Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

RECENZE: Živočišné ruské drama o zamilované vražedkyni zmrzlo ve věži

  16:55
Národní divadlo uvedlo ve Státní opeře dílo Dmitrije Šostakoviče Lady Macbeth Mcenského újezdu. Krvavé, vášnivé drama se však na scéně ztratilo.
Alžběta Poláčková v titulní roli Šostakovičovy opery Lady Macbeth Mcenského...

Alžběta Poláčková v titulní roli Šostakovičovy opery Lady Macbeth Mcenského újezdu v pražské Státní opeře | foto: Zdeněk Sokol

Lady Macbeth Mcenského újezdu doslova hýří dramatickým i hudebním talentem a razancí mládí (v době světové premiéry v Leningradě roku 1934 bylo skladateli 27 let). Šostakovič neváhá explicitně ztvárnit třeba divokou milostnou scénu nebo brutální bičování, ale jinde zase okouzluje hluboce jímavou náladou, třeba ve sboru trestanců hnaných na Sibiř.

Ani nepřekvapí, že tehdejší sovětský vůdce Stalin na Šostakovičův úspěch, jenž přesáhl hranice, žárlil natolik, že podnítil vznik pověstného článku v deníku Pravda nazvaný Chaos místo hudby. Ten se opeře ve vlastní zemi stal na dlouho osudným.

Krutý, syrový příběh z Ruska 19. století uvedl na literární scénu N. S. Leskov v roce 1864, Šostakovič oproti němu hlavní postavu vražedkyně Katěriny o něco zlidštil, dal jí svědomí. Pořád je to ale žena, která napřed otráví tchána, pak s milencem zabije manžela a nakonec, už jako vězeňkyně odváděná na Sibiř, s sebou do vody strhne sokyni v lásce. Za kratičký pocit štěstí tvrdě zaplatí.

Šostakovičem navozená atmosféra „starého“ Ruska, mikrosvěta kupeckého domu v zapadlém „újezdě“ a jeho obyvatel počínaje negramotnou, nudící se paní domu a konče třeba opilým knězem je fascinující. A i když budoucnost vždy vyplývá z minulosti, tak přesuny děje do pozdějších let, někam do sovětské či jiné nové totality, bývají většinou výrazem svévole a módnosti než tvořivých schopností.

Ale záleží vždy na režisérově umu, zda divák zapomene, že bohaté kupce Stalin ve své říši netrpěl... Mnozí diváci si ještě pamatují inscenaci Davida Radoka z roku 2000, která byla skvěle rozehraným lidským dramatem, s využitím relativně úsporných scénických prostředků.

Nová inscenace Martina Čičváka je jejím pravým opakem, bohužel ve špatném slova smyslu. Snaží se udělat dojem monumentální scénografií na točně s různě nakloněnými plošinami a jakousi průhlednou věží, nejspíš symbolizující uzavřenost a nesvobodu.

Dmitrij Šostakovič: Lady Macbeth Mcenského újezdu

50 %

Národní divadlo Praha, premiéra 24. listopadu 2023 ve Státní opeře

To je až otravně prvoplánový a režiséry nadužívaný postup, jenž by se dal shrnout takto: Jsou hrdinové zmítáni okolnostmi, jsou jejich osudy poznamenány maloměšťáckým prostředím? Tak je do něčeho názorně zavřeme – třeba do klece, krychle, či věže, ať to pochopí i nosorožec, pokud by seděl v publiku!

Scénografie jeviště zahlcuje a stylizace do jakéhosi totalitního bezčasí působí odcizeně. Není to – když už posun v čase a místě připustíme – nějaký alternativní svět, s nímž by se divák ztotožnil (jako u Radoka), v němž by bylo zřejmé, že hrdiny svazuje jejich vlastní podstata, ne ona klec či věž.

Člověk prostě hledí na postavy, jak lezou nahoru a dolů po žebříku, na mužiky v modrých montérkách, na Katěrinu, jak své milostné tužby vyjadřuje na relaxačním balónu, či na tanečníky přehnaně ilustrující rytmičnost hudby. Ale vše, i ty nejdramatičtější scény, jsou takříkajíc „za sklem“, vzdálené, ztracené, lhostejné. Celý příběh doslova zamrzá.

