Na co zírá mašinfíra: Vápencovým srdcem Českého krasu z Mořiny do Hořelice

Seriál
Plníme sliby. Tento Mašinfíra naváže na poslední díl seriálu Zaniklé tratě. Ukážeme vám část Kladensko-nučické dráhy, která ustála její zrušení v roce 1968, a dodnes je funkční, byť jako pouhá vlečka. Zvláštním parním vlakem Výtopny Zlíchov projedeme vápencovým srdcem Českého krasu z Mořiny do Hořelice.

První úsek Kladensko-nučické horní dráhy byl uveden do provozu v lednu 1858. Účel výhradně průmyslové tratě byl prostý. Z Nučic a Tachlovic se po ní do kladenských hutí dovážela železná ruda a vápenec.

Už v červnu téhož roku se začala stavět 3,8 kilometru dlouhá Tachlovická odbočka k tamním vápencovým lomům. Teprve v roce 1891 se dráha začala dále prodlužovat. Nejprve vznikl pětikilometrový úsek z Tachlovic k lomu na Holém vrchu a o devět let později k vápencovým lomům nad Mořinou, později známým jako Amerika, a také krátká odbočka k lomu v Kozolupech.

Posledním stavební počinem byla v roce 1908 spojka mezi stanicí státní dráhy v Nučicích a KND Hořelice. Páteřní trať Kladensko-nučické horní dráhy v tu dobu dosáhla délky 32,5 kilometru, včetně odboček a vleček ještě o deset kilometrů více.

Ve druhé polovině 20. století začalo nučické rudné ložisko slábnout, Československo se přeorientovalo na surovinu ze Sovětského svazu a Kladensko-nučická dráha pozbyla s velké části smyslu.

Trať Mořina - Hořelice


Přesně 31. prosince 1968 byl úsek mezi Kladnem a Hořelicí zrušen, avšak úsek z Hořelice na Mořinu byl změněn na vlečku a dodnes se používá pro dopravu vytěženého vápence a příležitostné osobní vlaky.

Koleje začínají u Ameriky

Koncová stanice někdejší KND, Mořina, stojí přímo uprostřed CHKO Český Kras. Výletní vlaky, které sem několikrát do roka míří, jsou obvykle spojené s komentovanou prohlídkou tamních štol.

Už bez průvodce se turista může vydat na pěší výlet kolem bývalých lomů Velká a Malá Amerika. Pozor však, přestože průzračná jezírka na dně vybízejí ke koupání, vstup do lomů je přísně zakázán.

Turistické cíle podél trati Mořina - Hořelice

Na zvětralých vápencových stěnách se staly už desítky úrazů, často smrtelných. Nad lomem Mexiko si můžete prohlédnout památník politických vězňů, kteří tam v padesátých letech 20. století museli pracovat za nelidských podmínek.

Z Mořiny je to kousek i k hradu Karlštejn, po žluté turistické značce asi pět kilometrů. V obci je také Muzeum betlémů nebo Dům hodin.

U Berounky můžete navštívit také Muzeum lehkého opevnění v řopíku B-7/12/A-160Z. Nesmíme zapomenout ani na Hornický skanzen Solvaovy lomy, který je od Mořiny po turistických cestách zhruba sedm kilometrů.

Projeďte se někdejší Kladensko-nučickou dráhou z Mořiny do Hořelice za tři minuty:

Parní vlak Výtopny Zlíchov vyráží na svoji 12,5 kilometru dlouhou trasu z Mořiny od vápencového sila, které na místě původní rampy vznikl v roce 1930. 

Na konci táhlého oblouku za křížením se silnicí Mořina - Bubovice mine místo někdejší stanice Kozolupy se zrušenou odbočkou ke stejnojmennému lomu a nákladišti. Zhruba o tři kilometry dále míjí další odbočku, tentokrát k lomu na Holém vrchu. Tento úsek trati prošel zajímavým vývojem, doprava do lomu byla několikrát zastavena a poté opět obnovena. Vlaky se k Holému vrchu naposledy rozjely v 80. letech, v současnosti odbočka opět v provozu není.

Betonové silo na vápenec vzniklo na Mořině v roce 1930. Vpravo služební drezína KND Wohanka HD 16. Sbírka Karla Zeithammera

Lokomotiva 213.902 v čele mimořádného osobního vlaku z Mořiny do Hořelic

Na vrcholu stoupání náš vlak vedený lokomotivou 213.902 projede bývalou stanicí KND Kuchař. Původně to byla čtyřkolejná stanice se speciální násypnou rampou pro vápenec z lomu Holý vrch. Za obcí Kuchař se trať ponoří do lesa a kopíruje silnici do Tachlovic. Koleje minou bývalou stanici Tachlovice, kde prapůvodně trať končila, a pokračuje k Nučicím. Tam se dochovala odbočka k bývalým rudným dolům, která dnes slouží jako vlečka do průmyslového areálu.

Kladensko-nučická dráha dále vede pod mostem Hrbaté dráhy, tedy tratě z Rudné u Prahy do Berouna, a za ním vpravo se k ní napojuje spojka do stanice Nučice. Vlak Výtopny Zlíchov nakonec zastavuje v původní stanici KND Hořelice. Z této stanice je možné pěšky pokračovat po stopách KND až do Kladna, nejlépe ovšem mimo vegetační období, kdy je větší část trasy zarostlá.

Mapa zachovaného úseku Kladensko-nučické dráhy z Hořelice k lomům Amerika

V Hořelici také stojí za prohlídku barokní kostel Stětí sv. Jana Křtitele, jehož autorství je přisuzováno Kiliánu Ignáci Dientzenhoferovi. V nedalekých Nučicích funguje obecní muzeum, k prozkoumání samozřejmě lákají také pozůstatky rudného hornictví.

