S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl
Vidět Stalkera v regálech obchodů vyvolává smíšené pocity. Na jedné straně to je pocit konečného naplnění, kdy přinejmenším pět let nesmírně očekávaná hra odhalí své kvality, na straně druhé se od zakoupení možná budete potýkat s nostalgií. V plánech vydavatelských domů totiž s výjimkou nejistého Duke Nukem Forever nenalezneme Stalkerovi podobný přízrak, na který by se nešlo netěšit. Dosud jsme si do tohoto ukrajinského monstrprojektu mohli promítat všechny své tužby, nyní se můžeme, ba musíme přesvědčit o tom, do jaké míry byly naplněny. Není jednoduché udělat první krok…
Hra nemá daleko k RPG. Pokud by tu byl vývoj postavy, nazvali bychom Stalkera postapokalyptickým Oblivionem
VIDEO
![Stalker](http://1gr.cz/fotky/idnes/bw/0/stalkerr_scrn02.jpg)
Ne že bychom to měřili, ale Zóna má mít kolem třiceti čtverečních kilometrů, v tomto ohledu tedy původní úmysl zůstal dodržen. Záhy ovšem zjistíte, že ne vše je tak, jak nejspíš být mělo, a to přesně ve chvíli, kdy na vás poprvé vybafne nahrávací obrazovka. Pokud by takto byla celá oblast rozdělena do několika málo oblastí, asi bychom se nad tím nepozastavovali, nicméně na loading, který navíc není vůbec svižný, narazíte hodně často. Dojem ze hry to lehce kazí, obzvlášť když si hra po nahrání tam a zpátky občas nepamatuje situace a rozložení sil je pak úplně jiné.
Stalker není obyčejnou akcí. Na to, že vypráví zajímavý příběh, nabízí nebývalou míru volnosti. Přes nahrávání můžete jít od počátku kam se vám zachce, jen musíte počítat s riziky v podobně zmutovaných zvířat, nepřátelsky naladěných stalkerů, vojáků střežících oblast či obyčejných lapků. Pouštět se s nimi v úvodních několika hodinách do potyček jen tak zbůhdarma je holý nerozum. Takové akce prakticky vždy končí neúspěchem, nakonec i první questy dávají hodně zabrat a začátečníky mohou odradit i na nejnižší obtížnost.
Pokud by hráč nebyl hrdým vlastníkem informačně všeobjímajícího PDA, zřejmě by velice rychle skončil někde zaběhnutý, nevěda kudy k cíli. Nebo lépe řečeno: kudy k cíli toho kterého questu. Na začátku se hlavním příběhem v podstatě vůbec nezatěžujete. Jednak máte plné ruce s bojem o vlastní přežití, jednak je PDA hned zkraje plné vedlejších úkolů. Všechny jsou dostatečně podrobně popsány a navigační systém vás pohodlně zavede až tam, kde je v zájmu splnění potřeba něco vykonat. Některé questy mají od začátku pevné checkpointy, které oběhnete a máte splněno, jiné – většinou spjaté s primárním dějem – nabývají dynamickou formu, na jejíž vratké bázi lze pouze odvozovat, co vás čeká.
Dvacet let po tragickém výbuchu v Černobylu se Zóna znovu zachvívá a touží odhalit tajemství, s jakými Einstein při výzkumu štěpné reakce rozhodně nepočítal.
Předem se smiřte se skutečností, že si ve Stalkerovi nemálo zaběháte. I obyčejná chůze je celkem rychlá a sprint tomu dodá spád, ovšem to nic nemění na tom, že třicet prostorových kilometrů je neskutečná porce, a člověk, pokud zrovna neběhá![Stalker](http://1gr.cz/fotky/idnes/bw/0/stalkerr_scrn04.jpg)
Hra nemá daleko k RPG. Pokud by tu byl vývoj postavy, nazvali bychom Stalkera postapokalyptickým Oblivionem, ale i za současného stavu nesmírně záleží na tom, jaký ochranný oblek máte na sobě a jaký kvér se zrovna těší vaší přízni. Trochu
podivný fakt je totiž ten, že obyčejnou pistolí nepřítele pižláte pěkně dlouho a je dost velká šance, že se na místní hřbitov odeberete rychleji. Brzy se sice dostanete k automatickým a polo-automatickým puškám a samopalům, přesto ale nepřátelé vydrží až příliš. Hra je kvůli tomu těžká, dejme tomu, horší je však jaksi nepřirozený a unylý pocit ze střelby. Zpočátku je to hodně divné, časem si zvyknete, ale k ideálu má Stalker v tomto směru hodně daleko. Dodejme, že všechny nalezené věci lze schraňovat v inventáři – i ten se ale časem přeplní, případně vás všechny ty krámy přetíží a začnete se jich zbavovat. Skutečně potřebných je stejně jen několik zbraní, lékárničky a také artefakty – ty mají jak příznivý, tak nepříznivý vliv na statistiky, ale rozhodně nemají takovou důležitost, jaká se jim před vydáním přisuzovala.
