Pondělí 26. října 2020, svátek má Erik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 26. října 2020 Erik

RECENZE: Pillars of Eternity je klenot mezi hrami na hrdiny

Projekt Pillars of Eternity je triumfální návrat ke kořenům hardcore her na hrdiny v izometrickém pohledu. Vynikající zážitek kazí pouze pár chyb a časté a dlouhé nahrávání scén.
90

Pillars of Eternity

Platforma: PC
Výrobce: Obsidian Entertainme

  • Skvělý příběh a svět
  • Promyšlená pravidla
  • Grafika a design lokací
  • Klasická hra na hrdiny v moderní podobě
  • Délka hry, příjemný soundtrack
  • Dlouhé a časté nahrávání
  • Méně přehledný inventář
  • Bugy

Hra Pillars of Eternity splnila do puntíku to, co slíbila. Je těžká, je dlouhá, je upovídaná, je prostě taková, jako hry na hrdiny ze starých časů.

Herní karta

Pillars of Eternity byl velký úspěch komunitního financování: vybral skoro čtyři miliony dolarů a jeho vznik podpořily desítky tisíc lidí, kteří si přáli návrat izometrických her na hrdiny ze starých časů. A přesně to Pillars of Eternity přináší. Pokud se vám stýská po hrách jako Icewind Dale, Baldur’s Gate nebo Planescape: Torment, můžete otevřít šampaňské a oslavovat. To, co tak dlouho chybělo, je zpět v trochu modernějším provedení.

Příprava na dobrodružství

Studio Obsidian Entertainment opustilo při tvorbě Pillars of Eternity pravidla D&D a místo toho přišlo s vlastním světem a vlastními pravidly. Na výběr máte ze tří tradičních ras, bez kterých by se snad už žádné fantasy neobešlo: člověk, trpaslík, elf a k tomu jsou tu i tři nové. Aumauaové reprezentují silný národ žijící u moře, Orláni jsou zdejší obdobou hobitů zatímco Godlike je bizarní rasa požehnaná samotnými bohy. Někteří je považují za svaté, jiní jimi opovrhují. Každá rasa se ještě dál dělí. Nejenže každý jinak vypadá, ale má i rozdílné počáteční statistiky, které ho předurčují k jistým povoláním.

Pillars of Eternity

Pillars of Eternity

Povolání je ve hře jedenáct a také se mezi nimi najdou novinky. Klasiky žánru, barbar, bojovník, mnich, nebo ranger obohatí cipher, bojově laděnější mág a chanter, což je spíš podpůrný společník, který dokáže při soubojích kumulovat magická slova a tím ovlivňovat nepřátele, nebo posilovat spolubojovníky. Zároveň je i velmi schopný vyvolávač.

Ani atributy se moc neliší od jiných her na hrdiny. Tvorba postavy vede za ruku a na nejdůležitější statistiky pro dané povolání upozorní. Takže pokud vůbec neznáte pravidla, stejně se vám nestane, že z barbara uděláte intelektuála a z mága prostoduchého blba. Další statistiky se upraví podle vašeho kulturního pozadí. Výběr postavy vám určitě zabere nějaký ten čas. Pokud se rozhodnete stvořit si i dalšího člena do družiny, můžete tak učinit za nemalý peníz v jedné z hospod.

Na cestě s karavanou

Jako jeden z obyčejných lidí cestujete karavanou do blízké vesnice Gilded Vale. Cesta není tak příjemná, jak jste si představovali, procesí zachvátí nemoc a vy dostanete za úkol získat lék. Zatímco jste pryč, karavanu někdo napadne. Do toho se strhne v průsmyku ohromná nadpřirozená bouře, která vás zažene do zdejších prastarých ruin. Když konečně potlučení a vyčerpaní dorazíte po několika dnech do Gilded Vale, zjistíte, že s vámi není něco v pořádku, vidíte a cítíte věci, které nejsou. Může za to snad mystická bouře, které jste jen tak tak unikli? Nebo zvláštní rituál u ještě podivnějšího přístroje, jehož jste byli svědky hned poté?

Pillars of Eternity

Pillars of Eternity

V Gilded Vale vás přivítá mrtvolami „zrádců“ ověšený strom a paranoidní vesničané na každém kroku. Na poklidné stáří ve stínu statných stromů můžete zapomenout. Zdejší kraj sužuje strašlivá kletba, rodí se děti bez duše, pouze prázdné skořápky. Je to prý trest samotných bohů.

