Čtvrtek 22. dubna 2021, svátek má Evženie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 22. dubna 2021 Evženie

KOMENTÁŘ: Zaujme Baldur’s Gate 3 fanoušky Dragon Age: Origins?

  0:01
Pokračování legendární série Baldur’s Gate je realitou a podle prvních dojmů vypadá famózně. Kromě už tak dost početné fandovské základny by však hra mohla zaujmout i hráče, kterým učaroval první Dragon Age.

Baldur’s Gate III | foto: Larian Studios

Je tomu víc než deset let, co na obrazovky dorazil famózní Dragon Age: Origins. Hra platila za moderního nástupce her jako Baldur’s Gate či Icewind Dale. Dragon Age vyšel o dva roky později než jeho stájový kolega Mass Effect a ve studiu Bioware si tehdy mohli libovat, jak jim jejich tvůrčí strategie vychází. 

Při pohledu zpět je zajímavé, co všechno se od té doby změnilo. Renesanci Bioware vystřídala regulérní doba temna a ohlášený Dragon Age 4 doprovázejí spíše hluboké obavy a skepse než všeobecná natěšenost na další díl oblíbené značky.

Ačkoliv série Dragon Age prodělala od svých počátků zajímavý vývoj, většina lidí se shoduje, že její první díl se jí nikdy překonat nepodařilo. Dvojka byla kritizována mimo jiné za akčnější pojetí, menší množství voleb a především opakující se lokace. Dragon Age: Inquisition sice svého času sklízel chválu, poutavé vypravěčské umění Bioware se z něj však už vytrácelo. Ve snaze nabídnout velké množství questů hra často připomínala MMORPG bez duše se sklony k repetitivnímu grindování.

O Dragon Age 4 se šušká dlouho, jeho problematický vývoj však během let prošel zásadním restartem. Z původně menší hry je nyní velký projekt, kterým se Bioware (opět) pokusí získat zpět ztracené fanoušky. Obnovit důvěru ve studio, které mezitím opustila řada klíčových lidí, nebude vůbec jednoduché. Oficiálně Bioware o projektu už více než rok mlčí a nové Dragon Age lze těžko očekávat dřív než v roce 2022.

Tyranny

Tyranny

Pillars of Eternity II: Deadfire

Pillars of Eternity II: Deadfire

Divinity: Original Sin 2

Divinity: Original Sin 2

Nespokojenost s posledními tituly mezitím donutila fanoušky tradičních západních RPG hledat jinde. Řada studií se přitom v posledních pěti letech pokusila poptávku uspokojit. Snaha oživit izometrická RPG vedla k vydání her jako Pillars of Eternity a Tyranny od Obsidianu, Torment: Tides of Numenera od studia inXile a především Divinty: Original Sin z dílny Larian Studios. 

Právě Divinity: Original Sin 2 platí za nejpovedenější kousek a jedno z nejlepších RPG poslední dekády. Hra se neomezovala jen na renovování tradiční hratelnosti pro moderní dobu, ale zároveň se snažila posunout spektrum a význam neustálých voleb a komplexních mechanismů umožňujících nejrůznější interakce v herním světě. Ve zkratce: Divinity 2 byla ohromně hravá, kreativní záležitost.

Baldur’s Gate III
Baldur’s Gate III

Baldur’s Gate III

Není tedy divu, že Lariany brzy oslovili majitelé práv na značku Baldur’s Gate s nabídkou vývoje třetího dílu. Jelikož v Larianu značku Bladur’s Gate milují a o stejná práva usilovali už dříve, nebylo co řešit. Podle dosavadních dojmů z Baldur’s Gate 3 to zatím vypadá, že se máme na co těšit.

Na první pohled zajímavější

Zatímco někteří hráči se bojí, že hra vypadá a hraje se více jako pokračování Divinity, mně samotnému v hlavě okamžitě vyskočily vzpomínky na první Dragon Age. Vzhledem k tomu, že Lariani mají tentokrát k dispozici na první pohled mnohem větší rozpočet, mohli si dovolit to, co podle mého názoru řadu lidí od her jako Divinity odrazuje. Filmová kamera během rozhovorů nyní zabírá detailně provedené postavy a rozhovory nepůsobí jako čtení knihy s portréty postav po stranách. Během cestování si lze zazoomovat kameru až za vaši postavu, což při detailní grafice umožní větší ponoření do hry.

