Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a zlých černokněžníků. Proto je velmi osvěžující dostat do ruky hru, která se vůbec nebojí jít proti žánrovým pravidlům a zaběhlým stereotypům. A navrch nabízí mamutí porci obsahu a strhující soubojový systém.

Divinity: Original Sin 2

14.09.2017 PC

iDNES.cz

91%
Herní karta
  • Obrovské množství obsahu
  • Zajímavý a propracovaný svět
  • Systém výroby předmětů i vývoje postavy
  • Promakané souboje
  • Grafika a zvuk
  • Deník je často skoupý na informace
  • Velké množství obsahu může i odrazovat

Přesně taková je Divinity Original Sin 2. Neboří konvence úplně – elfové, trpaslíci a nemrtví jsou tu samozřejmě taky, jen mají občas odchylky od těch „běžných“. Už jen třeba tím, že tady může být hlavní protagonista právě nemrtvý.

Živí ovšem pohled na pochodující kostlivce nesnášejí příliš dobře, někteří místo konverzování rovnou sahají po zbrani. Proto je žádoucí narazit si na hlavu přilbu (na úplném začátku hry ji zdatně zastoupí i obyčejný dřevěný kbelík). Druhou možností je někomu obličej po smrti urvat a obléct si ho přes svoji lebku.

Divinity Original Sin 2 - obrázky z recenzování

Tím ovšem možnosti a specifika nemrtvých postav v Original Sin 2 stále nekončí. Dalším důležitým rozdílem oproti ostatním obyvatelům zdejšího světa je to, že nemrtví v momentě, kdy jim ubývá zdraví, nemůžou vyzunknout obyčejný léčivý lektvar. Tím by si ještě víc ublížili. Místo toho je jim líp v kaluži jedu nebo s lahvičkou jedu v kapse.

Krvelační elfové mají hlad

Kostliví herní protagonisté mají i další výhodu oproti svým dýchajícím souputníkům. Zvlášť pokud se rozhodnou pro dráhu zloděje. Jejich kostlivé prsty totiž plně zastoupí sadu šperháků a zamčené truhly nebo dveře tak mohou otvírat bez jakéhokoli dalšího nářadí.

Divinity Original Sin 2 - obrázky z recenzování

Elfové ze světa Rivellonu se zase mohou léčit tím, že pojídají části těl – spolu s porcí jídla tak absorbují i část vzpomínek toho, na kom hodují. A když máte štěstí, jen tak mimochodem se naučí i novou dovednost, na kterou ostatní potřebují příslušný výukový „manuál“.

Vývojáři z Larianu se prostě nebojí odvážných rozhodnutí a servírují nemilosrdný svět, který není příliš pohádkový, spíš si dost půjčuje z temnějších děl fantastiky. Parádní je také mluvení se zvířaty, na které je ovšem třeba příslušný talent.

Divinity Original Sin 2 - obrázky z recenzování

A jakmile ho máte, můžete se vykecávat s krysami, kraby, veverkami, ale také medvědy nebo krávami. A i když se často dozvíte jen příhodu ze života dotyčného zvířátka, jindy jsou konverzace podstatnější a vedou k úplně novým dobrodružstvím nebo vám alespoň poskytnou návod, jak zdolat překážky ve vaší cestě.

Koneckonců i úkol, který mi zatím v hlavě z celé hry utkvěl nejvíce, mi zadávala kvočna u kurníku. Nechci ho vyzradit celý, takže jen napíšu, že v něm figurují ukradená vajíčka a takzvaní voidwoken, což jsou příšery, se kterými bojujete celou hru. Úkol navíc nemusí skončit odevzdáním zachráněného vejce. Když totiž okolo kurníku poběžíte o něco později, zjistíte, že se tam stalo něco hrozivého. Ale to už opravdu neprozradím.

Kolik že to zabere času?

A podobných úkolů, které se zprvu tváří jako obyčejné přímočaré fantasy klišé, je ve hře pochopitelně víc. Obecně se dá říct, že hra nabízí na dnešní poměry až neskutečné množství obsahu. Zatímco jiné tituly ukáží závěrečné titulky třeba po osmi hodinách, tady to nehrozí.

Divinity Original Sin 2 - obrázky z recenzování

Po osmi hodinách hraní jsem ještě pořád pobíhal po úvodním ostrově, kam se hráčova parta dostane hned po krátkém entrée na vězeňské lodi. Po nějakých 30 odehraných hodinách jsem stále teprve ve druhé (hodně velké) oblasti a prolézám ji a hledám nové úkoly.

Velkou devizou druhého Original Sin je soubojový systém. Spousta mladších hráčů si asi řekne, že tahové souboje se napínavostí a naléhavostí nikdy nemůžou vyrovnat bitvám v reálném čase, ale já si dovolím nesouhlasit.