Autoři slibovali, že hra bude čerpat inspiraci ze všech původních klenotů žánru: příběhovou hloubku z Planescape: Torment, bojový styl a dynamiku z Icewind Dale a obsáhlost a detailnost světa z Baldur’s Gate. Jejich prohlášení není jen plácání do větru. Pillars of Eternity si ze všech výše jmenovaných bere to nejlepší a servíruje nám klasickou izometrickou hru na hrdiny tak, jak si ji pamatujeme. Opravdu, moc se toho nezměnilo. Některé prvky působí dost retro, ale to se dalo čekat a vůbec to nevadí.

Pillars of Eternity

Pillars of Eternity

Přesto je moderních prvků ve hře dost, například HUD je mnohem kompaktnější. Vše je vměstnáno do spodní části obrazovky, tedy postavy, menu i log. HUD nezabírá tolik místa, a máte tak větší přehled o bojišti. V menu je vše, co každý dobrodruh potřebuje, možnost přepnout na plížení, kdy jste neviditelní, detekujete pasti a skryté věci. Také zde nastavujete formaci, kterou bude vaše družina respektovat, můžete si vytvořit i vlastní a nechybí ani možnost utábořit se.

K táboření budete muset sbírat nebo nakupovat zásoby, kterých je omezený počet. To hru dost ztížilo. Jste neustále nuceni strategicky rozvažovat, zda se utáboříte, nebo půjdete do dalšího střetu s pocuchanou družinou. Ve městech a vesnicích samozřejmě platí trochu jiná pravidla, spát před královským palácem by nebylo potěšující pro vás ani pro stráže. Za malý peníz přespíte v místním hostinci a za příplatek dokonce dostanete na určitý čas i bonus k různým vlastnostem. Jako v reálném životě i zde platí, že pokud si uděláte ty správné přátele, budete mít nocleh třeba i zdarma, byť v páchnoucí stodole.

Králem přes noc

Ve hře dokonce získáte vlastní pevnost, které budete neomezeným pánem. Sídlo bude čím dál důležitější a oblíbenější místo k návštěvám nejen vás samých, ale i dobrodruhů a pocestných. Všechno ovšem není tak jednoduché. Pevnost je značně poničená a její nové funkce a bonusy pro vaši partu se odemykají pomocí oprav, které můžete řídit i na dálku a vždy trvají nějaký časový úsek.

Pillars of Eternity

Pillars of Eternity

Do pevnosti budete investovat stovky zlaťáků, ale vyplatí se to. Všechno důležité budete mít takříkajíc pod vlastní střechou, obchodníky, prodejce surovin, stráže a mnohem více. Vaše panství se může stát i cílem útoků nebo nezvaných návštěv. Podobně jako u Dragon Age: Inquisition můžete z pevnosti i vysílat členy družiny na samostatné úkoly, ti se po určité době vrátí s trochou zkušeností a zlaťáků.

Celý prvek je pro izometrickou hru na hrdiny nový a funguje výborně i v rovině příběhové. Konečně máte pocit, že nejste jen tulák odkázaný na ostatní, který jednou za čas svrhne režim, přepere draka a zachrání celý kraj, ale důležitý člen světa kolem vás, jenž se aktivně podílí na jeho utváření. S tím souvisí i reputace, kterou získáváte u různých frakcí. Sympatie, antipatie či dokonce nepřátelství mají zásadní vliv na vaše putování a na úkoly.

Příběhy mnoha duší

Vaše starosti nejsou v zemi Eora jediné. Druhů potkáte na cestě mnoho, nesou si s sebou vlastní problémy, se kterými jim můžete pomoci. Družina může mít nejvíce šest členů a čím rozdílnější partu budete mít, tím lépe. Každé povolání je něčím unikátní, třeba lovec má k pomoci zvířecího společníka, druid zase ovládá schopnost transformace do bestie s velkou silou.

Pillars of Eternity

Pillars of Eternity

Pro vaši cestu bude nezbytné vždy někoho nechat v pevnosti pro případ, že se vyskytne nějaký problém nebo úkol. Postavy mezi sebou mluví, reagují na vaše činy a občas se vmísí i do rozhovorů a co víc, všichni vám přirostou časem k srdci, i když některým to potrvá trochu déle. Nebudou jen bezduší pěšáci, ale osobnosti, jejichž problémy vás zajímají.

Nejvýpravnější a nejpropracovanější je podle očekávání hlavní linie, která je velice dlouhá a úkoly střídá poměrně dynamicky. Nicméně kvůli zkušenostem, které jsou zde získávány hlavně za plnění úkolů, budete plnit i úkoly vedlejší. I s nimi si dali tvůrci práci. Čištění kobek od neklidných nemrtvých je jen jedním z mnoha takových úkolů. Jindy budete shánět úlomky vzácné zbraně nebo třeba řešit roztržku dvou znepřátelených učenců.

