RECENZE: Jak pejsek s kočičkou v Národním upekli Figarovu svatbu
Režisérka Barbora Horáková Joly naservírovala ve Stavovském divadle další z řady aktualizací, jimiž se operní scény hemží. Vzpoura sluhy proti mocnému feudálovi, jež v Mozartově době (ostatně Mozart sám měl s pozicí sluhy zkušenosti) takříkajíc rezonovala, je ovšem do občanské společnosti 21. století těžko přenositelná.
I dnes existují mocní politici a podnikatelé, zneužívající svého vlivu, ale dnešní Figarové, nemluvě o Zuzankách, mají podstatně jiné možnosti, jak se bránit. Soudy, média,... Přesto hrabě i Figaro už vykonávali nejrůznější „moderní“ profese. Jistě, nakonec vždy půjde o to, kolik divadelního kouzla se z toho vytěží.
Tentokrát je hrabě Almaviva realitní magnát a Figaro (asi) jeho zaměstnanec. Nebýt ovšem reklamního plakátu, nikdo by to nepochopil. Pár domečků rozesetých po jevišti tuto ideu nevyjádří, navíc snaha o humor selhává. Konkrétně ve scéně, v níž se Cherubín i hrabě snaží za účelem ukrytí využít křeslo. Jenže schovat se do malého domečku s otvírací střechou není to samé jako chytře manipulovat s křeslem, takže pointa chybí.
W. A. Mozart: Figarova svatbaNárodní divadlo, druhá premiéra ve Stavovském divadle 11. června 2023 |
Je přirozené, že dnešního diváka ve Figarově svatbě spíš než vzdor sluhy vůči šlechtici zaujme rozpadlý vztah hraběte a hraběnky, kdy oba, ale hlavně on, hledají citové naplnění jinde. Bohužel režisérka se rozhodla řešit, jak jejich vztah ovlivňuje fakt, že nemají děti. Nejspíš ale vycítila, že Mozart a libretista Da Ponte se tímto problémem nezabývali, a že kolébka, kterou názorně umístila na jeviště, nebude stačit. A tak děj proložila projekcemi, vykládajícími jakýsi „prequel“. Třeba líbánky hraběnky a hraběte na pláži. Ale také, že Figaro byl zraněn ve válce a pečovala o něj ošetřovatelka Zuzanka...
To všechno operu, která má vlastní tempo, jen rozkládá, divák ani nestíhá vše sledovat. A krom toho, jakou roli ve Figarově svatbě hraje válka? U Mozarta hrabě vskutku posílá zlobivého teenagera Cherubína ke svému pluku, a Figaro mu ve slavné árii může sarkasticky předestřít, co ho čeká. Prostě se vysmívá útlocitnému mladičkému aristokratovi, skutečná válka v tom nehraje roli. Navíc scénka by měla být příležitostí k rozehrání humoru, jenže v málokteré inscenaci dopadla tak uboze - Cherubín je obložen krabicemi od pizzy.
Absurdní hudební vsuvky
Jako spousta jiných režisérů, i paní Horáková Joly se zkrátka sveřepě snaží do kompaktního operního díla vecpat vlastní dějové linie, o nichž si myslí, že jsou obohacující. Ale neumí to a výsledkem je chaos - po jevišti prostě pobíhá spousta lidí, nechybí ani obvyklé klišé, jako je postava na invalidním vozíku, ale vyprávět příběh a figury opravdu oživit se nedaří.
Vedení herců je totiž prvoplánově fraškovité. A jak je dnes zvykem, postavy každou chvíli po sobě lezou a válí se po zemi, aby bylo jasno, že v díle jde o sex. Jistěže jde. Jenže přílišná názornost může být i divadelně kontraproduktivní. Zvlášť když tu zní Mozartova oduševnělá, senzitivní hudba, zachycující spíš náznaky a úmysly než „akce“; to ještě není Šostakovičova Lady Macbeth...
Nicméně to nejhorší, co režisérka udělala, jsou amplifikované hudební „vsuvky“ a songy z jiných žánrů, včetně třeba tanga s harmonikou, kterými Mozartovu operu prošpikovala. Argumenty uvedené v rozhovoru v tištěném programu, že Figarova svatba připomíná zhudebněnou činohru, že je v ní spousta recitativů, a že se tak podtrhnou nálady situací a hravost, jsou absurdní.
Figarova svatba není zhudebněná činohra, je to opera. Cožpak režisérka neslyší, že žánry se o sebe strašlivě tlučou, místo aby se (jak si asi usmyslela) doplňovaly? Nic nepodtrhla, žádnou hravost nezvýraznila, jen operu rozbila. Snad by raději měla režírovat hru od Beaumarchaise, tam by mohla se scénickou hudbou pracovat jak je libo.