Zapal, namoč, otrav

Jistě, ovládat postavy v přesně daném sledu v nekonečně dlouhých tazích není asi takový okamžitý adrenalin jako kosení nepřátel třeba v Counterstriku, ale zdejší souboje nabízejí jiný druh vzrušení jako jsou obrovské taktické možnosti. A také to, že nepřátelé nelevelují spolu s vámi, takže pokud vlezete někam, kde ještě nemáte být, čeká vás opravdu rychlá a nekompromisní smrt.

Divinity Original Sin 2 - obrázky z recenzování

Největším tahákem soubojů ve hře jsou bezesporu obrovské taktické možnosti, které má hráč k dispozici. O ty se z velké části starají interakce jednotlivých živlů. Jed se dá zapálit (a odpálit), oheň se dá uhasit a vzniklá oblaka páry se dají nabít elektřinou. Kromě toho také blokují výhled lučištníkům.

Jasně, znalci prvního dílu namítnou, že tohle není nic nového, ale mně prostě přišlo, že tady to celé funguje nějak líp a líp to šlape. A i po desítkách hodin mě baví nepřátele nejdřív namočit, pak je omráčit bleskem nebo proměnit na jeden tah ve slušivou ledovou skulpturu.

Nemluvě o tom, že experimentátoři si najdou i ještě vypečenější kombinace než jsou ty zjevné. Třeba přemění silného nepřítele ve slepici a na tu pak začarují kouzlo, které při pohybu způsobuje zranění. Slepice je totiž tak vyděšená ze všech těch blesků a výbuchů, že stále pobíhá kolem. A nepřítel tak může zemřít dřív, než se změní zpátky z drůbeže do své původní podoby.

Vyrob si, co potřebuješ

Podobným rájem je pro hračičky systém výroby předmětů, lektvarů a jiných nezbytností dobrodružného života. Osobně jsem se tady o craftování jen lehce otřel, ale dostalo mě třeba to, že se jakékoli boty dají zkombinovat s hřebíky a už nikdy neuklouznete na ledu a nepřijdete o celé kolo jen kvůli tomu, že jste potupně spadli na zadek.

Divinity Original Sin 2 - obrázky z recenzování

Hodně podařený je i systém vývoje postavy, který má několik částí a nabízí obrovskou volnost. Takže když zjistíte, že vás nebaví být válečníkem v přední linii, můžete si po úniku z první oblasti v podpalubí své věrné lodi u kouzelného zrcadla dělat, co se vám zlíbí. Klidně se specializovat úplně jinak a stát se kouzelníkem, který to zároveň umí s kuší.

Dalším kladem Divinity Original Sin 2 je grafická prezentace a ozvučení. Hra vypadá opravdu dobře, díky dlouhému early accessu (předběžnému přístupu) je výborně odladěná a běží jako po másle. Jen ten úvodní loading mohl být kratší, ale to je jen malá výtka.

Na velmi vysoké úrovni je i zvukový podkres – ať už jde o namluvení, nebo hudební doprovod. A i přes obří porci obsahu jsem zatím nenarazil na úkol nebo rozhovor, kde by namluvení bylo špatné či dokonce odfláknuté.

Divinity Original Sin 2 - obrázky z recenzování

Největší výtku mám k deníku, kam se zapisují úkoly a informace. Často se totiž záznamy z nějakého důvodu ani po dokončení úkolu neuzavírají a zápisy jsou navíc občas tak stručné, že se vám může snadno stát, že při pročítání už vlastně nevíte, kam jít nebo komu splněný úkol vlastně odevzdat. Proto doporučuji hojně využívat manuální značky v mapě, spoléhat se jen na ty automatické je velká chyba.

Jako celek je ovšem Original Sin 2 naprosto famózním RPG, které ocení především zkušení, pečliví hráči, kterým nevadí, že na spoustu věcí si musejí přijít sami. Rozhodně je to jasný kandidát minimálně na RPG roku, ne-li adept na úplného vítěze. Jen spolkne opravdu hodně času.

iDNES.cz

91%

Čtenáři

95% Ohodnoťte hru

Pro ohodnocení se musíte přihlásit

%

Nejčtenější

Sexy androidka na PC válí. Stellar Blade hlásí skvělé prodeje

Je krásná a hráči si ji mohou obléct do mnoha více či méně sexy oblečků. Androidka Eva ovšem byla vytvořena pro jiný účel. Aby na zničené Zemi bojovala proti mimozemským monstrům.

O akci se sexy Evou je zájem, Stellar Blade odstartoval na Steamu fantasticky

Více než rok po vydání se povedená postapokalyptická akce Stellar Blade podívala z PlayStationu 5 také na PC. A první výsledky naznačují velmi slušný komerční úspěch.

