Středa 6. července 2022, Den upálení mistra Jana Husa
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 6. července 2022 Den upálení mistra Jana Husa

KOMENTÁŘ: Zaujme Baldur’s Gate 3 fanoušky Dragon Age: Origins?

  0:01
Pokračování legendární série Baldur’s Gate je realitou a podle prvních dojmů vypadá famózně. Kromě už tak dost početné fandovské základny by však hra mohla zaujmout i hráče, kterým učaroval první Dragon Age.

Baldur’s Gate III | foto: Larian Studios

Je tomu víc než deset let, co na obrazovky dorazil famózní Dragon Age: Origins. Hra platila za moderního nástupce her jako Baldur’s Gate či Icewind Dale. Dragon Age vyšel o dva roky později než jeho stájový kolega Mass Effect a ve studiu Bioware si tehdy mohli libovat, jak jim jejich tvůrčí strategie vychází. 

Při pohledu zpět je zajímavé, co všechno se od té doby změnilo. Renesanci Bioware vystřídala regulérní doba temna a ohlášený Dragon Age 4 doprovázejí spíše hluboké obavy a skepse než všeobecná natěšenost na další díl oblíbené značky.

Ačkoliv série Dragon Age prodělala od svých počátků zajímavý vývoj, většina lidí se shoduje, že její první díl se jí nikdy překonat nepodařilo. Dvojka byla kritizována mimo jiné za akčnější pojetí, menší množství voleb a především opakující se lokace. Dragon Age: Inquisition sice svého času sklízel chválu, poutavé vypravěčské umění Bioware se z něj však už vytrácelo. Ve snaze nabídnout velké množství questů hra často připomínala MMORPG bez duše se sklony k repetitivnímu grindování.

O Dragon Age 4 se šušká dlouho, jeho problematický vývoj však během let prošel zásadním restartem. Z původně menší hry je nyní velký projekt, kterým se Bioware (opět) pokusí získat zpět ztracené fanoušky. Obnovit důvěru ve studio, které mezitím opustila řada klíčových lidí, nebude vůbec jednoduché. Oficiálně Bioware o projektu už více než rok mlčí a nové Dragon Age lze těžko očekávat dřív než v roce 2022.

Tyranny

Pillars of Eternity II: Deadfire

Divinity: Original Sin 2

Nespokojenost s posledními tituly mezitím donutila fanoušky tradičních západních RPG hledat jinde. Řada studií se přitom v posledních pěti letech pokusila poptávku uspokojit. Snaha oživit izometrická RPG vedla k vydání her jako Pillars of Eternity a Tyranny od Obsidianu, Torment: Tides of Numenera od studia inXile a především Divinty: Original Sin z dílny Larian Studios. 

Právě Divinity: Original Sin 2 platí za nejpovedenější kousek a jedno z nejlepších RPG poslední dekády. Hra se neomezovala jen na renovování tradiční hratelnosti pro moderní dobu, ale zároveň se snažila posunout spektrum a význam neustálých voleb a komplexních mechanismů umožňujících nejrůznější interakce v herním světě. Ve zkratce: Divinity 2 byla ohromně hravá, kreativní záležitost.

Baldur’s Gate III
Baldur’s Gate III

Baldur’s Gate III

Není tedy divu, že Lariany brzy oslovili majitelé práv na značku Baldur’s Gate s nabídkou vývoje třetího dílu. Jelikož v Larianu značku Bladur’s Gate milují a o stejná práva usilovali už dříve, nebylo co řešit. Podle dosavadních dojmů z Baldur’s Gate 3 to zatím vypadá, že se máme na co těšit.

Na první pohled zajímavější

Zatímco někteří hráči se bojí, že hra vypadá a hraje se více jako pokračování Divinity, mně samotnému v hlavě okamžitě vyskočily vzpomínky na první Dragon Age. Vzhledem k tomu, že Lariani mají tentokrát k dispozici na první pohled mnohem větší rozpočet, mohli si dovolit to, co podle mého názoru řadu lidí od her jako Divinity odrazuje. Filmová kamera během rozhovorů nyní zabírá detailně provedené postavy a rozhovory nepůsobí jako čtení knihy s portréty postav po stranách. Během cestování si lze zazoomovat kameru až za vaši postavu, což při detailní grafice umožní větší ponoření do hry.

Pro fanoušky Baldur’s Gate to zní možná jako svatokrádež, ale podle dosavadních informací a prezentovaných dem je více než jasné, že pohled shora je stále klíčový, což v případě bojů platí dvojnásob. Graficky líbivé zpracování a možnost pohlédnout postavám přímo do tváře je jedna z klíčových věcí, která dělala z Dragon Age víc než jen „Baldur’s Gate 3D“. „Nástupnické“ tituly jako Pillars of Eternity se navzdory pozitivním recenzím nikdy nestaly prodejními trháky, spíše naopak. Proč?

Baldur’s Gate III

Izometrická RPG v podstatě neustále střídají mikromanagement inventáře, přesouvání figurek po mapě, čtení textů a často poměrně suchý boj. Záplavou různých menu, položek a čísel připomínaly kolikrát takové herní fantasy účetnictví. Vždycky měly tendence být od hráče odtažité a prožitek tím trochu trpěl. Zatímco druhý Dragon Age to se snahou o větší filmovost přehnal, první díl našel perfektní kompromis, který spojoval filmovost, poutavost a výpravu s tradiční taktickou hratelností. 

