Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Češi jsou věrní značkám s jasným výrobcem. Ale možná jen kvůli slevám

  6:00
Pikok, Finest, Clever, K-Purland, Řezníkův talíř... To je jen pár jmen z mnoha takzvaných privátních značek řetězců. Velmi populární jsou například v Německu, mnohem méně pak v Česku. Zájem o ně totiž podrážejí slevové akce. Přesto však takové brandy rostou rychleji než značkové zboží.

Ilustrační snímek. | foto: zdroj: Globus

Podle dat analytické firmy Nielsen se v České republice podíl privátních značek na obratu obchodních řetězců letos dostal na úroveň okolo 19 procent, přičemž v západních zemích Evropy je to často na 30 až 40 procent.

Podle firmy GfK je jejich podíl na obratu v Německu 38 procent, v Rakousku 32 procent, v Maďarsku 28 procent a na Slovensku 27 procent. Ze sousedních zemí jsou „privátky“ méně populárnější jen v Polsku s 19procentním podílem.

„Český maloobchodní trh je v porovnání se západními zeměmi typický dlouhodobě nízkým podílem privátních značek, to souvisí s vysokým procentem zboží prodávaného ve slevových akcích,“ vysvětluje mluvčí Nielsenu Maria Hukelová.

Jinak řečeno: Češi kupují privátní značky poměrně málo, protože si velmi často mohou místo nich v obchodě pořídit zboží s jasným výrobcem od známých potravinářských nebo drogistických firem za akční cenu. 

To je v Česku velmi častý případ. Nedávno získaná data poradenské firmy GfK ukázala, že už 51 procent útrat při nákupech Češi vydají za balené potraviny. V případě zahrnutí čerstvých potravin „jen“ 46,6 procenta, přesto však v obou případech v honbě za slevami Češi strčí do kapsy ostatní země Evropy.

Přesto řetězce do vlastních značek investují a obchodníci rozšiřují tento sortiment. Zdaleka ne vždy jde o to nabídnout nejnižší cenu. V regálech najdou zákazníci i potraviny, které se někdy tváří jako luxusní zboží.

„Privátní značky jsou na vzestupu a jejich prodeje aktuálně v Česku rostou dokonce rychleji, než je to u značkového zboží,“ uvedla GfK. Podle agentury jejich podíl na obratu za rychloobrátkové zboží vzrostl dokonce na 23 procent.

Jak ukázal nedávný průzkum společnosti Billa, značky řetězců kupuje devět z deseti Čechů. Ale jen deset procent z důvodu kvality. Častým impulsem k jejich nákupu je příznivý poměr ceny a kvality, který byl rozhodující pro 44 procent dotázaných.

Mlékaři v obklíčení privátek

V „privátkách“ mezi potravinami vítězí mléko, u něhož značky řetězců tvoří 43 procent celkových tržeb. Druhou nejsilnější kategorií jsou oleje (41 procent), následované smetanami (35 procent). Naopak zákazníci mohou mít problém najít levnější alternativu ve vlastní značce u piva, kde podíl dosahuje jen pěti procent. Pivo pod vlastní značkou Argus má Lidl, diskont si nechával mok vařit v několika pivovarech, mj. ve společnosti Pivovary Lobkowicz. Penny Market má své pivo Staročech, které vyrábí Pivovar Nymburk.

U hořkých bylinných likérů je podíl privátních značek ještě nižší, jen dvě procenta. 

V drogerii je jejich podíl u některého zboží ještě silnější. 55 celkových útrat za kuchyňské utěrky vydají Češi za značky řetězců, u kapesníků 54 procent. U toaletního papíru podíl dosahuje 44 procent a u dětských plen 43 procent.

Privátní značky rostou rychleji než značkové zboží.

Obchodníci velmi často upozaďují na obalech skutečného výrobce zboží, v některých případech však nechce být zmíněna sama firma. Ministerstvo zemědělství nedávno poslalo do připomínkového řízení novelu zákona o potravinách a tabákových výrobcích, pode které by měl být výrobce uveden všude, tedy i na privátních značkách.

Podle Nielsenu nevykazuje prodej privátních značek velké sezonní výkyvy až na dvě výjimky. V prosinci, tedy v době předvánočních nákupů, klesá jejich podíl u potravin na 17 procent a u drogerie na 16 procent. Spotřebitelé si před Vánocemi rádi připlatí za kvalitnější, dražší a luxusnější zboží, které si obvykle nekupují.

Hned následující měsíc má ale zřejmě řada z nich hluboko do kapsy, protože v lednu naopak útraty za privátní značky mírně stoupají.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

MerkurXtip dává bonus 200 korun. Sázejte na své oblíbené sporty

24. dubna 2024

Advertorial Sportovní sázení má dlouhou historii a je stále populárnější. Sázková kancelář MerkurXtip přitom...

Přísné a drahé. Na přílišnou regulaci už upozorňují i špičky české železnice

24. dubna 2024

Premium Nářky nad složitostí železnice, kterou prodražují přísné normy, nejsou v tuzemsku novinkou. Ozývají...

Žádný personál ani jiný zákazník. V Česku roste síť bezobslužných obchodů

24. dubna 2024

Minute Shop je nový koncept automatizovaných prodejen s nonstop provozem, kam zákazník vstoupí...

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...