Lávka nevydržela. Zchátralých je v Praze více než sto mostů

  10:04aktualizováno  10:04
Poté, co se v sobotu zřítila Trojská lávka, se oči veřejnosti znovu upřely ke zprávě o stavu pražských mostů z minulého roku. Podobně špatné hodnocení jako Trojská lávka si v ní totiž vysloužily i další desítky mostů.

Barrandovský most (ilustrační foto) | foto: wikipedia.orgMetro.cz

Ve špatném až havarijním stavu byla loni v hlavním městě více než stovka mostů. A nejde jen o nějaké malé lávky přes říčky a potoky. Na generální rekonstrukci čeká například Barrandovský most, most Legií, Palackého most či Železniční most.

Fotogalerie

Vyplynulo to z analýzy, kterou vypracovala Technická správa komunikací (TSK) na základě inspekce 677 mostních konstrukcí v Praze. „Po zkušenostech s Libeňským mostem jsme chtěli zjistit reálný stav i všech ostatních. Na základě této analýzy vytvoříme harmonogram oprav na příštích deset až dvanáct let,“ uvedl minulý rok pražský náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek.

Analýza pražských mostů

Mosty ve špatném stavu

  • Hlávkův most
  • „Ve velmi špatném stavu jsou vložené meziklenbové desky pod tramvajovým tělesem a vozovka. Dosažení normových hodnot zatížitelnosti u stávajících konstrukcí je prakticky nerealizovatelné“
  • Již byly zahájeny přípravné projektové práce. Odhadovaný termín výstavby je stanoven na roky 2020 až 2021.
  • Most Legií
  • „Patrný nárůst degenerativních poruch kamenných prvků kleneb v důsledku nefunkčního hydroizolačního systému a narůstající nesoudržnost vazby kamenných prvků zábradlí.“
  • TSK loni navrhovala do roku 2017 zahájit přípravu na celkovou opravu mostu.
  • Palackého most 
  • „Výrazný nárůst poruch především vylehčovacích cihelných klenbiček mostovky v důsledku nefunkčního hydroizolačního systému“
  • TSK do roku 2018 navrhuje zahájit přípravu na celkovou opravu mostu.
  • Barrandovský most
  • „výrazné průsaky vody, kde vzniká nebezpečí jejího průniku do trubek kabelového předpětí a vzniku koroze předpínací výztuže s nezvratnými následky. Izolace mostu je na konci své životnosti“
  • TSK navrhuje provést nejdéle do roku 2020 výměnu celé vozovky.

Mosty ve velmi špatném stavu

  • Libeňský most
  • „Stavební stav kloubů rámů je velmi špatný, u hlavních kleneb jako špatný. Korozní úbytek výztuže u rámové části členěné východní opěry. Progresivní vývoj koroze trámů rámové konstrukce, která je lokálně oslabena až o 14% původního profilu.“
  • Na rekonstrukci objektu je zpracována projektová dokumentace a je zařazen do plánu oprav TSK. Ministerstvo kultury v současnosti rozhoduje, zda most prohlásit za kulturní památku.

Mosty v havarijním stavu

  • Železniční most s lávkami pro pěší
  • „Zjištěn vysoký korozní úbytek u některých ocelových podpěrných konzol.“ 
  • Byla zahájena projektová příprava a letos začaly první opravy obou lávek.

Poznámka: jde pouze o výběr mostů ze zprávy.

Město podle něj tehdy chtělo mít příležitost včas připravit stavební projekty a počítat s nimi při přípravě rozpočtu.

Analýza TSK rozdělila pražské mosty podle závažnosti jejich stavu do sedmi kategorií, od „bezvadných“ až po „havarijní“. Do tří nejhorších kategorií (špatný, velmi špatný a havarijní) se dostalo celkem 126 mostů a jsou mezi nimi i významné stavby spojující oba vltavské břehy.

TSK ve své analýze doporučuje, aby město jejich opravu příliš neodkládalo. Například přípravu celkové rekonstrukce Palackého mostu bylo podle zprávy TSK potřeba zahájit nejdéle do roku 2018 a magistrát by prý neměl otálet ani s rekonstrukcí mostu Legií. O nic lépe na tom není ani Hlávkův most, ale na jeho obnovu se již zpracovává projektová dokumentace.

Do třetí nehorší, tedy do špatné kategorie, patřila i Trojská lávka, která se v sobotu zřítila.

Opravu potřebuje i nejvytíženější most

Vážné komplikace by mohl způsobit i špatný stav Barrandovského mostu, který je součástí městského okruhu. I přesto, že most prošel před deseti lety sérií oprav, odhalila kontrola v roce 2015, že do jeho nosných konstrukcí prosakuje voda.

„Hrozí její průniku do trubek kabelového předpětí a vznik koroze s nezvratnými následky,“ píše se v analýze TSK. Nejpozději do roku 2020 tak bude muset most projít zásadní rekonstrukcí, která zřejmě citelně postihne plynulost dopravy, zejména na jižní části městského okruhu. 

