Dokážete při pohledu na snímky z místa neštěstí alespoň odhadnout, jak ke zřícení Trojské lávky došlo?
Myslím si, že došlo ke korozi závěsných lan.
Na lávce ale od roku 2012 probíhá pravidelné geodetické měření jejích průhybů. K poslednímu došlo dokonce nedávno, na začátku listopadu. Proč se nepodařilo hrozbu zřícení odhalit?
Když to řeknu laicky, tak geodetické měření neodhalí pokles předpětí. To je velmi rychlý proces. Pokud dojde k prokorodování lan, tak se lávka zřítí hned, protože jakmile praskne jedno lano, hned za ním prasknou i ta další. Dojde tak ke zřícení velmi plynulému a rychlému.
Takže geodetické měření je podle vás špatně zvolenou metodou?
Přesně tak, správnou diagnostikou mělo být okamžité nasazení malých kamer. Těmi se mělo jít do kabelových kanálků a důkladně prozkoumat, kde přesně koroze je a v jakém rozsahu konstrukci zasáhla.
O většinu mostů a lávek, včetně té trojské, se v Praze stará městská firma Technická správa komunikací (TSK). Její zpráva o stavu pražských mostů z loňského roku označila stav Trojské lávky za špatný a upozorňovala na „výrazné oslabení předpínacích lan s aktivním korozním procesem a řadu atypických poruch, které ovlivňují statiku nosné konstrukce a jsou prakticky neopravitelné“. Ve zprávě také stojí, že se stav bude zhoršovat a do pěti let nebude možné lávku využívat. Přesto nedošlo k rekonstrukci lávky a lidé po ní mohli nadále chodit. Vyčkává podle vás Praha s opravou mostů příliš dlouho?
Hlavně používá diagnostické metody a nápravná opatření, která jsou naprosto nevhodná. Já kdybych dostala do ruky takovou zprávu, jakou zmiňujete, tak vám jednoznačně řeknu, že je geodetické měření naprosto k ničemu. Měly se použít vhodné diagnostické metody, které jsem už zmiňovala, a ve chvíli, kdy by se zjistilo, že je rozsah korozního poškození velký, se měl okamžitě provoz na lávce zastavit.
Miloslava Pošvářová (54 let)
|
Proč lávka spadla zrovna teď?
Určitě k tomu mohly přispět teploty pod nulou. Je to navíc dynamicky namáhaná konstrukce, ta lávka je zavěšená, takže chvění a dynamické účinky od chůze lidí přispívají k vyšším rizikům.
TSK ve zmíněné zprávě uvádí sedm různých stupňů poškození pražských mostů, Trojská lávka získala třetí nejhorší známku. Její stav mohl být ohodnocen i jako havarijní, ale nebyl. TSK tedy minulý rok nepovažovala situaci kolem lávky za kritickou.
Pokud to někdo ohodnotil do stavu pět, tak lávku skutečně můžete provozovat a není tam žádné omezení. Pokud tam ale bylo zjištěno tak velké riziko koroze, tak to mělo být dáno rovnou do sedmičky a mělo se začít s diagnostikou.
Nejde ale jen o váš názor?
Pokud vám někdo napíše do protokolu o prohlídce, že tam jsou prokorodovaná lana, tak se musí zjistit, v jakém stavu skutečně jsou a jak moc jsou korozí zasažena. A podrobnější diagnostiku samozřejmě musí nařídit majetkový správce, který musí umět odhadnout rizika.
Bude obtížné zjistit, proč se lávka zřítila?
Lávka je ve stavu, kdy se dají velmi dobře odebrat a vyhodnotit vzorky a zjistit, kde lano prasklo. Odhalit přesnou příčinu tak podle mě nebude technicky složité.
A zjistit, kdo je za její zřícení odpovědný?
Podle mě je to jasně majetkový správce, který za mosty odpovídá, tedy TSK.
Není ale stav mostů i odpovědností magistrátu, který na jejich opravy uvolňuje finance?
To je další problém. TSK má ve chvíli, kdy spravuje havarijní objekty, požádat o finanční dotace a město jí je pak přiděluje. Jenže město už nezajímá, na co TSK peníze použila. Nezajímá ho, jaké mosty se opravily, nezajímá ho zpětná vazba, nebo jestli nejsou nějaké další problémy a zda nemá vyčlenit více peněz na diagnostiku a údržbu objektů.
Komentář TSK:Mluvčí Technické správy komunikací Barbora Lišková v sobotu odmítla tvrzení soudní znalkyně komentovat. „Nejdéle po nedělní dvanácté hodině vydáme k celé události tiskové prohlášení, nebo uspořádáme tiskovou konferenci. V tuhle chvíli je zatím na jakékoliv analýzy příliš brzo, čekáme na další vyhodnocení i způsoby zajištění,“ uvedla pro iDNES.cz. |
Nemůže se ale TSK vymluvit na to, že na opravu mostů nemá od politiků dost peněz?
Pak má ale ty mosty zavřít. Na to má plné právo.
Nezníte, pokud jde o české mosty, příliš optimisticky. Myslíte si, že jsou i některé z dalších mostů v podobném stavu jako Trojská lávka?
To beze sporu jsou. Správa a údržba mostních objektů je zoufalá. A není to jen problém Prahy, znám i situaci na Ředitelství silnic a dálnic. Na majetkovou správu a údržbu obecně nejde mnoho peněz a kvalita mostů se oproti minulým letům výrazně zhoršila. Obávám se, že po Studénce, která se odehrála už v roce 2008 a kde bude příští týden v pátek konečně po téměř deseti letech vynesen rozsudek, a teď po Trojské lávce, si budeme muset bohužel počkat na víc podobných katastrof. A pak se snad něco změní.
(V srpnu 2008 se na železniční trať mezi Prahou a severní Moravou ve Studénce na Novojičínsku zřítila ocelová konstrukce opravovaného mostu. Do sutin narazil vlak a na místě zahynulo šest lidí. pozn. red.)