Čtvrtek 29. září 2022, svátek má Michal
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. září 2022 Michal

Řetězce větří zisk, privátní značky však zatím přinášejí jen pětinu tržeb

  1:00
Mít vlastní značku je pro každého obchodníka terno. Přinášejí vyšší marže a obchodní řetězec jejich prostřednictvím buduje věrnost u zákazníků. Jenže v tuzemsku se privátní značky na tržbách podílejí pouze devatenácti procenty, jak uvádí společnost Nielsen, sledující tuzemský maloobchodní trh.

Privátní značka obchodů Albert ahBasic | foto: iDNES.cz

Řetězce navíc bojují s nedůvěrou zákazníků. Rakouská Billa ve svém průzkumu zjistila, že jen deset procent nakupujících bylo spokojeno s kvalitou jejích privátních značek.Obchodníci se proto snaží posilovat kvalitnější řady svých výrobků či vytvářet nové, které odpovídají trendům. Ať už jde o zdravý životní styl, nebo touhu po čerstvosti.

A zároveň vylepšují image a kvalitu značek nejlevnějších. „U několika vytipovaných výrobků jsme vypsali nová výběrová řízení s cílem zvýšit kvalitu, třeba na Pizzu salámovou, která dosud byla v nabídce pod značkou Korrekt,“ popisuje mluvčí řetězce Globus Pavla Hobíková. Pizza v původním složení již v regálech není a brzy bude podle Hobíkové v novém složení se sýrem a bez nevyhovujících ingrediencí.

Právě levné řady, jako je Korrekt v Globusu, ahBasic v Albertu, Clever či Tesco Value, obraz privátních značek poškodily. Když s nimi totiž řetězce začínaly, prioritou byla nízká cena, a nikoli vysoká kvalita. Kvalitativní posun vzhůru registrují také výrobci. „V posledním roce některé řetězce ruší nejlevnější řady privátních značek a předělávají je do řady vyšší,“ uvádí Vladimír Zeman, ředitel společnosti Amylon, výrobce pudinků či knedlíků.

Jak jsou úspěšné privátní značky řetězců

Někteří podle Zemana chtějí vyšší kvalitu za nižší cenu, což jim dnes není nikdo ochoten dodávat. Diskontní řetězce naopak zvyšují kvalitu privátních značek a souhlasí i s navýšením ceny, ale zároveň ukončují prodej značkových výrobků v dané kategorii.

Privátkou proti slevám

Přeborníkem v privátních značkách je mezi řetězci Lidl, na jehož nabídce se podílejí podle mluvčí Zuzany Holé z 80 procent. Zároveň jsou nejméně nápadné, protože nesou jména jako Pikok, Pilos či Cien.

„Řetězce se se svými privátními značkami snaží pomalu dostat do prémiovějšího segmentu, který je doménou značkových dodavatelů,“ potvrzuje Petr Kopáček, mluvčí Hamé, výrobce mnoha potravin od paštik přes okurky po dětské přesnídávky. O svou pozici se zatím nebojí, protože pronikání privátních značek do kvalitních kategorií vyžaduje spoustu času.

„Již není pravidlem, že se nejvíce prodávají nejlevnější tyčinky. Zákazníci jsou ochotni připlatit za kvalitu a chtějí aktuální trendy, ne pouze dvacetigramové tyčinky s co nejnižší cenou,“ dodává Tomáš Richtr, jednatel společnosti Ekofrukt Slaný. Podle něj se dobře prodávají i větší proteinové tyčinky s cenou kolem čtyřiceti korun.

Privátní značky jsou kromě budování věrnosti dobrým nástrojem, jak se bránit proti kolotoči slev. „Ceny značkového zboží se díky vysokému počtu a větší hloubce promočních slev přibližují cenám privátních značek, někdy dokonce klesnou pod jejich úroveň. Tím privátní značky přicházejí o konkurenční výhodu,“ uvedl nedávno Karel Týra, ředitel společnosti Nielsen. Podle Týry sice prémiových produktů v řadách prodávaných pod značkami řetězců přibývá, český spotřebitel však stále rád plní svůj nákupní košík značkovým zbožím, pokud je na něj promoční sleva.

Pro výrobce jsou privátní značky vítaným doplňkem, který si pěstují, ale nesmějí ho nechat vyrůst příliš. Doplní díky němu výrobní kapacitu, vytíží linky v závodě, nemusí investovat do reklamy (protože to dělá obchodník).„Může to být i způsob vyjednávání. Když chcete dostat na regál vlastní značku, řetězec chce privátku, tak se domluvíte, že děláte obojí. Může to být výhodné i pro export, protože o tamější trh se stará řetězec a vy to nemusíte řešit,“ popisuje obchodní šéf Madety Jan Teplý.

Na druhou stranu vlastní značky řetězců jsou pro výrobce málo ziskové, pokud vůbec. A v nejhorším případě konkurují jejich vlastním značkám.

