RECENZE: Československý Beat Saber je nejlepší hra pro virtuální realitu

Beat Saber
Platforma: PC, PlayStation 4
Výrobce:
Beat Games
- Inovativní herní zážitek
- Úžasný pocit imerze
- Ovládání
- Zacvičíte si
- Mód jednoho meče
- Nápaditá kampaň
- Občas phantom swing
- Hrozí, že si rozmlátíte byt a zlomíte ruku
Už od dětství jsem byl posedlý touhou ovládat hry jinak než jen myší a klávesnicí. Fascinovala mě myšlenka ovládání pohybem, a tak když jsem prvně viděl Kinect, Wii a PS Move, byl jsem u vytržení. Ale opojení novým způsobem ovládání vzalo rychle za své, hrám chyběla hloubka. Máchat Movem před obrazovkou bez pořádné zpětné vazby, to prostě nebylo ono.
S příchodem VR se měla situace změnit, vždyť pocit imerze je neskutečný. Ale většina vývojářů to prostě nezvládla a dělali hry stejně, jako by byly na plochém monitoru. A to je cesta do pekel. Už to zase vypadalo špatně a nad VR se pomalu stahovala mračna neúspěchu, jako se to stalo už před dekádami. Jenže situace se pomalu mění, autoři přicházejí s originálními způsoby ovládání a VR získává novou krev do žil.
Relativně nedávno se vyloupl z čista jasna inovativní simulátor běhu Sprint Vector a jen chvíli po něm pro masy ještě zajímavější hudební Beat Saber v předběžném přístupu pro PC. Beat Saber nezůstal jen na PC a k velké radosti všech vyšel nyní už jako kompletní hra i pro PSVR.
Jako hudební Jedi
Možná si pamatujete na zábavnou deset let starou hru Audiosurf. Premisa byla jednoduchá: ovládali jste vozítko a na vygenerované trati sbírali barevné kostičky do rytmu hudby. Byla to nesmírná zábava s jednoduchým, ale zároveň chytlavým a stylizovaným vizuálem. Podobný nápad si představte ve VR prostoru.
Základní myšlenka zůstala. V rytmu hudby sekáte objevující se kostky dvou barev. Kostek je několik druhů, jsou směrové a musíte je trefit v určitém směru a mečem dané barvy. Jinak se vám sek neuzná. Výška skóre za sek se počítá podle preciznosti a razance, prostoru ke zlepšování je tedy požehnaně. Kromě toho jsou zde i miny, do kterých seknout nesmíte, a bariéry, kam není radno strkat hlavu. Zní to jednoduše, že? Ale v jednoduchosti je síla a Beat Saber to dokazuje.
Od verze pro PC se PSVR liší v mnohém. Kvůli absenci custom songů (o které se zasloužila šikovná komunita) nestačilo jen nahodit původní soundtrack, ale bylo třeba přijít s mnoha vylepšeními, která prodlouží hratelnost. Kromě několika nových skladeb, které jsou PS4 exkluzivní (aspoň prozatím), tu je i režim kampaně. A to byl setsakra dobrý nápad, protože z již skvělé hry dělá ještě lepší.
Kampaň slouží pro učení základů, ale po pár úrovních už jde o výzvu i pro zkušené hráče. Vývojáři se pořádně zamysleli a do hry přidali fůru nových ozvláštnění. Kupříkladu v kampani nestačí song „přežít“, ale musíte splnit jednu, nebo dokonce několik podmínek vítězství. Tou nejtradičnější je překonat určené skóre. Ale k tomu se přidají i nutnost mít za celou dobu v songu jen jistý počet chyb, nebo urazit rukou dráhu nad několik stovek metrů.
V jazyce Beat Saberu to znamená máchat rukama jako magor, aby vaše dráha seku byla co nejdelší. Nebo naopak neurazit víc než určený počet metrů, což zase vyžaduje zcela odlišný způsob hry, maximální koncentraci a přemýšlení dopředu. To samé vyžadují úkoly, kde naopak musíte záměrně dělat chyby, abyste se nedostali přes určité kombo. Vtip tkví v tom, že stačí udělat jen pár chyb navíc a máte po srandě.
