RECENZE: The Chant působí jako nedotažená vykrádačka Stranger Things

The Chant
Platforma: PC, Xbox Series X/S, PlayStation 5
Výrobce:
Brass Token
- Neokoukaný námět
- Zajímavé pojetí nepřátel
- Laciné technické zpracování
- Nuda a stereotyp
Žánr survivalových hororů v posledních letech netrpí zrovna nedostatkem nových titulů a pro začínající studio není zrovna snadné v něm obstát. Vývojáři z Brass Token se podle vlastních vyjádření této výzvě pokusili čelit sázkou na inovativní herní mechaniky, které ovšem ve své neotřelosti nejsou bohužel nijak převratné.
V podstatě tím jediným, co působí proti jiným hrám trochu odlišně, je způsob, jakým nahlíží na hlavní protagonistku. Její momentální stav se dělí na tři složky: příčetnost, tělo (zdraví) a duševní energie. Všechny tři lze doplňovat posbíranými předměty. Z duševní energie lze doplňovat příčetnost (když dojde, ztrácí smysl bojovat – nastává panika – a jedinou nadějí je útěk), nebo jí lze krmit zvláštní dovednosti jako zpomalení času. Příčetnost ubývá jak přičiněním nepřátel, tak vlivem prostředí a je tak třeba ji doplňovat téměř neustále. A zdraví je prostě zdraví. Když dojde, je po všem.
Tyto tři atributy lze v průběhu hry vylepšovat, ale kromě jejich číselného navýšení se žádných zásadních změn v herních mechanikách nedočkáme.
Aktuální stav jednotlivých složek ještě ovlivňuje možnosti výběru odpovědí v dialozích, které navzdory dojmu, že se lze ubírat různými cestami, nemají na průběh hry prakticky žádný dopad. Což je škoda, protože zrovna tato provázanost by jinak mohla být poměrně zajímavá. Ale je jasné, že každé další rozcestí v příběhové hře neúměrným způsobem zvyšuje náklady na vývoj a už na první pohled je patrné, že vývojáři z Brass Token měli k dispozici jen omezený rozpočet.
Ač hře nelze upřít jistou míru originality co se výtvarné stránky týče, celkově je grafické zpracování podprůměrně. Prostředí působí uměle a jakoby by bylo seskládané z nesouvisejících částí. Šetřilo si i na animacích, které zejména v soubojích nijak nepomáhají odhadnout stav zdraví nepřátel, kvůli čemuž je zápolení dosti nudné.
Asi nejsilnější stránkou hry je její příběh, který mě alespoň ze začátku celkem zaujal a na rozdíl od jiných her tohoto žánru se jevil být poměrně neotřelým. Psychicky nevyrovnaná Jess, která trpí tragickou ztrátou nejlepší přítelkyně, se vydává za svou kamarádkou Kim (kterou ze ztráty přítelkyně částečně viní), do spiritualistického rezortu na odlehlém ostrově, kde, jak doufá, své vnitřní problémy vyřeší.
Místo toho se ovšem dostává do spárů kultu, který skrze své okultní rituály vpustí do světa tvory z jiné dimenze. Vypadají jako mimozemšťané z Half-Life se silnými podtóny z Lovecrafta a Stranger Things. Všechny postavy ostatních kultistů mají svou osobnost a historii, kterou se dozvídáme z dialogů a porůznu roztroušených poznámek a kdyby jim bylo věnováno trochu více času a péče, mohla být hra docela poutavá. Bohužel takto vše vyplývá vniveč.
Po zajímavých úvodních scénách už se jede víceméně pořád po jedné koleji, na které se střídá pobíhání a sbírání různých předmětů (které ani nelze nenalézt) po řešení až trapně jednoduchých „hádanek“ s nudnými souboji s vizuálně sice zajímavými, ale velmi brzy již zcela předvídatelnými nepřáteli.
Do toho je třeba ještě neustále vyrábět různé „zbraně“ jako otýpky roští, sůl nebo zapálené větve (protože crafting v survivalové hře přece nesmí chybět), které se ovšem velmi rychle opotřebovávají. Na nějakou skutečnou zbraň jako nůž nebo pistoli můžete klidně zapomenout. Ještě bych pochopil, že na ostrově plném sjetých hipíků člověk nenajde pistoli, ale že by tam neměli ani jeden pořádný kuchyňský nůž?
Logických nesouladů je bohužel hra i příběh plné a po sotva pár hodinách hraní jsem se musel vysloveně přemáhat, abych pokračoval dál. Počáteční lehké mrazení ze scén a nepřátel vystřídal stereotyp a předvídatelnost. O osudy ostrovanů jsem pozbyl jakoukoliv starost.
The Chant měl potenciál a o vyloženě špatnou hru nejde, jenže zkrátka ničím nedokáže zaujmout. Za plnou cenu, tedy téměř tisíc korun, tento počin rozhodně nestojí. Až bude zdarma na Epicu, nebo za stovku v nějaké slevové akci, stojí za vyzkoušení, ale je tolik lepších her, které si vaše těžce vydělané peníze zaslouží rozhodně více.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 6 čtenářů
Umyjte se, prosí dabérka slavné herní postavy před setkáním s fanoušky
Populární japonská herečka a zpěvačka Rie Takahašiová, známá hráčům počítačových her díky své roli v populárním Genshin...
Pět souloží, které otřásly herním průmyslem
Herní průmysl prošel v posledních letech turbulentním vývojem, z původní zábavy pro malé děti se stal miliardový...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
ANALÝZA: Upadající češtiny ve hrách by mohla zachránit umělá inteligence
Oficiální české lokalizace her jsou dnes vzácností a hráči, kteří neumí žádný světový jazyk, jsou odkázáni na...
Star Citizen udělal významný krok k dokončení, i tak ale budeme čekat roky
Vývoj ambiciozní vesmírného simulátoru Star Citizen už spolkl více než 12 miliard korun, vydání je však stále v...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Tvůrci The Last of Us si neumí představit pokračování bez Belly Ramseyové
První sezona aktuálního seriálového hitu The Last of Us je za námi a nejen znalci herní předlohy jsou zvědavi, jak...
RECENZE: Forspoken je neriskantní sériová výroba, nejvíc baví běhání
Rozsáhlý herní svět, svižné souboje, spousta efektních kouzel, povedená hudba nebo zábavný parkour. Dalo by se čekat,...
RECENZE: Virtuální realita potřebuje více her, jako je Hubris
Není to každý den, aby pro virtuální realitu vyšla hra srovnatelná s vysokorozpočtovými mainstreamovými hity. Trh je...
RECENZE: Call of Duty: Modern Warfare II je epická jízda ve filmovém stylu
Staří známí i nováčci, teroristé nebo drogové kartely, nejen to si užijete v novém přírůstku do dlouholeté série Call...
RECENZE: Masakr teenagerů v The Quarry je zábavnější, než si chceme přiznat
Hororový „slasher“ The Quarry sice nedělá nic, co bychom už od studia Supermassive Games neviděli mnohokrát, ale to mu...

Karamel bez připáleného hrnce? Vyzkoušely jsme Salko Karamel
V redakci všechny milujeme slaný i sladký karamel, ale jeho příprava se někdy podobá trestu. Karamel se snadno přichytí na dno hrnce a nepomůže ani...