RECENZE: Růžový kavalír ve Státní opeře cestuje časem. Až moc názorně

  16:10
Před sto lety dirigoval skladatel Richard Strauss v Praze svého Růžového kavalíra. Národní divadlo připravilo novou inscenaci této opery, ale stvořit událost se mu nepodařilo.
Scéna ze Straussova Růžového kavalíra ve Státní opeře

Scéna ze Straussova Růžového kavalíra ve Státní opeře | foto: Zdeněk Sokol

Strauss byl v Praze začátkem 20. století několikrát, v červnu 1922 řídil v Novém německém divadle, v němž dnes sídlí Státní opera, mimo jiné i Růžového kavalíra. Ten je jakousi hudebně oslnivou a divadelně vtipnou fantazií, odehrávající se ve Vídni v době Marie Terezie, ovšem vyjádřenou hudbou z počátku 20. století.

Jsou tu i působivé lidské portréty – vznešená choť polního maršála čili Maršálka, jenž přemítá o ubíhajícím času, její mladičký milenec Oktavián, či hrubiánský baron Ochs ucházející se o měšťanskou dcerku Sophii, respektive o její věno.

Uvést tedy operu právě letos je správné, ale tím výčet kladů v podstatě končí. To, co s orchestrem Státní opery předvedl při premiéře dirigent a jinak hudební ředitel Dortmundské opery Gabriel Feltz, bylo velmi špatné. Místo preciznosti, švihu, lehkosti a šarmu člověk vnímal zvukovou hrubost bez odstínů, nedostatečnou sehranost a chyby. A jakousi celkovou topornost, s níž se orchestr toto jistěže komplikované dílo pokoušel hrát.

Výkon orchestru se teoreticky dá časem zlepšovat, jiná věc je inscenace. Když už se uvažuje o Růžovém kavalírovi v roce výročí legendární Straussovy návštěvy, nemělo by vedení Opery Národního divadla iniciovat zbrusu novou inscenaci přímo pro budovu Státní opery?

Richard Strauss: Růžový kavalír

50 %

Dirigent: Gabriel Feltz

Režie: Andreas Homoki

Národní divadlo ve Státní opeře, premiéra 24. listopadu 2022

Místo toho se rozhodlo uvést produkci Komické opery v Berlíně z roku 2006. Snad kdyby se opravdu zapsala do dějin... Ale tak tomu není. Režisér Andreas Homoki začíná děj v rokokovém prostředí, druhé dějství přesune kamsi do dvacátých a třicátých let 20. století, ve třetím dokonce duní děla.

Pouze postavy Ochse a Maršálky zůstávají v dobových kostýmech, ačkoli Maršálka se na úplný konec krinolíny i paruky zbaví a utíká pryč. Asi do moderní doby, v níž by nemusela z kláštera rovnou do manželství. Jenže z režisérovy koncepce takové vyústění nevyplývá, jsou to útržky, jež nedávají valný smysl.

Jistě, světová premiéra Straussovy asi nejslavnější opery se konala pár let před vypuknutím první světové války, takže dílo může být chápáno jako melancholické, idealizované ohlédnutí za světem, jejž válka definitivně pohřbila. Ovšem režisér předkládá cestu časem na „první dobrou“, s fádní názorností a bez fantazie.

Pár vděčných scének stavících na situační komice se v inscenaci najde, ale celkový dojem moc nepozvednou. Mimochodem téma války se do Růžového kavalíra pokusil vnést – také se sporným výsledkem – i Robert Carsen, jehož práci mohli i naši diváci před pár lety vidět v kinopřenosu z Metropolitní opery. Zkrátka vměstnat do starých oper nové příběhy je ošidné.

Marné čekání

Pokud se (z 11. řady) dali za lomozícím orchestrem zaslechnout zpěváci, tak jediný výkon, který lze označit aspoň za dobrý, předvedla islandská mezzosopranistka Arnheidur Eiríksdóttir v roli Oktaviána. Dala se postřehnout barva hlasu a snaha part přednášet, také herecky působila živě a přirozeně, a to i v převleku „na druhou“, neboli z „mladíka“, přistiženého v Maršálčině ložnici, do „role“ její komorné.

