Věra Plívová-Šimková 75 %, Sametoví vrazi 60 %, Rédl 55 %, Případ Goldman 60 %
Klíčová slova: Tomáš Enge, Česko na grilu, S tebou mě baví svět, Survivor Česko & Slovensko
Seriály: Stíny v mlze, Jedna rodina, Iveta
Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu
V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny...
RECENZE: Kdo může soudit falešnou Svatou? Nejlepší dar pro Bohdalovou
Premium Ošidil se, kdo premiérové drama ČT Svatá vzdal kvůli anotaci sdělující, že hrdinka v podání Jiřiny...
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
Bohdalová a Stašová spolu ve filmu? To by nefungovalo, říká režisér Strach
Rozstřel Pravda a láska. Dvě zásadní témata nového filmu Svatá s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli. Snímek...
SÓLO PRO ŠPINAR: Jen manželství pro všechny? Ne, jde o lidské rozkroky
Premium Názory, vzpomínky, glosy, momenty ze zákulisí. Každou sobotu píšou přední osobnosti české umělecké...
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
Ozzák vzpomíná: jak mě učil Kaiser. Dejdar o začátcích i fenoménu Comeback
Premium Jak jej Oldřich Kaiser chystal na DAMU, jak ho v Ypsilonce zbavili pocitu, že může do všeho kecat,...
Koncert Springsteena v Praze odložili, má zdravotní potíže
Americký zpěvák a kytarista Bruce Springsteen příští týden v úterý v pražských Letňanech...
Dvojice od Filly se vydražila za 25,2 milionu. Na Žofíně nabízeli české unikáty
Obraz Dvojice od Emila Filly z roku 1934 se v Praze vydražil za 25,2 milionu korun. Je tak...
RECENZE: Havelkovo Tajemství by mohlo mít půvab. Ale bez pimprlat
V sezoně zahrnující 200. výročí narození Bedřicha Smetany uvedlo pražské Národní divadlo jen...
Předělávky pohádek? Na Jasněnku si netroufnou, doufá Lucie Vondráčková
Premium Princezna na hrášku, která vstupuje do českých kin koncem května, není zdaleka první a nejspíš ani...
Prodej selské usedlosti v Kopidle u Plas, 240m2, pozemek 3320m2
Kopidlo, okres Plzeň-sever
4 900 000 Kč