Úterý 25. února 2020, svátek má Liliana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 25. února 2020 Liliana

Splněný sen fandů her na hrdiny. Recenze Torment: Tides of Numenera

aktualizováno 
Planescape: Torment, pro mnohé nejlepší hra na hrdiny všech dob, se dočkala pokračování. Je sice jiné než originál, ale o nic horší. Varování: tohle není hra pro ty, kteří se nechtějí prokousávat tunami převážně čtivého textu.
93

Torment: Tides of Numenera

Platforma: PC, XboxOne, PlayStation 4, Linux, macOS
Výrobce: inXile entertainment

  • opravdu skvělé “velké” RPG
  • svět, děj, hlavní i desítky vedlejších úkolů, všechno je zajímavé
  • nový a zábavný vývojový systém a zábavné souboje
  • stovky možností, jak může ta či ona situace dopadnout
  • rozhovory jsou napsány naprosto bezchybně
  • ukecanost některých postav nezná mezí
  • hra nepromlouvá tak osobně, jako starý Torment
  • hlavní postava není zase tak moc zajímavá
  • už se nemůžete převlékat za zombii

Herní karta

Od dob, kdy Bezejmenný zničil téměř neporazitelnou entitu The Transcendent One na vrcholku Pevnosti lítosti uplynulo hodně vody. Osvobodil se tím z věčného koloběhu života a utrpení a nám, hráčům, skanula slza. Neuvěřitelné je, že je to téměř osmnáct let. Ještě neuvěřitelnější ovšem je, že jeho osud rezonuje v srdcích hráčů dodnes. V mnohých notou nostalgickou a zasněnou, u dalších ale přítomnou a velice kritickou.

Vždyť se snad ani nedá spočítat, v kolika anketách napříč celým světem vyhrál Planescape: Torment titul „nejlepší RPG vůbec“ (RPG - role playing game, volně přeloženo jako hra na hrdiny). Od vydání v roce 1999 stojí skoro jako nehybný monument kvality, originality a dokonalé RPG zábavy. Pomník starých, neopakovatelných časů, které se nevrátí.

Torment: Tides of Numenera

Torment: Tides of Numenera

Všechny hry na hrdiny z produkce mrtvého Black Isle jsou nepřekonatelné. Jenže i v jejich repertoáru je Planescape čímsi jiný. Vybočuje. A to i tím, jak moc je milovaný. Kreativní lidé kolem Chrise Avellona a Briana Farga, kteří si dali nálepku inXile Entertainmet, před sebou měli velice obtížný úkol. Čím tolik vybočuje z řady? Proč ho mají lidé tak rádi? Je to narativem nebo zvláštním světem? Nebo k nim i přes svou odlišnost promlouvá nějak intimněji než jiné hry?

Otázky a obtížné odpovědi. Přesně v duchu samotné hry. Kdo by na ně ale měl najít odpovědi, než právě lidé, kteří nás donutili se na ně ptát? Tides of Numenera je vysněná hra pro ně i pro nás. Není možné o ní hovořit samostatně. Na to jsou obě hry až příliš provázané. Ani ne tak svým obsahem, jako spíš očekáváním hráčů, jejich tužbami a v neposlední řadě kultem.

Pro jedny technologie, pro další magie

Monte Cookův svět Numenery a jeho pravidla vydaná před čtyřmi lety jsou dokonalou scénou pro epický a přitom mimořádně osobní příběh, podobně jako kdysi ten s pravidly Dungeons & Dragons.

Svět převelice vzdálené budoucnosti, ve které se po sobě jdoucí civilizace hroutily v důsledku kataklyzmatických změn, je plný záhad a tragédie. Po jedné vyspělé kultuře přichází další, která technologické výdobytky té předchozí považuje za svého druhu magii od bohů. Strach z náhlého rozpadu je všudypřítomný a tísnivý.

