Čtvrtek 2. února 2023, svátek má Nela
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 2. února 2023 Nela

Original War - bombastická RTS z Moravy

  12:00aktualizováno  10. července 10:23
Česká realtimová strategie Original War bude pravděpodobně pro většinu fanoušků tohoto žánru překvapením. Samozřejmě, že příjemným, o tom snad nikdo nepochybuje. Chcete vědět, čím vás tato hra ohromí a čím se liší od ostatních, konkurenčních titulů? Existuje jenom jeden způsob, jak to zjistit.

BonusWeb HIT Original War Navzdory všem slavným bitvám, masakrům a hořkým slzám se jedna věc, jež provází lidské pokolení od počátku věků, nikdy nezměnila. Válka. Válečné umění prošlo za krátký čas téměř neuvěřitelnou modernizací, přesto jsou to právě ti samí lidé, kteří ve válkách pokládají své životy. O těchto dějinných událostech vypovídají kroniky, obrazy, literární díla, v pravěku pak nástěnné malby a rytiny. A v jedné takové pravěké jeskyni začíná zápletka Original War. Po tmavých prostorách stěn se pátravě komíhá světlo baterky, vše vypadá jako obyčejná, úspěšná, průzkumná mise archeologů. Nic nenasvědčuje něčemu neobvyklému. Ale mělo by. Nebo snad dovedete rozumně vysvětlit, že namísto pravěkých lidí u ohně zeď zdobí dvě proti sobě stojící lehce opancéřovaná kolová vozidla?

V Original War se cestuje časem; tedy alespoň jedním směrem. Ponechejme stranou úvahy o tom, že sebemenší zásah do minulosti může vyvolat řetězovou reakci, jež změní budoucnost, a zaměřme se spíš na příběh jako takový, neboť právě on je jedním z pilířů Original War. Během první světové války Američané objevili na sibiřských pustinách podivuhodný stroj - EON. Vědci, kteří EON testovali za pomoci radioaktivních izotopů, došli k překvapivému závěru. Není to nic menšího než stroj času. Bohužel, veškeré palivo v zásobníku bylo vyčerpáno při experimentech. Stroj se převezl do Oblasti 51 s nálepkou "přísně tajný" a celý projekt šel na několik desítek let takzvaně k ledu. Zlom přišel v okamžiku, kdy sibiřské pustiny Original War odhalily své další tajemství - dosud neznámé krystaly obsahující nové prvky. Krystal dokázal uvést vodu během okamžiku do varu a rozmést části nádoby po celé laboratoři. Vědci pochopili, že vodíkové atomy vázané ve vodě v hélium, jsou katalyzátorem nukleární fůze a tím pádem i vhodným palivem pro EON. Brány do minulosti se otevírají; téměř o dva miliony let zpátky na Zemi. Ovšem je v tom jeden háček. Cesta zpátky neexistuje. Prvotní myšlenky o nápravě světa brzy vystřídala mocenská vidina, poněvadž krystaly leží na území Ruska, což se nezdá příliš výhodné. Zformoval se tým lidí, oddaných armádě i vlasti, jejichž úkol zněl jednoznačně. Podniknout výpravu zpět, vytěžit veškeré krystaly na Sibiři a dopravit je na Aljašku.

Přenos proběhl podle plánu, leč uvítání by překvapilo i toho největšího pesimistu. Namísto dojemného panoramatu místní krajiny skupinu uvítala sprška ruských kulek s nadávkami. Hned vedle pravěkých opičáků kraj okupují i ruské jednotky a nutno podotknout, že jejich nenávistná rétorika vůči Američanům nebyla jiná ani před dvěma milióny let. Jedním z vyslaných zpět byl i velitel John MacMillan, tedy vy. Po přistání, a počátečním šoku, právě na vás zůstává rozhodnutí, komu z těch, co se s vámi spojili vysílačkou, uvěříte. V této fázi hry si možná ještě neuvědomíte jednu skutečnost, jež Original War odlišuje od ostatních, neřkuli starých realtimových strategií. Ty obvykle nabízejí děj podaný v úvodu s tím, že se každý těší teprve až na samotný Original War závěr. Ne zde. Dějová linie nejen že neupadá do klasického klišé, důležité zvratové momenty přichází již během misí, v nichž si mezi sebou postavy normálně povídají a přijímají nové zprávy od velení. Buďte si jisti, že pokličkou zahalené tajemství zůstane skryto až do samotného závěru. Nikoli anonymní postavy, ale vojáci se svými jmény prožívají boj podle svého a vyjadřují vlastní emoce. Jízlivé komentáře, špatné rozkazy, napětí mezi vámi a velícím důstojníkem svádějí svou vlastní bitvu proti vojenské cti, morálce, povinnosti vojáka a možná i troše té lásky. A to ještě nic nevíte o třetí straně v konfliktu...

