RECENZE: Pillars of Eternity je klenot mezi hrami na hrdiny

Pillars of Eternity
Cenega 26.03.2015 PC
Pillars of Eternity byl velký úspěch komunitního financování: vybral skoro čtyři miliony dolarů a jeho vznik podpořily desítky tisíc lidí, kteří si přáli návrat izometrických her na hrdiny ze starých časů. A přesně to Pillars of Eternity přináší. Pokud se vám stýská po hrách jako Icewind Dale, Baldur’s Gate nebo Planescape: Torment, můžete otevřít šampaňské a oslavovat. To, co tak dlouho chybělo, je zpět v trochu modernějším provedení.
Příprava na dobrodružství
Studio Obsidian Entertainment opustilo při tvorbě Pillars of Eternity pravidla D&D a místo toho přišlo s vlastním světem a vlastními pravidly. Na výběr máte ze tří tradičních ras, bez kterých by se snad už žádné fantasy neobešlo: člověk, trpaslík, elf a k tomu jsou tu i tři nové. Aumauaové reprezentují silný národ žijící u moře, Orláni jsou zdejší obdobou hobitů zatímco Godlike je bizarní rasa požehnaná samotnými bohy. Někteří je považují za svaté, jiní jimi opovrhují. Každá rasa se ještě dál dělí. Nejenže každý jinak vypadá, ale má i rozdílné počáteční statistiky, které ho předurčují k jistým povoláním.
Povolání je ve hře jedenáct a také se mezi nimi najdou novinky. Klasiky žánru, barbar, bojovník, mnich, nebo ranger obohatí cipher, bojově laděnější mág a chanter, což je spíš podpůrný společník, který dokáže při soubojích kumulovat magická slova a tím ovlivňovat nepřátele, nebo posilovat spolubojovníky. Zároveň je i velmi schopný vyvolávač.
Ani atributy se moc neliší od jiných her na hrdiny. Tvorba postavy vede za ruku a na nejdůležitější statistiky pro dané povolání upozorní. Takže pokud vůbec neznáte pravidla, stejně se vám nestane, že z barbara uděláte intelektuála a z mága prostoduchého blba. Další statistiky se upraví podle vašeho kulturního pozadí. Výběr postavy vám určitě zabere nějaký ten čas. Pokud se rozhodnete stvořit si i dalšího člena do družiny, můžete tak učinit za nemalý peníz v jedné z hospod.
Na cestě s karavanou
Jako jeden z obyčejných lidí cestujete karavanou do blízké vesnice Gilded Vale. Cesta není tak příjemná, jak jste si představovali, procesí zachvátí nemoc a vy dostanete za úkol získat lék. Zatímco jste pryč, karavanu někdo napadne. Do toho se strhne v průsmyku ohromná nadpřirozená bouře, která vás zažene do zdejších prastarých ruin. Když konečně potlučení a vyčerpaní dorazíte po několika dnech do Gilded Vale, zjistíte, že s vámi není něco v pořádku, vidíte a cítíte věci, které nejsou. Může za to snad mystická bouře, které jste jen tak tak unikli? Nebo zvláštní rituál u ještě podivnějšího přístroje, jehož jste byli svědky hned poté?
V Gilded Vale vás přivítá mrtvolami „zrádců“ ověšený strom a paranoidní vesničané na každém kroku. Na poklidné stáří ve stínu statných stromů můžete zapomenout. Zdejší kraj sužuje strašlivá kletba, rodí se děti bez duše, pouze prázdné skořápky. Je to prý trest samotných bohů.
Autoři slibovali, že hra bude čerpat inspiraci ze všech původních klenotů žánru: příběhovou hloubku z Planescape: Torment, bojový styl a dynamiku z Icewind Dale a obsáhlost a detailnost světa z Baldur’s Gate. Jejich prohlášení není jen plácání do větru. Pillars of Eternity si ze všech výše jmenovaných bere to nejlepší a servíruje nám klasickou izometrickou hru na hrdiny tak, jak si ji pamatujeme. Opravdu, moc se toho nezměnilo. Některé prvky působí dost retro, ale to se dalo čekat a vůbec to nevadí.
