RECENZE: Šifra mistra Leonarda, průhledná a sterilní
Audrey Tautou a Tom Hanks ve filmu Šifra mistra Leonarda | foto: Falcon
Režisér Ron Howard je zručný vypravěč, což dokázal snímky jako Čistá duše nebo Apollo 13. Nesnadný úkol převést rozsáhlý román Šifra mistra Leonarda do filmového jazyka zvládl se ctí.
Dokáže kreativní vizuální zkratkou popsat složité procesy, například scénu na začátku, kdy Langdon dešifruje v Louvru anagramy. Povedený je i závěr příběhu, kdy hlavnímu hrdinovi dojde, kde leží sarkofág s ostatky Máří Magdaleny, údajné ženy Ježíše Krista a matky jeho dítěte.
Howard se drží pravidel žánru a důsledně je bez větších přehmatů dodržuje, na druhou stranu se pod tíhou všech motivů a informací, které se na diváka od začátku vyvalí, uchyluje k bezbarvé standardní rutině.
Film od počátku pevně drží diváka v objetí vraždného tempa, kterému nevadí občas trochu kostrbaté vysvětlování a ozřejmování souvislostí. Ovšem na druhou stranu vás ani ve vypjatých momentech plně nestrhne, jako by někdo ze stříbrného plátna vypumpoval veškerý život.
Všechno je zdánlivě na svém místě, motivy, souvislosti, pohnutky, vše spolu souvisí, z příběhové konstrukce nic moc netrčí, bojíte se, když se máte bát, usmějete se, kdy se máte usmát... Tak kde je chyba?
Možná to zní zvláštně, říct o filmu, který přináší tak silný příběh, že vám prolétne hlavou a za pár dnů vám po něm v mysli moc nezůstane, ale právě Šifra mistra Leonarda je příkladem takového paradoxu.
Tak rozpačitý Hanks ještě nebyl
Dost možná je tím vinen Tom Hanks, který odvedl nejrozpačitější výkon své kariéry. Robert Langdon je v jeho podání umorousaný, nudný a jednorozměrný ňouma, který v sobě má trochu z nemotornosti Billa Murryho, ale jinak v zásadě jen chodí, mluví a kouká se unaveně a překvapeně.
Hanksově unylé postavě nepomůže ani poněkud varchlatý motiv fóbie ze stísněných prostor, kterou si přivodil, když jako malý kluk spadl do studně. Tento motiv nedokázali filmaři nijak rozumně zužitkovat. Langdon má nejdřív problém vlézt do výtahu, později do opancéřovaného auta.
Film versus knihaUž od počátku bylo zřejmé, že do filmového zpracování Šifry mistra Leonarda nebude možné "nacpat" vše, o čem v knize vypráví Dan Brown. Pro produkci bylo výhodné, že se skoro celý příběh prakticky odehrává během jediné noci a následujícího dne, takže tady nebylo třeba "přeorávat". Nutné však bylo zhutnit historizující pasáže o vzniku a fungování Převorství sionského, stejně jako o existenci Opus Dei. Vyfabulovaný, účelovými fakty a odkazy podložený příběh tak sice ve filmu ztratil část svého kouzla, které nutí čtěnáře po celém světě vydržet číst do konce, ale ne natolik, aby nepochopil funkci obou institucí. Vyloupla se tak hlavní kostra příběhu, hledání sarkofágu Máří Magdalény a svatého grálu, kterou oživují různé drobné scény. V rámci možností se drží věrně knihy, až na dva do očí bijící případy, z nichž smrdí product placement na sto honů. Brown rozhodně nepopsal Sophie Neveu jako tak dobrou řidičku, aby si troufla ve velké rychlosti couvat malým smartem od americké ambasády při útěku před policií. K počítači do londýnské knihovny s Robertem Langdonem taky nedorazila. Radši v autobusu ukecala mladíka, aby jim půjčil