Na co zírá mašinfíra: Vápencovým srdcem Českého krasu z Mořiny do Hořelice

Seriál
Plníme sliby. Tento Mašinfíra naváže na poslední díl seriálu Zaniklé tratě. Ukážeme vám část Kladensko-nučické dráhy, která ustála její zrušení v roce 1968, a dodnes je funkční, byť jako pouhá vlečka. Zvláštním parním vlakem Výtopny Zlíchov projedeme vápencovým srdcem Českého krasu z Mořiny do Hořelice.

První úsek Kladensko-nučické horní dráhy byl uveden do provozu v lednu 1858. Účel výhradně průmyslové tratě byl prostý. Z Nučic a Tachlovic se po ní do kladenských hutí dovážela železná ruda a vápenec.

Už v červnu téhož roku se začala stavět 3,8 kilometru dlouhá Tachlovická odbočka k tamním vápencovým lomům. Teprve v roce 1891 se dráha začala dále prodlužovat. Nejprve vznikl pětikilometrový úsek z Tachlovic k lomu na Holém vrchu a o devět let později k vápencovým lomům nad Mořinou, později známým jako Amerika, a také krátká odbočka k lomu v Kozolupech.

Posledním stavební počinem byla v roce 1908 spojka mezi stanicí státní dráhy v Nučicích a KND Hořelice. Páteřní trať Kladensko-nučické horní dráhy v tu dobu dosáhla délky 32,5 kilometru, včetně odboček a vleček ještě o deset kilometrů více.

Ve druhé polovině 20. století začalo nučické rudné ložisko slábnout, Československo se přeorientovalo na surovinu ze Sovětského svazu a Kladensko-nučická dráha pozbyla s velké části smyslu.

Trať Mořina - Hořelice


Přesně 31. prosince 1968 byl úsek mezi Kladnem a Hořelicí zrušen, avšak úsek z Hořelice na Mořinu byl změněn na vlečku a dodnes se používá pro dopravu vytěženého vápence a příležitostné osobní vlaky.

Koleje začínají u Ameriky

Koncová stanice někdejší KND, Mořina, stojí přímo uprostřed CHKO Český Kras. Výletní vlaky, které sem několikrát do roka míří, jsou obvykle spojené s komentovanou prohlídkou tamních štol.

Už bez průvodce se turista může vydat na pěší výlet kolem bývalých lomů Velká a Malá Amerika. Pozor však, přestože průzračná jezírka na dně vybízejí ke koupání, vstup do lomů je přísně zakázán.

Turistické cíle podél trati Mořina - Hořelice

Na zvětralých vápencových stěnách se staly už desítky úrazů, často smrtelných. Nad lomem Mexiko si můžete prohlédnout památník politických vězňů, kteří tam v padesátých letech 20. století museli pracovat za nelidských podmínek.

Z Mořiny je to kousek i k hradu Karlštejn, po žluté turistické značce asi pět kilometrů. V obci je také Muzeum betlémů nebo Dům hodin.

U Berounky můžete navštívit také Muzeum lehkého opevnění v řopíku B-7/12/A-160Z. Nesmíme zapomenout ani na Hornický skanzen Solvaovy lomy, který je od Mořiny po turistických cestách zhruba sedm kilometrů.

Projeďte se někdejší Kladensko-nučickou dráhou z Mořiny do Hořelice za tři minuty:

Parní vlak Výtopny Zlíchov vyráží na svoji 12,5 kilometru dlouhou trasu z Mořiny od vápencového sila, které na místě původní rampy vznikl v roce 1930. 

Na konci táhlého oblouku za křížením se silnicí Mořina - Bubovice mine místo někdejší stanice Kozolupy se zrušenou odbočkou ke stejnojmennému lomu a nákladišti. Zhruba o tři kilometry dále míjí další odbočku, tentokrát k lomu na Holém vrchu. Tento úsek trati prošel zajímavým vývojem, doprava do lomu byla několikrát zastavena a poté opět obnovena. Vlaky se k Holému vrchu naposledy rozjely v 80. letech, v současnosti odbočka opět v provozu není.

Betonové silo na vápenec vzniklo na Mořině v roce 1930. Vpravo služební drezína KND Wohanka HD 16. Sbírka Karla Zeithammera

Lokomotiva 213.902 v čele mimořádného osobního vlaku z Mořiny do Hořelic

Na vrcholu stoupání náš vlak vedený lokomotivou 213.902 projede bývalou stanicí KND Kuchař. Původně to byla čtyřkolejná stanice se speciální násypnou rampou pro vápenec z lomu Holý vrch. Za obcí Kuchař se trať ponoří do lesa a kopíruje silnici do Tachlovic. Koleje minou bývalou stanici Tachlovice, kde prapůvodně trať končila, a pokračuje k Nučicím. Tam se dochovala odbočka k bývalým rudným dolům, která dnes slouží jako vlečka do průmyslového areálu.

Kladensko-nučická dráha dále vede pod mostem Hrbaté dráhy, tedy tratě z Rudné u Prahy do Berouna, a za ním vpravo se k ní napojuje spojka do stanice Nučice. Vlak Výtopny Zlíchov nakonec zastavuje v původní stanici KND Hořelice. Z této stanice je možné pěšky pokračovat po stopách KND až do Kladna, nejlépe ovšem mimo vegetační období, kdy je větší část trasy zarostlá.

Mapa zachovaného úseku Kladensko-nučické dráhy z Hořelice k lomům Amerika

V Hořelici také stojí za prohlídku barokní kostel Stětí sv. Jana Křtitele, jehož autorství je přisuzováno Kiliánu Ignáci Dientzenhoferovi. V nedalekých Nučicích funguje obecní muzeum, k prozkoumání samozřejmě lákají také pozůstatky rudného hornictví.

