Čtvrtek 9. července 2020, svátek má Drahoslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 9. července 2020 Drahoslava

Změňte pravidla na letištích, prosí dopravci. Musí létat i bez cestujících

aktualizováno 
Prázdná letadla a posádka, co nemá koho obsluhovat. I tak teď vypadá každodenní realita leteckého byznysu. Výrazný pokles pasažérů cestujících po Evropě, která se momentálně potýká s koronavirem, vyústil v “lety duchů”. Pokud by aerolinky nelétaly, přišly by o sloty na letištích.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Koronavirus má na letectví neblahý dopad, evropská letiště kvůli nákaze očekávají až o 187 milionů pasažérů méně. Prázdná letadla šokovala nejen posádku, ale i internet. 

Zahraniční korespondent ABC News James Longman sdílel na svém Twitteru fotografii prázdného letadla, které cestovalo do Říma. „Posádka mi řekla, že takhle prázdno neměli od jedenáctého září,” doplnil Longman.

Aerolinky tyto lety podnikají především proto, že se bojí ztráty svých leteckých slotů, tedy dob přidělených příslušným letištěm pro přílety a odlety. Jejich ztráta by totiž po opadnutí virové epidemie mohla mít vážně ekonomické dopady. Především na vytížených letištích, kde je letový řád rozvržen téměř na sekundy, by mohlo dojít k velkým problémům.

Sloty na letištích jsou velmi drahé. Podle serveru Secretflying například v únoru 2016 letecká společnost Oman Air zaplatila Air France-KLM 75 milionů eur za sloty na časné ranní lety. Podle evropských pravidel platí, že aerolinky musí provést alespoň 80 % svých pravidelných letů, jinak o své sloty přijdou a dostane je konkurence.

Výjimku z pravidla udělila organizace Airport Coordination Limited, přední světový koordinátor udělování slotů, pouze spojům z Hongkongu na pevninskou Čínu. Pro všechny ostatní lety stále platí stejná pravidla.

„Sloty se musí používat, nebo na ně aerolinky ztrácí právo. Musí tak lety provozovat i v případě, že je na palubě pouze posádka, jinak by jim hrozila ztráta, která by pro ně do budoucna mohla mít fatální následky a momentálně by jim zabraňovala v plánování budoucích letů,” řekl Tim Alderslade, ředitel skupiny UK Airlines, která reprezentuje registrované aerolinky na území Velké Británie.

„Nedává to ale smysl, v těchto těžkých časech pod tlakem okolností, které jsou pro letecké odvětví velkou výzvou, je nesmyslné tato pravidla dodržovat. Dochází tak pouze k plýtvání penězi, palivem a tvorbě uhlíkových emisí. Je nezbytné na nějakou dobu toto pravidlo zrušit a nechat aerolinky, ať svůj provoz přizpůsobí skutečné poptávce zákazníků,” dodává Alderslade.

V minulosti bylo toto pravidlo zrušeno dvakrát. Poprvé to bylo po útoku na newyorská dvojčata 11. září 2001 a podruhé během velké finanční krize. 

Proti evropskému nařízení se postavil i tajemník britského ministerstva dopravy Grant Shapps, který žádá o dočasné pozastavení pravidla “use it or lose it” z ekologických důvodů. Shapps své vyjádření zveřejnil na popud UK Airlines, které žádají o pozastavení tohoto pravidla alespoň do podzimu, kdy už by snad mělo být po virové krizi.

Podle Shappse mnoho letadel vzlétá naprosto bez pasažérů jen kvůli snaze dodržet nařízení. „Byl bych opravdu vděčný, kdybychom vzali v potaz sliby, ke kterým se naše země v řešení ekologických problémů zavázala,” dodává.

Provoz prázdných letů je ohromnou zátěží pro životní prostředí. Během jediné takové cesty motory spálí tuny paliva, které bez pasažérů na palubě přijde vniveč.

Nejmenovaná britská letecká společnost okomentovala pro deník The Times, že při dodržování pravidla by během příštích tří týdnů musela podniknout 32 letů, které budou plné maximálně ze 40 procent. Celkově by tak za tento časový úsek letěla s více než 5 200 prázdnými místy.

Letecké společnosti jako British Airways, Easyjet nebo Ryanair omezily krátké lety po Evropě, ale stále se snaží dodržet 80 % letů. Některá spojení ruší i česká společnost Smartwings. V úterý například oznámila přerušení pravidelné linky do Izraele.

K problematice se vyjádřilo i české ministerstvo dopravy. „Dočasné zrušení pravidla “use it or lose it” považujeme za dosti významné. Ministerstvo dopravy vnímá vážnost situace v letecké dopravě a je připraveno podpořit dočasné zrušení aplikace uvedeného pravidla. Daná problematika se aktuálně řeší v orgánech Evropské unie, přičemž bude prosazován koordinovaný přístup,” uvedl pro iDNES.cz mluvčí ministerstva František Jemelka.

2. března 2020

Autor:
  • Nejčtenější

Velká část českých potravin není ve skutečnosti česká, říká šéf Globusu

Návrh na povinný podíl českých potravin by z regálů vymetl i některé české výrobky, říká v rozhovoru pro MF DNES...

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...

Exodus firem z Hongkongu pokračuje, kufry balí i technologičtí giganti

Obavy z nového bezpečnostního zákona v Hongkongu si dál vybírají svou daň. Kromě zatýkání místních aktivistů totiž...

Doba pojištění pro získání důchodu bude mírnější, řekla Maláčová

Ministerská Komise pro spravedlivé důchody pracuje na změkčení důchodové reformy. Podle doporučení studie OECD vymýšlí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

U Jesenice vzniká dálniční rekordman, silničáři chtějí na okruhu osm pruhů

Premium Středočeská Jesenice spěje k nechtěnému rekordu. Kolem města má totiž vzniknout nejširší dálniční pás v Česku. Ten sice...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

O pětinu méně aut. Český autoprůmysl se z covidu zatím nevzpamatoval

Český autoprůmysl připraví koronavirová krize během roku o 300 tisíc vozidel. Ve srovnání s loňskem tak produkce klesne...

Železničáři chystají soutěž na nové nádraží pro 20 tisíc cestujících

Ve středočeských Nehvizdech chystá státní Správa železnic výstavbu železničního terminálu, kterým by mělo denně projít...

Vše podle plánu. Koronavirus podle ministra rekonstrukci D1 nezbrzdil

Rekonstrukce dálnice D1 postupuje podle plánu a pandemie koronaviru ji nezbrzdila. Řidiči přes léto musejí počítat s...

Ztráty, dluhy a propouštění. Aerolinky El Al míří opět do státních rukou

Správní rada izraelské letecké společnosti El Al souhlasí s poskytnutím státní pomoci, což by v důsledku mohlo...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz