Úterý 5. prosince 2023, svátek má Jitka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 5. prosince 2023 Jitka

Na co zírá mašinfíra: Krušnohořím po horské dráze z Moldavy do Mostu

Seriál
Se seriálem Na co zírá mašinfíra se po čase vrátíme do Krušných hor. Vydáme se po kolejích národní kulturní památky tratě 135 z Moldavy do Mostu. Že jde o ryzí horskou dráhu, svědčí fakt, že na 40 kilometrech vlak Českých drah klesne o rovných 555 metrů. Takzvaný Teplický Semmering měl několikrát namále.

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Historie severočeské tratě z Mostu přes Dubí na hřeben Krušných hor do stanice Moldava se začala psát ve druhé půlce 19. století.

Mapa tratě 135 Most - Moldava v Krušných horách

Hnědé uhlí z mostecké pánve bylo zapotřebí dovážet jak do Prahy, tak do Saska. Stavba v režii Pražsko-duchcovské dráhy začala v roce 1871, teprve v roce 1884 byl zprovozněn úsek Dubí - Moldava a o rok později bylo dokončeno napojení na síť saských železnic.

Trať kromě těžkých uhelných vlaků využívali také turisté, dokladem zájmu jsou i přímé vlaky Praha - Moldava. Na konci druhé světové války byla trať poškozena, byl zničen viadukt u Mikulova a dráha na saském území obsazena Rudou armádou.

Doprava byla obnovena až v říjnu 1946, vlaky do Německa však nevyjely nikdy, Sověti totiž odmontovali koleje a odvezli je na východ, jako součást reparací. Na přelomu 50. a 60. let byla trať do Moldavy využita k přepravě materiálu pro stavbu přehrady Fláje.

Další podstatné přerušení provozu nastalo v srpnu 1996, kdy byl kvůli špatném stavu kolejí přerušen provoz ze dne na den. Oprava nakonec netrvala příliš dlouho, vlaky se opět rozjely už v listopadu téhož roku.

Výrazně delší byla výluka, která začala v březnu 2017. Tehdy se před mikulovským viaduktem utrhl svah včetně kolejí. Totální rekonstrukce trati trvala rok a půl, provoz byl obnoven teprve v listopadu 2018. Osobní vlaky na trati 135 provozují České dráhy.

Sešup z hřebenů do údolí

Naší cestu jsme absolvovali motorovým vozem řady 810, nejobvyklejším strojem ČD na této trati. Začínáme u velkolepé nádražní budovy v Moldavě. Velikost nádraží odpovídá někdejšímu významu této horské hraniční stanice. Před nástupem do vlaku se určitě podívejte k hraničnímu mostu, pod kterým končí koleje na české straně.

Zajímavé jsou také pozůstatky osm kilometrů dlouhé nákladní lanové dráhy, která vozila materiál na stavbu vodního díla Fláje. V zimě je Moldava naprosto ideálním výchozím místem pro běžkařské tůry, v okolí je celá řad udržovaných stop.

Turistické cíle podél úseku Moldava - Dubí

Další běžecké stopy jsou lyžařům k dispozici v areálu jen kousek od zastávky Mikulov-Nové město. Vlak za touto zastávkou po ocelovém mostku překoná Divokou Bystřici a téměř okamžitě se zanoří do 210 metrů dlouhého Novoměstského tunelu

Pár desítek metrů za ním vjedeme na jednu z nejpozoruhodnějších staveb na trati, Mikulovský viadukt. Za skalním zářezem překonáváme kritické místo, kde se v roce 2017 sesunul svah. Je vidět, že rekonstrukce trati byla velmi náročná.

Následuje další tunel, tentokrát Mikulovský. Měří 334 metrů a byl postaven ve tvaru písmena S tak, aby se vyhnul středověkým štolám. Kvůli stavu ostění je v tunelu zavedena trvalá jízda 10 km/h. Hned za tunelem je zastávka Mikulov v Krušných horách. Vyplatí se tam vystoupit v létě i v zimě. Jednak je pár kroků od ní prohlídková štola Lehnschafter, jednak na protější straně údolí si můžete vyzkoušet i sjezdovky ve známém areálu Bouřňák.

Za Mikulovem už postupně mizí krásné výhledy a trať míří do hlubokých bukových lesů, aby skončila zarážkou na nádraží v Dubí. Ve městě může turista navštívit třeba Tereziny lázně nebo Dům porcelánu s modrou krví, expozici o výrobě porcelánu v Podkrušnohoří, především známého cibuláku. Sama nádražní budova se postupně mění na malé muzeum. 

Úvratí přes Hrob do Mostu

V Dubí musí náš motorový vůz změnit směr jízdy. Kvůli velkému stoupání a především úsporám byla trať postavena jako úvraťová. Mineme odbočku na Moldavu a za velkého klesání vyrážíme do údolí. 

Zastavujeme v zastávce Střelná v Krušných horách, která klame tělem. Přesto, že je uprostřed lesa, obsluhuje nedaleké sídliště Střelná. Zhruba kilometr za Střelnou se ocitáme na další monumentální stavbě, Velkém hrobském viaduktu.

Z nádraží v Hrobě se můžete podívat na základy protestantského kostela, jehož vypálení v roce 1617 zavdalo příčinu ke vzniku českého stavovského povstání.

Motorový vůz Českých drah odjíždí z Hrobu přes ocelový Malý hrobský viadukt a kamenný Křižanovský viadukt. U Domoslavic mineme nenápadný drážní domek, kde se ovšem narodila manželka prezidenta Edvarda Beneše Hana.

V Oseku přímo v nádražní můžete navštívit expozici Moldavské dráhy, ve městě potom Cisterciácký klášter. Za stanicí projedeme kolem památníku tragédie na dole Nelson III, kde v roce 1934 kvůli výbuchu plynu zahynulo 142 horníků.

Turistické cíle podél úseku Dubí - Most

Ze zastávky Lom u Mostu se můžete vydat k legendárnímu litvínovskému Koldomu. Vznikl v budovatelské éře na přelomu 40. a 50. let 20. století. Tři sta padesát bytů mělo sloužit obyvatelům jen k přespání, ostatní aktivity, včetně stravování nebo trávení volného času měly být společné. Ostatně celý Litvínov stojí za důkladné prozkoumání, třeba zámek s pobočkou mosteckého muzea.

Za stanicí Louka u Litvínova odbočuje doprava trať směrem na Litvínov. Dříve pokračovala až do Jirkova, podrobnosti můžete zjistit v seriálu Zaniklé tratě.

Z Louky u Litvínova až do Mostu trať nestojí na svém původním místě. Kvůli povrchové těžbě hnědého uhlí byla v šedesátých a sedmdesátých letech několikrát překládána.

Se zacpaným nosem objedeme chemičku v Záluží, mineme areál bývalého dolu Julius III, kde v současnosti sídlí Pokrušnohorské technické muzeum, a rozhlédneme se po seřaďovacím nádraží v Kopistech.

Po chvíli se napojujeme na hlavní trať z Chomutova do Ústí nad Labem a zastavujeme ve stanici Most. O turistických lákadlech tohoto severočeského města jsme už psali několikrát, tak dnes alespoň ve zkratce. Přesunutý Děkanský chrám Nanebevzetí Panny Marie, hrad Hněvín, oblastní muzeum, planetárium nebo rozhledna Šibeník. 

Historie Moldavské dráhy byla bouřlivá a rozhodně není u konce. České a saské úřady projevily společný zájem někdejší trať opět zcelit. Stačí obnovit osm kilometrů kolejí na německém území a hned budou moci opět vyrazit vlaky Most - Freiberg. 

Moldavskou horskou drahou se můžete projet i za pouhé čtyři minuty:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv
Autor:
  • Nejčtenější

Milujete adventní trhy? Za pár korun navštívíte ty nejkrásnější v celé Evropě

5. prosince 2023

Advertorial Tradice adventních trhů sahá stovky let do minulosti a bez jejich kouzelné atmosféry si většina z...

