Čtvrtek 22. října 2020, svátek má Sabina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 22. října 2020 Sabina

Original War - bombastická RTS z Moravy

  12:00aktualizováno  10. července 10:23
Česká realtimová strategie Original War bude pravděpodobně pro většinu fanoušků tohoto žánru překvapením. Samozřejmě, že příjemným, o tom snad nikdo nepochybuje. Chcete vědět, čím vás tato hra ohromí a čím se liší od ostatních, konkurenčních titulů? Existuje jenom jeden způsob, jak to zjistit.

BonusWeb HIT Original War Navzdory všem slavným bitvám, masakrům a hořkým slzám se jedna věc, jež provází lidské pokolení od počátku věků, nikdy nezměnila. Válka. Válečné umění prošlo za krátký čas téměř neuvěřitelnou modernizací, přesto jsou to právě ti samí lidé, kteří ve válkách pokládají své životy. O těchto dějinných událostech vypovídají kroniky, obrazy, literární díla, v pravěku pak nástěnné malby a rytiny. A v jedné takové pravěké jeskyni začíná zápletka Original War. Po tmavých prostorách stěn se pátravě komíhá světlo baterky, vše vypadá jako obyčejná, úspěšná, průzkumná mise archeologů. Nic nenasvědčuje něčemu neobvyklému. Ale mělo by. Nebo snad dovedete rozumně vysvětlit, že namísto pravěkých lidí u ohně zeď zdobí dvě proti sobě stojící lehce opancéřovaná kolová vozidla?

V Original War se cestuje časem; tedy alespoň jedním směrem. Ponechejme stranou úvahy o tom, že sebemenší zásah do minulosti může vyvolat řetězovou reakci, jež změní budoucnost, a zaměřme se spíš na příběh jako takový, neboť právě on je jedním z pilířů Original War. Během první světové války Američané objevili na sibiřských pustinách podivuhodný stroj - EON. Vědci, kteří EON testovali za pomoci radioaktivních izotopů, došli k překvapivému závěru. Není to nic menšího než stroj času. Bohužel, veškeré palivo v zásobníku bylo vyčerpáno při experimentech. Stroj se převezl do Oblasti 51 s nálepkou "přísně tajný" a celý projekt šel na několik desítek let takzvaně k ledu. Zlom přišel v okamžiku, kdy sibiřské pustiny Original War odhalily své další tajemství - dosud neznámé krystaly obsahující nové prvky. Krystal dokázal uvést vodu během okamžiku do varu a rozmést části nádoby po celé laboratoři. Vědci pochopili, že vodíkové atomy vázané ve vodě v hélium, jsou katalyzátorem nukleární fůze a tím pádem i vhodným palivem pro EON. Brány do minulosti se otevírají; téměř o dva miliony let zpátky na Zemi. Ovšem je v tom jeden háček. Cesta zpátky neexistuje. Prvotní myšlenky o nápravě světa brzy vystřídala mocenská vidina, poněvadž krystaly leží na území Ruska, což se nezdá příliš výhodné. Zformoval se tým lidí, oddaných armádě i vlasti, jejichž úkol zněl jednoznačně. Podniknout výpravu zpět, vytěžit veškeré krystaly na Sibiři a dopravit je na Aljašku.