VIDEO
|
Nemá cenu zastírat, že z někdejší grafické špičky mnoho nezbylo. Doba pokročila a Stalker tak vypadá spíše jen lehce nadprůměrně, vzhledem k cílené omšelosti, která dokresluje atmosféru a nepotřebě efektů však lze vyjádřit spokojenost. Zatím to vypadá, že některé horší sestavy zvládají hru lépe než novější železo takových proporcí, pro které zřejmě nebyla tak optimalizovaná. To je ovšem otázkou patchů.
Zóna je jedním slovem strašlivá, narážíte tu na zdánlivě opuštěné tovární komplexy, vojenské základny, ale i podzemní tunely s nepříjemnými překvapeními.
![Stalker](http://1gr.cz/fotky/idnes/bw/0/stalkerr_scrn06.jpg)
Co se týče multiplayeru, zatím o něm nemůžeme říci mnoho, jelikož servery se teprve začínají plnit, ovšem za čas - po zevrubném otestování - plánujeme přinést jeho samostatnou recenzi.
(Petr Kárník) Přestože Davidova recenze popisuje Stalkera výstižně, neodpůstím si dodat také několik vět. Stalker není hra bez chyb. Některé úkoly zůstávájí v logu i po splnění, případně nejsou splnit vůbec, bez dopravních prostředků je cestování pěkná otrava, loading je celkem dlouhý a už na druhou obtížnost ze čtyř, na kterou jsem hru rozehrál, je to chvílemi doslova peklo. I přesto mě ale hra doslova uchvátila a během posledních několika dnů jsem od ní prakticky nevstal. Kromě výborné hratelnosti a výše popsané atmosféry to má na svědomí věc, která dělá z obyčejné hry hru špičkovou. Tou věcí je naprosto nepřekonatelný design celého světa, který je nejlepší, jaký jsem za svoji mnohaletou herní zkušenost viděl. Prakticky každé místo, každý čtverečný metr, je naprosto unikátní a chvílemi se mi doslova tajil dech nad tím, s jakými detaily si vývojáři pohráli. S každým novým úkolem, se kterým jsem se vydával do dosud neprozkoumaných oblastí, jsem se těšil na nové designerské hody, které nemají v počítačových hrách valnou konkurenci. Ve chvíli, kdy jsem procházel ulicemi města Pripjať, jsem více než před sebe koukal nahoru a neustále se otáčel a obdivoval mistrovskou práci designérů a grafiků, kteří spoustu lokací nadesignovali podle skutečných míst, díky čemuž je atmosféra o to hutnější. Stalker má bez jakýchkoliv pochybností právoplatné místo v mé sbírce originálních her a přestože je teprve březen, troufám si tvrdit, že v mém osobním žebříčku her roku 2007 bude figurovat na hodně vysokých příčkách. 91%
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 2775 čtenářů
S černým samurajem v Japonsku tvrdě narazili. Vydavatel se omlouvá
Připravovaná hra Assassin’s Creed Shadows zasazená do feudálního Japonska vyvolala nevoli zejména...
Zaplatil půl milionu, aby si mohl chvíli zahrát s populární streamerkou
Fanoušek vydražil v internetové aukci možnost zahrát si počítačové hry s populární streamerkou...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
![](https://1gr.cz/u/free.gif#230x129)
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Hráč dostal ban na deset let, hned po návratu navázal na původní hádku
Uživatel oblíbeného internetového fóra Something Awful dostal v roce 2013 zákaz na sto tisíc hodin...
Máme se obávat? Nejočekávanější hra údajně nemusí být tak dobrá
Bývalý vývojář ze studia Rockstar odhaduje, že příští díl série Grand Theft Auto nebude zas takový...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
![](https://1gr.cz/u/free.gif#230x129)
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
RECENZE: Nobody Wants to Die je kyberpunková detektivka jako řemen
Sci-fi adventura Nobody Wants to Die je poctou mnoha filmovým i herním klasikám, zároveň ale...
Roblox má problém s pedofily, přiznávají už i jeho provozovatelé
Rozsáhlý článek magazínu Bloomberg poodhalil odvrácenou stranu populární herní platformy Roblox,...
Fortnite zmizí z obchodu Samsungu, objeví se ovšem jinde na iOS i androidu
Společnost Epic, která provozuje komerční megahit Fortnite, se podělila o své plány ohledně...
Vyšla obří modifikace Falloutu 4, fanoušci na ní dělali přes pět let
Po mnoha odkladech vyšel neoficiální datadisk pro hru Fallout 4. Poprvé v historii série se v něm...
Máme se obávat? Nejočekávanější hra údajně nemusí být tak dobrá
Bývalý vývojář ze studia Rockstar odhaduje, že příští díl série Grand Theft Auto nebude zas takový...
![Už nikdy nevyhazujte zeleninu z lednice: Přečtěte si, jak prodloužit trvanlivost.](//1gr.cz/u/free.gif)
Už nikdy nevyhazujte zeleninu z lednice: Přečtěte si, jak prodloužit trvanlivost.
Potravinové dózy jsou nepostradatelnou součástí každé domácnosti. Jak ale zajistit, aby v nich potraviny zůstaly dlouho čerstvé? Na to jsme se...