Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Sudek představuje reklamu v časech nevinnosti

  17:21
Vyšel svazek reklamních snímků Josefa Sudka. Jak je možné, že zakázky u něho tvoří přirozenou součást uměleckého odkazu?

Sudkova reklamní fotografie fotbalového dresu pochází ze třicátých let. | foto: Josef Sudek – © Anna Fárová

Z knihy reklamních fotografií Josefa SudkaJednotlivé tematické svazky z díla ve světě asi vůbec nejznámějšího českého fotografa Josefa Sudka (1896–1976) začaly vycházet předloni. Takových titulů by edice Sudkových "spisů" měla přinést minimálně deset a ten zatím nejnovější z nich, celkově čtvrtý, je věnován fotografovým reklamním pracím.

Roku 1927 si jednoruký válečný invalida Sudek založil fotografickou živnost, zanedlouho z něho talent a píle učinily vyhledávaného (a ne zrovna levného) reklamního fotografa.

Ale počátkem 40. let Sudek své umělecké kapacity napřel k volné tvorbě, která rozvinula a stvrdila to, co se dosud v jeho fotografování projevovalo víceméně v náznacích, ve fragmentech, nikoliv v naprostém a svého druhu asketickém soustředění. Svazek reklamních děl tedy obsahuje jedenadevadesát prací datovaných od konce dvacátých do počátku čtyřicátých let, přičemž těžiště leží v letech třicátých.

Účel a svěcení prostředků

Sudkovy reklamní fotografie nyní už samozřejmě a organicky náležejí do jeho odkazu. Bývají zastoupeny v umělcových průřezových výstavách i v monografiích.

"Spisy" Josefa Sudka

Dosud vyšlo: Okno mého ateliéru; Portréty; Zátiší; Reklama
Připravované svazky: Prales Mionší; Svatý Vít

V nedávných letech bylo možné se s nimi setkat i třeba v rámci profilové expozice designéra Ladislava Sutnara, neboť Sudek fotografoval jím navržené jídelní a nápojové servisy a další užitkové předměty. Zakázky od Sutnara pochopitelně ve svazku reklamních fotografií nemohou chybět.

Ale stejně jako předešlé části Sudkových "spisů" obsahuje kniha reklam i snímky, jež nepatří k běžně publikovaným. A také tento tematický svazek otevírá dveře úvahám jak o Sudkových tvůrčích schopnostech, tak o kontextu jeho díla. V případě reklamních prací mohou domýšlení souvislostí dokonce směřovat daleko od fotografického řemesla – k charakteru výrobků a reklam, potažmo až k charakteru dané doby.

Josef Sudek byl ve dvacátých a třicátých letech avantgardistou. I v reklamní tvorbě využíval charakteristické znaky hledačského zobrazování: diagonální komponování čili "naklánění" obrazu, novátorská světelná aranžmá, sugestivní akcentování detailu.

Z knihy reklamních fotografií Josefa Sudka

Útok na spotřebitelovy smysly vedl subtilními prostředky. Není divu – televize neexistovala, barevná fotografie a film byly v plenkách. A přestože je první třetina minulého století věkem fordovského zavedení masové výroby, byla to masovost – ve srovnání se spotřebitelskou produkcí dnešní – ještě "nevinná". Podíl ruční práce na výrobcích byl daleko vyšší než teď a tato rukodělnost se odráží i v Sudkově zakázkové tvorbě.

Kromě toho je nutné brát v potaz, že Sudek nejednou pracoval pro firmy, které bychom dnes označili za designové, takže výtvarnost propagovaných předmětů umožňovala jejich výtvarné uchopení fotografem. Ovšem výsledek se pak někdy vysmekl z bezprostřední oslovovací účelovosti. Některé z oněch reklam bychom dnešním slovníkem mohli označit za takzvané imageové, zdůrazňující existenci a ducha firmy a jejích produktů, nikoliv propagující konkrétní výrobek.

