Finest nebo Excellent? Češi mají privátní značky rádi, ovšem slevy ještě víc

  17:10aktualizováno  17:10
Obchodní řetězce se snaží zvýšit prodeje i exkluzivními výrobky pod svou privátní značkou a zájem zákazníků o ně v Česku roste. Prodej tohoto zboží je ale pořád výrazně nižší než v západní Evropě, kde se pohybuje mezi 30 a 40 procenty. Zato má ovšem ČR mnohem vyšší procento zboží prodaného ve slevových akcích.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Podíl rychloobrátkového zboží prodaného pod privátní značkou obchodníků loni dosahoval v Česku 19 procent a dlouhodobě se příliš nemění. ČR však v porovnání se západními zeměmi boduje počtem zboží prodaného ve slevových akcích. Ceny značkového zboží se díky vysokému počtu a větší hloubce promočních slev přibližují cenám privátních značek, někdy také dokonce klesnou pod jejich úroveň.

Například v Německu se v rámci vlastních značek řetězců prodá v potravinách 43 procent zboží, v drogerii pak 37 procent. V ČR v rámci nejprodávanějších potravin generují privátní značky největší část z tržeb u smetany (37 procent) a kuchyňských olejů (36 pct). Naopak nejméně se pod vlastní značkou řetězců prodá piva (pět pct) a hořkých bylinných likérů (dvě procenta).

Zájem o dražší značku Albert Excellent se v prodejnách tohoto řetězce každý rok zvyšuje. „Obliba této prémiové řady podle našich prodejních dat roste v řádu desítek procent ročně. Mezi nejoblíbenější produkty z této řady patří u našich zákazníků čokolády a belgické pralinky nebo zrnková i mletá káva různých zemí původu,“ říká mluvčí Jiří Mareček.

Hypermarkety Globus rozšíří privátní značky o jednu s názvem Poctivá výroba. Půjde o více než 700 čerstvých výrobků, které dělá přímo ve svých hypermarketech v řeznictvích, pekárnách, cukrárnách a restauracích. Společnost tak bude mít kvalitu výrobků pod kontrolou od začátku do konce.

Kaufland za loňský rok registruje mírný nárůst prodejů zboží pod privátní značkou. „Naši zákazníci se mohou v tomto roce těšit na novou řadu bezlepkových výrobků nebo na novou kosmetickou řadu Bevola. Pracujeme i na rozšíření atraktivní nabídky v oblasti nepotravinářského zboží,“ dodala mluvčí řetězce Renata Maierl.

Tesco má silné zastoupení vlastních značek např. v sortimentu masa nebo ovoce a zeleniny. „Naší hlavni značkou pro sortiment privátních výrobků budou i nadále značky Tesco a Tesco finest, nicméně dle potřeby jednotlivých kategorii budeme uvádět i jiné značky,“ uvedl mluvčí Václav Koukolíček.

Zboží vyrobené pro tuzemské řetězce místními výrobci pod jejich značkou se dostává také za hranice. Například Lidl loni takto vyvezl produkty českých potravinářů a dalších výrobců do 24 zemí Evropy v celkové hodnotě 5,5 miliardy korun. Přes německý řetězec exportovalo 145 tuzemských firem jako jsou Mlékárna Pragolaktos, Krahulík - Masozávod Krahulčí, LE & CO, Veseta či Delimax.

Autoři: ,

Nejčtenější

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Podnikatelský „zázrak“ socialismu. Za úspěchem JZD Slušovice stála StB

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Fenomén, socialistický zázrak – tak se o třítisícových Slušovicích obvykle mluví. Legenda praví, že JZD Slušovice byl...

Obchod s vyřazeným zbožím skupuje věci, které nechtějí ani některé řetězce

ilustrační snímek

Skleničky, hrnečky, brýle, baterie, džíny, sekačky na trávu, sponky do vlasů nebo krém na ruce, to je jen zlomek toho,...

Zemřel Štěpán Popovič, uznávaný manažer, který pomohl Petru Kellnerovi

Předseda představenstva a generální ředitel AGC Flat Glass Czech Štěpán Popovič

Ve věku 73 let zemřel Štěpán Popovič, nejvýraznější polistopadový manažer, který působil na severu Čech, a jeden z...

Jak vyvést stamiliony z dopravního podniku? Plán vznikal už v roce 2016

Bývalý ředitel DPMLJ Luboš Wejnar, jehož v roce 2017 spolu s Pavlem Šulcem...

MF DNES rozplétá složitou korupční síť, kdy se lidé napojení na firmu BusLine pokoušeli vytunelovat a zničit liberecký...

Další z rubriky

Podnikatelský „zázrak“ socialismu. Za úspěchem JZD Slušovice stála StB

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Fenomén, socialistický zázrak – tak se o třítisícových Slušovicích obvykle mluví. Legenda praví, že JZD Slušovice byl...

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Tlak na Huawei zatím nechává Čechy chladnými. Firmě v ČR rostou tržby

Ilustrační snímek

Mobilům Huawei se v Česku zatím daří, v prvním čtvrtletí letošního roku se jejich prodej zvýšil o 40 procent. Loni se...

Najdete na iDNES.cz