mobil, kde našli potřebné odkazy vedoucí k Isaacu Newtonovi. A do třetice - s klíčem od trezoru to bylo taky trochu zašmodrchanější, ale to lze v rámci zjednodušení pochopit. Při sledování filmu na čtenáře prakticky nečeká žádné překvapení, jen si vybavuje jednotlivé kapitoly. A až bude příště číst, zcela jistě si bude vybavovat konkrétní obličeje. Odulého a prkenného symbologa Toma Hankse (byť ho Brown popsal jako stárnoucího šviháka), přitažlivou kryptoložku Audrey Tatou, proměnlivého slizkého "kripla" a historika Iana McKellena, výrazného zabijáckého albína Paula Bettanyho i zabejčeného policajta Jeana Rena, jehož postavu psal Brown přímo podle něj a pro něj. Vizualizace je největší předností filmové verze, která je však horkotěžko uvěřitelná, stejně jako kniha. |
Celou dobu čekáte na scénu, kdy hlavní hrdina v nějaké katarzi svého démona překoná, nic se nestane. Motiv prostě zmizí, stejně jako se objevil. Jen na konci pateticky oznámí, že se v temné studni modlil k Ježíšovi, aby si zase mohl hrát se svým psem. Připomíná to marné pokusy oživit ovadlou mrtvolu, kterou Hanks z Langdona vymodeloval.
Jediná postava, která projde hlubším vývojem, je Sophie Neveu v podání Audrey Tautou. Nejdříve vás sice zarazí, jak moc povadle a skoro až asexuálně může božská Amélie vypadat, jak ale film ubíhá, právě Audrey Tautou vykreslí nejplastičtější, nejvěrohodnější a také nejsympatičtější postavu.
Je otázkou, jestli je její výkon bezesporu nejlepší ze všech herců proto, že její postava je jediná, která dělá víc, než jen běhá a diví se, ale projevuje navíc emoce nad hlubokými vnitřními proměnami. Tak jako tak, je nejpříjemnějším překvapením jinak herecky průměrného filmového kousku.
Tento film má církvi ublížit?
Když se na konci Langdon s plochým bernardýním pohledem Sophie zeptá, jestli si myslí, že žijící Ježíšův potomek lidem víru vezme nebo vrátí, podaří se mu formalovat otázku pro dnešní dobu.
Časy reinterpetace mýtů a dějin, očištění, návratu ke kořenům a devalvace jistot bývají předehrou k epochálním společenským změnám. Fenomén Šifry mistra Leonarda do těchto souvislostí zapadá. Brownův příběh nepotřebuje nijak excelentní filmové zpracování, stačí jakékoli profesionálně zvládnuté, aby se fenomén šířil dál.
V tomto smyslu odvedl Howard a jeho tým čistou práci. Brown je obratný manipulátor, stvořil plastickou, profesionálně zvládnutou pop-intelektuální mystifikaci, která zaujme každého.
Andělé a démoniUžvaněná schůze s pěknými rekvizitami RECENZE: Profesor Langdon, jenž rozluštil Šifru mistra Leonarda, v druhém filmu Andělé a démoni zachraňuje Vatikán. Církev se zlobí, divák zívá. více |
Běžný divák se ocitne ve světě symbolů, za kterými tuší houštiny neprostupných a přitom tak lákavých intelektuálních souvislostí, ke kterým by se v běžném životě nikdy nedostal.
Pro vzdělané publikum jsou Brownovy rafinované hry výzvou. Pro odmítnutí knihy, filmu a pohoršení nad nedůslednostmi je třeba hlubšího duševního výkonu, což intelektuálové milují.
Howardův film neudělal nic víc, než tenhle dokonalý mix intelektuální zábavy pro masy a masové zábavy pro intelektuály přiblíží ještě většímu počtu lidí. Filmařsky je ale tak bezbarvý a krotký, že po něm za pár let neštěkně ani pes.
