Čtvrtek 28. května 2020, svátek má Vilém
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 28. května 2020 Vilém

Sudek představuje reklamu v časech nevinnosti

  17:21aktualizováno  17:21
Vyšel svazek reklamních snímků Josefa Sudka. Jak je možné, že zakázky u něho tvoří přirozenou součást uměleckého odkazu?

Sudkova reklamní fotografie fotbalového dresu pochází ze třicátých let. | foto: Josef Sudek – © Anna Fárová

Z knihy reklamních fotografií Josefa SudkaJednotlivé tematické svazky z díla ve světě asi vůbec nejznámějšího českého fotografa Josefa Sudka (1896–1976) začaly vycházet předloni. Takových titulů by edice Sudkových "spisů" měla přinést minimálně deset a ten zatím nejnovější z nich, celkově čtvrtý, je věnován fotografovým reklamním pracím.

Roku 1927 si jednoruký válečný invalida Sudek založil fotografickou živnost, zanedlouho z něho talent a píle učinily vyhledávaného (a ne zrovna levného) reklamního fotografa.

Ale počátkem 40. let Sudek své umělecké kapacity napřel k volné tvorbě, která rozvinula a stvrdila to, co se dosud v jeho fotografování projevovalo víceméně v náznacích, ve fragmentech, nikoliv v naprostém a svého druhu asketickém soustředění. Svazek reklamních děl tedy obsahuje jedenadevadesát prací datovaných od konce dvacátých do počátku čtyřicátých let, přičemž těžiště leží v letech třicátých.

Účel a svěcení prostředků

Sudkovy reklamní fotografie nyní už samozřejmě a organicky náležejí do jeho odkazu. Bývají zastoupeny v umělcových průřezových výstavách i v monografiích.

"Spisy" Josefa Sudka

Dosud vyšlo: Okno mého ateliéru; Portréty; Zátiší; Reklama
Připravované svazky: Prales Mionší; Svatý Vít

V nedávných letech bylo možné se s nimi setkat i třeba v rámci profilové expozice designéra Ladislava Sutnara, neboť Sudek fotografoval jím navržené jídelní a nápojové servisy a další užitkové předměty. Zakázky od Sutnara pochopitelně ve svazku reklamních fotografií nemohou chybět.

Ale stejně jako předešlé části Sudkových "spisů" obsahuje kniha reklam i snímky, jež nepatří k běžně publikovaným. A také tento tematický svazek otevírá dveře úvahám jak o Sudkových tvůrčích schopnostech, tak o kontextu jeho díla. V případě reklamních prací mohou domýšlení souvislostí dokonce směřovat daleko od fotografického řemesla – k charakteru výrobků a reklam, potažmo až k charakteru dané doby.

Josef Sudek byl ve dvacátých a třicátých letech avantgardistou. I v reklamní tvorbě využíval charakteristické znaky hledačského zobrazování: diagonální komponování čili "naklánění" obrazu, novátorská světelná aranžmá, sugestivní akcentování detailu.

Z knihy reklamních fotografií Josefa Sudka

Útok na spotřebitelovy smysly vedl subtilními prostředky. Není divu – televize neexistovala, barevná fotografie a film byly v plenkách. A přestože je první třetina minulého století věkem fordovského zavedení masové výroby, byla to masovost – ve srovnání se spotřebitelskou produkcí dnešní – ještě "nevinná". Podíl ruční práce na výrobcích byl daleko vyšší než teď a tato rukodělnost se odráží i v Sudkově zakázkové tvorbě.

Kromě toho je nutné brát v potaz, že Sudek nejednou pracoval pro firmy, které bychom dnes označili za designové, takže výtvarnost propagovaných předmětů umožňovala jejich výtvarné uchopení fotografem. Ovšem výsledek se pak někdy vysmekl z bezprostřední oslovovací účelovosti. Některé z oněch reklam bychom dnešním slovníkem mohli označit za takzvané imageové, zdůrazňující existenci a ducha firmy a jejích produktů, nikoliv propagující konkrétní výrobek.

Subtilně

Josef Sudek vedl v reklamní tvorbě útok na spotřebitelovy smysly subtilními prostředky.

