Diskuse k článku

RECENZE: Pillars of Eternity je klenot mezi hrami na hrdiny

Projekt Pillars of Eternity je triumfální návrat ke kořenům hardcore her na hrdiny v izometrickém pohledu. Vynikající zážitek kazí pouze pár chyb a časté a dlouhé nahrávání scén.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J14a21n 44H33e75l59l57e28r 9158985896

Tak jsem s tím propařil velikonoční víkend :)

Jsem ze staré školy, celkově mi to přijde dobré.

Mám tak několik výtek ... co se herních mechanik týče: nějak jsem stále nerozpoznal plný vliv vlastností postav na situace.V manuálu k tomu nepíšou, co by to přesně vysvětlilo... kdy se berou (ve vyjednávání a cut-scenach) vlastnosti kterékoli postavy z družiny, a kdy jen "hlavní postavy"?

Zatímco u Síly a obratnosti mi pravidla byla jasná, tady stále ještě narážím na to, že se mi případné změny Might, Perception či Resolve hned v hlavě "nepřepočtou" do výsledků při hře.

Stejně tak schopnosti, zvyšované při přestupu ... ok, každý v partě umí něco. Ale třeba pro stealth se počítá nejnižší číslo za celou partu? nebo jen to nejvyšší?

je rozdíl, když se někam plíží postava sama a ostatní jsou daleko?

Nebo Survival a jeho vliv na spotřebu ...

Jinak postupem času jsou boje zajímavé, počáteční frustrace z neschopnosti osamělé postavy na 1. či 2. úrovni odezní celkem rychle :):-)

0/0
7.4.2015 11:35

P51e98t84r 44S63v25o97b88o79d66a 1644946593466

Mě nějak kompletně uniká smysl Stealth, ale hraju jen na střední obtížnost...ale když už jsem posílal Stealth postavu, tak samotnou, aby člověk uhlídal to spatření nepřáteli. Jestli je ale mechanika hry tak vymakaná, že by např. postavu s nízkým stealth v rámci plížící se party uviděl někdo dřív, tooo nevim.

Na obtížnosti, kterou hraju to není potřeba moc studovat, pokud člověk solidně ovládá management party v boji.

0/0
9.4.2015 12:36

J39a37n 94P44e48t70r69u67s 2792625317141

Jakožto velký fanoušek především Icewind Dale ságy se na tohle velmi těším, bohužel první musím dopsat diplomku ;-D

0/0
4.4.2015 17:14

J52a42n 46K62o59c59i25á79n 9230541867622

Docela mě tu zarazilo to jak jsem se dozvěděl, že podobné hry (těžké, komplikované, nutnost taktizování a hlubšího pochopení herních prvků) je jen pro staré veterány infinity enginu. Mému synovci je 18 a má rád stejné hry jako já (já tedy ten veterán jsem. Ta dělící linie není mezi mladý / starý ale prostě mezi přemýšlivý / člověk co se chce snadno bavit bez nějaké náročnosti a úsilí

+3/0
3.4.2015 20:40

L79u96k20á73š 34N52o46s56e49k 9730387307

Ještě by se na to mohlo dát koukat :-/ Za hnusnou grafiku hned 10-20% zážitku pryč. Navíc by to na mě asi bylo moc těžké v soubojích. Taktika mi nikdy moc nešla a u rpg her mám nejraději dialogy a příběh, který můžete ovlivnit. Obtížné boje mě třeba u DA:O nutili hrát na easy, aby jsem to projel rychle a mohl se věnovat příběhu.

Proto mám radši trochu snažší ARPG bez nutnosti velkého taktizování alespoň na easy: Gothic, TES, Mass Effect, Dragon Age: Origin nebo Risen.

+1/−9
2.4.2015 21:40

K29a33r70e60l 29C81h41a14r81v42á20t 3556567420

V každém případě to podle odezvy a zájmu mnoha hráčů vypadá, že tento druh RPG rozhodně není mrtvým žánrem. Doufám, že čas od času vyjdou i další povedené kousky tohoto druhu.

Osobně si myslím, že tradiční RPG zažije renesanci  kolem roku 2055, až generace dnešních třicátníků půjde do důchodu. ;-D

0/0
3.4.2015 11:58

P14a14v44e43l 65K26a82f18k80a 9674737591938

Inu, není to prostě hra pro Vás, tož na tom není nic špatného :). Ale dát hře menší hodnocení jenom kvůli grafice mně osobně teda nepřijde moc fér. Asi jsem na to už moc stará škola :).