Subtilně

Josef Sudek vedl v reklamní tvorbě útok na spotřebitelovy smysly subtilními prostředky.

Ve stručném úvodu knihy to ostatně historik umění Vojtěch Lahoda formuluje na konkrétním příkladu: "Sudek aranžoval Sutnarovy soubory do modernistických diagonálních konstruktivistických kompozic. Konstruktivní řád ovšem často narušoval podvratnými neuspořádanými shluky, v některých případech dokonce jako by fotografoval sám chaos prezentovaného zboží, sklenic, talířů či podnosů. Místy tak vytvářel antireklamní snímky předmětů, jejichž konkrétní a pro zákazníka důležité tvary, které by měly být jasně čitelné, se vytrácejí. V těchto fotografiích Sudek přecházel k vlastní volné tvorbě."

Umění si nechte od cesty

I dnes se řada tuzemských fotografů, kteří jsou zavedení jako umělci, živí reklamou a dalšími zakázkami. Avšak prakticky anonymně: je vyloučené, aby se jejich zakázky organicky včlenily do volné tvorby tak, jako je tomu u Sudkových reklamních snímků.

Z knihy reklamních fotografií Josefa Sudka

Jistě, Josef Sudek byl jedinečný zjev, ale tato skutečnost není a nemůže být jedinou příčinou tehdejší prostupnosti mezi uměním a reklamou. Současní čeští fotografové se v tom nacházejí v podstatě nevinně – prostě plní požadavek doby, který tak malému trhu, jako ten tuzemský, velí volit maximální účelovost.

Josef Sudek - Reklama
Úvodní studii napsal Vojtěch Lahoda, stručný životopis autora Anna Fárová. Torst, Praha 2008, 84 stran, zaváděcí cena 599 korun, od 1. března 749 korun.
Hodnocení MF DNES: 90 %

Autor:
  • Nejčtenější

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

24. května 2024  11:50,  aktualizováno  14:01

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny...

Odpusťte mi to, maestro! Suchý se noblesně loučil se zesnulým Harapesem

27. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:08

Veřejnost a kolegové se v historické budově naší první scény rozloučili s emeritním sólistou a...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

SÓLO PRO ŠPINAR: Jen manželství pro všechny? Ne, jde o lidské rozkroky

25. května 2024

Premium Názory, vzpomínky, glosy, momenty ze zákulisí. Každou sobotu píšou přední osobnosti české umělecké...

Mohla jsem toho zahrát víc. Vránová o Pyšné princezně i facce režisérovi

28. května 2024

Premium Hereckou kariéru si vybrala jako útěk z neutěšené reality vlastního života a smutného dětství....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Předělávky pohádek? Na Jasněnku si netroufnou, doufá Lucie Vondráčková

26. května 2024

Premium Princezna na hrášku, která vstupuje do českých kin koncem května, není zdaleka první a nejspíš ani...

Unikátní systém lidušek musíme hýčkat, ve světě je nemají, říká pěvkyně Kožená

30. května 2024

Premium Magdaléna Kožená se dostala na světovou operní úroveň a udržela se v ní i v časech, kdy postupně...

VIDEO: Úprava intonace? Neexistovalo, srovnala Vondráčková začátky s dneškem

30. května 2024  16:30

Kostýmy, fotografie i osobní předměty. To vše dopodrobna ukazuje výstava věnovaná životu a celé...

TRENDY V KLIPECH: Návrat Celeste Buckingham i nová fotbalová hymna

30. května 2024  14:40

Zpěvačka Celeste Buckingham se stáhla ze showbyznysu, protože měla pocit, že se víc řeší její váha...

RECENZE: Ubohá Priscilla, lotr Elvis Presley. Bohužel bez jeho písní

30. května 2024

Premium Americký životopis Priscilla vznikl podle vzpomínkové knihy Priscilly Presley. Je tudíž nasnadě,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny českého filmu a byl i...