Přenos proběhl podle plánu, leč uvítání by překvapilo i toho největšího pesimistu. Namísto dojemného panoramatu místní krajiny skupinu uvítala sprška ruských kulek s nadávkami. Hned vedle pravěkých opičáků kraj okupují i ruské jednotky a nutno podotknout, že jejich nenávistná rétorika vůči Američanům nebyla jiná ani před dvěma milióny let. Jedním z vyslaných zpět byl i velitel John MacMillan, tedy vy. Po přistání, a počátečním šoku, právě na vás zůstává rozhodnutí, komu z těch, co se s vámi spojili vysílačkou, uvěříte. V této fázi hry si možná ještě neuvědomíte jednu skutečnost, jež Original War odlišuje od ostatních, neřkuli starých realtimových strategií. Ty obvykle nabízejí děj podaný v úvodu s tím, že se každý těší teprve až na samotný Original War závěr. Ne zde. Dějová linie nejen že neupadá do klasického klišé, důležité zvratové momenty přichází již během misí, v nichž si mezi sebou postavy normálně povídají a přijímají nové zprávy od velení. Buďte si jisti, že pokličkou zahalené tajemství zůstane skryto až do samotného závěru. Nikoli anonymní postavy, ale vojáci se svými jmény prožívají boj podle svého a vyjadřují vlastní emoce. Jízlivé komentáře, špatné rozkazy, napětí mezi vámi a velícím důstojníkem svádějí svou vlastní bitvu proti vojenské cti, morálce, povinnosti vojáka a možná i troše té lásky. A to ještě nic nevíte o třetí straně v konfliktu...

Tři aspekty odlišují Original War od realtimových strategií dnešní doby. Promyšlený příběh, bitvy s menším počtem vojáků a rozumnější, byť složitější herní principy při budování a utváření základny. O příběhu bylo řečeno mnoho, věnujme se tedy vojákům. Zásadní rozdíl tkví v počtu, jelikož i ztráta jediného člověka může znamenat nepříjemný problém. O své vojáky, s vlastními jmény a vlastním hlasem, se zkrátka musíte pečlivě starat a věřte mi, že smrt někoho, kdo bojuje po vašem boku od začátku hry, zamrzí víc, než zničení celé tlupy tanků v Command & Conquer: Red Alert 2. Válku lze vyhrát dvojím způsobem. Ten první bych pojmenoval jako "stalinistický", kde nezáleží na lidský ztrátách. Jako herní ekvivalent dobře poslouží kterákoli dnešní realtimová strategie, nejlépe již zmíněný Red Alert 2. Druhý způsob si v jisté míře váží lidského života, a s ním se setkáváme v Original War. Tím v žádném případě Original War NECHCI hanit výše zmíněného Red Alerta 2 a další, ale rozdíl mezi oběma pojetími poznáte velice brzy. I zde sice platí, že "parní válec" vyhrává, ale vyloženě tupé, bezmyšlenkovité akce jsou zde odsouzené k nezdaru. Tak mě napadá, že asi tímhle směrem chce vést Blizzard svého Warcrafta 3.

Každou postavu charakterizují čtyři atributy, které se jim během boje a po ukončené misi vylepšují. Jmenovitě se jedná o tyto dovednosti: vojenská, dělnická, mechanická a vědecká. Vojákovi během přestřelky stoupá bojová zkušenost, stejně jako vědci ta výzkumná při objevování nové technologie či ošetřování vojáků. Líbí se mi, že povolání není předem dané; i voják se může v dílně obléci do šatů mechanika, přesto se jistá specializace určitě hodí. Základní budovu tvoři skladiště, v němž si také přetváříte své lidi na dělníky. Jedině ti totiž stavějí přidružené budovy a navíc, dokáží je opravovat. Tuto skutečnost oceníte zejména u obranných bojových věží, které tvoří páteř obrany. Mimo skladiště se v žádném případě neobejdete bez výzkumné laboratoře a dílny. Dílna vám nepoběží bez elektřiny, hnedle se nabízí první solární elektrárna. Naftová sice vyrobí více energie, jenže kde sebrat naftu? Vytěžit v dolech!