+2/0
3.4.2015 14:13

M55a20r83t57i12n 68B18e41n39e36š 3542297924729

já jsem taky stará škola a roce 2015 bych hře za pixelovitou hnusnou grafiku klidně nižší hodnocení dal, protože doba prostě pokročila, standarty jsou jinde... neni jedinej důvod, proč by hra za 100 milionů měla vypadat takhle

0/−2
3.4.2015 17:46
Foto

M55a58r97t63i98n 27K77l20u42m51p14a39r 5716148467254

Ta grafika je krásná, pěkně ručně vytvářené, žádný render. Nerozumím tomu, co je na tom konkrétně ošklivého? Že to není 3D a nedá se to otáčet dokola?:-P

+1/0
5.4.2015 14:56

M88a91r55t32i46n 57B71e58n62e52š 3872337714739

Hrá má rozpočet 100 milionů, a z nějakého důvodu je totálně plesnivá a vypadá, jako by vyšla o 10 let dřív. To nechápu. Stejně jako nedokážu pochopit ten zájem o BG klony v poslední době. Zájem o klon 15 let staré hry může totiž mít jedině fanoušek původních RPG Infinity enginu, a takovému musí být nutně 26+ tudíž chodí do práce, a tim pádem nemá na takhle šíleně zdlouhavou a ukecanou hru vůbec čas (což je přesně můj případ, a je to důvod, proč jí hrát prostě nemůžu, i když by mě např. ten příběh hrozně zajímal). Co mi přijde neomluvitelné, je to, jak hra vypadá. Ano, vim, že o to tu nejde, a taky jsem ze staré školy, ale sakra je rok 2015. Nedávno vyšlé Divinity: Original Sin přineslo oldschoolové gameplay mechaniky, a přitom to dokázali navléct do nádherného a pěkně stylizovaného grafického kabátku, a to ta hra měla rozpočet 4x menší, tak ať mi tohle někdo vysvětlí. Myslim, že tvůrci nemusí prodat jediný kus a jsou do konce života zaopatřeni, protože samotný vývoj téhle hry nemohl stát víc, než stojí papír do tiskárny.

0/−8
2.4.2015 19:27

O18n87d46ř32e20j 62Š32i69n19d59l75e77r 2107518156965

mě je 23. Fanouškem her na Infinity Enginu jsem se stal předminulý rok, kdy jsem si z frustrace že nebylo co hrát stáhnul Baldur's Gate. Popravdě Divinity mi sedlo svým stylem hraní daleko méně bež PoE

0/0
2.4.2015 22:36

M38i45r37o92s21l65a36v 47S50t18a10s36t15n46y 7744893856691

Tak ne každý dře u pásu ve fabrice od nevidím do nevidím, uvědomte si, že tu hru zafinancovali sami fanoušci obdobných her, takže očividně je tam ta poptávka i u generace, která na podobných hrách vyrostla. To, že na to nemáte čas nebo náladu vy, neznamená, že to tak mají i ostatní.

A dávat za vzor zrovna grafiku Divinity OS, no nevím, ta sluníčková barevnost třeba mně zrovna moc nesedla.

+3/0
3.4.2015 8:16

M76a95r50t35i80n 36B61e66n32e45š 3712697794719

no mně je jasný, že hlavní poptávka bude u lidí, co ještě bydlí u mámy a do práce nechodí no... tomu rozumim

0/−2
3.4.2015 13:20

M16i56c54h58a87l 44V80e95r32n19e84r 8687536317424

Asi záleží na tom, jak kdo umí číst;-D Já pracuju od nevidím do nevidím, jednou za čas i o víkendech a v noci, mám malé dítě, takže času je minimum, ale přesto mi "ukecaná" RPG nevadí. Pokud člověk dobře zvládá angličtinu, čte rychle a je to napsané čtivě, tak na délce textů až tak nezáleží. To je stejné jako třeba s knížkami od G. R. R. Martina - tlusté jako rozvodový spis Stevena Spielberga, ale protože jsou čtivě napsané, člověk je proletí jako nic.

+2/0
3.4.2015 15:20

K14a23r11e86l 23C81h38a11r86v19á55t 3656587980

Třeba grafika v PoE mi sedí daleko více než v Divinity. Divinity rozhodně nebyla špatná hra a s potěšením jsem ji dohrál. Ta grafika byla ale taková dost komixová, což u RPG příliš rád nemám  Navíc vzhled některých monster byl dost veliký úlet. Třeba ti kostlivci s bombičkou, mechanická zvířátka, nebo robot v jeskynii mi prostě hodně neseděli.

