Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Češi jsou věrní značkám s jasným výrobcem. Ale možná jen kvůli slevám

  6:00
Pikok, Finest, Clever, K-Purland, Řezníkův talíř... To je jen pár jmen z mnoha takzvaných privátních značek řetězců. Velmi populární jsou například v Německu, mnohem méně pak v Česku. Zájem o ně totiž podrážejí slevové akce. Přesto však takové brandy rostou rychleji než značkové zboží.

Ilustrační snímek. | foto: zdroj: Globus

Podle dat analytické firmy Nielsen se v České republice podíl privátních značek na obratu obchodních řetězců letos dostal na úroveň okolo 19 procent, přičemž v západních zemích Evropy je to často na 30 až 40 procent.

Podle firmy GfK je jejich podíl na obratu v Německu 38 procent, v Rakousku 32 procent, v Maďarsku 28 procent a na Slovensku 27 procent. Ze sousedních zemí jsou „privátky“ méně populárnější jen v Polsku s 19procentním podílem.

„Český maloobchodní trh je v porovnání se západními zeměmi typický dlouhodobě nízkým podílem privátních značek, to souvisí s vysokým procentem zboží prodávaného ve slevových akcích,“ vysvětluje mluvčí Nielsenu Maria Hukelová.

Jinak řečeno: Češi kupují privátní značky poměrně málo, protože si velmi často mohou místo nich v obchodě pořídit zboží s jasným výrobcem od známých potravinářských nebo drogistických firem za akční cenu. 

To je v Česku velmi častý případ. Nedávno získaná data poradenské firmy GfK ukázala, že už 51 procent útrat při nákupech Češi vydají za balené potraviny. V případě zahrnutí čerstvých potravin „jen“ 46,6 procenta, přesto však v obou případech v honbě za slevami Češi strčí do kapsy ostatní země Evropy.

Přesto řetězce do vlastních značek investují a obchodníci rozšiřují tento sortiment. Zdaleka ne vždy jde o to nabídnout nejnižší cenu. V regálech najdou zákazníci i potraviny, které se někdy tváří jako luxusní zboží.

„Privátní značky jsou na vzestupu a jejich prodeje aktuálně v Česku rostou dokonce rychleji, než je to u značkového zboží,“ uvedla GfK. Podle agentury jejich podíl na obratu za rychloobrátkové zboží vzrostl dokonce na 23 procent.

Jak ukázal nedávný průzkum společnosti Billa, značky řetězců kupuje devět z deseti Čechů. Ale jen deset procent z důvodu kvality. Častým impulsem k jejich nákupu je příznivý poměr ceny a kvality, který byl rozhodující pro 44 procent dotázaných.

Mlékaři v obklíčení privátek

V „privátkách“ mezi potravinami vítězí mléko, u něhož značky řetězců tvoří 43 procent celkových tržeb. Druhou nejsilnější kategorií jsou oleje (41 procent), následované smetanami (35 procent). Naopak zákazníci mohou mít problém najít levnější alternativu ve vlastní značce u piva, kde podíl dosahuje jen pěti procent. Pivo pod vlastní značkou Argus má Lidl, diskont si nechával mok vařit v několika pivovarech, mj. ve společnosti Pivovary Lobkowicz. Penny Market má své pivo Staročech, které vyrábí Pivovar Nymburk.

U hořkých bylinných likérů je podíl privátních značek ještě nižší, jen dvě procenta. 

V drogerii je jejich podíl u některého zboží ještě silnější. 55 celkových útrat za kuchyňské utěrky vydají Češi za značky řetězců, u kapesníků 54 procent. U toaletního papíru podíl dosahuje 44 procent a u dětských plen 43 procent.

Privátní značky rostou rychleji než značkové zboží.

Obchodníci velmi často upozaďují na obalech skutečného výrobce zboží, v některých případech však nechce být zmíněna sama firma. Ministerstvo zemědělství nedávno poslalo do připomínkového řízení novelu zákona o potravinách a tabákových výrobcích, pode které by měl být výrobce uveden všude, tedy i na privátních značkách.

Podle Nielsenu nevykazuje prodej privátních značek velké sezonní výkyvy až na dvě výjimky. V prosinci, tedy v době předvánočních nákupů, klesá jejich podíl u potravin na 17 procent a u drogerie na 16 procent. Spotřebitelé si před Vánocemi rádi připlatí za kvalitnější, dražší a luxusnější zboží, které si obvykle nekupují.

Hned následující měsíc má ale zřejmě řada z nich hluboko do kapsy, protože v lednu naopak útraty za privátní značky mírně stoupají.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Draží se jedinečná sbírka mincí ze Skandinávie. Dědicové na ni čekali sto let

27. dubna 2024

Potomci dánského máslového magnáta čekali přesně sto let, než se mohli přihlásit o své dědictví v...

V Česku elektromobily netáhnou. Prodejům vládnou spalovací motory, říká průzkum

27. dubna 2024

Ekologické hledisko většina Čechů při nákupu auta nebo volby dopravního prostředku příliš neřeší....

Češi mění Bangkok za Japonsko a New York. Letenky jsou levnější

27. dubna 2024  8:34

Díky klesajícím cenám Češi podle prodejců letenek na jaře kupují letenky do vzdálenějších destinací...

Předat farmu potomkům má být snazší, s návrhem po letech přichází nový náměstek

27. dubna 2024

Před dvěma lety slíbil tehdejší ministr zemědělství Zdeněk Nekula, že připraví pro rodinné farmy...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...