Torment: Tides of Numenera

Torment: Tides of Numenera

Naše hlavní postava, Last Castoff (o kterém zprvu nevíme vůbec nic, stejně jako kdysi o Bezejmenném) se probouzí ze svého poklidného spánku v nezáviděníhodné situaci. Schránka, která konzervovala dlouhou dobu jeho tělo, padá kamsi dolů do černé propasti a vy máte jen několik málo dialogových voleb, které ho mohou zachránit před fatálním dopadem na rychle se přibližující podlahu.

Příběh postavy se zprvu nechává projevit jen zřídka, povětšinou ve „snových“ scénách, které se odehrávají v různých jiných dimenzích a vzpomínkách postav vedlejších. Ty jsou vyprávěny skrze artefakty, stále fungující technologické odkazy předešlých generací. Numenera v začátcích vypráví spíš než příběh hrdiny příběh samotného světa.

Torment: Tides of Numenera

Torment: Tides of Numenera

Odhalují se vám opravdu zvláštní reálie: Tělo hrdiny slouží jako prozatím poslední schránka pro vědomí prastaré entity Changing God, žijící skrze všech předchozích osm cyklů (civilizací) historie. Stejně jako v Planescape i tady ale sebou nabytá nesmrtelnost nese obrovské riziko.

Přítomnost takové entity, jejíž samotná existence odporuje řádu světa Numenery, vyvolává mnohé paradoxy. Jedním z nich je Sorrow. Temné monstrum z jiné dimenze, které chce všechny minulé reinkarnace pohltit. Tedy i vás. Podobně jako třeba Dahaka v Prince of Persia: Warrior Within je Sorrow nezničitelný a nemá smysl s ním bojovat. Zatím.

Příběh Numenery má mnoho podobných styčných bodů s Planescape. Témata jsou obecně velmi podobná. Svět je ale zcela jiný. A to znamená, že jiná je i atmosféra. Starší hra šokovala pocitem neustálého bloudění a zatracení. Lokace byly plné bizarností, smrti a hnilobného rozkladu. Numenera je už z logiky věci jiná.

Torment: Tides of Numenera

Torment: Tides of Numenera

Rozklad, který z ní cítíte, není hnilobný, ale existenční. Po ulicích, ze kterých je cítit, že brzy zaniknou, se nepohybují démoni z různých koutů reality a nemrtví, ovšem na každém rohu narazíte na podivné prolnutí fantasy tématiky a sci-fi. Zjistíte, že každý aspekt zdejšího světa jednotlivé charaktery i komunity interpretují jinak. Každá náboženská sekta má svou vizi budoucnosti i minulosti. Jediné, co přetrvává bouře času, jsou zde prastaré imateriální sféry, obyčejnému člověku nedostupné.

Je ale přece jenom na místě upozornit, že depresivních a velice osobních hloubek jako Planescape už Numenera nedosahuje. To je asi její největší odklon a možná nedostatek. Umožňuje to některým hráčům vznést oprávněnou kritiku, že Numenera působí jako umělý konstrukt, zatímco Planescape byl více organický.

Stále nebezpečný svět

Svět zde ale není o nic více bezpečný, než ten osmnáct let starý. Nikdy netušíte, kam vás která cesta a který vedlejší úkol zavede. Zvlášť při prvním průchodu hrou vás přepadne dojem dlouhého a bezcílného bloudění. To může se stovkami stran textu, který musíte pročíst, vyvolat dojem beznaděje. Mytologie je natolik rozvětvená, že její nastudování zabere doslova hodiny. Už jen zapamatovat si, kdo jak k čemu referuje je zprvu problém. Ale přiznejme si rovnou, stejné to bylo i v první hře. I to dělá z Numenery ono „velké“ RPGčko.

Torment: Tides of Numenera

Torment: Tides of Numenera

Největší vliv na atmosféru má kromě velice pěkné a detailní grafiky lokací velkou měrou kvalita dialogů a onoho samotného textu. Ty jsou jedním slovem geniální. Autoři opět dokázali najít kompromis mezi bohatostí popisu a čtivostí. Neustále se vám dostává tun a tun informací. Přitom se ovšem v textu neutopíte a neusnete.