+4/0
3.4.2015 8:22

J14a11n 77V48r29z64a97l 9892295407968

To není problém hry, že je časově náročná a těžká, ale problém hráče;-). A zaplať pánbůh, že má takovou grafiku. Ty dnešní barevné hnusy( např. Diablo 3) opravdu nemusím. Jsem rád, že se tato hra vymyká mainstreamu. Kéž je takových projektů víc!

+2/0
3.4.2015 11:17

J35a95n 98V28e26s95e66l17ý 7445888419587

pro mě je to že je časově náročná a těžká spíš plus než že bych to nazýval problémem :) Kdo to chce hrát tak si čas udělá i za cenu zdraví ;-D

0/0
3.4.2015 12:39

O67n91d57ř34e28j 53Š70i77n87d24l47e32r 2147838906155

Mě to moc baví. Klasické izometrické RPG obohacené o spoustu novátorských prvků s naprosto famózním storytellingem (aby ne když zatím stojí

Chris Avellone - který se podílel na takových klenotech jako Planescape nebo KOTOR II). Mě osobně se strašně líbí, že za zabíjení potvor nejsou xp a hra tak nijak nepenalizuje nenásilné řešení a v závislosti na vlastnostech psotavy, postupu hrou a spoustě dalších faktorů vám dává různé možnosti jak se vykecat nebo boj jinak obejít. Nebudu moc spoilerovat ale ještě jsem nezažil aby supersilný boss na konci velkého dungeonu šel přemluvit aby si sbalil svých pět švestek a vypadl :-D. Nahlížení do duší je navíc moc dobře aplikovaný vyprávečský prostředek. Obsidianu moc přeju aby dali dohromady co nejvíc peněz a udělali pořádnou AAA hru. Po zkáze Bioware už moc dobrých studií není.

+1/0
2.4.2015 12:42

M11i77r15o33s80l55a26v 55S41t11a67s92t59n97y 7504633246681

*spoilery ke hrám, které už jste všichni hráli*

Tak překecat se dá Master na konci Falloutu 1, překecat dá legát Lanius na konci New Vegas, překecat se dá kurýr Ulysses na konci New Vegas: Lonesome Road... A v Planescape Torment rozmluvíte během hry špatnosti kdekomu :-)

0/0
2.4.2015 14:36

J29a79n 37C17h72v70á75t69a29l 7463807617943

V Planescapu jde ukecat i final boss. Jenže ono vlastně v Planescapu je bossem samotná filosofie a myšlenka, takže :D

+1/0
2.4.2015 15:54

K21a21r75e12l 43C21h35a34r85v46á41t 3776857520

No, v Zaklínačovi 2 taky mohl člověk hlavního záporáka nechat jít. :-)

0/0
2.4.2015 16:11

J12a83n 37H26e95l68l89e24r 9708355736

Koupil jsem na GOGu ... ale jaksi nemám čas to hrát. Tak snad jednou ... :/

0/0
1.4.2015 22:33

J70a41n 61N15o85v95á18k 9607482727817

A kdy mám jako pracovat!? ;-O

+4/0
1.4.2015 21:31

K47a32r48e30l 13C43h93a92r89v74á94t 3846327660

Práce + Pillars of Eternity = žádný rodinný život + žádný spánek; Pillars of Enternity + Spánek = Žádný rodinný život + žádná práce; :-)

+8/0
1.4.2015 22:06

L44a19d64i64s36l31a96v 15S75o68k50o92l 1720802595442

Já budu mít Pillars v práci: D

+1/0
2.4.2015 7:12

P69a34v13e39l 12M89e92d57e48k 1860802751425

Hade!! :D

+3/0
2.4.2015 10:45

V82l94a46d76i82m28í61r 98K95r83i45s60t50e27n 7716602625498

Hodně Pillars of Eternity a málo spánku dělá z Karla špatného patrona. (Shining)

0/0
2.4.2015 13:38
Foto

J31a22n 40V40l35a59d29y37k41a 2282708173864

Hrál tu někdo FTA?

0/0
1.4.2015 20:40

J26a38n 43H85e54j55t95m96á41n82e69k 7376290925511

Jasný, i když více času jsem asi strávil s FTA 2

0/0
2.4.2015 9:11

R49u75d84a 87S34l40a54v30í52k 5633218266621

Co je FTA?