Přesto je moderních prvků ve hře dost, například HUD je mnohem kompaktnější. Vše je vměstnáno do spodní části obrazovky, tedy postavy, menu i log. HUD nezabírá tolik místa, a máte tak větší přehled o bojišti. V menu je vše, co každý dobrodruh potřebuje, možnost přepnout na plížení, kdy jste neviditelní, detekujete pasti a skryté věci. Také zde nastavujete formaci, kterou bude vaše družina respektovat, můžete si vytvořit i vlastní a nechybí ani možnost utábořit se.
K táboření budete muset sbírat nebo nakupovat zásoby, kterých je omezený počet. To hru dost ztížilo. Jste neustále nuceni strategicky rozvažovat, zda se utáboříte, nebo půjdete do dalšího střetu s pocuchanou družinou. Ve městech a vesnicích samozřejmě platí trochu jiná pravidla, spát před královským palácem by nebylo potěšující pro vás ani pro stráže. Za malý peníz přespíte v místním hostinci a za příplatek dokonce dostanete na určitý čas i bonus k různým vlastnostem. Jako v reálném životě i zde platí, že pokud si uděláte ty správné přátele, budete mít nocleh třeba i zdarma, byť v páchnoucí stodole.
Králem přes noc
Ve hře dokonce získáte vlastní pevnost, které budete neomezeným pánem. Sídlo bude čím dál důležitější a oblíbenější místo k návštěvám nejen vás samých, ale i dobrodruhů a pocestných. Všechno ovšem není tak jednoduché. Pevnost je značně poničená a její nové funkce a bonusy pro vaši partu se odemykají pomocí oprav, které můžete řídit i na dálku a vždy trvají nějaký časový úsek.
Do pevnosti budete investovat stovky zlaťáků, ale vyplatí se to. Všechno důležité budete mít takříkajíc pod vlastní střechou, obchodníky, prodejce surovin, stráže a mnohem více. Vaše panství se může stát i cílem útoků nebo nezvaných návštěv. Podobně jako u Dragon Age: Inquisition můžete z pevnosti i vysílat členy družiny na samostatné úkoly, ti se po určité době vrátí s trochou zkušeností a zlaťáků.
Celý prvek je pro izometrickou hru na hrdiny nový a funguje výborně i v rovině příběhové. Konečně máte pocit, že nejste jen tulák odkázaný na ostatní, který jednou za čas svrhne režim, přepere draka a zachrání celý kraj, ale důležitý člen světa kolem vás, jenž se aktivně podílí na jeho utváření. S tím souvisí i reputace, kterou získáváte u různých frakcí. Sympatie, antipatie či dokonce nepřátelství mají zásadní vliv na vaše putování a na úkoly.
Příběhy mnoha duší
Vaše starosti nejsou v zemi Eora jediné. Druhů potkáte na cestě mnoho, nesou si s sebou vlastní problémy, se kterými jim můžete pomoci. Družina může mít nejvíce šest členů a čím rozdílnější partu budete mít, tím lépe. Každé povolání je něčím unikátní, třeba lovec má k pomoci zvířecího společníka, druid zase ovládá schopnost transformace do bestie s velkou silou.
Pro vaši cestu bude nezbytné vždy někoho nechat v pevnosti pro případ, že se vyskytne nějaký problém nebo úkol. Postavy mezi sebou mluví, reagují na vaše činy a občas se vmísí i do rozhovorů a co víc, všichni vám přirostou časem k srdci, i když některým to potrvá trochu déle. Nebudou jen bezduší pěšáci, ale osobnosti, jejichž problémy vás zajímají.
Nejvýpravnější a nejpropracovanější je podle očekávání hlavní linie, která je velice dlouhá a úkoly střídá poměrně dynamicky. Nicméně kvůli zkušenostem, které jsou zde získávány hlavně za plnění úkolů, budete plnit i úkoly vedlejší. I s nimi si dali tvůrci práci. Čištění kobek od neklidných nemrtvých je jen jedním z mnoha takových úkolů. Jindy budete shánět úlomky vzácné zbraně nebo třeba řešit roztržku dvou znepřátelených učenců.
Čekají vás i těžká rozhodování, protože ne každý říká pravdu a ne každého úmysly jsou zcela čisté. Ze zdánlivě triviálního úkolu se může stát pořádná a nečekaná šlamastika, která vás pošle úplně jiným směrem. Příběh je opravdu silným motorem hry. Jen zamrzí, že autoři nevyužili více ingame animací, které neuvěřitelně budují atmosféru.
