Na co zírá mašinfíra: Vápencovým srdcem Českého krasu z Mořiny do Hořelice

Seriál
Plníme sliby. Tento Mašinfíra naváže na poslední díl seriálu Zaniklé tratě. Ukážeme vám část Kladensko-nučické dráhy, která ustála její zrušení v roce 1968, a dodnes je funkční, byť jako pouhá vlečka. Zvláštním parním vlakem Výtopny Zlíchov projedeme vápencovým srdcem Českého krasu z Mořiny do Hořelice.

První úsek Kladensko-nučické horní dráhy byl uveden do provozu v lednu 1858. Účel výhradně průmyslové tratě byl prostý. Z Nučic a Tachlovic se po ní do kladenských hutí dovážela železná ruda a vápenec.

Už v červnu téhož roku se začala stavět 3,8 kilometru dlouhá Tachlovická odbočka k tamním vápencovým lomům. Teprve v roce 1891 se dráha začala dále prodlužovat. Nejprve vznikl pětikilometrový úsek z Tachlovic k lomu na Holém vrchu a o devět let později k vápencovým lomům nad Mořinou, později známým jako Amerika, a také krátká odbočka k lomu v Kozolupech.

Posledním stavební počinem byla v roce 1908 spojka mezi stanicí státní dráhy v Nučicích a KND Hořelice. Páteřní trať Kladensko-nučické horní dráhy v tu dobu dosáhla délky 32,5 kilometru, včetně odboček a vleček ještě o deset kilometrů více.

Ve druhé polovině 20. století začalo nučické rudné ložisko slábnout, Československo se přeorientovalo na surovinu ze Sovětského svazu a Kladensko-nučická dráha pozbyla s velké části smyslu.

Trať Mořina - Hořelice


Přesně 31. prosince 1968 byl úsek mezi Kladnem a Hořelicí zrušen, avšak úsek z Hořelice na Mořinu byl změněn na vlečku a dodnes se používá pro dopravu vytěženého vápence a příležitostné osobní vlaky.

Koleje začínají u Ameriky

Koncová stanice někdejší KND, Mořina, stojí přímo uprostřed CHKO Český Kras. Výletní vlaky, které sem několikrát do roka míří, jsou obvykle spojené s komentovanou prohlídkou tamních štol.

Už bez průvodce se turista může vydat na pěší výlet kolem bývalých lomů Velká a Malá Amerika. Pozor však, přestože průzračná jezírka na dně vybízejí ke koupání, vstup do lomů je přísně zakázán.

Turistické cíle podél trati Mořina - Hořelice

Na zvětralých vápencových stěnách se staly už desítky úrazů, často smrtelných. Nad lomem Mexiko si můžete prohlédnout památník politických vězňů, kteří tam v padesátých letech 20. století museli pracovat za nelidských podmínek.

Z Mořiny je to kousek i k hradu Karlštejn, po žluté turistické značce asi pět kilometrů. V obci je také Muzeum betlémů nebo Dům hodin.

U Berounky můžete navštívit také Muzeum lehkého opevnění v řopíku B-7/12/A-160Z. Nesmíme zapomenout ani na Hornický skanzen Solvaovy lomy, který je od Mořiny po turistických cestách zhruba sedm kilometrů.

Projeďte se někdejší Kladensko-nučickou dráhou z Mořiny do Hořelice za tři minuty:

Parní vlak Výtopny Zlíchov vyráží na svoji 12,5 kilometru dlouhou trasu z Mořiny od vápencového sila, které na místě původní rampy vznikl v roce 1930. 

Na konci táhlého oblouku za křížením se silnicí Mořina - Bubovice mine místo někdejší stanice Kozolupy se zrušenou odbočkou ke stejnojmennému lomu a nákladišti. Zhruba o tři kilometry dále míjí další odbočku, tentokrát k lomu na Holém vrchu. Tento úsek trati prošel zajímavým vývojem, doprava do lomu byla několikrát zastavena a poté opět obnovena. Vlaky se k Holému vrchu naposledy rozjely v 80. letech, v současnosti odbočka opět v provozu není.

Betonové silo na vápenec vzniklo na Mořině v roce 1930. Vpravo služební drezína KND Wohanka HD 16. Sbírka Karla Zeithammera

Lokomotiva 213.902 v čele mimořádného osobního vlaku z Mořiny do Hořelic

Na vrcholu stoupání náš vlak vedený lokomotivou 213.902 projede bývalou stanicí KND Kuchař. Původně to byla čtyřkolejná stanice se speciální násypnou rampou pro vápenec z lomu Holý vrch. Za obcí Kuchař se trať ponoří do lesa a kopíruje silnici do Tachlovic. Koleje minou bývalou stanici Tachlovice, kde prapůvodně trať končila, a pokračuje k Nučicím. Tam se dochovala odbočka k bývalým rudným dolům, která dnes slouží jako vlečka do průmyslového areálu.

Kladensko-nučická dráha dále vede pod mostem Hrbaté dráhy, tedy tratě z Rudné u Prahy do Berouna, a za ním vpravo se k ní napojuje spojka do stanice Nučice. Vlak Výtopny Zlíchov nakonec zastavuje v původní stanici KND Hořelice. Z této stanice je možné pěšky pokračovat po stopách KND až do Kladna, nejlépe ovšem mimo vegetační období, kdy je větší část trasy zarostlá.

Mapa zachovaného úseku Kladensko-nučické dráhy z Hořelice k lomům Amerika

V Hořelici také stojí za prohlídku barokní kostel Stětí sv. Jana Křtitele, jehož autorství je přisuzováno Kiliánu Ignáci Dientzenhoferovi. V nedalekých Nučicích funguje obecní muzeum, k prozkoumání samozřejmě lákají také pozůstatky rudného hornictví.

Hlavní část Kladensko-nučické dráhy fungovala přesně 110 let. Je potěšující vědět, že kus této nejstarší průmyslové železnice v českých zemích stále funguje a že po ní i nadále jezdí především nákladní vlaky.

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  21.5 14:36

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Zahoďte tlustý bajk. Obratný štěrkolet je univerzál a sluší i holkám

19. května 2024

Móda gravelových kol nabírá novou sílu. „Silničky“ na tlustých pláštích pro pohodlné jízdy ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2024: Kdo umí řídit, dojede dál a šetrněji

21. května 2024

Přemýšlíte o nákupu univerzálního horského elektrokola? Nechte se inspirovat testem, který pro...

TEST ELEKTROKOL 2024: Německá kvalita i české překvapení

21. května 2024

Premium Tucet terénních elektrokol s pevnou zadní stavbou prošel obsáhlým testem. Zkušení jezdci i naprostí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Život v nejvýše položeném městě světa: Lidé se tu mění v trosky, pokud přežijí

16. května 2024

Premium Extrémní podnebí, zdevastované životní prostředí, katastrofální hygienické a pracovní podmínky....

První Angličan v Japonsku. Kniha a seriál Šógun mají historický předobraz

23. května 2024

Román Šógun Jamese Clavella, podle kterého byl nedávno natočen seriál, je jen s trochou nadsázky...

Barcelony s dětmi se nebojte. Na malé zvědavé cestovatele tu myslí

22. května 2024  13:40

Barcelona, to jsou pláže, krásné holky, noční život, pochoutky z tapas barů a sangria popíjená po...

Kdo zkusil elektrokolo, už se ke klasickému nevrátí, říká jejich propagátor

22. května 2024

Premium Osm let už testujeme elektrokola, letos byly v testu elektrické hardtaily – horská kola s pomocným...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  21.5 14:36

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...