Na první scénu je to málo

Dalším problémem inscenace je obsazení sopranistky Alžběty Poláčkové do titulní role Katěriny Izmajlovy. Katěrina je přirozeně těžká role, měla by znít živočišně, dravě i lyricky něžně. Paní Poláčkové je však vlastní pouze lyrika – poslední árii „V lese, v té nejhlubší houštině je jezero“ zazpívala pěkně. Nezbytná vokální intenzita a dynamická rozpínavost jí však chybí a když se o ně pokusí, je to jen za cenu tlaku na hlas.

Katěrinina tchána Borise Izmajlova zpíval František Zahradníček dost světlým, plochým a jakoby unaveným basem, jenž mělo daleko do žádoucího sytého a efektně znějícího basu, jenž by sugeroval postavu kupce, místního boháče, leč také primitiva se sadistickými sklony.

Tenorista Denys Pivnickij podal Katěrinina proradného milence Sergeje spíš přírodním než zkultivovaným hlasovým materiálem. Jenže kultivaci si z pohledu posluchače žádá nejen třeba Mozart, ale i „moderní“ opera, aby nepůsobila jednotvárně ukřičeně.

Technicky mnohem ukázněnější byl tenorista Josef Moravec, jenž mohl v kratším partu podváděného manžela Zinovije Izmajlova, opticky stylizovaného do úředníčka s brýlemi, uplatnit měkce znějící štíhlý hlas.

Z dalších sólistů zmiňme slovenského basistu Petra Mikuláše, jenž si i na prahu sedmdesátky drží vokální kondici, aby mohl v posledním dějství odzpívat nedlouhý, leč nezanedbatelný part Starého trestance, byť žádoucí průraznost už v hlasu není. Průraznost sama o sobě ovšem nemusí být předností, pokud spočívá jen v pronikavé houkavosti – tento problém má barytonista Csaba Kotlár, obsazený do rolí strážníka, poddůstojníka a hlídky.

Pár procent navíc směrem k průměru jde ve prospěch dirigenta Hermanna Bäumera, jenž orchestr ukočíroval tak, aby strhující Šostakovičovu partitura s její rozmáchlou barevností, syrovostí a drásavosti vyzněla jako hudba, ne pouze jako neuspořádaný a hlasitý zvuk.

Výsledný dojem je na Operu ND slabý, zvlášť když uvážíme, že šéfu Opery Per Boye Hansenovi byl prodloužen mandát až do roku 2028.

Zachránil Jiřině Bohdalové život, říká Jiří Strach o profesoru Neužilovi

  • Nejčtenější

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

24. května 2024  11:50,  aktualizováno  14:01

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny...

RECENZE: Kdo může soudit falešnou Svatou? Nejlepší dar pro Bohdalovou

19. května 2024  21:35

Premium Ošidil se, kdo premiérové drama ČT Svatá vzdal kvůli anotaci sdělující, že hrdinka v podání Jiřiny...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Bohdalová a Stašová spolu ve filmu? To by nefungovalo, říká režisér Strach

20. května 2024

Rozstřel Pravda a láska. Dvě zásadní témata nového filmu Svatá s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli. Snímek...

Ozzák vzpomíná: jak mě učil Kaiser. Dejdar o začátcích i fenoménu Comeback

19. května 2024

Premium Jak jej Oldřich Kaiser chystal na DAMU, jak ho v Ypsilonce zbavili pocitu, že může do všeho kecat,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

SÓLO PRO ŠPINAR: Jen manželství pro všechny? Ne, jde o lidské rozkroky

25. května 2024

Premium Názory, vzpomínky, glosy, momenty ze zákulisí. Každou sobotu píšou přední osobnosti české umělecké...

Zlatou palmu získalo v Cannes drama Anora, Coppola předal ocenění Lucasovi

25. května 2024  20:37,  aktualizováno  21:12

Zlatou palmu, hlavní cenu na filmovém festivalu v Cannes, obdržel americký režisér Sean Baker za...

SÓLO PRO ŠPINAR: Jen manželství pro všechny? Ne, jde o lidské rozkroky

25. května 2024

Premium Názory, vzpomínky, glosy, momenty ze zákulisí. Každou sobotu píšou přední osobnosti české umělecké...

TELEVIZIONÁŘ: Oscarový Morgan Freeman povznáší Dobrého člověka

25. května 2024  9:05

Jedna malá chyba, z níž se odvine velká tragédie, plus tandem hledající odpuštění ve skvělém...

PORTRÉT: Jan Kačer byl jeden z nejlepších. Velký umělec s nadhledem

25. května 2024

Jako na jednoho z nejlepších, kterého jsme kdy měli, vzpomínají na Jana Kačera kolegové herci a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...