Pillars of Eternity

Pillars of Eternity

Čekají vás i těžká rozhodování, protože ne každý říká pravdu a ne každého úmysly jsou zcela čisté. Ze zdánlivě triviálního úkolu se může stát pořádná a nečekaná šlamastika, která vás pošle úplně jiným směrem. Příběh je opravdu silným motorem hry. Jen zamrzí, že autoři nevyužili více ingame animací, které neuvěřitelně budují atmosféru.

Nejen vaše činy, ale i slova mají váhu a ne vše se musí nutně řešit tasenými meči. Takové momenty by hra mohla lépe zdůraznit, malá poznámka v deníku se snadno přehlédne. Stealth a detektivní mise, přitom patří mezi to nejlepší, protože se můžete dozvědět mnohé z druhé strany barikády.

Skoro samostatnou hru připomíná vedlejší úkol zahrnující průzkum obří kobky s patnácti podlažími. Je plná prastarých hádanek a druhotných úkolů a právem je asi největší výzvou hry a také jednou z nejzábavnějších pasáží. Do tohoto dungeonu se budete vracet postupně. Design úrovní a celé hry je navržen velmi dobře a vám rychle dojde, že místo, kam jste zrovna šlápli, není ještě ve vašich silách zdolat.

Meč a magie

Souboje jsou takové, jak si je pamatujete z Icewind Dale a spol. V každém okamžiku je možné souboj pauznout, rozdat úkoly a zase spustit. Hra je dost těžká i na nižší obtížnosti a jen málo střetů se obejde bez ustavičného pauzování a rozdávání úkolů vaší družině. Každé povolání má unikátní talenty, které jsou omezené na každý souboj. Dokonce i mág má kromě kouzel, která musí doplňovat spánkem, i podpůrné talenty využitelné v každém střetu.

Pillars of Eternity

Pillars of Eternity

Pillars of Eternity má dva ukazatele zdraví vašich hrdinů, klasické zdraví a vytrvalost. Vytrvalost ve střetech ukazuje, jak dlouho vaše družina vydrží na nohou, než omdlí a odpadne. Doslova. Ta se dá v boji doplňovat lektvary i magií, ale zdraví ne. Je nutné pochroumané hrdiny střežit jako oko v hlavě, umřít mohou snadno. Nepřátelé jsou velice prohnaní a právě nejpotlučenější parťáci jsou terčem jejich útoků. Pokud střet přežijete, stačí chvíli počkat a pokud nejste vážně zranění, vytrvalost zase vyskočí na maximum. Nový soubojový systém hru trochu urychluje, ale ne zas o tolik.

Ve světě Eora

Svět Eora je úchvatný. Novostí a bizarností připomíná Planescape: Torment, ale Eora na vás všechno divné nevybalí hned na začátku, postupně dávkuje a odhaluje svá mystéria. Úrovně se vyvedly na výbornou, lokace jsou krásné, nesmírně detailní a až na pár výjimek jedinečné a živé. Všude rostou bylinky a houby, které můžete využít v nějakém receptu. Ano, je tu i výroba. Atmosféru dokresluje úžasná hudba.

Pillars of Eternity

Pillars of Eternity

Jednou za čas do hry přijde nový element, který Pillars of Eternity ještě více přibližuje k papírovým hrám na hrdiny či gamebookům. Pokud chcete slézt nějakou stěnu, projít podivný tunel či cokoliv, kde byste očekávali širší nabídku možností, hra se přepne do textového režimu se stylizovanými ilustracemi, kde na základě vašich statistik splníte, nebo nesplníte určitou výzvu.

Například když se chcete dostat na skalní převis, máte několik možností. Buď se tam zkusíte vyškrábat, nebo použijete hák s lanem. Víte, že vaše hlavní postava nemá dostatečnou sílu? Tak řeknete udatnému válečníkovi, ten výzvu zvládne. Kdybyste tam poslali mága, nejspíš by si polámal nějaké ty kosti a vděčný by vám rozhodně nebyl.

Znalosti mechaniky, přežití nebo plížení můžete posilovat každou úroveň. Mechanika je pro postup přímo zásadní, je to vlastně kombinace otevírání zámků a odhalování/zneškodňování pastí. V mnoha úkolech je páčení zámků a deaktivace pastí skoro nutností.