Vynechám-li elektrickou energii, suroviny ve hře využíváte celkem tři - bedny, ropu a krystaly. Krystaly svou úlohu sehrají až v pozdější fázi hry, kdy je potřebujete na výzkum a kompletaci Original War nových technologií. Zezačátku stačí "pouze" ropa a (především) bedny. K čemu bedny a kde se berou? Bez beden nepostavíte žádnou budovu a z vašich dílen nevyjede jediné vozidlo. Bedny se objevují různě na mapě a posílají je spojenci z (teď již) budoucnosti. Nabízí se nespočet možností, jak je dopravit do základy. První využívá dělníků, jenže ti by se třebas hodili v dílně, lidí se nedostává nikde. Vědci nakonec přišli na způsob, jak si ochočit předchůdce lidí, opičáky. Ti sice nepostaví žádnou budou, ani nebojují, ale v přírodě jich vždy pár pobíhá a ochočit se nechají relativně snadno. Třetí možnost využívá motorizované techniky, kdy vozidlo jednoduše bedny naloží a doveze do základny.

Když už jsem nakousnul vozidla - s nimi si užijete ještě hodně legrace. K jejich kompletaci dochází v dílně, později vylepšené na továrnu. Ale vezměme to postupně. Vozidla se skládají z jednotlivých komponent, které postupně přibývají v závislosti na vaší technologické úrovni. Rozhodujete o podvozku, nákladovém prostoru, pohonu a způsobu řízení. Nejzajímavější část tvoří samozřejmě nákladový prostor, který pojme jak zbraně, tak systémy, jež nejsou určené pro boj (jeřáb, buldozer). Co se týče zbraní, vybere si určitě každý. Lehký kulomet brzy vystřídá rotační, proti obrněncům a budovám se zase hodí kanóny, rakety, plamen, laser... tomu říkám uspokojivý arzenál. Pohon zajišťuje buď solární zdroj, nebo spalovací motor. Spalovací motor Original War nádherně bručí, jenže palivo se musí průběžně doplňovat. Solární energie se doplňuje automaticky při nečinnosti, zato se rychleji vyčerpá. Konečná volba podléhá jen a jen vaší strategii. Zmínka padla o způsobu řízení. První, klasické, spoléhá na človíčka, kterého musíte za volant usadit. Nevýhoda spočívá v tom, že de facto přijdete o jednoho člověka, jenž by mohl zastávat jakoukoli jinou funkci. Rád bych také připomněl, že sakra hodně záleží na zkušenostech. V tomto případě se jako nejlepší řidič ukázal ten, který disponuje mechanickými dovednostmi. Tihle lidičkové dokáží ve vozidlech a obranných věží doslova zázraky - aby ne, když jim podstatně narostou příslušné body do útoku oproti zelenáčům. Druhý způsob řízení vozidel získáte až později, kdy vyzkoumáte rádiové ovládání vozidel. Pak stačí postavit řídící věž, posadit tam mechanika s co nejvyšší zkušeností a přiřazovat mu vozidla. Ovšem pozor, mechanik zvládne ovládat jen určitý počet vozidel, samozřejmě v závislosti na své zkušenosti.

Pozornost si zaslouží i jednotlivé mise, jejichž cíl se často mění i během akce. Docela mě v jedné z prvních úrovních rozesmál jediný cíl - "přežij". Později ale dostáváte nové úkoly, přijíždějí posily, defenzivní akce se rázem změní v přepadovku. Prostě super. Rozmanitost, kdy pouze nestavíte základnu, rozhodně není krokem zpět jako tomu bývá, ale vítaným zpestřením. Hru obohacují i situace, kdy se teprve ukáže, jaký že jste stratég. Hned v úvodu narazíte na ruského Original War inženýra, přičemž dostanete na výběr, zda uvěříte jeho historce. Tato rozhodování vás provázejí celou hrou. Řešíte například dilema, zda se v daném okamžiku chvilkově spojit s nepřítelem a vyměnit trochu surovin za nové technologie, prostě paráda.

