Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Změňte pravidla na letištích, prosí dopravci. Musí létat i bez cestujících

Prázdná letadla a posádka, co nemá koho obsluhovat. I tak teď vypadá každodenní realita leteckého byznysu. Výrazný pokles pasažérů cestujících po Evropě, která se momentálně potýká s koronavirem, vyústil v “lety duchů”. Pokud by aerolinky nelétaly, přišly by o sloty na letištích.

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Koronavirus má na letectví neblahý dopad, evropská letiště kvůli nákaze očekávají až o 187 milionů pasažérů méně. Prázdná letadla šokovala nejen posádku, ale i internet. 

Zahraniční korespondent ABC News James Longman sdílel na svém Twitteru fotografii prázdného letadla, které cestovalo do Říma. „Posádka mi řekla, že takhle prázdno neměli od jedenáctého září,” doplnil Longman.

Aerolinky tyto lety podnikají především proto, že se bojí ztráty svých leteckých slotů, tedy dob přidělených příslušným letištěm pro přílety a odlety. Jejich ztráta by totiž po opadnutí virové epidemie mohla mít vážně ekonomické dopady. Především na vytížených letištích, kde je letový řád rozvržen téměř na sekundy, by mohlo dojít k velkým problémům.

Sloty na letištích jsou velmi drahé. Podle serveru Secretflying například v únoru 2016 letecká společnost Oman Air zaplatila Air France-KLM 75 milionů eur za sloty na časné ranní lety. Podle evropských pravidel platí, že aerolinky musí provést alespoň 80 % svých pravidelných letů, jinak o své sloty přijdou a dostane je konkurence.

Výjimku z pravidla udělila organizace Airport Coordination Limited, přední světový koordinátor udělování slotů, pouze spojům z Hongkongu na pevninskou Čínu. Pro všechny ostatní lety stále platí stejná pravidla.

„Sloty se musí používat, nebo na ně aerolinky ztrácí právo. Musí tak lety provozovat i v případě, že je na palubě pouze posádka, jinak by jim hrozila ztráta, která by pro ně do budoucna mohla mít fatální následky a momentálně by jim zabraňovala v plánování budoucích letů,” řekl Tim Alderslade, ředitel skupiny UK Airlines, která reprezentuje registrované aerolinky na území Velké Británie.

„Nedává to ale smysl, v těchto těžkých časech pod tlakem okolností, které jsou pro letecké odvětví velkou výzvou, je nesmyslné tato pravidla dodržovat. Dochází tak pouze k plýtvání penězi, palivem a tvorbě uhlíkových emisí. Je nezbytné na nějakou dobu toto pravidlo zrušit a nechat aerolinky, ať svůj provoz přizpůsobí skutečné poptávce zákazníků,” dodává Alderslade.

V minulosti bylo toto pravidlo zrušeno dvakrát. Poprvé to bylo po útoku na newyorská dvojčata 11. září 2001 a podruhé během velké finanční krize. 

Proti evropskému nařízení se postavil i tajemník britského ministerstva dopravy Grant Shapps, který žádá o dočasné pozastavení pravidla “use it or lose it” z ekologických důvodů. Shapps své vyjádření zveřejnil na popud UK Airlines, které žádají o pozastavení tohoto pravidla alespoň do podzimu, kdy už by snad mělo být po virové krizi.

Podle Shappse mnoho letadel vzlétá naprosto bez pasažérů jen kvůli snaze dodržet nařízení. „Byl bych opravdu vděčný, kdybychom vzali v potaz sliby, ke kterým se naše země v řešení ekologických problémů zavázala,” dodává.

Provoz prázdných letů je ohromnou zátěží pro životní prostředí. Během jediné takové cesty motory spálí tuny paliva, které bez pasažérů na palubě přijde vniveč.

Nejmenovaná britská letecká společnost okomentovala pro deník The Times, že při dodržování pravidla by během příštích tří týdnů musela podniknout 32 letů, které budou plné maximálně ze 40 procent. Celkově by tak za tento časový úsek letěla s více než 5 200 prázdnými místy.

Letecké společnosti jako British Airways, Easyjet nebo Ryanair omezily krátké lety po Evropě, ale stále se snaží dodržet 80 % letů. Některá spojení ruší i česká společnost Smartwings. V úterý například oznámila přerušení pravidelné linky do Izraele.

K problematice se vyjádřilo i české ministerstvo dopravy. „Dočasné zrušení pravidla “use it or lose it” považujeme za dosti významné. Ministerstvo dopravy vnímá vážnost situace v letecké dopravě a je připraveno podpořit dočasné zrušení aplikace uvedeného pravidla. Daná problematika se aktuálně řeší v orgánech Evropské unie, přičemž bude prosazován koordinovaný přístup,” uvedl pro iDNES.cz mluvčí ministerstva František Jemelka.

2. března 2020

Autor:
  • Nejčtenější

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů, vysílat ráno nemohla ani britská televize Sky News. Agentura Reuters to označila za...

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí Loštic na Šumpersku. Žací lišta kombajnu může měřit až 18 metrů, což na rozlehlých...

22. července 2024  14:31

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Český e-shop s kosmetikou má potíže. Objednávky neřeší, na maily nereaguje

Na český e-shop s biokosmetikou Biooo se v posledním měsíci hrne kritika. Po více než pětadvaceti letech bezproblémového fungování si na jeho služby nyní stěžují mnozí zákazníci. Ti již několik týdnů...

23. července 2024  12:02

John Deere už nechce být woke. Podlehl tlaku konzervativců a řadí zpátečku

Přední americký výrobce zemědělských strojů John Deere se rozhodl ustoupit od svých iniciativ v oblasti podpory rozmanitosti. Podlehl tak tlaku, který se vůči němu v posledních měsících vyvinul na...

20. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za všechno mohou turisté. Řecký ostrov Santorini nemá vodu, víno ani klid

Ačkoliv je řecké hospodářství do značné míry závislé na cestovním ruchu, ne všichni domorodci jsou z turistů nadšení. Vinaři na řeckém ostrově Santorini si například stěžují na to, že kvůli turismu...

21. července 2024

Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie

Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale nebyl tento problém nikdy větší. V průměru tyto země na splácení závazků vůči věřitelům alokují skoro...

27. července 2024

Cíl Wendy’s v Česku? Rychle otevřít stovky restaurací, říká šéf fast foodu

Premium

Hranaté hovězí nebo mražený dezert Frosty patří mezi největší taháky řetězce s rychlým občerstvením Wendy’s. Americká síť před dvěma týdny oznámila, že se chystá vstoupit na český trh. Řetězec nyní...

27. července 2024

KOMENTÁŘ: Polsko jako motor Evropy? Ne, jeho ekonomika je stále ještě zranitelná

Premium

V Polsku se dnes staví dálnice, rostou tam platy, země mohutně zbrojí, stahují se do ní zahraniční firmy. Stává se z Polska jeden z motorů Evropy na úrovni Německa a Francie? ptá se Josef Mlejnek,...

26. července 2024

Na Ukrajině se kogenerační jednotky osvědčily. Firma z Brna jich vyvezla desítky

České firmy dodaly na Ukrajinu již desítky kogeneračních jednotek, které pomáhají zemi zvládat kritickou situaci poškozené energetiky. Pro zajištění rychlých dodávek elektřiny a tepla jsou momentálně...

26. července 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....