Levnější náhražky luxusních produktů
Trend #dupe, který je zkratkou pro slovo „duplication“, nabývá v poslední době obřích rozměrů. Pod tímto hashtagem sdílejí uživatelé sociálních platforem poznatky o cenově dostupných alternativách nebo knock-off verzích luxusních značek či produktů.
Na TikToku existují tisíce videí, která nabízejí levné alternativy, od oblečení až po kosmetiku. Někdy mají tato videa podobu parodií, jindy však uživatelé myslí předvádění svých údajně skvělých nabídek vážně.
Rozdíl mezi padělky a napodobeninami spočívá v tom, že v prvním případě výrobci prezentují výrobek jako značkový, zatímco duplikáty prodávají značky a online platformy jako své vlastní produkty, i když doslova kopírují design produktů jiných značek.
Ještě před pár lety byli lidé chodící v nehorázných napodobeninách (všichni si určitě vzpomenou na mikinu „Adidas“ se dvěma pruhy) pro smích. Dnes je ale všechno jinak. Uživatelé sociálních sítí jsou hrdí na to, že se mohou pochlubit levnými výrobky s údajnými vlastnostmi drahých produktů. „Dupes“ totiž umožňují těm, kteří na to nemají rozpočet, být trendy a módní.
Jak vybírat kosmetiku: se zdravým rozumem a s ohledem na planetu |
Není náhodou, že kultura „dupe“ explodovala právě na TikToku. Hlavní uživatelé této platformy patří do generace Z, která je zvyklá sdílet svůj život na sociálních sítích. Je zároveň velmi pozorná k trendům, ale disponuje nízkou ekonomickou silou. Díky duplikátům je však schopná uspokojit svou potřebu být na vrcholu trendů, aniž by příliš utrácela. I když to znamená vlastnit produkty nižší kvality a trvanlivosti.
Negativní dopady tohoto trendu jsou nasnadě. Kromě problému plagiátorství má trend duplikátů negativní dopad na životní prostředí, jelikož značky vyrábějící duplikáty obvykle spadají do sektoru „fast fashion“, jenž je příčinou velké spotřeby surovin a vody a zároveň produkce velkého množství odpadu. Tyto oděvy navíc dlouho nevydrží, a tak rychle končí na skládkách.