Téměř dokonalý zážitek

Pillars of Eternity je bezesporu výtečná hra, ale i tak se najde pár věcí, které nejsou perfektní. Tím největším problémem je časté načítání. I do malého baráčku nestačí jen otevřít dveře, ale čeká vás nahrávání. To je docela dlouhé, v některých momentech dokonce až nezdravě.

Fotogalerie

Pár sekund pobudete, vykecáte se a zase loading. Hře se nevyhnuly ani nějaké ty bugy. Není jich mnoho, ale párkrát došlo i na nejhorší, tedy opětovné načítání, protože se mi postava zasekla a nešlo s ní hnout. Zpřehlednění inventáře by také neuškodilo.

Také hromadné bitvy dokážou být velice nepřehledné a vy jen těžko v té přemíře výbuchů, magických štítů a svištících projektilů najdete to, co hledáte. Ale to jsou spíš malé výtky, mnoho věcí se dá nastavit pohodlně v menu, od rychlosti zobrazení vyskakovacího okna po pravidla zapauzování hry. Kromě pauzy je ve hře i urychlení a zpomalení času. Urychlení se hodí, když procházíte už vymydlenými úseky a klidně by mohlo být i rychlejší. Velmi překvapil pathfinding, postavy se skoro nezasekávají a k určenému cíli dojdou bez neustálého manuálního směrování.

Triumfální návrat ke kořenům žánru

Pillars of Eternity splnila do puntíku to, co slíbila. Je to perfektní kombinace Icewind Dale, Baldur‘s Gate a dokonce i Planescape: Torment, tvořená s upřímnou láskou k žánru. Cílí na veterány, kteří zatlačí obří nostalgickou slzu, ale osloví i nováčky. Je těžká, je dlouhá, je upovídaná, je prostě taková jako RPG ze starých časů. Není o čem diskutovat, hra se povedla. Popadněte léty zaprášené meče a magické grimoáry a vydejte se za dobrodružstvím. Litovat rozhodně nebudete. Pillars of Eternity je trefa do černého. Že by nás čekala nová éra inteligentních izometrických her na hrdiny? Vůbec bych se nezlobil.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

90 %

Čtenáři

86 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 493 čtenářů

  • Nejčtenější

Mnohé reklamy na facebookové hry lžou, vyhněte se jim širokým obloukem

Britský úřad pro regulaci reklamy si vyšlápl na autory některých her, které jsou v posledních měsících intenzivně...

Baldur’s Gate 3 je zatím prolezlý bugy, ale zábava je to i tak ohromná

Dvacet let čekali fanoušci světa Dungeons and Dragons na plnohodnotné pokračování legendární RPG série Baldur’s Gate. A...

RECENZE: Age of Empires III: Definitive Edition je nadčasový, ale ty bugy

Vývojáři už nám naservírovali remastery dvou předchozích dílů, ale bez kompletního setu by to nebylo ono. Zatím...

RECENZE: Letošní ročník NHL je nejzbytečnější v historii značky

Pokud jste se těšili, že si letošní výpadek opravdového hokeje nahradíte alespoň tím virtuálním, máte smůlu. Poslední...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mario Kart Live vás budou bavit. Závody, jak jste je ještě nezažili

Na trh se dostala nová hračka, která je oproti běžné produkci hodně jiná. V Mario Kart Circuit se totiž závodí ve...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

RECENZE: War Thunder je snem všech milovníků vzdušných bitev

War Thunder uspokojí více i méně náročné piloty. A nadchne technickým provedením.

RECENZE: Half-Life: Alyx posouvá žánr akčních her na novou úroveň

Fanoušci herní série Half-Life se po dlouhých letech čekání dočkali dalšího titulu. Stejně jako druhý díl bořil...

RECENZE: Might and Magic X je úžasný návrat strojem času o 15 let zpět

Málokdo se dnes odváží vyrukovat s tak hardcore retro titulem, jakým je desáté Might and Magic. Vzpomínky ožívají.

RECENZE: Remake Destroy All Humans! je stejně tak praštěný jako originál

Patnáct let stará akční adventura Destroy All Humans! se dočkala moderní grafiky, jinak zůstalo vše při starém. Obstojí...

Ušetřila jsem při online nákupech vánočních dárků. Jak se mi to podařilo?
Ušetřila jsem při online nákupech vánočních dárků. Jak se mi to podařilo?

A je to zase tady! Vánoce jsou za rohem. A zvláště pokud se chystáte pořídit nějaké dárky přes internet, rozhodně se vyplatí nakupovat ještě před...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...