O Planescape se dodnes mluví jako o nejukecanější hře na hrdiny. Numenera toto srovnání snese hrdě také. Při kliknutí na jakoukoliv postavu musíte počítat s tím, že dalších deset minut nestrávíte ničím jiným, než pročítáním desítek řádek dialogu. Jednoznačně tak kráčí proti trendu zjednodušování. Znamená to však, že rozhodně nepatří mezi nejsvižnější hry.

Nový systém

Zcela novým prvkem je originální RPG systém. Ten k celkovému ladění hry sedne více než D&D. (Nehledě na to, že výrazně lépe obohacuje tahový soubojový systém.) Jeho prvním krokem je výběr ze tří přednastavených povolání. Glaive je bojovník, Jack typický zloděj a Nano pak kouzelník využívající technologií zničených civilizací. Každý má své preferované dovednosti a aktivní i pasivní schopnosti. Dovednosti jsou velice podobné, jako v D&D. Lze je ještě poupravovat a dál rozdělovat při přechodu na vyšší úroveň, takže každá postava je do jisté míry specializovaná i v rámci povolání.

Torment: Tides of Numenera

Torment: Tides of Numenera

Mimořádně důležitou roli hraje zaměření vašich statistik. Jsou dohromady tři: síla, rychlost a intelekt. Je jasné, které zaměření přeje kterému povolání. Zaměření se využívá během soubojů i akcí a v podstatě určuje akční body. Nejjasnějším příkladem jsou boje. Jeden, univerzální typ akčních bodů určuje možnosti pohybu v tahu, druhý pak druh a sílu akce. A právě tento druhý typ je určován zaměřením. Před každým úderem je možné navolit si, kolik bodů zaměření útokem „utratíte“, což určuje jednak sílu úderu a zranění, tak i šance na zásah.

Stejně tak je možné tyto body využít během dialogů. Výhodnou novinkou je to, že si před každým rozhovorem či akcí můžete vybrat, která postava z party dialog povede. Když tedy tušíte, že dojde na test obratnosti, vyberete si tu, která je nejvíce zaměřená na rychlost a použijete co nejvíc bodíků. Numenera je hra, ve které nemá smysl po nezdaru ihned nahrávat pozici. Vývojáři si dali obdivuhodně záležet na tom, aby každé možné vyústění situace vedlo k další zajímavé situaci. Díky tomu hra působí velice kompaktně i při vícerém hraní a tlačí vás k tomu zkoušet všechno.

Hra obecně působí mnohem modernějším dojmem. Netrpěliví hráči například vezmou za vděk možnost si jedním tlačítkem zvýraznit všechny aktivní předměty na obrazovce. Kdo pamatuje nejvíce iritující úkol z Planescape, kde jste museli v hromadě vnitřností najít ukradený náhrdelník (což byla oblast asi pěti pixelů), bude nadšen. Technicky je Numenera bezchybná.

Mínusy se v jednotlivostech, které ji tvoří, hledají velice podobně, jako onen náhrdelník. Je to spíš její obecné vyznění hry, kde narazíte na pochybnosti a to zvlášť, pokud milujete Planescape. Například, silně existenciální, emotivní a subjektivní příběh o vlastní záchraně vystřídal ten o záchraně světa. Je tedy jasné, že vaše cesta Numenerou už není tak intimní.

Stejně tak hlavní hrdina není ani z poloviny tak zajímavou postavou jako věčně bloudící a trápený Bezejmenný. Tento nedostatek ale do jisté míry kompenzují ukecané vedlejší postavy, které mají tolik charakteru a zajímavých trablů, že jim Last Castoff může tiše závidět.

Torment: Tides of Numenera

Torment: Tides of Numenera

Asi největší výtka ale paradoxně směřuje k samotné podstatě celé hry. O tom, že nepůsobí organicky jsem hovořil. I kvůli své lehké sci-fi tématice působí trochu odlidštěně. Jenže, když se nad věcí zamyslíte, přijdete na to, že jinak tomu ani být nemůže. Je to přece veleúspěšný projekt Kickstarteru, který si vymodlili (a zaplatili) desetitisíce fanoušků. A těm je Numenera šitá na míru. Právě kvůli tomu může působit jako konstrukt. Jako dokonalý zábavní park pro hráče, který chce „něco“, náhražku za osmnáct let starý Planescape.

