"Setkali jsme se s lidmi, kteří zavinili dopravní nehodu vlivem svého špatného zraku, aniž by si vlastně předtím uvědomovali, že mají nějaký problém. Po vyšetření na klinice se však ukázalo, že mají například problémy s viděním do dálky nebo šedý zákal," říká Lubomír Továrek z oční kliniky DuoVize.
Nejdůležitější smysl
Při řízení je zrak nejdůležitějším smyslem. Přesto je téměř nemožné ho při silničních kontrolách testovat. Obyčejný řidič jde na lékařkou prohlídku před tím, než požádá o řidičský průkaz. Další povinná prohlídka je až v době, kdy mu je šedesát (jen profesionální řidiči musí na pravidelné prohlídky).
Časté oční vadyKrátkozrakost Dalekozrakost Astigmatismus Šedý zákal Zelený zákal Presbyopie |
Za tu dobu, což je u většiny lidí více než 40 let, může dojít k významným změnám. A perfektní zrak se může zásadním způsobem pokazit. Každý by proto měl ve vlastním zájmu myslet na preventivní prohlídky, které odhalí skryté hrozby.
Řidiči se špatným zrakem si třeba pozdě všimnou dopravních značek, nestačí včas zareagovat na dopravní situaci před sebou, neodhadnou vzdálenost mezi auty, nevšimnou si chodce, překážky, nebo mají sníženou ostrost vidění. Jsou nebezpeční sobě i ostatním lidem.
Jaké oční vady tedy může preventivní vyšetření zjistit? Po čtyřicítce začíná mít většina lidí potíže se zaostřením očí do blízka, u lidí v tomto věku se rozvíjí takzvaná vetchozrakost (presbyopie). "Řidiči špatně rozeznají údaje na palubní desce, a vetchozrakost se tak může stát příčinou dopravních nehod," upozornil oční lékař Továrek.
I při normálním vidění vzniká při pohledu na palubní desku prostoj zhruba jedné až tří vteřin, během nichž nevnímáme dění na silnici. Při rychlosti 100 km/h ujedeme za tuto dobu vzdálenost až 80 metrů, kdy pozorně nesledujeme provoz.
Pokud navíc nemáme zrak v pořádku, doba pohledu na tachometr se značně zvyšuje a v souladu s tím stoupá také riziko dopravní nehody.
"Fyziologická ztráta akomodace, tedy schopnost zaostřovat do blízka, postihuje 40 procent lidí středního a 90 procent vyššího věku," řekl Továrek.
Šedý a zelený nepřítel
Dalšími nepřáteli silničního provozu jsou šedý a zelený zákal. Šedý zákal snižuje schopnost dobrého vidění a řidiči s tímto onemocněním špatně odhadují vzdálenosti, vše vidí v šedé mlze.
Velmi nebezpečným onemocnění zraku, který může způsobit dopravní nehodu, je zelený zákal neboli glaukom.
"Zpočátku o něm vůbec nevíme. Glaukom se neprojevuje žádnou bolestí, ani nepůsobí jiné obtíže. Ztrácíme postupně periferní vidění, změny jsou ale velmi pomalé a většinou si je neuvědomujeme, důležité jsou proto důkladné preventivní prohlídky, které glaukom odhalí včas," vysvětlil Továrek.
Brýle, nebo operace
Některé oční vady vyřeší brýle, některé jen operace. Operaci může podstoupit i ten, komu by brýle nebo oční čočky překážely.
"Dioptrickou vadu je možné odstranit laserovou operací nebo implantací nitrooční čočky," vysvětlila oční lékařka Věra Kalandrová.