Myslíte si, že by popularita postav jako Morrigan nebo Allister byla tak velká, pokud by ve hře byly reprezentovány pouze skrze dabing, text a obyčejný portrét? Zamilovali byste si Minska s Booem ještě dnes tak jako před lety? Proč hráči masově nešílí ze skvěle napsaných charakterů z Pillars of Eternity?

Němý Bobeš

Co má Dragon Age, Baldur’s Gate 3 a vlastně i Divinity 2 společné, je hlavní postava, jejíž rasu, vizáž i původ si můžete v těchto hrách zvolit. Je přitom zvláštní, že ačkoliv hrdin(k)a během běžného cestování po mapě mluví, při rozhovorech zarytě mlčí a přešlapuje z místa na místo. V izometrických hrách to není takový problém, potíž je, když jeho mimické představení sledujete prostřednictvím filmové kamery. Bez tohoto prvku role-playingu bych se osobně obešel. Daleko lépe na mě totiž působil můj charismatický inkvizitor z Dragon Age: Inquisition nežli němý nekňuba z mnohem lepších Origins.

Baldur’s Gate III

Srovnání s Dragon Age co do vizuálu a vypravěčských technik rozhodně neznamená, že spolu tyto hry budou sdílet pravidla. Baldur’s Gate 3 zůstává D&D každým coulem a schopnost improvizace vycházející z nepovedených hodů kostkou je na hře to nejdůležitější. 

Tahový soubojový systém působí zatím jako nejkontroverznější změna pro hardcore příznivce Baldur’s Gate, po mojí nedávné zkušenosti s tahovou Divinity a real-timovými Pillars of Eternity si myslím, že je to jedině dobře. Díky tahům jsou souboje méně chaotické, férovější a taktizování je mnohem větší zábava. I Obsidian koneckonců věděl, proč tahový systém do Pillars of Eternity 2 nakonec přidal prostřednictvím patche.

Na Baldur’s Gate 3 si ještě nějaký čas počkáme, ale už nyní hra působí jako jedno z nejslibnějších RPGček ve vývoji. Pokud autoři dostojí své reputaci, bude to pro značku parádní comeback.

  • Nejčtenější

Špatný vtip se vydavatelství nevyplatil, sesypala se na něj vlna kritiky

Na twitterovém profilu vydavatele Electronic Arts se objevil vtípek utahující si z hráčů singleplayerových her. Ačkoliv...

Postavil si pařící doupě za 700 tisíc, vypadá jako kokpit vesmírné lodi

Populární thajský youtuber vystupující pod přezdívkou Bankii je tak velikým fanouškem vesmírného simulátoru Star...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lidé zkritizovali jeho hru. Slavný tvůrce tak vypnul fóra a přestane sdílet

Odhalení dalšího dílu z kdysi velmi oblíbené adventurní série Monkey Island neprovázelo jen nadšení. Řada lidí...

Hogwarts Legacy je zatím nejambicióznější hra z univerza Harry Potter

Do oblíbeného světa magie a kouzel už jsme zamířili několikrát, ovšem tentokrát to vypadá na opravdu epický výlet,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zpříjemněte si svátky třemi povedenými hrami zdarma

Digitální obchod Epic Store tento týden rozdává rovnou tři zajímavé hry. Na své si přijdou příznivci multiplayerových...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Zbraně, které zaskočily Putina: „Muskovo“ bombardování

Premium Už druhý den po nočním překročení hranic měli triumfálně projíždět centrem Kyjeva, po čtyřech měsících místo toho vězí...

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

  • Další z rubriky

Vybíráme nejlepší letošní hry, které jsou ty vaše?

První polovina roku 2022 je téměř za námi, pojďme se proto podívat, které letošní hry v nás zanechaly ten nejlepší...

KVÍZ: Politici ve hrách jsou často zlí a zkorumpovaní. Kolik jich poznáte?

Stejně jako ve skutečnosti jsou i politici v počítačových hrách zpravidla zdrojem starostí. Schválně na kolik z těch...

Vybíráme chystané komiksové hry, které vypadají hodně nadějně

Premium Videoherní adaptace komiksů nedopadnou vždy podle představ. Ale nevzdáváme se a vybrali jsme několik chystaných a...

Špatný vtip se vydavatelství nevyplatil, sesypala se na něj vlna kritiky

Na twitterovém profilu vydavatele Electronic Arts se objevil vtípek utahující si z hráčů singleplayerových her. Ačkoliv...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Ne, ne, já nemusím, já už ho vidím. Holčička z reklamy na Kofolu se vrací

Malá holčička z vánoční „prasátkové“ reklamy na Kofolu, ve které zazněly hlášky „a bude mít ty velký zahnutý zuby...

Pavla Tomicová výrazně zhubla a s kolegy oslavila šedesátiny

Pavla Tomicová měla s Dášou Zázvůrkovou v květnu nehodu, když do kolegyniny Vespy před Národním divadlem nabouralo...

Herec a režisér Vojtěch Kotek se oženil. S partnerkou chodili více než rok

Herec Vojtěch Kotek (34) se ve čtvrtek oženil. Podle webu Expres.cz si vzal přítelkyni Radanu, se kterou chodí více než...

Móda z Varů: Luxus i lacinost. Sexy Ramba a Plodková. Třeštíková přestřelila

Na červeném koberci zazářily v den slavnostního zahájení 56. ročníku karlovarského filmového festivalu v luxusních...

Ruská ekonomika se hroutí, už není pochyb, ukazují nová statistická data

Ekonomika v Rusku se postupně hroutí, píše americký týdeník Newsweek. Průmyslová výroba se propadla hned v několika...