Barrandovský most je totiž zcela nejvytíženějším dopravním úsekem v celé České republice. Denně po něm projede 135 tisíc aut. Most ale nebude během oprav uzavřen zcela, to by téměř jistě způsobilo dopravní kolaps, ale silničáři na něm sníží počet jízdních pruhů. Komplikace, jež by rekonstrukce způsobila, by podle tak mohly být podle TSK srovnatelné s těmi, které čas od času způsobují větší opravy na Jižní spojce.

Nevalný stav pražský mostů je podle Dolínka způsoben zejména tím, že velká část z nich vznikla již v prvních třech desetiletích 20. století a dodnes sloužila bez toho, aby město investovalo do jejich celkové rekonstrukce. Problém ale prý je, že Praze na opravy chybějí peníze.

Na opravu všech mostů nejsou peníze

Náklady na uvedení všech mostů do uspokojivého stavu totiž budou zřejmě velmi vysoké. „Musíme si uvědomit, že vnitřní infrastrukturní dluh v oblasti silnic se v Praze pohybuje v řádu mnoha miliard korun, což se samozřejmě projevuje nejen na stavu vozovek, ale i mostů,“ uvedl po zveřejnění zprávy Dolínek.

Vždyť jen oprava Libeňského mostu přijde město přibližně na dvě miliardy korun. Již několik let po sobě však hospodaření Prahy končí přebytkem, který město využilo například ke splacení 8,5 miliardového dluhu u Evropské investiční banky. 

Když už jsme u Libeňského mostu - právě na něm se ukazuje, že město nemusí mít o stavu pražských přemostění úplně přesné informace. O tom, že Libeňský most chátrá a je ve špatném stavu se samozřejmě ví dlouhou dobu. Město ho kvůli tomu ostatně chtělo strhnout. Po nevoli Pražanů od takového záměru sice upustilo, ale detailní průzkum Kloknerova ústavu ČVUT letos v květnu ukázal, že je most v ještě horším stavu, než se očekávalo. 

Odborníkům se totiž odebrané vzorky rozpadaly v rukách. Podobně jako Trojská lávka je i Libeňský most zasažen korozí, tentokrát však jeho beton postihla takzvaná síranová koroze. Praha proto zvažuje, že části Libeňského mostu nahradí novými. Město ale stále čeká, jestli jej ministerstvo kultury prohlásí za kulturní památku. Předtím totiž není jasné, do jaké míry bude možné do jeho těla zasahovat.

Praha se připravuje i na možnost, že se jeho statika zhorší natolik, že po něm již nebudou moci jezdit tramvaje. TSK proto připravuje podepření mostu a Dopravní podnik pracuje na alternativním řešení, jež by vedle Libeňského mostu postavilo náhradní přemostění, takzvaný „rámusák“. 

Autor:

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Otec se doznal k vraždě dítěte v Pardubicích. Nebyla jiná cesta, řekl

Obviněný otec čeká u soudu na rozhodnutí o vazbě.

Čtyřicetiletý otec se doznal k vraždě svého syna, která se stala v noci na pondělí v Pardubicích. Příčinou úmrtí bylo...

Začalo to fotkou od moře. Následovaly výhrůžky a bezmoc

Ilustrační snímek

Tereze, dívce z malé vesnice, kde se všichni znají, bylo tehdy čtrnáct let. Večery zpravidla trávila u počítače. Hlavně...

VIDEO: Já, zvrhlý pán internetu. Reportér odhalil, jak predátor loví děti

Redaktoři MF DNES s pomocí figurantky nachytali sexuálního predátora. (13....

Říká si „Zralý chlapák“ nebo také „Zvrhlý pán“. Je mu padesát, je rozvedený, žije sám a na internetu oslovuje nezletilé...

Švédové přidají dětem migrantů výuku v rodném jazyce. Musí rozumět výkladu

Ilustrační snímek

Studenti z imigrantských rodin ve Švédsku pokulhávají ve škole. Zlepšit to má prohloubení výuky v jejich rodném jazyce....

Islám v pařížské MHD. Řidič nevpustil do autobusu ženu v minisukni

Autobus MHD v Paříži

„Napřed se pořádně obleč!“ zasyčel od volantu řidič s hustým vousem na zkoprnělou ženu, která v noční Paříži čekala...

Další z rubriky

Hamáček chce za Staňka ve vládě politika. Odmítl, aby změnu stopl Zeman

Ministr kultury Antonín Staněk (na snímku) odvolal ředitele Národní galerie...

Místo Antonína Staňka by se novým ministrem kultury podle šéfa ČSSD Jana Hamáčka měl stát znovu politik. „Jsem...

Vláda přijala návrh zákona, který má bojovat proti dvojí kvalitě potravin

Pokuty za dvojí kvalitu budou platit obchodníci, uvedl ministr Toman

Pokud bude mít výrobek odlišnou kvalitu, bude muset mít také rozdílný obal a bude to muset být na první pohled patrné....

Ruinu, která poškodila dům sousední rodině, bourá bagr na obecní náklady

Demolice částečně zříceného domu ve Zborovicích.

Do ruiny domu na Kroměřížsku, který svým víkendovým pádem poškodil sousední obydlí rodiny se třemi dětmi, už se...

Najdete na iDNES.cz