Autoři se celkem šalamounsky vyvarovali použití renderovaných animací, které posouvají příběh vpřed. Nahradilo je sugestivní MacMillanovo vyprávění v podobě deníku, kam se tužkou dokreslují klíčové situace. Dojem to v žádném případě nekazí. Samotná grafika (dodatečné screenshoty naleznete zde) přímo ve hře v dnešní době ničím zásadním neoslní, ale nepochopte mě špatně. Máme tu čest s řemeslně odvedenou prací na světové úrovni, žádná patlanina. Pouze má zhýralost 3D zobrazením si musí rýpnout do jednotek, které se natáčejí pouze do osmi stran. Jedním dechem však dodávám, že v druhé misi již nic takového vaše oči neuvidí (a novými animacemi to skutečně není). Další vychytávka tkví v dialozích postav, protože když nějaká hovoří, zobrazí se vedle textu i její hýbající se portrét. Chválou nemohu šetřit na úžasném dabingu jednotlivých vojáků, zde se výběrem autoři velmi dobře trefili.

Co dodat? Něco tak pečlivě propracovaného jsem opravdu nečekal, a to i ve světovém měřítku. Kvalitní příběh podtrhává novátorské pojetí realtimové strategie a korunku všemu dávají takové lahůdky, jako RPG prvky a charismatický dabing. Navíc v češtině za českou cenu - berte!

Original War
Výrobce: Altar Interactive
Vydavatel: Virgin Interactive
Distribuce v ČR: Altar Interactive, kompletně v češtině, plánovaná cena: 1299,- Kč
Hratelná demoverze: BonusWeb.cz
Oficiální homepage: www.original-war.com
Minimální konfigurace: procesor 266 MHz, 64 MB RAM, 600 MB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 400 MHz, 96 MB RAM
3D karty: ne
Multiplayer: ano
Verdikt: Hutná, hratelná a v lecčem novátorská česká realtimová strategie.
Hodnocení 88%

Autor:
  • Nejčtenější

Sega rozdává nevydaný prototyp Golden Axe. Jeho autor je vzteky bez sebe

Vydavatelství Sega zveřejní rozpracované, ale nikdy nedokončené pokračování kultovní mlátičky Golden Axe. K dispozici...

Obrovský zájem, vše vyprodáno. K herním novinkám se nedostane každý

Letošní podzim je jedna velká zkouška trpělivosti pro hráče. O nové grafické karty, herní konzole či VR brýle je jedna...

Nechutná operace oka stále děsí. Vývojář vzpomíná na vznik legendární scény

Děsivá scéna ze hry Dead Space 2, ve které si hlavní hrdina musí skrze oční bulvu zastrčit do mozku speciální jehlu,...

RECENZE: Age of Empires III: Definitive Edition je nadčasový, ale ty bugy

Vývojáři už nám naservírovali remastery dvou předchozích dílů, ale bez kompletního setu by to nebylo ono. Zatím...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mario Kart Live vás budou bavit. Závody, jak jste je ještě nezažili

Na trh se dostala nová hračka, která je oproti běžné produkci hodně jiná. V Mario Kart Circuit se totiž závodí ve...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

RECENZE: MediEvil je zbytečný remake plný nedotažeností

Další klasický titul MediEvil se dočkal remasterované verze, respektive remaku. Jde o sentimentální záležitost, která...

RECENZE: Dex ukazuje budoucnost, v níž bez implantátů nemá cenu žít

Česká hra Dex zasazuje tradiční žánr do ne úplně tradičního prostředí. Mladá dívka s modrými vlasy zachraňuje svět před...

RECENZE: Jedi: Fallen Order je konečně zase skvělá Star Wars hra

Jedním z velice příjemných překvapení roku je titul Star Wars Jedi: Fallen Order, který mohlo vydavatelství EA pokazit...

RECENZE: Kniha Zaklínač a jeho svět zaujme především fanoušky hry

Nakladatelství Crew vydává ve spolupráci se společností Fantom Print knihu, která potěší fanoušky herní série o...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Chtěla jsem udělat něco zapovězeného, říká k pornu Tarra White

Má za sebou úspěšnou kariéru ve filmech pro dospělé, její vztahy s rodinou na Moravě však poznamenala. „Příbuzní se...