Pro fanoušky Baldur’s Gate to zní možná jako svatokrádež, ale podle dosavadních informací a prezentovaných dem je více než jasné, že pohled shora je stále klíčový, což v případě bojů platí dvojnásob. Graficky líbivé zpracování a možnost pohlédnout postavám přímo do tváře je jedna z klíčových věcí, která dělala z Dragon Age víc než jen „Baldur’s Gate 3D“. „Nástupnické“ tituly jako Pillars of Eternity se navzdory pozitivním recenzím nikdy nestaly prodejními trháky, spíše naopak. Proč?

Baldur’s Gate III

Baldur’s Gate III

Izometrická RPG v podstatě neustále střídají mikromanagement inventáře, přesouvání figurek po mapě, čtení textů a často poměrně suchý boj. Záplavou různých menu, položek a čísel připomínaly kolikrát takové herní fantasy účetnictví. Vždycky měly tendence být od hráče odtažité a prožitek tím trochu trpěl. Zatímco druhý Dragon Age to se snahou o větší filmovost přehnal, první díl našel perfektní kompromis, který spojoval filmovost, poutavost a výpravu s tradiční taktickou hratelností. 

Myslíte si, že by popularita postav jako Morrigan nebo Allister byla tak velká, pokud by ve hře byly reprezentovány pouze skrze dabing, text a obyčejný portrét? Zamilovali byste si Minska s Booem ještě dnes tak jako před lety? Proč hráči masově nešílí ze skvěle napsaných charakterů z Pillars of Eternity?

Němý Bobeš

Co má Dragon Age, Baldur’s Gate 3 a vlastně i Divinity 2 společné, je hlavní postava, jejíž rasu, vizáž i původ si můžete v těchto hrách zvolit. Je přitom zvláštní, že ačkoliv hrdin(k)a během běžného cestování po mapě mluví, při rozhovorech zarytě mlčí a přešlapuje z místa na místo. V izometrických hrách to není takový problém, potíž je, když jeho mimické představení sledujete prostřednictvím filmové kamery. Bez tohoto prvku role-playingu bych se osobně obešel. Daleko lépe na mě totiž působil můj charismatický inkvizitor z Dragon Age: Inquisition nežli němý nekňuba z mnohem lepších Origins.

Baldur’s Gate III

Baldur’s Gate III

Srovnání s Dragon Age co do vizuálu a vypravěčských technik rozhodně neznamená, že spolu tyto hry budou sdílet pravidla. Baldur’s Gate 3 zůstává D&D každým coulem a schopnost improvizace vycházející z nepovedených hodů kostkou je na hře to nejdůležitější. 

Tahový soubojový systém působí zatím jako nejkontroverznější změna pro hardcore příznivce Baldur’s Gate, po mojí nedávné zkušenosti s tahovou Divinity a real-timovými Pillars of Eternity si myslím, že je to jedině dobře. Díky tahům jsou souboje méně chaotické, férovější a taktizování je mnohem větší zábava. I Obsidian koneckonců věděl, proč tahový systém do Pillars of Eternity 2 nakonec přidal prostřednictvím patche.

Na Baldur’s Gate 3 si ještě nějaký čas počkáme, ale už nyní hra působí jako jedno z nejslibnějších RPGček ve vývoji. Pokud autoři dostojí své reputaci, bude to pro značku parádní comeback.

  • Nejčtenější

Hráče vyloučili z turnaje, protože měl příliš vysoko nastavený jas obrazu

Známý streamer Tfue přišel o vítězství v turnaji o dvanáct tisíc dolarů kvůli tomu, že měl příliš vysoko nastavený jas...

Kdo kupuje ve slevách, ať si nestěžuje, že není pokračování, říká vývojář

Jeden z hlavních důvodů toho, že se nejspíš nikdy nedočkáme pokračování zombie akce Days Gone, je fakt, že lidé hru...

