Historická tramvaj sloužila na zahradě jako altán. Teď ji nadšenci zrenovují

aktualizováno 
Tramvaj z roku 1930 stála posledních čtyřicet let na zahradě. Teď ji liberecký Dopravní podnik získal zpět výměnou za stavební buňku.

Historická tramvaj je zatím zaparkovaná v prostorách Dopravního podniku. | foto: MAFA-Ota Bartovský

Historický vůz, který sloužil jako altán, chtějí opravit členové místního Boveraclubu, který se věnuje záchraně památek spjatých s tramvajovou dopravou. "Je to vozová skříň původní liberecké tramvaje č. 36 z roku 1930. Je cenná hlavně tím, že byla vyrobena pro Liberec a celou dobu provozu tu jezdila. Nejprve z ní demontujeme věci, které na ni nepatří," uvedl předseda klubu Tomáš Krebs.

Okna byla v padesátých letech vyměněna

Okna byla v padesátých letech vyměněna

Vůz byl vyroben v českolipské vagonce a pasažéry vozil do roku 1966. Potom ještě tramvaj sloužila dva roky jako pracovní. V roce 1958 prošla obnovou, při které jí montéři trochu upravili vzhled. "Místo čtyř oken s ventilačkami na bocích dostala tři velká. Klasické podélné dřevěné lavice jí ale zůstaly," uvedla mluvčí Dopravního podniku města Liberce Martina Poršová.

Tramvaj podle ní jezdila kolem radnice a divadla do dnes už zrušených čtvrtí Rochlic a Růžodolu nebo Barvířskou, Orlí a Františkovskou ulicí.

Boveraclub vlastní téměř kompletní dokumentaci k vozu a snaží se získat potřebné díly. Klub věří, že opravu zvládne sám, jen některé dílčí úkoly bude muset svěřit odborníkům. Kdyby se tramvaj renovovala dodavatelsky, přišla by oprava na pět milionů korun.

Zničený interiér vozu

Zničený interiér vozu

Boveraclub společně s Dopravním podnikem opravil už dvě historické tramvaje a pečuje o ně. Zatímco první, Bovera č. 78 pocházející z Ústí nad Labem, se už devět let objevuje příležitostně na trati, na druhé, typu 6MT č. 117, se teprve dokončují renovační práce. "Je ze sousedního Jablonce nad Nisou a do Liberce je dlouhodobě zapůjčena z depozitáře Technického muzea v Brně," upřesnil Krebs.

Autor:

Nejčtenější

V Africe vyfotili vzácného černého levharta. Prvního po 110 letech

Britský fotograf Will Burrard-Lucas zachytil v keňském parku Laikipia...

Britskému fotografovi Willu Burrardovi - Lucasovi se v Africe povedl náramný kousek. Podařilo se mu vyfotit vzácného...

Český kuchař si vyzkoušel, jak se vaří v nejlepší restauraci na světě

Stát se součástí týmu kuchaře a gastronomického vizionáře Reného Redzepiho (na...

Dva měsíce dřiny v kuchařském nebi. V restauraci, která byla čtyřikrát vyhlášena jako nejlepší na světě podle slavného...

Sázejte původní druhy dřevin, jinak ptáci nebudou mít co do zobáku

Kvetoucí dřišťál obecný - náš původní druh - je zdrojem potravy jak pro hmyz....

Ptáci ve městech strádají kvůli sázení exotických dřevin v parcích. Ty totiž vytlačují původní druhy, které jsou...

Drsný bengálský kocour Max potřebuje vybít baterky, radila trenérka

Před návštěvou Kláry byl Max postrachem domácnosti: napadal ostatní tři kočky...

Manželé Raškovi z Třince postupně poskytli domov čtyřem nechtěným šelmám. Ke třem klidným kočkám přibyl jako poslední...

Cihla budoucnosti ušetří přírodu i peníze. Vyrobí ji z hlíny a kalu

Cihly vyrobené z recyklovaného kalu z čistíren odpadních vod.

Se zajímavým nápadem přišli vědci z australské univerzity RMIT. Když se cihlářská hlína smíchá s deseti až pětadvaceti...

Další z rubriky

Ostravák v Praze Radek Kašpárek: Michelinská hvězda? To bylo keců

Radek Kašpárek, šéfkuchař pražské restaurace Field

„Dobrá zpráva pro rodiče. Kluk, který ze základní školy nosí mizerné známky, může najít obor, v němž se dostane na...

Přes léto dala dohromady starou dřevěnou chatku. Díky barvám prokoukla

S minimálními náklady čtenářka proměnila i malinkou koupelnu.

Shodou náhod se čtenářka Kateřina dostala k opuštěné chatičce, kterou někdo používal naposledy před dvaceti lety. Stav...

V Ugandě staví odolná kola z bambusu. Vydrží víc než z oceli nebo hliníku

Noordin Kasoma z Ugandy se rozhodl vyrábět kola z bambusu.

V Kampale, která leží v africké Ugandě, žije Noordin Kasoma, který se rozhodl pro neobvyklou výrobu kol. Místo dnes...

Najdete na iDNES.cz