Nejvíc sexy hra loňského roku vyšla na PC. A není jen pro chlípníky

Loňská hra Stellar Blade, která původně vyšla pouze na PlayStation 5, se nyní dočkala i PC verze. Hra nás mile překvapila tím, že funguje hezky plynule i na pár let staré PC sestavě, a již vyhlížíme,...

Kdysi jsme je milovali. Jak si vedou kultovní hry dnes?

Pojďme se vypravit hluboko do herní minulosti a připomenout si začátky některých slavných herních sérií. V kontrastu s tím se následně podíváme, jak si vedou dnes.

Plýtvání časem a nafoukaní tvůrci. Vybíráme propadáky herního svátku

Minulý týden se odehrál významný videoherní svátek se spoustou konferencí herních společností a nášupem novinek. Zdaleka ne vše se ovšem povedlo a my vybíráme pět věcí, které hráče i nás v redakci...

Yakuza 0 Director’s Cut

vydáno 17. června 2025  15:21,  aktualizováno  15:21

Remake Prince of Persia oznámený v roce 2020 stále vzniká, vzkazuje Ubisoft

V září tomu bude pět let, co Ubisoft odhalil remake skvělého Prince of Persia: Sands of Time z roku 2003. Nyní se připomíná, že na něm stále pracuje.

17. června 2025  11:30 2

Tvůrci Zaklínače 4 volí přístup „nejprve konzole“. Mají k tomu dobrý důvod

Technologickou demoverzi z připravovaného Zaklínače 4 jste už určitě viděli. A pokud ne, běžte to hned napravit. Nyní nás polské studio CD Projekt Red nechalo nahlédnout za oponu vývoje.

17. června 2025  10:37 2

Máme tu největší průšvih letoška? Podvod, zuří hráči a chtějí zpět peníze

Titul herního propadáku roku má prvního vážného kandidáta. Hra MindsEye sbírá negativní hodnocení a kvůli špatnému technickému stavu si mohou hráči na PlayStationu dokonce zažádat o vrácení peněz,...

17. června 2025 1

Sexy androidka na PC válí. Stellar Blade hlásí skvělé prodeje

Je krásná a hráči si ji mohou obléct do mnoha více či méně sexy oblečků. Androidka Eva ovšem byla vytvořena pro jiný účel. Aby na zničené Zemi bojovala proti mimozemským monstrům.

16. června 2025  11:32 4

Populární hra končí s pořádáním „oslav hrdosti“. Jsou prý cestou ke krachu

Na rozdíl od mnoha předchozích roků se letos hráči populární onlinovky RuneScape nedočkali oficiálních oslav měsíce hrdosti. Podle ředitele vývojářského studia Jagex Jona Bellamyho se totiž změnila...

16. června 2025 12

Kdysi jsme je milovali. Jak si vedou kultovní hry dnes?

Pojďme se vypravit hluboko do herní minulosti a připomenout si začátky některých slavných herních sérií. V kontrastu s tím se následně podíváme, jak si vedou dnes.

15. června 2025 8

ANKETA: Jak se vám líbila druhá řada seriálu The Last of Us?

Druhá řada postapokalyptického seriálu The Last of Us je za námi, na třetí, v níž hlavní roli převezme jiná postava, si ještě nějakou chvíli počkáme. Spekuluje se o začátku roku 2027. My se ovšem...

14. června 2025 8

Rande s košem na prádlo. Festival demoverzí ukázal zajímavé i bizarní hry

Festival demoverzí Next Fest na Steamu přinesl ukázky celé řady zajímavých titulů. My jsme hned několik z nich vyzkoušeli a přinášíme tipy na ty, které nás zaujaly: Baby Steps, Date Everything, Ball...

14. června 2025 0

O akci se sexy Evou je zájem, Stellar Blade odstartoval na Steamu fantasticky

Více než rok po vydání se povedená postapokalyptická akce Stellar Blade podívala z PlayStationu 5 také na PC. A první výsledky naznačují velmi slušný komerční úspěch.

13. června 2025  11:12 4

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Milovali jste Theme Hospital? Stáhněte si nástupce Two Point Hospital zdarma

Digitální obchod Epic tentokrát rozdává špičkovou strategii Two Point Hospital. Pokud jste kdysi milovali Theme Hospital a duchovní nástupce Two Point Hospital vám prozatím unikl, neváhejte....

13. června 2025 2

Těchto osm her si v červnu zahrají předplatitelé PS Plus Extra

Herní katalog PlayStation Plus Extra se za necelý týden rozroste například o kooperativní střílečku FBC: Firebreak od studia Remedy či zábavný žánrový mix Endless Dungeon.

12. června 2025  15:32 2
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.