Na druhou stranu, když se to umí, jde všechno. Vybavuje se mi inscenace Figarovy svatby, kterou roku 2001 v Salcburku vytvořil velký švýcarský divadelník Christoph Marthaler. Děj umístil na městský úřad do půjčovny kostýmů, také připojil hudebníka odjinud (s elektrickým manuálem), přidal jinou (ovšem Mozartovu) skladbu a do hudby se opovážil třeba rozeznít sklenice. Výsledek byl úplně jiný, vznikl zvláštně magický muzikální svět, do nějž stálo za to vstoupit. Ze zoufale nemuzikálního světa režisérky Horákové Joly je nejlepší utéct.
Stejným utrpením jako sledovat vizuální stránku bylo poslouchat pěvecké výkony a celé hudební nastudování. Inscenaci připravila dirigentka Julia Jonesová, druhou premiéru dirigoval Marek Šedivý. Orchestr zněl nepřesně, tvrdě a necitlivě, zpěváky často nebylo slyšet. Ti navíc bojovali s vlastními technickými problémy.
Jakoby nikdo neuměl správně dýchat a největší úsilí jim dalo aspoň dotáhnout fráze do konce, natož do nich vložit nějaký výraz. Bas Lukáše Bařáka v roli Figara zněl úzce a postrádal pružnost, Jekatěrina Krovatěva má pro Zuzanku slabý, neznělý a bezbarvý soprán, který by byl přijatelný nanejvýš ve vedlejší roli Barbariny.
Při zpěvu Barbory Perné jako Hraběnky se místo měkké kultivovanosti dostavoval nepříjemný pocit, že pěvkyně houká do nosu. Tomáš Šelc jako Bartolo v podstatě místo zpěvu mluvil. Snad jen výkon Pavla Kubáně v roli Almavivy se aspoň částečně blížil zpěvu.
Milosrdných deset procent uhrály dva scénické prvky, na něž jediné se dalo dívat - obří svatební dort a tajemná zahrada s přerostlými houbami, v níž se nakonec postavy příběhu potkávají. Samotná inscenace však připomíná jiný dort - ten z pohádky o pejskovi a kočičce.
Tipy z televizního programu
Recenze: Orel Eddie 60 %, Mrtví neumírají 55 %, Zbouchnutá 50 %, Matrix Resurrections 80 %, V zajetí démonů 45 %, Mamma Mia! Here We Go Again 55 %, Kingsman: Zlatý kruh 65 %, Dobrý časy 60 %, Zkrocená hora 80 %, Ghost Rider 40 %, Jack Reacher: Poslední výstřel 60 %, Němá tajemství 65 %, Sebemilenec 65 %
Klíčová slova: Všechnopárty, David Prachař, Jakub Prachař, Česko na grilu, James Bond
Seriály: Stíny v mlze, Vytoč mého agenta, Jedna rodina, Boží mlýny, Iveta
Zemřel zpěvák a herec Josef Laufer, po čtyřech letech v umělém spánku
Ve věku 84 let zemřel herec, režisér, zpěvák a scenárista Josef Laufer. Informaci potvrdil ředitel...
KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde
Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Zemřela herečka Hana Brejchová. Proslavil ji film Lásky jedné plavovlásky
Zemřela herečka Hana Brejchová, bylo jí 77 let. Zazářila ve filmu Miloše Formana Lásky jedné...
Larry je mrtvý. Tvůrci Simpsonových nechali po 35 letech zemřít štamgasta od Vočka
Zarytí fanoušci seriálu Simpsonovi smutní. Tvůrci totiž nechali zemřít jednu z postav, která byla...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
I did it my way. Troška, Nový i Vyskočil se rozloučili s Josefem Lauferem
Se zpěvákem a hercem Josefem Lauferem, který zemřel po dlouhé nemoci v sobotu večer ve věku 84 let,...
RECENZE: Uvolněný, bezprostřední večírek. Anna K. pokřtila album Údolí včel
Premium Zpěvačka Anna K. pokřtila v pražském Foru Karlín aktuální album Údolí včel – za titulní skladbu...
VIDEO: Mrknete a vše se promění. Patnáctiletá La Putyka láká na Okamžik
Cirkusové šapitó Azyl78 už brzy odhalí svou plachtu, aby pozvalo diváky na aktuální novocirkusovou...
Zemřel Mike Pinder z Moody Blues. Jejich megahit zpívaly Bílá i Rottrová
Ve věku 82 let zemřel Mike Pinder, zpěvák a klávesista britských The Moody Blues. Pinder byl...
Byl táta jako Trautenberk? V něčem ano, vzpomíná David Prachař
Rozstřel Ilja, David, Jakub. Česká televize v sobotu uvede dokument o třech generacích herecké Dynastie...
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...