Neberte to tak, že by vám Numenera tuhle svou genealogii strkala každou chvíli do obličeje. Je to vynikající hra a skvělé svébytné RPG, které se ve velkém a krutém světě herní zábavy neztratí. Jen je na ní v některých momentech patrné, které vnitřnosti autoři vytrhli Planescapu, protože si je komunita přeje a naopak které součástky přidali z vlastního pudu k originalitě. Nedá se ale nic dělat: Král sice mrtev není, ale už na něho dost dlouho usedal prach. Třikrát sláva králi pro třetí tisíciletí!

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

93 %

Čtenáři

79 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 161 čtenářů

Témata: hra, RPG, magie, Příběh
  • Nejčtenější

I po více než osmi letech od vydání je Skyrim králem erotických modifikací

Díky podpoře uživatelských modifikací se kolem Skyrimu vytvořila silná komunita, která svoji modlu neustále vylepšuje....

Slavní streameři vydělávají miliony, přesto jim děti posílají své kapesné

Díky donate programu mají lidé možnost posílat oblíbeným hráčům spropitné. Nejčastěji jde o drobné částky v řádu...

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...

Temnou českou hru zasazenou do středověkého Slezska kutí jeden člověk

1428: Shadows over Silesia je připravovaná česká hra, která kombinuje několik žánrů. Její příběh se odehrává na pozadí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANKETA: Vyberte tři hry, zbytek se vymaže z paměti lidstva

Dnešní anketa nebude vůbec, ale vůbec snadná. Vybrali jsme šestnáct ikonických her, ale zachránit můžete jen tři.

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...

  • Další z rubriky

RECENZE: MediEvil je zbytečný remake plný nedotažeností

Další klasický titul MediEvil se dočkal remasterované verze, respektive remaku. Jde o sentimentální záležitost, která...

RECENZE: F1 2013 jsou parádní formule, ale doplácejí na roční vydávání

Nejenže je to jediná hra s oficiální licenci F1, ale navíc je opravdu dobrá. Jenže když vychází každý rok, je těžké to...

RECENZE: Odboj proti nacistům v Through the Darkest of Times spíše nudí

Poměrně zajímavý koncept života odbojáře v nacistickém Německu v titulu Through the Darkest of Times je provázen dobře...

RECENZE: World of Warplanes se snaží navázat na tankový úspěch

Podaří se zopakovat zásah do černého i podruhé, kdy tanky z World of Tanks nahrazují letadla? Zatím to není jisté.

OTESTUJTE: Vyzkoušejte s námi kosmetiku od Nivea Baby
OTESTUJTE: Vyzkoušejte s námi kosmetiku od Nivea Baby

Máme pro vás další krásné dárky. Kosmetiku Nivea Baby, která je velmi šetrná i k té nejjemnější dětské pokožce, otestuje dvacet z vás. Chcete ji také vyzkoušet?

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Všichni jste krásní, říká modelka. Předávání cen moderovala zcela nahá

Modelka Ibi Støvingová (45), která moderuje dánskou verzi americké show Naked Attraction, vyvolala pozdvižení...

Vždycky jsem byla obdařenější prsatice, směje se Lucie Benešová

Chtěla domek na Sicílii, ale nakonec si pořídila hezké místo pro stavbu v Jizerských horách. „Mám plno plánů, pořád...

PRVNÍ DOJMY: Co až tvé nahé fotky uvidí mamka? I herečky V síti pláčou

Vít Klusák zažívá věk zralosti. Zatímco v debutu Český sen ubližovala mystifikace neškodným zástupům toužícím po...

Hospody, kolo a památky. Orlando Bloom si v Česku užívá se psem i snoubenkou

Orlando Bloom (43) natáčí v české metropoli seriál Carnival Row. Kromě herectví se tu nejčastěji věnuje svému psovi,...