Nejen vaše činy, ale i slova mají váhu a ne vše se musí nutně řešit tasenými meči. Takové momenty by hra mohla lépe zdůraznit, malá poznámka v deníku se snadno přehlédne. Stealth a detektivní mise, přitom patří mezi to nejlepší, protože se můžete dozvědět mnohé z druhé strany barikády.
Skoro samostatnou hru připomíná vedlejší úkol zahrnující průzkum obří kobky s patnácti podlažími. Je plná prastarých hádanek a druhotných úkolů a právem je asi největší výzvou hry a také jednou z nejzábavnějších pasáží. Do tohoto dungeonu se budete vracet postupně. Design úrovní a celé hry je navržen velmi dobře a vám rychle dojde, že místo, kam jste zrovna šlápli, není ještě ve vašich silách zdolat.
Meč a magie
Souboje jsou takové, jak si je pamatujete z Icewind Dale a spol. V každém okamžiku je možné souboj pauznout, rozdat úkoly a zase spustit. Hra je dost těžká i na nižší obtížnosti a jen málo střetů se obejde bez ustavičného pauzování a rozdávání úkolů vaší družině. Každé povolání má unikátní talenty, které jsou omezené na každý souboj. Dokonce i mág má kromě kouzel, která musí doplňovat spánkem, i podpůrné talenty využitelné v každém střetu.
Pillars of Eternity má dva ukazatele zdraví vašich hrdinů, klasické zdraví a vytrvalost. Vytrvalost ve střetech ukazuje, jak dlouho vaše družina vydrží na nohou, než omdlí a odpadne. Doslova. Ta se dá v boji doplňovat lektvary i magií, ale zdraví ne. Je nutné pochroumané hrdiny střežit jako oko v hlavě, umřít mohou snadno. Nepřátelé jsou velice prohnaní a právě nejpotlučenější parťáci jsou terčem jejich útoků. Pokud střet přežijete, stačí chvíli počkat a pokud nejste vážně zranění, vytrvalost zase vyskočí na maximum. Nový soubojový systém hru trochu urychluje, ale ne zas o tolik.
Ve světě Eora
Svět Eora je úchvatný. Novostí a bizarností připomíná Planescape: Torment, ale Eora na vás všechno divné nevybalí hned na začátku, postupně dávkuje a odhaluje svá mystéria. Úrovně se vyvedly na výbornou, lokace jsou krásné, nesmírně detailní a až na pár výjimek jedinečné a živé. Všude rostou bylinky a houby, které můžete využít v nějakém receptu. Ano, je tu i výroba. Atmosféru dokresluje úžasná hudba.
Jednou za čas do hry přijde nový element, který Pillars of Eternity ještě více přibližuje k papírovým hrám na hrdiny či gamebookům. Pokud chcete slézt nějakou stěnu, projít podivný tunel či cokoliv, kde byste očekávali širší nabídku možností, hra se přepne do textového režimu se stylizovanými ilustracemi, kde na základě vašich statistik splníte, nebo nesplníte určitou výzvu.
Například když se chcete dostat na skalní převis, máte několik možností. Buď se tam zkusíte vyškrábat, nebo použijete hák s lanem. Víte, že vaše hlavní postava nemá dostatečnou sílu? Tak řeknete udatnému válečníkovi, ten výzvu zvládne. Kdybyste tam poslali mága, nejspíš by si polámal nějaké ty kosti a vděčný by vám rozhodně nebyl.
Znalosti mechaniky, přežití nebo plížení můžete posilovat každou úroveň. Mechanika je pro postup přímo zásadní, je to vlastně kombinace otevírání zámků a odhalování/zneškodňování pastí. V mnoha úkolech je páčení zámků a deaktivace pastí skoro nutností.
Téměř dokonalý zážitek
Pillars of Eternity je bezesporu výtečná hra, ale i tak se najde pár věcí, které nejsou perfektní. Tím největším problémem je časté načítání. I do malého baráčku nestačí jen otevřít dveře, ale čeká vás nahrávání. To je docela dlouhé, v některých momentech dokonce až nezdravě.
Pár sekund pobudete, vykecáte se a zase loading. Hře se nevyhnuly ani nějaké ty bugy. Není jich mnoho, ale párkrát došlo i na nejhorší, tedy opětovné načítání, protože se mi postava zasekla a nešlo s ní hnout. Zpřehlednění inventáře by také neuškodilo.