Lidé přispěli 50 milionů korun na porno hru, výsledek se docela povedl

Na Steamu se v předběžném přístupu objevila erotická hra Subverse. Na rozdíl od ostatních zástupců tohoto okrajového...

Milovníci herních příběhů pozor, Epic rozdává čtyři skvělé adventury

Aktuální nabídka her zdarma obchodu Epic Store je opravdu bohatá. Najdeme v ní trilogii komediálních adventur Deponia,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Když se vtípek nepovede. Vývojáři se podělili o nezdařené easter eggy

Nezávislý vývojář Jan Nijman odstartoval nevinným dotazem dlouhé twitterové vlákno, ve kterém se tvůrci her přiznávají...

Jsme inspektoři, ohlásili se agenti do Vrbětic. Později se ozval výbuch

Premium Přijeli do muničních skladů ve Vrběticích a prokázali se jako zaměstnanci ostravské firmy Imex Group. Jednalo se však o...

Muž z Imex Group: Do beden k odeslání by se ve Vrběticích nikdo nedostal

Premium Sklady ve Vrběticích na Zlínsku, které podle českých tajných služeb vyhodili do povětří ruští tajní agenti, měla...

Války budoucnosti mohou probíhat v lidské mysli, říká bezpečnostní analytička

Premium Její znalosti sice využívají vojáci a jeden kolega ji prý s nadsázkou navrhl jmenovat čestnou generálkou britské...

  • Další z rubriky

ANKETA: Resident Evil slaví 25. narozeniny. Patříte mezi fanoušky?

V pondělí 22. března uběhlo přesně 25 let od vydání prvního dílu z hororové série Resident Evil. Napište nám, zda...

Aktivisté z Twitteru si našli další hru k bojkotu. Jen se neshodnou proč

Aktuální megahit v MMORPG žánru, čínský Genshin Impact, je terčem kritiky. Hráči a aktivisté z Twitteru jej začali...

Trump nebo slavný profesor. Kdo jsou největší nepřátelé videoher?

Premium Videohry leží v žaludku nemalému počtu lidí a celých organizací. Ti následující se nebojí dát svůj negativní názor...

Hymna Mortal Kombatu k novému filmu je hrozná. Poslechněte si ji sami

Kdo by neznal klasiku The Immortals – Techno Syndrome, kterou proslavil Mortal Kombat? S novým filmem tu máme remix pro...

Jarní úklid raz dva: Jak na čistou podlahu i bez lezení po kolenou a otravného ždímání hadru?
Jarní úklid raz dva: Jak na čistou podlahu i bez lezení po kolenou a otravného ždímání hadru?

Přes zimu jsme si do domácností natahali spoustu nepořádku, kterého je teď potřeba se zbavit. Doba si žádá pořádný jarní úklid. V redakci jsme...

Zlom 3. května. Otevřou se obchody a služby, další žáci se vrátí do škol

Systém PES nahradí šest vln rozvolnění, oznámil ve středu premiér Andrej Babiš. Od 3. května by se mohl vrátit druhý...

Hráče vyloučili z turnaje, protože měl příliš vysoko nastavený jas obrazu

Známý streamer Tfue přišel o vítězství v turnaji o dvanáct tisíc dolarů kvůli tomu, že měl příliš vysoko nastavený jas...

Královna se rozloučila s Philipem bílými květinami a vlastnoručním vzkazem

Královna Alžběta II. se rozloučila s mužem, který stál po jejím boku celých 73 let. Posledními vzkazy pro prince...

Bojím se, že papírové peníze v Česku skončí do pěti let, říká ekonom

Premium Mezinárodní měnový fond již před pár lety poukázal na to, že by papírové bankovky či kovové mince mohly z ekonomiky...

Z Philipova pohřbu odcházeli bratři William a Harry v důvěrném hovoru

Na hradu Windsor byl v sobotu pohřben princ Philip, manžel královny Alžběty II. Velká pozornost se upírala také na...