Češi jsou věrní značkám s jasným výrobcem. Ale možná jen kvůli slevám

  6:00aktualizováno  6:00
Pikok, Finest, Clever, K-Purland, Řezníkův talíř... To je jen pár jmen z mnoha takzvaných privátních značek řetězců. Velmi populární jsou například v Německu, mnohem méně pak v Česku. Zájem o ně totiž podrážejí slevové akce. Přesto však takové brandy rostou rychleji než značkové zboží.

Ilustrační snímek. | foto: zdroj: Globus

Podle dat analytické firmy Nielsen se v České republice podíl privátních značek na obratu obchodních řetězců letos dostal na úroveň okolo 19 procent, přičemž v západních zemích Evropy je to často na 30 až 40 procent.

Podle firmy GfK je jejich podíl na obratu v Německu 38 procent, v Rakousku 32 procent, v Maďarsku 28 procent a na Slovensku 27 procent. Ze sousedních zemí jsou „privátky“ méně populárnější jen v Polsku s 19procentním podílem.

„Český maloobchodní trh je v porovnání se západními zeměmi typický dlouhodobě nízkým podílem privátních značek, to souvisí s vysokým procentem zboží prodávaného ve slevových akcích,“ vysvětluje mluvčí Nielsenu Maria Hukelová.

Jinak řečeno: Češi kupují privátní značky poměrně málo, protože si velmi často mohou místo nich v obchodě pořídit zboží s jasným výrobcem od známých potravinářských nebo drogistických firem za akční cenu. 

To je v Česku velmi častý případ. Nedávno získaná data poradenské firmy GfK ukázala, že už 51 procent útrat při nákupech Češi vydají za balené potraviny. V případě zahrnutí čerstvých potravin „jen“ 46,6 procenta, přesto však v obou případech v honbě za slevami Češi strčí do kapsy ostatní země Evropy.

Přesto řetězce do vlastních značek investují a obchodníci rozšiřují tento sortiment. Zdaleka ne vždy jde o to nabídnout nejnižší cenu. V regálech najdou zákazníci i potraviny, které se někdy tváří jako luxusní zboží.

„Privátní značky jsou na vzestupu a jejich prodeje aktuálně v Česku rostou dokonce rychleji, než je to u značkového zboží,“ uvedla GfK. Podle agentury jejich podíl na obratu za rychloobrátkové zboží vzrostl dokonce na 23 procent.

Jak ukázal nedávný průzkum společnosti Billa, značky řetězců kupuje devět z deseti Čechů. Ale jen deset procent z důvodu kvality. Častým impulsem k jejich nákupu je příznivý poměr ceny a kvality, který byl rozhodující pro 44 procent dotázaných.

Mlékaři v obklíčení privátek

V „privátkách“ mezi potravinami vítězí mléko, u něhož značky řetězců tvoří 43 procent celkových tržeb. Druhou nejsilnější kategorií jsou oleje (41 procent), následované smetanami (35 procent). Naopak zákazníci mohou mít problém najít levnější alternativu ve vlastní značce u piva, kde podíl dosahuje jen pěti procent. Pivo pod vlastní značkou Argus má Lidl, diskont si nechával mok vařit v několika pivovarech, mj. ve společnosti Pivovary Lobkowicz. Penny Market má své pivo Staročech, které vyrábí Pivovar Nymburk.

U hořkých bylinných likérů je podíl privátních značek ještě nižší, jen dvě procenta. 

V drogerii je jejich podíl u některého zboží ještě silnější. 55 celkových útrat za kuchyňské utěrky vydají Češi za značky řetězců, u kapesníků 54 procent. U toaletního papíru podíl dosahuje 44 procent a u dětských plen 43 procent.

Privátní značky rostou rychleji než značkové zboží.

Obchodníci velmi často upozaďují na obalech skutečného výrobce zboží, v některých případech však nechce být zmíněna sama firma. Ministerstvo zemědělství nedávno poslalo do připomínkového řízení novelu zákona o potravinách a tabákových výrobcích, pode které by měl být výrobce uveden všude, tedy i na privátních značkách.

Podle Nielsenu nevykazuje prodej privátních značek velké sezonní výkyvy až na dvě výjimky. V prosinci, tedy v době předvánočních nákupů, klesá jejich podíl u potravin na 17 procent a u drogerie na 16 procent. Spotřebitelé si před Vánocemi rádi připlatí za kvalitnější, dražší a luxusnější zboží, které si obvykle nekupují.

Hned následující měsíc má ale zřejmě řada z nich hluboko do kapsy, protože v lednu naopak útraty za privátní značky mírně stoupají.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

České Vánoce jsou levnější než slovenské. Může za to růst mezd

Dárky, ilustrace

Příjmy Čechů i Slováků v posledních letech rostly, a tak i Vánoce jsou pro průměrné domácnosti obou zemí „levnější“....

Za vratnou zálohu by PET lahve vracelo devět z deseti Čechů

PET lahve nepoužívejte opakovaně, tvrdí odborníci.

Znovu se potvrzuje, jak jsou Češi vstřícní k třídění odpadu. Podle průzkumu by 86 procent zákazníků nosilo zpátky do...

TEST DNES: Výsledky testu rychlosti nákupů před svátky

Ilustrační snímek

V testu jsme měřili čas, který stráví zákazníci vybraných obchodů při samotném nákupu, ve frontě před pokladnou a při...

Najdete na iDNES.cz