Jednou z nejznámějších písní Marty Kubišové je předělávka hitu Hej, Jude kapely The Beatles. Z repertoáru liverpoolské čtyřky si ale zpěvačka v roce 1967 vypůjčila ještě jednu píseň, baladu Yesterday. Vznikl k ní i videoklip v režii Vladimíra Síse, určený pro potřeby hudebního filmu, který byl údajně promítán v USA.
„Oblékli mě na natáčení hodně sexy. S tím klipem pak odletěl slavný britský klarinetista Acker Bilk do USA,“ vzpomínala Kubišová na natáčení v knize Luďka Chocholy Marta Kubišová v písních a obrazech, kterou aktuálně vydalo nakladatelství Galén. Skladba se ale neobjevila na žádném nosiči a je otázka, zda existuje nějaká kopie.
Navždy ztracený je zřejmě také záznam filmového zpracování písně Všechny bolesti utiší láska pro medailon Proudy lásku odnesou, který o zpěvačce v roce 1969 natočil její tehdejší manžel, filmový režisér Jan Němec.
Roliček dvou vojáků se ujali malíř Josef Vyleťal, kromě jiného autor úchvatných filmových plakátů, a pozdější prezident Václav Havel. Vysílat se nakonec nesměl, opožděnou premiéru měl až v prosinci 1989.
Prášky proti socialismu
Tehdejší cenzurou neprošel ani závěrečný díl seriálu Píseň pro Rudolfa III., z něhož pochází slavná Modlitba pro Martu. Epizoda Dinosaurus vznikla podle povídky Raye Bradburyho a měl mít premiéru v den, kdy byl prezidentem ČSSR zvolen Gustáv Husák. A jelikož v povídce díky chybě při výpravě do minulosti zvítězí ve volbách diktátor, neviděli tuto epizodu ani sami tvůrci.
„Škoda, že se tento díl nezachoval. Byl z nich nejúdernější a nejlepší. Já tam jako letuška nabízím tablety: ‚Ó, jen si vemte. Než proletíme socialismem, vyhládnete a ještě vám přijdou vhod...‘,“ vzpomínala herečka Stella Zázvorková.
Pro úplnost dodejme, že po téměř padesáti letech se tato epizoda našla, byť v nekompletní podobě. Část scén byla němá, bez zvuku, a Česká televize je restaurovala podle původních scénářů. Iva Janžurová tak namluvila sebe sama, ostatní herce, kteří již nejsou mezi živými, musel nahradit někdo jiný. Darka Vostřela například nadaboval Daniel Rous.
Martě Kubišové je osmdesát. Chodili na ni lidé popsaní životem, vzpomíná Hein |
Diktátorem ale seriál skončit neměl. Připravovala se ještě desátá epizoda s názvem Císař, v níž měla Marta Kubišová ztvárnit Monu Lisu, která vystupuje z obrazu, a jedenáctá Strašidlo. Zůstalo však jen u scénářů.
Husákovská normalizace umlčela nejen Martu Kubišovou, ale i mnohé další, včetně režimem stíhaných The Plastic People Of The Universe, s nimiž byla zpěvačka v dobách nucené pauzy v kontaktu. Vize společného alba, které si přál hlavně Václav Havel, nikdy nedošla naplnění.
Marta Kubišová se nikdy netajila tím, že k Plastikům sice chovala sympatie, ale hlavně kvůli jejich postojům. Jejich hudba se jí příliš nedotýkala.
Dalším projektem, který nikdy nedošel realizace, byl „muzikál o životě a slávě Marty Kubišové“, který měl po názvem The Power Of Voice Is In Silence realizovat v USA Jan Němec. Kvůli událostem v listopadu 1989 šly plány na něj definitivně k ledu a Marta Kubišová mohla opět svobodně hovořit a hlavně zpívat.