Hlavní část Kladensko-nučické dráhy fungovala přesně 110 let. Je potěšující vědět, že kus této nejstarší průmyslové železnice v českých zemích stále funguje a že po ní i nadále jezdí především nákladní vlaky.

Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

Za hlučnou party zaplatíte i statisíce. Na co si dát ve Španělsku pozor

Španělské vládě došla trpělivost s problémovými turisty. Během minulého roku zavedla řadu nových zákonů a omezení, která mají za úkol vypořádat se s problémy nadměrného turismu v nejoblíbenějších...

Akce Bílý kámen. Co vás čeká a nemine ve vojenském újezdu Libavá

Ve čtvrtek 1. května 2025 se po roce opět pro turistickou veřejnost otevře od roku 1946 nepřístupný Vojenský újezd Libavá v Olomouckém kraji. Akce nazvaná Bílý kámen umožní zájemcům nahlédnout do...

Dějiny se neustále vracejí. Lidstvo je nepoučitelné, říká Olga Menzelová

Premium

Olga Menzelová miluje cestování a cestami do dalekých krajů vzdělává i své tři děti. Blízko má hlavně k Egyptu, kam každoročně doprovází svého partnera egyptologa Miroslava Bártu na expedice. Která...

Cesta autem do Chorvatska. Vše co potřebujete vědět před dovolenou 2025

Chystáte se do Chorvatska autem? Sepsali jsme přehled praktických informací, které vám usnadní přípravu i samotnou cestu. V článku najdete tipy na trasu, ceny pohonných hmot i mýtné, místa pro...

Největší archeopark Maďarska okouzlí nádhernými antickými vykopávkami

Za časů římského impéria bylo nynější Maďarsko srdcem starověké Panonie. Její dávní kolonizátoři tam po sobě zachovaly četné stopy. K těm nejatraktivnějším patří pozůstatky antického města Gorsium,...

28. dubna 2025

Revolver, mikrovlnka, sekačka na trávu. Co všechno lidstvu dává Expo

I pařížská Eiffelova věž je dědictvím světové výstavy Expo. Ta letošní zrovna začala v Japonsku. Na začátku byla před 170 lety chuť velmocí ukázat pokrok v průmyslové revoluci. Zajímavou historii...

27. dubna 2025

Na co zírá mašinfíra: Na trati do Velvar by mohly vlaky závodit s auty

Dnešní Mašinfíra nám představí deset kilometrů dlouhou trať ve středních Čechách. Část dráhy vede přímo u silnice druhé třídy jako téměř její třetí pruh. Kdyby auta a vlaky neměly svoje rychlostní...

27. dubna 2025

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  26.4 14:46

Z Mechova přes Štěkndorf do Šakalova. Jak vznikaly přezdívky českých měst

Premium

Aniž to víte, místa vyjmenovaná v titulku jste možná někdy navštívili. Jsou to přezdívky měst vzniklé někdy ze škodolibosti, jindy z patriotismu. Ke zrodu přezdívek se vážou legendy, pověsti i vraždy.

26. dubna 2025

Cesta autem do Chorvatska. Vše co potřebujete vědět před dovolenou 2025

Chystáte se do Chorvatska autem? Sepsali jsme přehled praktických informací, které vám usnadní přípravu i samotnou cestu. V článku najdete tipy na trasu, ceny pohonných hmot i mýtné, místa pro...

26. dubna 2025

Z totálního křápu udělali na Tchaj-wanu restaurační vlak, který nemá obdoby

Jmenuje se The Future, Budoucnost. A je nejmodernějším restauračním vlakem na tchajwanských železnicích. Slouží k pohodlí cestujících za jízdy, i podpoře cestovního ruchu. Dává totiž dohromady ty...

26. dubna 2025

Dno vyschlého Aralského jezera se zvedá. Za rok stoupne o sedm milimetrů

Snad nejhorší ekologická katastrofa v moderních dějinách má překvapivé následky. Podle geologů se projevila i na svrchní vrstvě zemského pláště. Podobně působí ústup ledovců.

25. dubna 2025  10:02,  aktualizováno  10:02

Objevujte Kutnou Horu všemi smysly. Víme, kam na dobrý oběd, kávu i drink

Kutná Hora se pyšní bohatou historií a úchvatnou architekturou. Návštěvníky láká nejen na památky, ale i na skvělé gastronomické zážitky. Po prohlídce chrámu svaté Barbory nebo návštěvě kostnice si...

25. dubna 2025

Český výletník: Paradoxy, bizáry, exotika. Co nabízí našinci Pražský hrad

Jako malému mi vyprávěli o jezdeckých schodech, po kterých jezdili rytíři do Vladislavského sálu, ukazovali mi dveře korunní komory se sedmi klíči. Po letech jsem si to přišel připomenout. Na Pražský...

25. dubna 2025

Modrý les Hallerbos je jako z pohádky. V Belgii láká tisíce zvědavců

Tisíce návštěvníků zamíří každý rok na jaře do kouzelného belgického lesa Hallerbos, který se nachází asi 30 kilometrů jižně od Bruselu. Mají totiž jen několik dní na to, aby spatřili rozlehlý...

24. dubna 2025  14:19

Akce Bílý kámen. Co vás čeká a nemine ve vojenském újezdu Libavá

Ve čtvrtek 1. května 2025 se po roce opět pro turistickou veřejnost otevře od roku 1946 nepřístupný Vojenský újezd Libavá v Olomouckém kraji. Akce nazvaná Bílý kámen umožní zájemcům nahlédnout do...

24. dubna 2025,  aktualizováno  11:53
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.