Některé už se dají jíst

Dobře je to vidět na příběhu tyčinek Twiggy z Ekofruktu Slaný. Ty jsou podle Richtra na trhu 25 let, ale postupem času jejich pozice oslabovala a firma se stále více zaměřovala na výrobu privátních značek řetězců. Dnes Ekofrukt dělá ze zhruba 70 procent značky pro řetězce a pouze ze 30 procent Twiggy.  

„Nyní ale pracujeme na tom, abychom dali našim tyčinkám nový kabát, a více se soustředíme na vývoj nových,“ popisuje Richtr s tím, že dokončují novou linku pro zvýšení výroby.

Podobně snižují podíl výrobků pro řetězce v Amylonu. „Snažíme se u nerentabilních privátních značek, kde není možná dohoda o zvýšení cen, ukončovat jejich prodej. Už jsme snížili objem ze 60 na zhruba 40 procent tržeb,“ popisuje Zeman.

Ziskovost privátních značek omezuje už to, jak probíhá jejich výběr. V mnoha případech jde o aukce, při nichž se výrobce musí vejít do předem nastavených kritérií složení výrobku, a bojuje se jen cenou.

„Výběr může být formou aukce i klasického výběrového řízení. A tlak na cenu je samozřejmě stále velký,“ popisuje Teplý z Madety, která drží podíl značek pro řetězce do deseti procent. „Začínají se však objevovat i výrobky, které už se dají jíst a jejichž složení lze považovat za ‚nebídné‘,“ uzavírá.

Nakupujete v řetězcích jejich privátní značky?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 21. května 2018. Anketa je uzavřena.

Ano 550
Ne 403
  • Nejčtenější

Přístroje zjistily výbuchy u Nord Streamu. Úmyslný čin, tvrdí Švédsko

Švédské a dánské měřicí stanice v pondělí zaznamenaly masivní podmořské výbuchy, a to v místech, kde z plynovodu Nord...

Slovensko vře kvůli cenám elektřiny. Největší výrobce hrozí bankrotem

Největšímu výrobci elektřiny na Slovensku, společnosti Slovenské elektrárne, se příčí dodávání elektřiny slovenským...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusové v panice skupují letenky za rekordní sumy. Zájem je o jednosměrné

Ruský prezident Vladimir Putin ve středečním projevu k národu vyhlásil částečnou mobilizaci. Začne platit okamžitě a...

Slovenské ekonomice hrozí kolaps, varuje premiér. Žádá pomoc EU, mluví o zestátnění

Premiér Eduard Heger varuje, že slovenské ekonomice hrozí kvůli prudce rostoucím nákladům na energie kolaps. Obrovský...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Síkelovo poslední slovo: spotřeba neovlivní stropní cenu energií u domácností

Jako v pohádce Pyšná princezna si lze připadat při sledování výroků ministra průmyslu a obchodu o zastropování cen...

Sověti ozářili Richarda Nixona radioaktivitou. Jeho agenti to zastavili trikem

Premium Při návštěvě v Sovětském svazu Richard Nixon sice přátelsky hovořil se sovětským vůdcem Nikitou Chruščovem v takzvané...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Bio má být lokální. Jablka ze Španělska jsou nesmysl, říká šéf ovocnářů

Premium Omezení dopravy a větší důraz na lokálnost ovoce a zeleniny - to postrádá v evropských zelených plánech předseda...

Nejspokojenější Čech? Podle průzkumu vesničan ve vlastním rodinném domku

Premium Se svým bydlením je aktuálně spokojeno jen 48 procent lidí. Ti zbývající hledají nové bydlení, snaží se rekonstruovat...

Úsporný tarif v praxi. Dodavatelé začali odběratelům zohledňovat příspěvek

Dodavatelé energií již zohledňují státní příspěvek přes takzvaný úsporný tarif. Dodavatelé příspěvek většinou...

Rozpočet na příští rok objímá velká nejistota. Selhává příjmová strana

Návrh státního rozpočtu významně počítá s příjmy z daně z mimořádných zisků, u nichž není jasný jejich objem. Nejistá...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

RECENZE: Pro Pokáče byla O2 arena příliš velkým soustem

Z hlediska návštěvnosti skončil koncert písničkáře Pokáče v O2 areně maximálním úspěchem - pár hodin před začátkem...

Přístroje zjistily výbuchy u Nord Streamu. Úmyslný čin, tvrdí Švédsko

Švédské a dánské měřicí stanice v pondělí zaznamenaly masivní podmořské výbuchy, a to v místech, kde z plynovodu Nord...

Příběh Marty: Syn si přivedl domů přítelkyni, je to líná špindíra

Se synem jsme měli vždycky hezký vztah. Naším společným plánem bylo, že jednou s námi zůstane žít v našem domě v...

Slovensko vře kvůli cenám elektřiny. Největší výrobce hrozí bankrotem

Největšímu výrobci elektřiny na Slovensku, společnosti Slovenské elektrárne, se příčí dodávání elektřiny slovenským...

Mrazivá noc bez spánku a výstup na skálu. Soukalová promluvila o ztracení

Moderátorka Gabriela Soukalová (32) vyrazila na dovolenou v italském Livignu se svým přítelem Milošem a dcerkou...