Hlavní část Kladensko-nučické dráhy fungovala přesně 110 let. Je potěšující vědět, že kus této nejstarší průmyslové železnice v českých zemích stále funguje a že po ní i nadále jezdí především nákladní vlaky.

Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

Jeskyně nacisté zalili betonem, továrny a kryty v nich skryli před nálety

Kromě mnoha hrůz, které přináší každá válka, se za té druhé světové projevila nedaleko Brna i neúcta nacistů k přírodním krásám. V závěru bojů si vybrali pětici jeskyní v Moravském krasu, kde chtěli...

Prach a zima. Svezli jsme se na vagonu nejdelšího nákladního vlaku světa

Říká se mu Železný vlak. A nejde o žádné poetické přízvisko, tento skoro tříkilometrový „had“ totiž vozí železnou rudu z dolů uvnitř Mauritánie na pobřeží. V opačném směru pak ve vagonech cestují...

Krušné hory brzy zalije modravá vlna rozkvetlých šafránů. Podívejte se kde

Nejhezčími z prvních poslů jara jsou šafrány. Ty své květy otevřou ihned, jakmile roztaje sníh a do suché trávy se opře hřejivé slunce. Tehdy ožijí náporem výletníků známé šafránové louky u Lačnova...

Seriál Stezka Českem pokračuje. Rád bych to celé jel na kole, říká Vladyka

Už ve čtvrtek 13. března si herec Miroslav Vladyka opět obuje pohorky, na záda nahodí batoh, do telefonu stáhne aplikaci a vydá se na Stezku Českem. Ve druhé řadě cyklu České televize, který má opět...

KVÍZ: Poznáte nádraží v Česku z pohledu mašinfíry?

Dnešní kvíz vás provede po některých nádražích a železničních stanicích v Česku. Vaším úkolem bude poznat tyto zastávky z pohledu, který vidí mašinfíra. Díky nápovědám pro vás určitě nebude problém...

vydáno 15. března 2025

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  14.3 23:52

Jeskyně nacisté zalili betonem, továrny a kryty v nich skryli před nálety

Kromě mnoha hrůz, které přináší každá válka, se za té druhé světové projevila nedaleko Brna i neúcta nacistů k přírodním krásám. V závěru bojů si vybrali pětici jeskyní v Moravském krasu, kde chtěli...

14. března 2025  5:15

Italům dochází trpělivost, za suvenýry z Etny můžete zaplatit majlant

Největší evropská sopka letos dala světu opět na srozuměnou, že je velmi aktivním vulkánem. Senzací rozzářeného sopečného kužele a lávových proudů plazících se po zasněžených úbočích k sobě přitáhla...

14. března 2025

Tulákem v zimě. Kysucké Beskydy nabízejí jedny z nejlepších pasáží pro běžkaře

Nenadálá sněhová nadílka, která na začátku března spadla na Kysucku, mě přinutila oprášit starý nápad vydat se sem s backcountry běžkami. Horská krajina Kysuckých Beskyd si uchovala původní ráz a...

13. března 2025

KVÍZ: Opravdu vás baví lyžování? Otestujte své znalosti

Soutěž

Počítáte se mezi zkušené lyžaře, sledujete lyžařský sport, Alpy máte projezděné skrz na skrz a rádi se vydáváte za dobrodružstvím na lyžích i do jiných zemí? Pak je tento kvíz určený právě pro vás....

vydáno 13. března 2025

Země, jejíž směr určuje štěstí místních. V Bhútánu se žije bez spěchu a odpadků

Premium

V malém království uprostřed velehor se na každém kroku mísí historie s mýty a legendami. Místo hrubého národního produktu se v Bhútánu jako hlavní ukazatel rozvoje měří hrubé národní štěstí. Ovšem...

12. března 2025

Seriál Stezka Českem pokračuje. Rád bych to celé jel na kole, říká Vladyka

Už ve čtvrtek 13. března si herec Miroslav Vladyka opět obuje pohorky, na záda nahodí batoh, do telefonu stáhne aplikaci a vydá se na Stezku Českem. Ve druhé řadě cyklu České televize, který má opět...

12. března 2025

Krušné hory brzy zalije modravá vlna rozkvetlých šafránů. Podívejte se kde

Nejhezčími z prvních poslů jara jsou šafrány. Ty své květy otevřou ihned, jakmile roztaje sníh a do suché trávy se opře hřejivé slunce. Tehdy ožijí náporem výletníků známé šafránové louky u Lačnova...

12. března 2025

Bledule, tulipány i mimózy. Kam se v Evropě vydat za rozkvetlým jarem

Zima už pomalu končí, ale na radovánky u Středozemního moře či na výšlapy do vysokých hor je ještě brzy... Časné jaro přináší turistům klasické dilema ve smyslu: Kam na výlet? Přinášíme pět...

11. března 2025

Jak plastové kachničky a obyčejné boty pomohly prozkoumat oceánské proudy

Oceánografie, věda o oceánech, není nudná. Může nám hodně prozradit, například o mořských proudech. Které můžete zkoumat i vy tím, že si na pobřeží všimnete vyplavené sportovní boty, hokejové...

10. března 2025

Na co zírá mašinfíra: Motorová Mrkev nás sveze okolo Českého středohoří

Náš dnešní mašinfíra Marek nás sveze Mrkví, motorovou jednotkou společnosti GW Train Regio 845/945 okolo Českého středohoří. Vyrazíme z Lovosic, obkroužíme zříceninu hradu Hazmburk, prosmýkneme se...

9. března 2025