Tři aspekty odlišují Original War od realtimových strategií dnešní doby. Promyšlený příběh, bitvy s menším počtem vojáků a rozumnější, byť složitější herní principy při budování a utváření základny. O příběhu bylo řečeno mnoho, věnujme se tedy vojákům. Zásadní rozdíl tkví v počtu, jelikož i ztráta jediného člověka může znamenat nepříjemný problém. O své vojáky, s vlastními jmény a vlastním hlasem, se zkrátka musíte pečlivě starat a věřte mi, že smrt někoho, kdo bojuje po vašem boku od začátku hry, zamrzí víc, než zničení celé tlupy tanků v Command & Conquer: Red Alert 2. Válku lze vyhrát dvojím způsobem. Ten první bych pojmenoval jako "stalinistický", kde nezáleží na lidský ztrátách. Jako herní ekvivalent dobře poslouží kterákoli dnešní realtimová strategie, nejlépe již zmíněný Red Alert 2. Druhý způsob si v jisté míře váží lidského života, a s ním se setkáváme v Original War. Tím v žádném případě Original War NECHCI hanit výše zmíněného Red Alerta 2 a další, ale rozdíl mezi oběma pojetími poznáte velice brzy. I zde sice platí, že "parní válec" vyhrává, ale vyloženě tupé, bezmyšlenkovité akce jsou zde odsouzené k nezdaru. Tak mě napadá, že asi tímhle směrem chce vést Blizzard svého Warcrafta 3.

Každou postavu charakterizují čtyři atributy, které se jim během boje a po ukončené misi vylepšují. Jmenovitě se jedná o tyto dovednosti: vojenská, dělnická, mechanická a vědecká. Vojákovi během přestřelky stoupá bojová zkušenost, stejně jako vědci ta výzkumná při objevování nové technologie či ošetřování vojáků. Líbí se mi, že povolání není předem dané; i voják se může v dílně obléci do šatů mechanika, přesto se jistá specializace určitě hodí. Základní budovu tvoři skladiště, v němž si také přetváříte své lidi na dělníky. Jedině ti totiž stavějí přidružené budovy a navíc, dokáží je opravovat. Tuto skutečnost oceníte zejména u obranných bojových věží, které tvoří páteř obrany. Mimo skladiště se v žádném případě neobejdete bez výzkumné laboratoře a dílny. Dílna vám nepoběží bez elektřiny, hnedle se nabízí první solární elektrárna. Naftová sice vyrobí více energie, jenže kde sebrat naftu? Vytěžit v dolech!

Vynechám-li elektrickou energii, suroviny ve hře využíváte celkem tři - bedny, ropu a krystaly. Krystaly svou úlohu sehrají až v pozdější fázi hry, kdy je potřebujete na výzkum a kompletaci Original War nových technologií. Zezačátku stačí "pouze" ropa a (především) bedny. K čemu bedny a kde se berou? Bez beden nepostavíte žádnou budovu a z vašich dílen nevyjede jediné vozidlo. Bedny se objevují různě na mapě a posílají je spojenci z (teď již) budoucnosti. Nabízí se nespočet možností, jak je dopravit do základy. První využívá dělníků, jenže ti by se třebas hodili v dílně, lidí se nedostává nikde. Vědci nakonec přišli na způsob, jak si ochočit předchůdce lidí, opičáky. Ti sice nepostaví žádnou budou, ani nebojují, ale v přírodě jich vždy pár pobíhá a ochočit se nechají relativně snadno. Třetí možnost využívá motorizované techniky, kdy vozidlo jednoduše bedny naloží a doveze do základny.