Abyste byli řádně motivováni, váš cíl je neustále na očích. Napumpováni adrenalinem tak budete šplhat k vytoužené metě a překonávat bolest svalů a pot ve tváři. Songy získávají i různé modifikátory, mohu být rychlejší, pomalejší nebo, a to je opravdu od tvůrců milé, vám mizí směrové šipky na kostičkách, takže si procvičíte i krátkodobou paměť. Kampaň z vás dostane maximum a vy budete hru milovat i nenávidět zároveň, až zhroucení po náročném songu padnete na kolena a budete lapat po dechu.
O základní soundtrack se postaral Jaroslav Beck, známý skladatel herní hudby původem ze Strakonic. Za českou VR hru Blue Effect si odnesl ocenění Nejlepší audio v anketě Česká hra roku 2017, ale běžně skládal hudbu i pro Blizzard nebo EA. Knihovna songů se bude dál rozrůstat, tvůrci plánují aktualizace zdarma i placená DLC. Dokonce se jedná i s hudebními společnostmi, takže se dostane i na licencovanou hudbu.
Hra má mnoho různých módů nebo modifikací songů, které si lze naklikat. Například takový mód jednoho meče jsem si nesmírně oblíbil, protože vyžaduje naprostou koordinaci pouze jedné ruky. Trochu jsem se obával odezvy PS ovladačů, ale vše je naprosto v pohodě a vaše reakce kamera přenáší bezchybně. Můžete tedy roztočit frenetický masakr jednobarevných kostek.
V případě Beat Saberu zapomenete na váš oblíbený hudební žánr, hudba vás pohltí, i když elektronice nebo hip hopu neholdujete, výběr je pestrý a zastoupena je i řízná muzika, folková i pomalejší. Pokud se dostanete do proudu, necháte se jím nést. Hra má až neuvěřitelnou schopnost vás pohltit, podobně jako nedávno vydaný Tetris Effect.
Pokud jste hráli Beat Saber na VIVE, trochu vás může překvapit jistá gumovitost pocitu při sekání. Meče nepůsobí tak pevně jako s ovladačem VIVE, navíc pocitově mi přijde, že je třeba mnohem silnějšího seku pro vyšší skóre. Force feedback v ovladačích je skoro na stejně dobré úrovni jako u VIVE a přispívá k imerzi: opravdu cítíte to místo seku, kudy šel řez, byť je ovladač ve skutečnosti vzdálený dobrého půl metru. Hraní s ovladači Move je tak příjemné překvapení. Problém s držením ovladačů, který jsem měl u VIVE (neustálé mačkání tlačítka menu) je s PS Move ten tam, ovladače jsou pro Beat Saber jako dělané a tlačítka pro vstup do menu zmáčknete jen při velmi vášnivých kreacích.
Obtížnost je stupňována dost skokově, a tak pokud vám půjde song na normal jako po másle, na hard už se celkem zapotíte. A na experta pravděpodobně napoprvé píseň ani nedokončíte (nejreálnější možnost je, že skončíte po pár sekundách). Ale zlepšení si všimnete už po pár dnech, hrou velmi dobře trénujete postřeh a koordinaci.
Mnozí už si z Beat Saberu udělali sport a trénují songy celé dny, aby dosáhli těch nejlepších výsledků, hra k tomu vyloženě motivuje a party mód pro vaše hosty ten kompetitivní oheň ještě rozdmýchá. Úrovně obtížnosti s sebou nesou jistou nevýhodu. Ne všude jsou rozestavěné beaty do rytmu. Je zajímavé, že čím vyšší obtížnost, tím se vám paradoxně lépe bude hrát, protože beaty nebudou chybět a vše se stane plynulejší.
Sport i party
Z textu je asi jasné, že jsem z Beat Saberu nadšený, však ho hraji nepřetržitě od uveřejnění v předběžném přístupu. Vlastně se stal součástí cvičebního programu pro mě i mou ženu. Funguje skvěle na rozehřátí a PS4 verze má navíc tu výhodu, že přípravy na hraní jsou mnohem jednoduší než v případě VIVE verze.
PSVR je kompaktnější a i méně náročný na prostor. Pokud máte aspoň trochu místa před televizí, jste v klidu a ani nemusíte před každým hraním přeskládat byt, což je u VIVE běžná praxe. Ale i tak se hodí udělat si dostatečný herní plac, abyste neohrozili vše v okolí, své končetiny nevyjímaje. Varováním budiž, že recenzi píši s pohmožděným prstem.