Soprán Petry Alvarez Šimkové v roli Maršálky zněl řídce, nezaujal ani zvukem, ani barvou, ani deklamací, v nižší poloze pěvkyně jen nezřetelně a slabounce mluvila či spíše šeptala. Finský basista Timo Riihonen v roli Ochse sice zpíval docela zvučně, ale slova se nedala rozeznat. Přitom vtip této opery je mimo jiné založen na různých podobách němčiny, „vybrané“ i „nízké“. Tyto jemnosti přirozeně vychutnává hlavně rodilý mluvčí, ale skutečně špičkovou, srozumitelnou deklamaci může rozpoznat a ocenit i našinec.

Menší lyrický hlas sopranistky Very Talerko v úloze Sophie se na jevišti ztrácel. Velkou malou rolí je Italský zpěvák, který přichází Maršálce zazpívat krátký, leč náročný kousek. Tenorista Petr Nekoranec sice začal efektně, ale ve vysoké poloze se mu hlas začal „lámat“ kamsi dozadu a místo aby se rozzářil, zmatněl.

Marné čekání na nějakou událost v klasickém repertoáru, který je pilířem každého operního domu, v Národním divadle tedy pokračuje. A ještě jedna poznámka: V tištěném programu Národní divadlo produkci označuje za adaptaci původní inscenace berlínské Komické opery z roku 2006.

Jenže v dobovém německém tisku se lze dočíst, že tehdy v Berlíně šlo o přepracování ještě o sedm let starší inscenace Andrease Homokiho z Basileje, který se k ní už jako šéf Komické opery narychlo znovu vrátil po zjištění, že chystaná produkce Růžového kavalíra od jiného režiséra bude příliš drahá. Takže Národní divadlo uvádí spíš „adaptaci adaptace“.

Myslíte, že se nedáte hezky vyfotit? Každý se dá, tvrdí fotograf Robert Vano

Nejčtenější

Zemřel hrdina vítězného dokumentu z Varů, policie ho našla v rybníce u Prahy

V rybníku v Ohrobci u Prahy našli svědci v neděli ráno mrtvého muže. Příčinu jeho smrti určí soudní pitva, řekla krajská policejní mluvčí Michaela Richterová. Okolnosti případu policisté prošetřují....

Jackson makal na albu, jiní Live Aid nevěřili. Kdo odmítl být součástí historie

Je to 40 let od ikonického koncertu Live Aid. Madonna, Phil Collins, Paul McCartney, U2 a desítky dalších. Charitativní akci v londýnském Wembley a následně v americké Philadelphii sledovalo přes 160...

Vary vyhrál český film Raději zešílet v divočině, Pavel doprovodil Bartoškovou

Vítězem 59. ročníku MFF Karlovy Vary se stal česko-slovenský dokument Raději zešílet v divočině. Mladá herečka Kateřina Falbrová obdržela zvláštní uznání za výkon ve filmu Sbormistr. Švédský filmový...

Nový Harry Potter poprvé v kostýmu. HBO začalo natáčení a ukázalo i další tváře

Ve filmových studiích v britském městě Leavesden odstartovalo natáčení televizního seriálu ze světa Harryho Pottera. Právě toho ztvární herecký nováček Dominic McLaughlin, který se u příležitosti...

POZDRAVY Z OSTRAVY: Jít na pivo, nebo meditovat? Iggy Pop ví, jak stárnout

Udržitelnost a dlouhověkost. I to jsou témata festivalu Colours of Ostrava. Hvězda včerejšího večera Iggy Pop budiž důkazem. Jaký přístup ale k budoucnosti zvolit, napadne člověka pozorujíce...

Nechci s Hrou na oliheň zůstat až do smrti. Ale nikdy neříkej nikdy, tvrdí režisér

Premium

Když korejský režisér Hwang Dong-hyuk před lety začínal psát scénář ke Hře na oliheň, šlo o velmi osobní záležitost. Příběh o lidech, kteří kvůli zoufalé životní situaci vstupují do smrtící soutěže,...