Když už jsem nakousnul vozidla - s nimi si užijete ještě hodně legrace. K jejich kompletaci dochází v dílně, později vylepšené na továrnu. Ale vezměme to postupně. Vozidla se skládají z jednotlivých komponent, které postupně přibývají v závislosti na vaší technologické úrovni. Rozhodujete o podvozku, nákladovém prostoru, pohonu a způsobu řízení. Nejzajímavější část tvoří samozřejmě nákladový prostor, který pojme jak zbraně, tak systémy, jež nejsou určené pro boj (jeřáb, buldozer). Co se týče zbraní, vybere si určitě každý. Lehký kulomet brzy vystřídá rotační, proti obrněncům a budovám se zase hodí kanóny, rakety, plamen, laser... tomu říkám uspokojivý arzenál. Pohon zajišťuje buď solární zdroj, nebo spalovací motor. Spalovací motor Original War nádherně bručí, jenže palivo se musí průběžně doplňovat. Solární energie se doplňuje automaticky při nečinnosti, zato se rychleji vyčerpá. Konečná volba podléhá jen a jen vaší strategii. Zmínka padla o způsobu řízení. První, klasické, spoléhá na človíčka, kterého musíte za volant usadit. Nevýhoda spočívá v tom, že de facto přijdete o jednoho člověka, jenž by mohl zastávat jakoukoli jinou funkci. Rád bych také připomněl, že sakra hodně záleží na zkušenostech. V tomto případě se jako nejlepší řidič ukázal ten, který disponuje mechanickými dovednostmi. Tihle lidičkové dokáží ve vozidlech a obranných věží doslova zázraky - aby ne, když jim podstatně narostou příslušné body do útoku oproti zelenáčům. Druhý způsob řízení vozidel získáte až později, kdy vyzkoumáte rádiové ovládání vozidel. Pak stačí postavit řídící věž, posadit tam mechanika s co nejvyšší zkušeností a přiřazovat mu vozidla. Ovšem pozor, mechanik zvládne ovládat jen určitý počet vozidel, samozřejmě v závislosti na své zkušenosti.

Pozornost si zaslouží i jednotlivé mise, jejichž cíl se často mění i během akce. Docela mě v jedné z prvních úrovních rozesmál jediný cíl - "přežij". Později ale dostáváte nové úkoly, přijíždějí posily, defenzivní akce se rázem změní v přepadovku. Prostě super. Rozmanitost, kdy pouze nestavíte základnu, rozhodně není krokem zpět jako tomu bývá, ale vítaným zpestřením. Hru obohacují i situace, kdy se teprve ukáže, jaký že jste stratég. Hned v úvodu narazíte na ruského Original War inženýra, přičemž dostanete na výběr, zda uvěříte jeho historce. Tato rozhodování vás provázejí celou hrou. Řešíte například dilema, zda se v daném okamžiku chvilkově spojit s nepřítelem a vyměnit trochu surovin za nové technologie, prostě paráda.

Autoři se celkem šalamounsky vyvarovali použití renderovaných animací, které posouvají příběh vpřed. Nahradilo je sugestivní MacMillanovo vyprávění v podobě deníku, kam se tužkou dokreslují klíčové situace. Dojem to v žádném případě nekazí. Samotná grafika (dodatečné screenshoty naleznete zde) přímo ve hře v dnešní době ničím zásadním neoslní, ale nepochopte mě špatně. Máme tu čest s řemeslně odvedenou prací na světové úrovni, žádná patlanina. Pouze má zhýralost 3D zobrazením si musí rýpnout do jednotek, které se natáčejí pouze do osmi stran. Jedním dechem však dodávám, že v druhé misi již nic takového vaše oči neuvidí (a novými animacemi to skutečně není). Další vychytávka tkví v dialozích postav, protože když nějaká hovoří, zobrazí se vedle textu i její hýbající se portrét. Chválou nemohu šetřit na úžasném dabingu jednotlivých vojáků, zde se výběrem autoři velmi dobře trefili.

Co dodat? Něco tak pečlivě propracovaného jsem opravdu nečekal, a to i ve světovém měřítku. Kvalitní příběh podtrhává novátorské pojetí realtimové strategie a korunku všemu dávají takové lahůdky, jako RPG prvky a charismatický dabing. Navíc v češtině za českou cenu - berte!