KVÍZ: Zkuste si jednoduchý zeměpis a hrajte o knihy Ladislava Zibury

5. prosince 2023

Milujete zeměpis v Česku, ale nemáte rádi těžké kvízy? Vyzkoušejte si náš dnešní test, protože...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Očima šotouše: vyberte nejhezčí fotku Brejlovce, hraje se o vouchery

4. prosince 2023  15:37

Pro listopadové kolo naší fotografické soutěže Očima šotouše jsme jako hlavní téma vybrali...

Vyrazili jsme v zimě na nejkrásnější dvojčata slovenských hor

4. prosince 2023

Jeden se opakovaně pyšní přívlastkem nejkrásnější kopec Slovenska, o druhém se moc nepíše ani...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na nejkrásnějším ostrově v Karibiku. Dominikánská republika nejsou jen pláže a rum

3. prosince 2023

Premium Bělostné pláže, palmy, vyhřáté moře, božský klid plus tisíce možností, jak trávit volný čas. To vše...

Vyhráli čtvrt miliardy ve sportce, roky se schovávají. Radost nikdy nepřišla, říkají

Premium Na těle má vytetovaných šest čísel. 3, 5, 7, 8, 25 a 29. Jsou to čísla, která jemu a jeho manželce přinesla 250 milionů...

Klobásy a temná ezoterika. Jak jsem si zajel s KSČM do Polska za nákupy

Premium Ještě že jsem dorazil s předstihem. Autobus z temného náměstí v Lysé nad Labem vyráží o dvě minuty dříve, než bylo...

Nová princezna. Herečka Sára Korbelová o vánoční pohádce i intimních scénách

Premium Je jí jednadvacet, ale už má za sebou slušnou řádku rolí. A zajímavých, od těhotné studentky po slečnu trpící úzkostmi....

Milujete adventní trhy? Za pár korun navštívíte ty nejkrásnější v celé Evropě

5. prosince 2023

Advertorial Tradice adventních trhů sahá stovky let do minulosti a bez jejich kouzelné atmosféry si většina z...

KVÍZ: Zkuste si jednoduchý zeměpis a hrajte o knihy Ladislava Zibury

5. prosince 2023

Milujete zeměpis v Česku, ale nemáte rádi těžké kvízy? Vyzkoušejte si náš dnešní test, protože...

Očima šotouše: vyberte nejhezčí fotku Brejlovce, hraje se o vouchery

4. prosince 2023  15:37

Pro listopadové kolo naší fotografické soutěže Očima šotouše jsme jako hlavní téma vybrali...

Vyrazili jsme v zimě na nejkrásnější dvojčata slovenských hor

4. prosince 2023

Jeden se opakovaně pyšní přívlastkem nejkrásnější kopec Slovenska, o druhém se moc nepíše ani...

Vyhráli čtvrt miliardy ve sportce, roky se schovávají. Radost nikdy nepřišla, říkají

Premium Na těle má vytetovaných šest čísel. 3, 5, 7, 8, 25 a 29. Jsou to čísla, která jemu a jeho manželce přinesla 250 milionů...

Zemřela slovenská zpěvačka Haščáková z pěveckého dua MC Erik & Barbara

Ve věku 43 let zemřela na Floridě slovenská zpěvačka Barbara Haščáková z pěveckého dua MC Erik & Barbara, které se v...

StarDance opustil cukrář Josef Maršálek. V děkovné řeči padla peprná slova

Osmé kolo StarDance bylo posledním pro cukráře Josefa Maršálka a Adrianu Maškovou. V rozstřelu byli s kajakářem...

Potvrzeno. Ceny elektřiny od ledna stoupnou kvůli regulované složce

Energetický regulační úřad potvrdil růst regulovaných cen energií od ledna 2024. Oproti před měsícem uváděnému růstu...

Přísahám, že jsem chtěl být jen pan domácí, říká Viewegh o lásce k Ukrajince

Spisovatel Michal Viewegh (61) promluvil v Show Jana Krause o tom, jak se jeho snaha pomoci ukrajinským uprchlíkům...