O VR hrách se dost hovořilo jako zabijácích společenského života. Beat Saber vás rychle vyvede z omylu. Tak trochu se mi do života vrátil ten trend 90. let, kdy jsme korzovali od kamaráda ke kamarádovi na hraní her. S VR to je to samé, jen se nestřídáte u klávesnice nebo gamepadu, ale headsetu. A baví se všichni, jak diváci, tak hráči. Hra vypadá i vizuálně velmi dobře, stylizace je pro VR prostor perfektní.
Má tedy Beat Saber i nějaké ty zápory? Jediným výraznějším problémem je takzvaný Phantom Swing, tedy moment, kdy kostku proseknete, ale sek se vám nezapočítá. S updaty se to stává čím dál méně, ale jednou za čas k tomu může dojít. Není nic horšího, než když máte do poslední chvíle čistý průchod a poslední kostku vám meč promáchne. To byste v tu chvíli rádi meče použili trochu jiným, méně pacifistickým způsobem.
Hudba budoucnosti
Není to žádné přehnané prohlášení, když řeknu, že Beat Saber je onou killer aplikací pro VR a nemluvím pouze o PSVR, ale obecně. Kromě skvělého herního zážitku a vizuální podívané si i kvalitně zacvičíte a zlepšíte reflexy, koordinaci a spoustu dalšího. Pravdou je, že veškerý obsah pro PlayStation 4 je časově exkluzivní, postupně se tedy podívá i na PC, ale pokud se vám nechce investovat nechutně velké peníze do VIVE nebo Oculusu Rift, je PSVR tou správnou volbou. Je mi totiž jasné, že majitelé Oculusu a VIVE už hru dávno mají.
Po dlouhém testování mohu říci, že se mi verze pro PSVR hraje ještě o něco lépe než ta pro PC a můžou za to hlavně ergonomičtější ovladače a asi i lépe sednoucí helma. Ta na VIVE je na takové divočení docela masivní. Jestli hodláte někoho obdarovat pozdním dárkem, dejte mu PSVR v bundlu s Beat Saberem, budete z toho profitovat nakonec i vy až se budete přebíjet v party módu. Nebo udělejte radost sami sobě, vždyť to neděláte jen pro zábavu, ale i pro fyzičku.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 157 čtenářů
Hogwarts Legacy už nikdo nehraje, posmívají se aktivisté. Není ovšem za co
Ani měsíc po vydání Hogwarts Legacy se v harrypotterovské herní komunitě neuklidnily hlasy zesměšňující a bojkotující...
Pozůstalí oběti swattingu hráčů Call of Duty dostanou milionové odškodnění
Pět let starý incident, během něhož byl policejní zásahovou jednotkou zastřelen neozbrojený otec dvou dětí, byl u...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Americká policie zatkla muže, který nabádal k vraždě šerifa. V Minecraftu
Policie v americkém New Jersey zatkla osmatřicetiletého muže kvůli online výhrůžkám na adresu floridského šerifa, který...
Sen pokračuje, okrajová hra dvou bratrů se stále prodává po statisících
Dwarf Fortress je na první pohled ošklivá a extrémně obtížná hra, přesto se prodává jako teplé rohlíky. Po šestnácti...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Milujete sci-fi a fantasy? Tyto chystané filmy a seriály byste neměli minout
Premium Byly doby, kdy se člověk bál přiznat, že má rád sci-fi nebo fantasy, protože se vám pak „běžná populace“ vyhýbala,...
RECENZE: Gran Turismo 7 je milostným dopisem všem fanouškům autosportu
Konzole Playstation dlouho trpěly zoufalým nedostatkem pořádných závodních her, tomu je však konec. Gran Turismo 7 je...
RECENZE: Tiny Tina’s Wonderlands ukazují špičkové spojení fantasy a sci-fi
Spin-off k sérii Borderlands nepřekvapí herními mechanismy, ale fantasy kabátek mu náramně sluší. A hlavně: je to...
RECENZE: Virtuální realita potřebuje více her, jako je Hubris
Není to každý den, aby pro virtuální realitu vyšla hra srovnatelná s vysokorozpočtovými mainstreamovými hity. Trh je...
RECENZE: V hororu The Mortuary Assistant balzamujete těla v márnici
Směna v pohřebním ústavu se promění v noční můru v originálním hororu s neotřelým systémem strašení. Kromě balzamování...