+1/0
2.4.2015 17:43

H89e29r80b35e75r58t 26V33á87c38l73a17v92s34k24ý 4979575641312

Kdo jako já věřil v Obsidiany, mohl mít dnes Pillars of Eternity díky Kickstarteru za 25 tehdejších dolarů. Je ovšem pravda, že někdy se lze škaredě spálit (Wasteland 2).

+1/−5
1.4.2015 16:53

M10i43r89o78s93l32a98v 19S84t82a23s43t89n44y 7784443506621

Gratuluju, už se Vám povedlo propašovat kritiku Wastelandu 2 asi do patnáctého článku, který s Wastelandem vůbec nesouvisí.

+2/0
2.4.2015 11:50

L88a12d52i44s35l25a86v 56S23o26k46o29l 1160532165552

Krom toho je to dobrá hra..

0/0
2.4.2015 12:48

J94a62n 56C39h11v41á53t59a16l 7483157257403

Taky si myslím. Wasteland 2 podle mě vůbec špatný nebyl a dál na něm pracují. Stejně tak Shadowrun. Celkově mám pocit, že retro Kickstarter RPGčka na KS fungují velice dobře.

+3/−1
2.4.2015 15:56

J26a58r55o78s57l94a75v 29S56m98r63č63k16a 6746840927474

Prominte, ale dlouhe a caste loady? Tohle mi asi uniklo.. Me to loaduje do dvou vterin jakoukoliv lokaci.. R^

+4/0
1.4.2015 11:16

R62u17d88a 83S87l83a80v93í32k 5863708976841

Přesto tam jsou až moc často a nejsou úplně nejkratší.

+2/0
1.4.2015 13:45

R28o75m81a41n 82Š10i87m73ů36n95e21k 4789748151

Holt nekdo ma opravdu rychle SSD a nekdo neee.

+4/0
1.4.2015 14:31

R56u75d47a 34S77l73a23v10í52k 5173508426691

To hru nijak neomlouvá.

+4/0
1.4.2015 15:00

V70l97a62d71i88m57í58r 24K44r86i34s43t12e91n 7596872805928

mne asi 7 a nevidím žádný větší rozdíl od BG za starých časů a to mám notebook. Pro ty co jsou zvyklí jen na nahrávání na pozadí to musí být šok. Ale i tak, proti Witcherovi 1 před patchem je tohle blesk ;-D

+1/0
2.4.2015 13:40

P72a18v18e74l 46M56e49d45e29k 1200152751395

Recenzi potvrzuji, jen doplnim prijemny pocit, ktery bych prirovnal k pohodlnym papucim, do kterych vklouznete a citie se sakra dobre. Hra je pribehova a zajimava. Jsem spokojeny, za svoje penize jsem dostal kvalitu.

+3/0
1.4.2015 11:00
Foto

L33u41k67á27š 12N37a42v48a89r26a 2568428401609

Úžasná recenze plná pěkných slovních spojení a obratů. Prostě klasika Bonuswebu. R^

Jinak já jsem, alespoň co se týče tohoto žánru, prachsprostý a špinavý panic. Ale myslím si, že nebudu příliš vedle, když budu tvrdit, že jde o to nejlepší z Dragon Age, Might and Magic, Skyrimu, Falloutu a vlastně i tak trochu Diabla v jednom dokonalém mixu, je to tak?

Tak jako tak Obsidian potvrdil své kvality a já už se nemohu dočkat toho, až si vychutnám první dlouhavé nahrávání. :-)

0/0
1.4.2015 10:54

K10a44r71e30l 49C63h36a57r68v61á61t 3326267250

Skyrim a Diablo bych do toho asi vůbec nemontoval. Diablo je prostá akční rubačka. Tady si bez pausování a pečlivého rozdělování příkazů ve většině bojů moc neškrtnete. Z uvedených her je tu asi nejvíce společných prvků s Dragon Age, především v systému boje. Boje jsou ale mnohem obtížnější. Jakožto veterán taktických RPG jsem Dragon Age (1. díl)  bez větších potíží dohrál na první pokus na obtížnost nightmare. U dvojky jsem hrál na druhou nejvyšší, protože mě štvalo, ža na maximální obtížnost dostal každý loupák naprosto nelogicky 100% odolnost na 1 typ zranění. U Pillars of Eternity se v některých bojích celkem zapotím i na normální obtížnost. Parkrát jsem byl dokonce nucen vyklidit pole a trochu nalevelovat :-).

Celkově bych řekl, že si hra vyzobala to nejlepší z klasik jako  BG2, IWD atd, ale opustila některé koncepty, které spíše otravovaly.