19. července 2025

POZDRAVY Z OSTRAVY: Boj o přežití i hod na dildo. Jak se zabavit na Colours trochu jinak

Každý festival, Colours of Ostrava nevyjímaje, se ke svému konci umí proměnit v solidní hru o přežití. Síly dochází, tělo i ducha zmáhá únava, program však nekončí, ba naopak - vrcholí a je třeba...

19. července 2025

TELEVIZIONÁŘ: Detektiv v divočině. Eric Bana vládne minisérii Živel

Pod názvem Živel - v originále Untamed čili Nezkrocený - nasazuje streamovací služba Netflix šestidílný thriller, který spojuje žánr krimi s přírodním dobrodružstvím.

19. července 2025

Nemá to refrén. Balónky nám firma nechtěla povolit vydat na singlu, vzpomíná Nena

Premium

Narodila se jako Gabriele Susanne Kerner, ale tohle jméno už prakticky nepoužívá. Na hudební scéně je německá zpěvačka už léta známá jako Nena. Její největší úspěchy se vážou k 80. letům, nicméně je...

18. července 2025

Tomorrowland přežil požár hlavního pódia. Nové vyrostlo během noci díky Metallice

Jeden z největších hudebních festivalů na světě Tomorrowland i přes devastující požár hlavní stage před dvěma dny v pátek odpoledne začal. V noci se podařilo postavit náhradní scénu. Desítky tisíc...

18. července 2025  17:11

Výstava, která doslova uhrane. Kampa láká na Oko v podání Dalího, Kupky či Toyen

Kam oči, tam hlava, kam hlava, tam tělo. Museum Kampa láká ke zhlédnutí nové expozice s názvem Z očí do očí – OKO v umění 1900-2025. Jenže výstava sleduje spíše vás a to tisícero očima, které v...

18. července 2025  16:05

Nolanova Odyssea ještě není dokončená. Fanoušci už ale vykoupili sály kin

Nestihl ještě světoznámý režisér Christopher Nolan zpracovat řecký epos o Odysseovi a fanoušci už vykoupili sály kin po celém světě. Přitom příběh o návratu krále Ithaky do své domoviny vyjde v...

18. července 2025  15:07

TRENDY V KLIPECH: Sebastian přitvrdil, Machine Gun Kelly zmátl fanoušky Upířích deníků

Skupina Sebastian v čele se Sebastianem Navrátilem přitvrdila. Svůj nový klip mOOza. natočila na mobil a v Óčko Chart s ním bojuje o hlasy diváků. Proti nim stojí novinky od skupiny Brixtn, Machine...

18. července 2025  13:03

CBS zruší slavný satirický pořad The Late Show. Diváci na zprávu reagovali bučením

Společnost CBS ukončí příští rok v květnu vysílání satirického pořadu The Late Show with Stephenem Colbert. Zdůvodnila to finančními důvody. Oznámení přišlo pár dní poté, co Colbert kritizoval...

18. července 2025  11:57

Čekání stálo za to. Režisér Woody Allen v 89 letech debutuje jako romanopisec

Režisér, scenárista a herec Woody Allen už vydal několik knih povídek a esejů, přičemž mnohé vyšly i v českém překladu. Kniha What’s With Baum? (Co je s Baumem?), která vyjde koncem roku 2025, je...

18. července 2025  11:07

POZDRAVY Z OSTRAVY: Jít na pivo, nebo meditovat? Iggy Pop ví, jak stárnout

Udržitelnost a dlouhověkost. I to jsou témata festivalu Colours of Ostrava. Hvězda včerejšího večera Iggy Pop budiž důkazem. Jaký přístup ale k budoucnosti zvolit, napadne člověka pozorujíce...

18. července 2025

Netflix poprvé použil AI v seriálu. Vytvořila scénu hroutící se budovy

Netflix poprvé použil vizuální efekty vytvořené umělou inteligencí (AI) v jednom ze svých seriálů. Informoval o tom spoluředitel streamovací platformy Ted Sarandos. AI použili k vytvoření scény...

18. července 2025  10:22
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.