Ve stručném úvodu knihy to ostatně historik umění Vojtěch Lahoda formuluje na konkrétním příkladu: "Sudek aranžoval Sutnarovy soubory do modernistických diagonálních konstruktivistických kompozic. Konstruktivní řád ovšem často narušoval podvratnými neuspořádanými shluky, v některých případech dokonce jako by fotografoval sám chaos prezentovaného zboží, sklenic, talířů či podnosů. Místy tak vytvářel antireklamní snímky předmětů, jejichž konkrétní a pro zákazníka důležité tvary, které by měly být jasně čitelné, se vytrácejí. V těchto fotografiích Sudek přecházel k vlastní volné tvorbě."

Umění si nechte od cesty

I dnes se řada tuzemských fotografů, kteří jsou zavedení jako umělci, živí reklamou a dalšími zakázkami. Avšak prakticky anonymně: je vyloučené, aby se jejich zakázky organicky včlenily do volné tvorby tak, jako je tomu u Sudkových reklamních snímků.

Z knihy reklamních fotografií Josefa Sudka

Jistě, Josef Sudek byl jedinečný zjev, ale tato skutečnost není a nemůže být jedinou příčinou tehdejší prostupnosti mezi uměním a reklamou. Současní čeští fotografové se v tom nacházejí v podstatě nevinně – prostě plní požadavek doby, který tak malému trhu, jako ten tuzemský, velí volit maximální účelovost.

Josef Sudek - Reklama
Úvodní studii napsal Vojtěch Lahoda, stručný životopis autora Anna Fárová. Torst, Praha 2008, 84 stran, zaváděcí cena 599 korun, od 1. března 749 korun.
Hodnocení MF DNES: 90 %

Autor:
  • Nejčtenější

RECENZE: Jsem sexuální pracovnice, hlásá hrdinka filmu Pátrání po Evě

Točí se při sexu s muži, ve vaně se ženami, když bere drogy či pózuje pro vyzývavé fotografie. Fanoušci na sociálních...

Doba velí zachránit jedince za cenu zničení druhu, tvrdí zpěvák Fanánek

Premium „V září 2001, po spadlých věžích v New Yorku, se říkalo, že svět, jak ho známe, už není. Myslím, že to je slabý odvar...

Na vítěze SuperStar už se sází, šance se dávají spíš Slovákům

SuperStar vstupuje v neděli do živých přenosů – ovšem ve zkráceném režimu dvou večerů, bez přítomnosti diváků a za...

KOMENTÁŘ: Našlapané září všechno spasí. Nebo nás naopak skosí

Pokud se covid-19 v létě uchýlí k ledu, dá se předpokládat, že v září půjdou děti do školy a dospělí si budou muset...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Obamová se umí prodat. Můj příběh by byl skvělý start kampaně

Pokud by se Michelle Obamová rozhodla vyslyšet volání demokratické strany a kandidovala po boku Joe Bidena na...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

OBRAZEM: Pro Havla i Lagerfelda. Retrospektiva Bořka Šípka potrvá do září

Co pojí meče Karla Lagerfelda s popelníky Václava Havla? Jejich designér Bořek Šípek a dočasně také výstavní prostory...

Výtvarné umění je teď dobrá investice, navíc majitele těší, říká galerista

Vládní opatření kvůli šíření koronaviru ho připravila o jarní aukci výtvarných děl. Přesto se galerista Vladimír Lekeš...

Rouška je při focení problém, pomáhá však splynout, říkají fotografové MAFRA

Fotografové mediální skupiny MAFRA svými snímky pravidelně přibližují čtenářům průběh pandemie koronaviru v ulicích i...

OBRAZEM: Éra koronaviru objektivem fotografů MAFRA i dalších je na výstavě

Jak vypadají kritické momenty i každodenní život v éře koronaviru, zachycují dnes a denně fotografové předních českých...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Statistik: V Česku epidemie nebyla a není. Proto nevíme, kdy „skončí“

Jak probíhalo šíření nákazy virem SARS-CoV-2, zatím zcela přesně zmapováno není. V každém případě však slovo epidemie...

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Milenec? Ano, ale nezapomínejte na důležitá pravidla nevěry

Nejen muži, ale i ženy často utíkají za potěchou mimo domov. Hledají si milence, který jim dá to, co ve vlastní ložnici...

Monika Bagárová porodila. Dcera dostala jméno po mamince Muradova

Zpěvačka a porotkyně SuperStar Monika Bagárová (25) je maminkou. Se šťastnou novinkou se pochlubila fanouškům na...