Také hromadné bitvy dokážou být velice nepřehledné a vy jen těžko v té přemíře výbuchů, magických štítů a svištících projektilů najdete to, co hledáte. Ale to jsou spíš malé výtky, mnoho věcí se dá nastavit pohodlně v menu, od rychlosti zobrazení vyskakovacího okna po pravidla zapauzování hry. Kromě pauzy je ve hře i urychlení a zpomalení času. Urychlení se hodí, když procházíte už vymydlenými úseky a klidně by mohlo být i rychlejší. Velmi překvapil pathfinding, postavy se skoro nezasekávají a k určenému cíli dojdou bez neustálého manuálního směrování.
Triumfální návrat ke kořenům žánru
Pillars of Eternity splnila do puntíku to, co slíbila. Je to perfektní kombinace Icewind Dale, Baldur‘s Gate a dokonce i Planescape: Torment, tvořená s upřímnou láskou k žánru. Cílí na veterány, kteří zatlačí obří nostalgickou slzu, ale osloví i nováčky. Je těžká, je dlouhá, je upovídaná, je prostě taková jako RPG ze starých časů. Není o čem diskutovat, hra se povedla. Popadněte léty zaprášené meče a magické grimoáry a vydejte se za dobrodružstvím. Litovat rozhodně nebudete. Pillars of Eternity je trefa do černého. Že by nás čekala nová éra inteligentních izometrických her na hrdiny? Vůbec bych se nezlobil.
Další problém s Robloxem. Lidé v něm simulují skutečné masakry ve školách
Populární herní platforma Roblox se dlouhodobě potýká s náporem uživatelské tvorby nevhodné pro jinak převážně dětské publikum. Nevládní organizace Anti-Defamation League nyní přišla se zjištěním, že...
{NADPIS}

{POPISEK}
Fanouškovský Oblivion vzniká už 13 let, Bethesda poslala celému týmu dárek
Oblivion letos ještě neřekl poslední slovo. Kromě právě vydané oficiální předělávky The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered vzniká již třináct let fanouškovská verze, která by měla vyjít koncem...
Chci hrát dál, tvrdí hráčka Elden Ringu po 5 300 hodinách čistého času
Přes neuvěřitelných 200 dnů čistého času věnovala nadšená hráčka s přezdívkou LetMeSoloThem hraní kultovního akčního RPG Elden Ring. Hru má prolezlou skrz naskrz, většinu této doby pak v...
Předělávka 19 let staré hry kralovala víkendu, ale skokanem je někdo jiný
Úspěšné The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered si o víkendu podle očekávání ještě polepšily, není to ovšem jediný vítěz. Poměrně výrazně se prosadilo ještě francouzské RPG Clair Obscur: Expedition...
Chci hrát dál, tvrdí hráčka Elden Ringu po 5 300 hodinách čistého času
Přes neuvěřitelných 200 dnů čistého času věnovala nadšená hráčka s přezdívkou LetMeSoloThem hraní kultovního akčního RPG Elden Ring. Hru má prolezlou skrz naskrz, většinu této doby pak v...
{NADPIS}

{POPISEK}
Další problém s Robloxem. Lidé v něm simulují skutečné masakry ve školách
Populární herní platforma Roblox se dlouhodobě potýká s náporem uživatelské tvorby nevhodné pro jinak převážně dětské publikum. Nevládní organizace Anti-Defamation League nyní přišla se zjištěním, že...
Skvělá hodnocení, ale bude to stačit? Oblivion zastínil menší konkurenci
The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered vyšel znenadání a okamžitě si získal veškerou mediální i hráčskou pozornost. Radost z toho určitě neměl menší francouzský tým, který debutoval velmi dobře...
Podle skvělé české hry Pilgrims vznikne desková hra, vyjde ještě letos
Na motivy vynikající české hříčky Pilgrims od studia Amanita Design vzniká desková hra Pilgrims: Curious Adventures. Do prodeje půjde letos na podzim.

Pronájem bytu 2+1
Kladno
17 000 Kč/měsíc
Tady se snadno ztratíte. Deset her s naprosto ohromnými světy
Někdo preferuje herní světy spíše menší, někdo naopak co největší. Pro ty, kdo rádi bloudí v ohromných virtuálních krajinách nebo dokonce vesmírech, vybíráme hry s těmi vůbec největšími světy.