Tipy z televizního programu
Recenze: Rafťáci 70 %, Konečná 50 %, Zkrat 50 %, Večírek 45 %, Jak si nevzít princeznu 50 %, Spider-Man 60 %, Král Artuš 50 %, V jako Vendeta 70 %, Dnes neumírej 70 %, Kráska a zvíře 60 %, Veřejní nepřátelé 60 %, Noční zvířata 65 %
Festivaly: Hrady CZ, Colours of Ostrava, Benátská! s Impulsem, TrutnOFF Open Air, Brutal Assault, Let IT Roll, Maraton hudby Brno, Soundtrack
Zemřel Bob Newhart, Sheldonův hrdina z Teorie velkého třesku
V 94 letech zemřel americký komediální herec Bob Newhart. Českým divákům byl známý především jako profesor Proton, hrdina Sheldona Coopera ze seriálů Teorie velkého třesku a Malý Sheldon.
Zemřel herec, překladatel a publicista Jiří Žák. Bylo mu 77 let
Ve věku 77 let zemřel v neděli 21. července dlouholetý člen hereckého souboru Divadla na Vinohradech v Praze, spisovatel, moderátor a publicista Jiří Žák. Hrál například v filmech Doktor od Jezera...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Zemřela zpěvačka Evelyn Thomasová. Její hit bořil diskotéky v Německu
Zemřela americká zpěvačka Evelyn Thomasová, bylo jí 70 let. Na vrcholu slávy byla v 80. letech. Proslavila se skladbou High Energy, která se stala hitem diskoték, v Německu se dostala i na první...
POZDRAVY Z OSTRAVY: Je tu pan prezident, mohu vidět vaši občanku?
Milí čtenáři, posílám další pozdravy z Ostravy. Festivaly, není tajemstvím, fungují z perspektivy návštěvníků ve vlastním časovém pásmu i realitě. Co je běžně po zbytek roku půlnoc, rovná se zde...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
ČSFD lehce zamrzlo v čase, konkurence je zdravá, hlásí šéf Kinoboxu
Narušit zdejší monopol oblíbené Česko-Slovenské filmové databáze se pokouší projekt Kinobox. Pod známým jménem slavného pořadu vzniká další filmová databáze, kde mohou uživatelé hodnotit filmy a...
Vysmívaný hošík Ed Sheeran to dotáhl až na královský dvůr a do Středozemě
Je to až hollywoodsky velkolepý příběh. Na základní škole koktajícího zrzavého chlapečka s brýlemi šikanovali, on pak svými písničkami dobyl svět. Popularita písničkáře Eda Sheerana, jehož dva...
Ošklivá, jako robot. Muzeum po kritice vymění figurínu Sinéad O’Connorové
Irské muzeum voskových figurín v pátek odstranilo čerstvě vystavenou figurínu zpěvačky Sinéad O’Connorové. Rozhodlo se tak kvůli mohutnému přívalu kritiky. Fanouškům se podle médií dílo zdálo ošklivé...
Z výšin až na dno a pomalu zpět. Kariéru Kevina Spaceyho zbortily sexuální aféry
Americký herec, režisér a producent Kevin Spacey, který 26. července slaví 75. narozeniny, si na svůj úspěch počkal. Talent a charisma ho nakonec vynesly mezi hollywoodskou smetánku. Získal dva...
Druhá nejvtipnější žena internetu po Aleně Schillerové? Snad mi to zůstane, říká Tali
Baví lidi na Instagramu, zpívá, veršuje a taky se jako jako scenáristka stará o to, že ve vědomostní soutěži Na lovu nechybí humor. Nelituje někdy trochu, že si vymyslela popisek „druhá nejvtipnější...
Jak správně ochránit děti před úžehem? Omezte nosítka i šátky
Úžeh je přehřátí organismu, ke kterému dochází při nadměrnému vystavení těla přímému slunečnímu záření. Nejčastěji se projevuje malátností, bolestí...