Original War
Výrobce: Altar Interactive
Vydavatel: Virgin Interactive
Distribuce v ČR: Altar Interactive, kompletně v češtině, plánovaná cena: 1299,- Kč
Hratelná demoverze: BonusWeb.cz
Oficiální homepage: www.original-war.com
Minimální konfigurace: procesor 266 MHz, 64 MB RAM, 600 MB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 400 MHz, 96 MB RAM
3D karty: ne
Multiplayer: ano
Verdikt: Hutná, hratelná a v lecčem novátorská česká realtimová strategie.
Hodnocení 88%

Autor:
  • Nejčtenější

Zemřela herečka Annie Werschingová, královna Borgů i Tess z The Last of Us

V pouhých pětačtyřiceti letech zemřela americká herečka Annie Werschingová. Televizní diváci ji znali jako agentku...

Nejdražší hra na Steamu stojí 46 tisíc korun. Mám na to právo, tvrdí autor

Na Steamu vyšla nezávislá hra The Hidden and Unknown, která se prodává za bezmála dva tisíce dolarů, tedy přes čtyřicet...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Celníci v USA zničili sběratelský artefakt v hodnotě 200 000 korun

Nadšený sběratel utratil sta tisíce korun za neporušenou kopii legendární japonské hry Pokémon Yellow. Kvůli až...

Tak to bylo rychlé. Loni mu tleskali, teď je autor herního hitu bez práce

Ještě počátkem roku byl americký komik, animátor a v neposlední řadě i tvůrce počítačových her Justin Roiland za svojí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

A je to tady, mám na Epicu víc her než na Steamu. Dohrál jsem jedinou

Digitální obchod s hrami Epic Store koncem loňského roku oslavil čtvrté narozeniny. Zpočátku nenáviděná platforma se...

Láska je evoluční finta, zamilovanost porucha emocí, říká psycholog Klimeš

Premium Láska je mocná emoce a bezesporu ta nejhezčí. A má hodně podob, které člověka nutí dělat různé věci. Mozkové okruhy...

Ruská lež je ohromná zbraň. Proč je Putin stále oblíbený, líčí reportér Karas

Premium Býval nejdéle sloužícím zahraničním zpravodajem České televize. V Polsku, v Rusku i na Ukrajině strávil Miroslav Karas...

Přání bank je vyslyšeno. Za předčasné splacení hypotéky si lidé připlatí

Premium Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se změní. Banky si budou moci účtovat nejen administrativní náklady v...

RECENZE Back 4 Blood: Likvidování nemrtvých nebylo už dlouho tak zábavné

Duchovní nástupce Left 4 Dead na sebe nechal čekat dlouho, ovšem trpělivost se vyplatila. Je to parádní zombie masakr,...

RECENZE: Tiny Tina’s Wonderlands ukazují špičkové spojení fantasy a sci-fi

Spin-off k sérii Borderlands nepřekvapí herními mechanismy, ale fantasy kabátek mu náramně sluší. A hlavně: je to...

RECENZE: Virtuální realita potřebuje více her, jako je Hubris

Není to každý den, aby pro virtuální realitu vyšla hra srovnatelná s vysokorozpočtovými mainstreamovými hity. Trh je...

Bojujete s atopickým ekzémem? Pak rozhodně vyzkoušejte řadu LIPIKAR
Bojujete s atopickým ekzémem? Pak rozhodně vyzkoušejte řadu LIPIKAR

Víte, že atopický ekzém je nejčastější kožní onemocnění u dětí? Tímto onemocněním kůže trpí 15 – 20 % dětí a nejčastěji se objevuje u miminek nebo...

Prosázel a propil 7 milionů korun. Prodal jsem i Českého lva, říká Vondráček

Televizní reportér, novinář a režisér David Vondráček (59) prohrál za celý svůj život v hazardu sedm milionů korun....

Františka Ringo Čecha odvezli do nemocnice. Podle syna měl mrtvici

František Ringo Čech (79) byl v neděli večer podle zdrojů CNN Prima NEWS převezen do pražské Nemocnice Na Homolce....

Žena vypadá jako holčička, lidé zaměňují jejího manžela za tatínka

Třicetiletá Carolyn Fulltzová z USA už je trojnásobnou maminkou, ale stále vypadá jako malá holka. Její o tři roky...

Zemřela herečka Annie Werschingová, královna Borgů i Tess z The Last of Us

V pouhých pětačtyřiceti letech zemřela americká herečka Annie Werschingová. Televizní diváci ji znali jako agentku...

Jágrova expřítelkyně Kopřivová přiznala krizi: Nevím, co bude dál

Ještě nedávno prožívala bývalá modelka Veronika Kopřivová (31) s manželem Miroslavem Dubovickým (31) a jejich roční...