Pokud někomu např. vyhovují NPC s vlastní  osobností (jako třeba v BG2), může je verbovat v různých lokacích. Pokud někdo chce partu dobrodruhů vytvořenou podle svých  představ (jako v IWD), může si společníky vygenerovat třeba v hospodě. Případně může hru projít vícekrát a zkusit oba přístupy.

Trochu tu vyvážili některé koncepty, které šlo ve starých klasikách zneužívat. Jednalo se třeba o možnost spánku po téměř každém boji. Tady musíte opravdu celkem pečlivě vážit, kdy využijete kempingovou výbavu, které unesete omezené možství.

Celkem se mi líbí i to, že počet použití některých schopností je vázán na odpočinek a počet jiných na střetnutí. Je taky dobré, že v podstatě žádný atribut postav není pro některé povolání zcela zbytečný.

Neplatí tu tedy takové ty stereotypy, že u zloděje maximalizujete obratnost, u válečníka sílu, u čaroděje inteligenci. Člověk musí pečlivě vážit. Podobných zajímavách prvků je ve hře celá řada.

+8/0
1.4.2015 11:22
Foto

L48u22k38á13š 38N20a94v20a69r34a 2428848521609

Aha, dobře. Mockrát děkuji. :-)

Teď jste mě nabudil ještě více.

+3/0
1.4.2015 11:48

V34l27a90d28i14m25í87r 45K84r48i84s35t75e95n 7826972655508

grr přidávám se ve slintání, jen se bojím zda to můj noťas zvládne respektive nevím zda I3-2310M 2,1 GHz,radeon HD6650M je více než  i3-2100T @ 2.50 GHzi3-2100T @ 2.50 GHz co je minimální konfigurace dle steamu a stáhnout si nejdřív piráta abych to zjistil (jako jsem udělal u dark souls 2 se mi nechce.

+1/0
1.4.2015 13:59

M15i26r32o50s14l28a39v 11S49t14a33s11t94n17y 7774833966441

Díky za recenzi, její obsah mě moc potěšil. Nakonec to vypadá, že jsem se obával zbytečně a tahle hra je přesně pro mě.

Pamatujete, jak byl ještě před několika lety RPG žánr mrtvý nebo vycházely jenom prapodivné akční/rpg mutace? Karta se obrací R^

+3/−1
1.4.2015 10:27

K43a70r14e22l 10C60h75a52r63v53á83t 3296247860

Naštěstí takových her nevychází moc. Ponocování mě totiž vyčerpává mnohem víc než zamlada. :-)

+15/0
1.4.2015 8:52

J36i76ř44í 46Ř44e11h76o86ř 9988738246488

pamatuji si, že první fallout se mi nahrával více než pět minut. Samotná hra i všechny lokace, také load po nezdaru. Asi tak v polovině případů mi přitom nahrávání,nebo při samotném hraní padl systém a následoval restart. Z hodiny u počítače člověk reálně hrál méně než polovinu času. I tak jsem to jako mnozí jiní dohrál. Výborné hře nemůžou ublížit dlouhé nahrávací časy :)

+4/−1
1.4.2015 8:33

K40a61r46e88l 28C96h21a85r62v32á78t 3116137320

No, upřímně, myslím že hře ubližují. Jsou sice otravné, ale je to celkem únosné.  Rozhodně mě od hry neodradí. :-)

+3/0
1.4.2015 8:48

J89o37s74e74f 57Č64i84h19á24k 7681409420466

U falloutu záleželo na velikosti instalace. Když si člověk nainstaloval největších 600 mb nemusela hra načítat z cd. Fallout 1 se mi nahrával rychle na odpovídajícím železe. Poprvé jsem ho hrál na 486 a loading po chycení při krádeži byl tak na 3 minuty a musel jsem umazávat staré savy pro málo místa na disku :-)

+3/0
1.4.2015 9:44

J62a42n 66V83e14s47e84l21ý 7455908279637

Mám podobné zážitky a nejhoší bylo to logo Interplay ta zlatá planeta okolo které obíhala raketka.Tam se mi hra vždy zasekávala takže když se mi přes ní podařilo dostat bez resetu PC tak jsem si třeba i hodinu zahrál.Jinak stejné zážitky jako p.Řehoř :-)

+6/0
1.4.2015 9:57

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Zabít nudu, nastřelit se. Na drogách jsou i školáci z dobrých rodin

Ritalin, deset tablet. Kdo se přidá?“ ptá se čtrnáctiletý školák na sociální síti ostatních kamarádů. Netrvá to ani pět...

Najdete na iDNES.cz